Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Kulturforståelse C
|
Lærer(e)
|
Helle Klausen
|
Hold
|
2024 kf/sh_2g3g (sh_2g3g kf)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kulturteori
Introduktion til kulturteori, som afsluttes med et projektforløb, hvor eleverne introduceres til faget gennem undersøgelse og præsentation af selvvalgt subkultur.
Formålet med forløbet er at reflektere over, hvad kultur er, at få indsigt i en masse forskellige kulturer, og at arbejde med egen forforståelse og holdninger til kultur.
Faglige mål:
- Identificere og beskrive kulturelle udtryk
- Redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og -teorier
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- Teorier om kultur og identitet
- Kulturelle udtryksformer i tid og rum
- Kulturelle undersøgelsesmetoder
Teori/begreber:
- Det beskrivende og det komplekse
- Kulturel identitet i senmoderne samfund (Giddens)
- Det mentale program
- Isbjergsmodellen
- Hofstedes Løgdiagram
- Subkulturer
- Anerkendelse
Materialer:
- "Kultur på arbejde", Kasper Asklund. Kap. 1.1, 1.2, 1.3, 1.6, 4.1, 4.2. Systime
- "Samfundsfag C", Beyer, Frederiksen, Kureer. Kap. 9.2. Systime
- "Lektor: »Jeg kan altså ikke mærke den danskhed, de taler om«", Sune Haugbølle, Politiken 2014
- "Danmark, Danskhed og Danskerne", DF Ungdoms politiske program 2014
Derudover materialer indsamlet af eleverne selv til deres valgte subkulturer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PP til subkultur
|
27-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Kulturmøder del 1: Samarbejde på tværs
Formålet med det første kulturmøde forløb er at gøre eleverne bevidste om nationale kulturforskelle, og lade dem undersøge forskellige nationale kulturer ud fra en beskrivende tilgang. Der arbejdes med beskrivelse og analyse af en samarbejdssimulation, samt strategier til, hvordan man kan håndtere en evt. konfliktsituation.
Faglige mål
- Identificere og beskrive kulturelle udtryk
- Redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og -teorier
- Foretage tematiske sammenligninger på tværs af kulturer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- Teorier om kultur og identitet
- Kulturmøder
- Kultursammenligning
- Interaktion og kommunikation inden for og på tværs af kulturer
Teori/begreber:
- Hofstedes 6 dimensioner
- Nancy Adlers 5 strategier
Materialer:
- Asklund, Kasper "Kultur på Arbejde", Systime, kap. 4.3 og hele kapitel 6.
- Hofstede insighst: https://www.hofstede-insights.com/fi/product/compare-countries/
- Landeprofiler: https://www.commisceo-global.com/resources/country-guides
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kulturmøder del 2: Kultur og identitet
Vi fortsætter med kulturmøder, men med mere komplekse briller på. Her undersøges de sociale og identitetsmæssige aspekter af kulturmødet, for bedre at forstå, hvorfor situationer opstår, i mødet med 'de andre'.
Faglige mål:
- Identificere og beskrive kulturelle udtryk
- Redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og -teorier
- Reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturel proces
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- Teorier om kultur og identitet
- Kulturmøder
- Ikke-vestlig kultur
- Interaktion og kommunikation inden for og på tværs af kulturer
Teori/begreber:
- Forforståelse, selvforståelse, fixpunkter, erfaringspositioner
- Assimilation, integration, segregation, marginalisering
- Majoriteter, minoriteter,
- Homogene vs. heterogene samfund
- Stereotyper
- Allports kontakt-teori
Materialer:
- Iben Jensen: Interkulturel kommunikation (pdf.)
- "En bindestreg til forskel", Maya Bram Sommer (kronik), Berlingske, april 2014
- "Skolen, balladen og fælllesskaberne", Laura Gilliam,
- "Svend Brinkmann: Debatten om boomers, millennials og generation Z giver ingen mening" (Altinget, 2024)
- "Psykologiens veje", Ole Schulz Larsen. Systime: Kap. 22
Evaluering:
Kulturanalyse af to tekster ("Kaare Dybvad: Trumps sejr rummer gode ting - og en vigtig huskekage til danske politikere" (Belingske, 2024) og "Per Stig Møller efter Trumps sejr: Til folkets begejstring opløses demokratiet i fuldt dagslys" (Belingske, 2024))
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ikke-vestlig kultur Japan vs Danmark
Formål:
Forløbet undersøger japansk kultur med henblik på at afdække, hvilke træk i japansk kultur og historie kan ligge til grund for/forklare Japans udvikling og ambitioner. Vi perspektiverer til Danmark.
Faglige mål:
Kulturelle udtryk og værdier, samt baggrunden for kulturel adfærd
Balancen mellem det nationale og det globale
Kernestof:
Kulturelle udtryksformer og værdier (i tid og rum)
Kultursammenligning (DK og Japan)
Teorier om kultur og identitet
Ikke-vestlig kultur
Det nationale og det globale
Teorier og begreber:
Kultur og identitet
Det mentale program (kap. 4.1 ”Kultur på arbejde”)
Indre og ydre tro
Materialer:
Japan: Storhed og fald 1+2 (dokumentarer CFU)
"Japans dødelige overarbejde" (Berlingske, 2016)
"Samuraiernes tid: Kampen om Japan" (Netflix, 2025)
Powerpoint om Renæssancen i Europa/Danmark
Evaluering:
Eleverne udarbejder en komparativ kulturanalyse mellem Danmark og Japan med afsæt i materialet anvendt i undervisningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sociale medier - Feltarbejde
Formål:
Forløbet er et feltarbejde på sociale medier med det formål at afdække, om sociale medier er med til at samle eller splitte Danmark kulturelt set. Forløbet er desuden en introduktion til virtuel etnografi som metode til på egen hånd at indsamle og behandle informationer om kultur.
Faglige mål:
-Identificere og beskrive kulturelle udtryk
- Redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og -teorier
- Reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturel proces
- Præsentere en kulturanalytisk problemstilling med udgangspunkt i eget indsamlet materiale
Kernestof:
- Teorier om kultur og identitet
- Kulturmøder
- Det nationale og det globale
- Interaktion og kommunikation indenfor og op tværs af kulturer, herunder mediekultur
- Kulturelle undersøgelsesmetoder
Teori/begreber:
- Homofili
- Ekkokamre
- Diskurs
- Identitet
- Majoriteter og minoriteter
- Integration, segregation, assimilation, marginalisering
Materialer:
- Introduktionspowerpoint - Kulturmøder på sociale medier
- "Ekkokamre og SMs påvirkning på vores verdensbillede" (blogindlæg, SDU)
- "Nej, sociale medier ødelægger ikke demokratiet" (Information, 2017)
- "Hvilken fremtid har den demokratiske samtale på sociale medier?" (Folketinget, 2025)
- Eget indsamlet materiale/empiri (feltarbejde - virtuel etnografi)
Evaluering:
Mundtlig fremlæggelse i grupper af feltarbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331568",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331568",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331568"
}