Holdet 2024 kf/sh_2g3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Kulturforståelse C
Lærer(e) Helle Klausen
Hold 2024 kf/sh_2g3g (sh_2g3g kf)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kulturteori
Titel 2 Kulturmøder del 1: Samarbejde på tværs
Titel 3 Kulturmøder del 2: Kultur og identitet
Titel 4 Ikke-vestlig kultur Japan vs Danmark
Titel 5 Sociale medier - Feltarbejde

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kulturteori

Introduktion til kulturteori, som afsluttes med et projektforløb, hvor eleverne introduceres til faget gennem undersøgelse og præsentation af selvvalgt subkultur.

Formålet med forløbet er at reflektere over, hvad kultur er, at få indsigt i en masse forskellige kulturer, og at arbejde med egen forforståelse og holdninger til kultur.

Faglige mål:
- Identificere og beskrive kulturelle udtryk
- Redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og -teorier
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- Teorier om kultur og identitet
- Kulturelle udtryksformer i tid og rum
- Kulturelle undersøgelsesmetoder

Teori/begreber:
- Det beskrivende og det komplekse
- Kulturel identitet i senmoderne samfund (Giddens)
- Det mentale program
- Isbjergsmodellen
- Hofstedes Løgdiagram
- Subkulturer
- Anerkendelse

Materialer:
- "Kultur på arbejde", Kasper Asklund. Kap. 1.1, 1.2, 1.3, 1.6, 4.1, 4.2. Systime
- "Samfundsfag C", Beyer, Frederiksen, Kureer. Kap. 9.2. Systime
- "Lektor: »Jeg kan altså ikke mærke den danskhed, de taler om«", Sune Haugbølle, Politiken 2014
- "Danmark, Danskhed og Danskerne", DF Ungdoms politiske program 2014

Derudover materialer indsamlet af eleverne selv til deres valgte subkulturer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PP til subkultur 27-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 2 Kulturmøder del 1: Samarbejde på tværs

Formålet med det første kulturmøde forløb er at gøre eleverne bevidste om nationale kulturforskelle, og lade dem undersøge forskellige nationale kulturer ud fra en beskrivende tilgang. Der arbejdes med beskrivelse og analyse af en samarbejdssimulation, samt strategier til, hvordan man kan håndtere en evt. konfliktsituation.

Faglige mål
- Identificere og beskrive kulturelle udtryk
- Redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og -teorier
- Foretage tematiske sammenligninger på tværs af kulturer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- Teorier om kultur og identitet
- Kulturmøder
- Kultursammenligning
- Interaktion og kommunikation inden for og på tværs af kulturer

Teori/begreber:
- Hofstedes 6 dimensioner
- Nancy Adlers 5 strategier

Materialer:
- Asklund, Kasper "Kultur på Arbejde", Systime, kap. 4.3 og hele kapitel 6.
- Hofstede insighst: https://www.hofstede-insights.com/fi/product/compare-countries/
- Landeprofiler: https://www.commisceo-global.com/resources/country-guides
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kulturmøder del 2: Kultur og identitet

Vi fortsætter med kulturmøder, men med mere komplekse briller på. Her undersøges de sociale og identitetsmæssige aspekter af kulturmødet, for bedre at forstå, hvorfor situationer opstår, i mødet med 'de andre'.

Faglige mål:
- Identificere og beskrive kulturelle udtryk
- Redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og -teorier
- Reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturel proces
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- Teorier om kultur og identitet
- Kulturmøder
- Ikke-vestlig kultur
- Interaktion og kommunikation inden for og på tværs af kulturer

Teori/begreber:
- Forforståelse, selvforståelse, fixpunkter, erfaringspositioner
- Assimilation, integration, segregation, marginalisering
- Majoriteter, minoriteter,
- Homogene vs. heterogene samfund
- Stereotyper
- Allports kontakt-teori

Materialer:
- Iben Jensen: Interkulturel kommunikation (pdf.)
- "En bindestreg til forskel", Maya Bram Sommer (kronik), Berlingske, april 2014
- "Skolen, balladen og fælllesskaberne", Laura Gilliam,
- "Svend Brinkmann: Debatten om boomers, millennials og generation Z giver ingen mening" (Altinget, 2024)
- "Psykologiens veje", Ole Schulz Larsen. Systime: Kap. 22

Evaluering:
Kulturanalyse af to tekster ("Kaare Dybvad: Trumps sejr rummer gode ting - og en vigtig huskekage til danske politikere" (Belingske, 2024) og "Per Stig Møller efter Trumps sejr: Til folkets begejstring opløses demokratiet i fuldt dagslys" (Belingske, 2024))
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ikke-vestlig kultur Japan vs Danmark

Formål:
Forløbet undersøger japansk kultur med henblik på at afdække, hvilke træk i japansk kultur og historie kan ligge til grund for/forklare Japans udvikling og ambitioner. Vi perspektiverer til Danmark.

Faglige mål:
Kulturelle udtryk og værdier, samt baggrunden for kulturel adfærd
Balancen mellem det nationale og det globale

Kernestof:
Kulturelle udtryksformer og værdier (i tid og rum)
Kultursammenligning (DK og Japan)
Teorier om kultur og identitet
Ikke-vestlig kultur
Det nationale og det globale

Teorier og begreber:
Kultur og identitet
Det mentale program (kap. 4.1 ”Kultur på arbejde”)
Indre og ydre tro

Materialer:
Japan: Storhed og fald 1+2 (dokumentarer CFU)
"Japans dødelige overarbejde" (Berlingske, 2016)
"Samuraiernes tid: Kampen om Japan" (Netflix, 2025)
Powerpoint om Renæssancen i Europa/Danmark

Evaluering:
Eleverne udarbejder en komparativ kulturanalyse mellem Danmark og Japan med afsæt i materialet anvendt i undervisningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sociale medier - Feltarbejde

Formål:
Forløbet er et feltarbejde på sociale medier med det formål at afdække, om sociale medier er med til at samle eller splitte Danmark kulturelt set. Forløbet er desuden en introduktion til virtuel etnografi som metode til på egen hånd at indsamle og behandle informationer om kultur.

Faglige mål:
-Identificere og beskrive kulturelle udtryk
- Redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og -teorier
- Reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturel proces
- Præsentere en kulturanalytisk problemstilling med udgangspunkt i eget indsamlet materiale

Kernestof:
- Teorier om kultur og identitet
- Kulturmøder
- Det nationale og det globale
- Interaktion og kommunikation indenfor og op tværs af kulturer, herunder mediekultur
- Kulturelle undersøgelsesmetoder

Teori/begreber:
- Homofili
- Ekkokamre
- Diskurs
- Identitet
- Majoriteter og minoriteter
- Integration, segregation, assimilation, marginalisering

Materialer:
- Introduktionspowerpoint - Kulturmøder på sociale medier
- "Ekkokamre og SMs påvirkning på vores verdensbillede" (blogindlæg, SDU)
- "Nej, sociale medier ødelægger ikke demokratiet"  (Information, 2017)
- "Hvilken fremtid har den demokratiske samtale på sociale medier?" (Folketinget, 2025)
- Eget indsamlet materiale/empiri (feltarbejde - virtuel etnografi)

Evaluering:
Mundtlig fremlæggelse i grupper af feltarbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer