Holdet 2024 TY/sh_3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Kamilla Folkenberg Hayward
Hold 2024 TY/sh_3g (sh_3g TY)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Gender und Liebe                   Teil I
Titel 2 Die DDR Teil I
Titel 3 Deutsche Unternehmen
Titel 4 Eksamensopgaver til forberedelse af terminsprøver
Titel 5 Die DDR                                    Teil II
Titel 6 Gender und Liebe  - Teil II
Titel 7 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Gender und Liebe Teil I

Forløbets formål er at give et indblik i tekster, der tematiserer nye tendenser i det moderne tyske samfund, der handler om repræsentation af homoseksuelle i mainstream-medier og identitetsspørgsmål (TV-serien All you need), samt brugen af Gendersternchen og gendergerechte Sprache ("Ich bin keine Lesbe, auch wenn ich mit Frauen schlafe"). Desuden giver forløbet indblik i den stadig eksisterende hombofi i tysk forbold. Det sidste emne genoptager vi i Teil II.

Andre fagbegreber: Geschlechterrollen, Rollenverteilung, Gendersternchen, gendergerechte Sprache,  Gender/Geschlecht, Seelenverwandtschaft, Identität


Kernestof:
- Ein Jüngling liebt ein Mädchen (Gedicht), Heinrich Heine (1822)

- All you need (TV-Serie, Folge 4+5), ARD 2021

- Was ist Gender?, i: K.Krehan, K. Stammerjohann: Wer bin ich - Sport und Identität, Gyldendal 2020, https://werbinich.systime.dk/?id=139

- Honneths soziologische Theorie, Kirsten Krehan, Kirsten Stammerjohann, https://werbinich.systime.dk/?id=140.

- Ich bin keine Lesbe, auch wenn ich mit Frauen schlafe, Julia Martin, Fluter,
https://www.fluter.de/ich-bin-keine-lesbe-auch-wenn-ich-mit-frauen-schlafe

- Mich outen? Das kann ich nicht“, anonym, fra "Wer bin ich? Sport und Identität", Systime,  https://werbinich.systime.dk/?id=142

- Der Tag wird kommen", Marcus Wiebusch, https://www.youtube.com/watch?v=-qOg8E4Tzto

Supplerede materiale:

Gendern: Was ist gendergerechte Sprache?", Erklärvideo, SRF Kids - https://www.youtube.com/watch?v=LkiyBKwFeMo

Forskellige grammatikke aspekter er gennemgået i forbindelse med tekstarbejdet.

ca. 60 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Die DDR Teil I

Her er vores første forløb om DDR  (Die DDR - Teil I), der ligesom vores andet forløb om die DDR (die DDR Teil II) fokuserer på indskrænkningen af borgernes frihedsrettigheder (Meinungsfreiheit, Reisefreiheit). Ved hjælp af forskellige genrer (film, artikel, novelle) får eleverne et indblik i overvågning og chikane af almindelige borgere og især børn og unge (gymnasieeleverne, forfatteren Wolf Biermann/Herr Moritz og Karin Behr, der mister sin mor som barn) i Østtyskland. Forløbet fortsættes som sagt med vores andet forløb om die DDR (Die DDR Teil II)

Kernestof:
- Klaus Kordon: Test the West (1989), https://tyskbogen.systime.dk/?id=198#c682
- Lars Kraume: Das schweigende Klassenzimmer, 2018 (Film) mitCFU.
- Wolf Biermann: Das Märchen vom kleinen Herrn Moritz der eine Glatze kriegte, 1972, https://www.tyskforlaget.dk/masken/maskenbiermanntxt.html
- Thomas Spitzer: Es steht ein Haus in Ostberlin (1989), https://www.eav.at/texte/steht-ein-haus-in-ostberlin

Grammatik: Grammatiske aspekter er gennemgået i forbindelse med tekstlæsningen og de skriftlige opgaver.

(Resten af pensum er dækket i 1. og 2. g, hvor eleverne gik på forskellige tysk B fortsætterhold).

Ca. 220 normalsider




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Deutsche Unternehmen

Deutsche Unternehmen

I dette forløb arbejder eleverne med temaet Deutsche Unternehmen, hvor fokus ligger på tysk erhvervskommunikation, iværksætteri og virksomhedskultur. Gennem autentiske og didaktiserede tekster undersøger vi, hvordan tyske virksomheder og unge iværksættere præsenterer sig selv, kommunikerer internt og eksternt samt håndterer kulturelle og strukturelle forskelle i samarbejde med fx danske partnere.

Eleverne tilegner sig i forløbet et centralt merkantilt ordforråd og opøver færdigheder i at læse, forstå og anvende tekster om tyske virksomheder og forretningsgange. Forløbet kombinerer sproglig træning med interkulturel forståelse og en introduktion til begreber som fx SWOT-analyse og forretningskommunikation.


- Anna Günther: Großer Erfolg mit kleinen Körnern, https://genau.systime.dk/?id=169

- Jan-Lukas Schmitt: Plötzlich Chef und was nun? (2020) https://www.wiwo.de/erfolg/management/unternehmensfuehrung-ploetzlich-chef-was-nun/25541884.html  (denne tekst gælder for to tekster, da den er meget lang)

- Paul Klitnæs: Tysk virksomhedskommunikation, hele kap. 1 om Kulturforskelle og fordommme i https://tyskvirksomhed.systime.dk/?id=122

- Paul Klitnæs: Tysk virksomhedskommunikation, hele kap. 3: En forretningsgang mellem en tysk og en dansk virksomhed i https://tyskvirksomhed.systime.dk/?id=124

- Anne Anne Lønberg Eskesen: SWOT-Analyse, https://genau.systime.dk/?id=165

- Kilian Trotier: Cool bleiben, https://genau.systime.dk/?id=167.

- Christian Stumpp: Tandemploy GmbH, https://genau.systime.dk/?id=168.

- Juliane Benad: Gründen als Schüler – Interview mit Jungunternehmer Kaan Yusein ( denne tekst kan også høres som pdcast), https://www.sidepreneur.de/podcast/gruenden-als-schueler/

- Catharina Coblenz: Junges Gründertum: Viele junge Menschen interessiert an Selbstständigkeit, https://www1.wdr.de/nachrichten/gruendertum-junge-menschen-100.html

- Leonard Maximilian Schulz, taz.de, 12.03.22: Knallt auch ohne Alkohol, https://taz.de/Alkoholfrei-als-Trend/!5838121/

Youtubevideoer:

- Jung und unabhängig: Mona Ghazi (21) hat schon drei Unternehmen gegründet I 37 Grad, Youtube video https://www.youtube.com/watch?v=-xO1ZA_bb9k

- SWOT Analyse - einfach erklärt!, https://www.youtube.com/watch?v=c_K6UKJaZUU

Grammatiske aspekter er gennemgået i forbindelse med tekstarbejdet.

ca. 55 normalsider.









Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Die DDR Teil II

Dette forløb er en fortsættelse af forløbet om DDR.

I denne forsættelse af forløbet om DDR skal eleverne med emnet Zwangsadoptionen – tvangsadoptioner – i DDR. Gennem forskellige typer tekster undersøger vi, hvordan staten greb ind i familiers liv og fjernede børn fra deres forældre af politiske eller ideologiske grunde. Forløbet giver eleverne indsigt i et mindre kendt, men dybt tragisk kapitel i DDR’s historie og lægger vægt på de menneskelige konsekvenser af statens kontrol og undertrykkelse.

Vi læser et uddrag af Katrin Behrs selvbiografi Entrissen – Der Tag, als die DDR mir meine Mutter nahm, hvor hun beskriver, hvordan hun som barn blev fjernet fra sin mor og placeret i et statsligt hjem. Teksten giver et personligt og følelsesladet indblik i, hvordan det opleves at miste sin familie uden at forstå hvorfor – og hvordan det præger et menneske resten af livet. I forlængelse heraf læser vi Werner van Bebbers journalistiske artikel Zwangsadoption. Auf der Suche nach den verlorenen Kindern fra Tagesspiegel, som undersøger, hvordan ofre for tvangsadoption i dag forsøger at finde deres biologiske familier og forstå deres egen historie.

Vi arbejder også med artiklen Brieffreundschaft – Grenzenlose Treue af Khue Pham fra Zeitmagazin. Her fortælles historien om et mangeårigt pennevenskab mellem en pige, der vokser op i Østtyskland og en dansk dreng.  Artiklen sætter fokus på loyalitet, håb og menneskelige relationer på tværs af ideologiske grænser.

Tekster:
- Katrin Behr: Entrissen - Der Tag, als die DDR mir meine Mutter nahm, Droemer 2011.
- Khue Pham: Brieffreundschaft - Grenzenlose Treue, Zeitmagazin, Dezember 2022.
- Werner Van Bebber: Zwangsadoption. Auf der Suche nach den verlorenen Kindern. https://www.tagesspiegel.de/berlin/auf-der-suche-nach-den-verlorenen-kindern-2137102.html. Tagesspiegel. 22.05.2012.

ca. 20 normalsider.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
sh_3g TY skr. prøve 28-02-2025
Zusammenfassung vom Text Entrissen..." 03-03-2025
Terminsprøve tilbage 07-03-2025
Zusammenfassung vom Text: Grenzenlose Treue 12-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Gender und Liebe - Teil II

Dette forløb er en fortsættelse af forløbet Gender und Liebe  - Teil I.

Dette undervisningsforløb er en fortsættelse af Gender und Liebe – Teil I og har fokus på kønsidentitet, seksuel orientering og samfundets accept og forståelse af mangfoldighed. Gennem dokumentarer, videoer og interviews får eleverne indsigt i forskellige perspektiver på køn og kærlighed, især i forhold til normbrud og personlige identitetsrejser med fokus på "das Coming out".

Forløbet inkluderer en dokumentar om homoseksuelle fodboldspillere, som kæmper for accept i en traditionelt maskulin sportsverden, samt videoer, der forklarer begreber som binær og non-binær kønsidentitet. Desuden indgår et personligt interview med en transkønnet kvinde, som fortæller om sin beslutning og oplevelse med kønsskifte.

Gennem arbejdet med disse materialer opfordres eleverne til refleksion og diskussion omkring kønsroller, normer og tolerance i både deres eget liv og i samfundet generelt.

Tekster:

37 Grad - So kämpfen schwule Fußballer für mehr Akzeptanz. (Dokumentar) https://www.youtube.com/watch?v=6Azox8Rsg1M

Geschlechtsidentität: Binär / non-binär – einfach erklärt | Kindervideos | SRF Kids (Video) https://www.youtube.com/watch?v=o9-itNNN_To

Non-binary: Weder Frau noch Mann! | Wie sehr bestimmt das Geschlecht mein Leben? (Video)
Folge 5  11:29 Min. https://www.youtube.com/watch?v=eK5xvOaRIP4 (Video).

Schwules Paar im Interview: Wie war das Coming-Out? https://www.spiegel.de/spiegel/schwules-paar-im-interview-wie-war-das-coming-out-a-1160859.html

Transeksuell: Mail an alle: Ich möchte eine Frau sein. (Interview)
https://www.spiegel.de/panorama/transsexuell-eine-frau-erzaehlt-ueber-ihre-geschlechtsanpassung-a-937959.html


ca. 75 normalsider









Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer