Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Kirsten Justiniano, Sira Vallentin Henriksen
|
Hold
|
2024 ps/sh_3g (sh_3g ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ondskabens psykologi
Forløbsbeskrivelse:
I forløbet lægges en tematisk vinkel på særligt socialpsykologien ved at arbejde med temaet ”Ondskabs psykologi”. Der inddrages ligeledes teori fra andre psykologiske retninger. Eleverne introduceres til den eksperimentelle forskning og lærer at forholde sig kritisk til psykologiske undersøgelser.
Faglige mål fra læreplanen i fokus:
• redegøre for centrale socialpsykologiske teorier og undersøgelser
• udvælge og anvende relevant socialpsykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof
• forholde sig kritisk til centrale teorier samt være i stand til at inddrage forskellige perspektiver til forklaringen af psykologiske problemstillinger
• forholde sig til etiske aspekter inden for den eksperimentelle forskning
Kernestof i fokus:
• Gruppepsykologiske processer og social indflydelse
• Stereotyper og fordomme
• Socialpsykologiske eksperimenter: Asch, Milgram, Zimbardo,
UNDERVISNINGSMATERIALE
Grundlæggende Psykologi og socialpsykologi:
- Afsnit: ”Social indflydelse” (s. 150-154); ”Autoritet og lydighed” (s. 159-160); ”Social kognition” (s. 165-173); ”Gruppekonflikt” (s. 173-175); "Hvad er ondskab?” (s. 280-287)
Psykologiens Veje, Systime:
Kap. 2: Den mangfoldige psykologi: Afsnit: ”Tre videnskabelige traditioner”
Kap 21: Socialpsykologi: Afsnit: ”Hvad er en gruppe”; ”Intergruppekonflikter”
Kap 24: Ondskab: ”Intro: Ondskab”; ”Aggressionens natur”; ”Opvækstens betydning”; ”Fravær af empati”; ”Fravær af selvkontrol”; ”Lydigheden dilemma”; ”Moralsk frakobling”; ”Det onde som frihed”,
Undersøgelser i psykologi, Systime:
Kap. 1: Metode og kritiske overvejelser: Afsnit: ”1. Metode og kritiske overvejelser”; ”1.1 Forskningsmetoder”; ”1.2 Forsøgseffekter og fejlkilder”;
Kap 2:Socialpsykologi: Afsnit: ”2.8 Gælder Milgram også i dag?” ”2.9 Ville du misbruge din magt?”,
Dokumentarfilm:
- "Lydighedens dilemma", DR1-dokumentar (1978);
- ”Ond, ondere, ondest”, DR (afsnit 6)
- The Stanford Prison Experiment", YouTube;
Tv-serie: "Men against fire", afsnit 5, 3. sæson af Black Mirror, Netflix TV-serie (2016)
Video: ”Shooting to kill - how many can do this?”, YouTube
Video: “Does Appearance Change How People Are Treated?”, YouTube
Artikler:
- J.L. Hammer (2012): ”Forskere angriber klassisk psykologieksperiment”, Videnskab.dk, 22.11.2012
- L. Pagh (2012): ”Otte år efter fangemishandling: Abu Ghraib-soldat fortryder intet”, Politiken 23.3.2012
- Aage Borchgrevink (2012): ” For at forstå Anders Behring Breiviks had til samfundet er det nødvendigt at søge tilbage til hans tidligste leveår”, Information, 3.12.2012
- Psykopater mangler ikke empati – men de kan slå den fra”, 2013, Videnskab.dk
I alt: ca. 80 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs intro omkring ondskab: ”Ondskab” i Grundlæggende psykologi og socialpsykologi (s. 280-287).
-
Det onde som frihed
-
Lydighedens dilemma
-
1. Metode og kritiske overvejelser
-
1.1 Forskningsmetoder
-
1.2 Forsøgseffekter og fejlkilder
-
Kritisk vurdering af Milgrams lydighedseksperiment
-
Forskere angriber klassisk psykologi-eksperiment
-
2.8 Arbejdsspørgsmål
-
2.8 Gælder Milgram også i dag?
-
Hvad er en gruppe?
-
Intergruppekonflikter
-
Moral Machine
-
The Stanford Prison Experiment
-
Refleksionsspørgsmål - Hvad ville du selv gøre?:
-
2.9 Ville du misbruge din magt?
-
Læs s. 288-290 i den udleverede grundbog. Læs med fokus på begreber: dehumanisering, deindividualisering, risky shift, gruppepolarisering
-
Zimbardo lydfil - spg. 10
-
DR3: "Ond, ondere, ondest" (2014), 6. afsnit, DR-eksperiment
-
Otte år efter fangemishandling: Abu Ghraib-soldat fortryder intet
-
Moralsk frakobling
-
Shooting to kill - how many men can do this?
-
"Men against fire", afsnit 5, 3. sæson af Black Mirror, Netflix TV-serie (2016)
-
Aggressionens natur
-
Opvækstens betydning
-
Fravær af empati
-
Fravær af selvkontrol
-
Tre videnskabelige traditioner
-
3vf.Gruppearbejde om andre psykologiske retninger.docx
-
Gruppe 1: Aggressionens natur
-
Psykopater mangler ikke empati - men de kan slå den fra.pdf
-
Utøya - For at forstå Anders Behring Breiviks had til samfundet er det nødvendigt at søge tilbage til hans tidligste leveår _ Information.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Læring, kognition og hukommelse
Forløbsbeskrivelse:
I forløbet arbejdes der med problemstillinger som: Hvad bidrager til god læring hos gymnasieelever? Hvordan påvirker digitale medier elevers undervisning og læring?
Kernestof i fokus:
Kognition og læring
- Psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for læring, intelligens, motivation og hukommelse
- Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af omverden
Socialpsykologi
- Stereotyper og fordomme
Faglige mål i fokus:
Eleverne skal kunne:
- demonstrere et bredt kendskab til det kernestofområde, der hører til ’Kognition og læring’, primært ift. det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger i aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden.
UNDERVISNINGSMATERIALE
Grundlæggende Psykologi og socialpsykologi:
- Afsnit: ”Adfærdspsykologien” (s. 55-67); ”Jean Piaget” (s. 227-228); ”Læring og hukommelse” (s. 110-120); ”Perception” (s. 100-102); "Hukommelsen” (s. 121-124)
Psykologiens Veje, Systime:
Kap. 7: Småbarnet:
- Afsnit: i suppl. tekster: ” Undersøgelse: Skumfidustesten om selvkontrol”
Kap.11: Kognitiv psykologi:
- Afsnit: ”Hukommelse"
Undersøgelser i psykologi, Systime:
- Afsnit: "3.1 Hvad husker du fra i går?"; ” 3.8 Multitasker du?; ” 3.2 Kan vi stole på øjenvidner?”
Artikler:
- J. Hannibal: ”Læring - motivation: Kan ros for at være intelligent være skadeligt?” (2010)
- J. Hannibal: ”Self-efficacy - Banduras teori om motivation” (2012)
- ”Selvdisciplin er vigtigere for unges uddannelse end intelligensen”, Forskningsnyt (2006)
- C. Cronwald (2015) ”Minder som ikke er minder”, Weekendavisen, 20.02.2015
Supplerende stof:
Dokumentarfilm:
- ”Når mobilen ta’r magten-1”, TV2 (2015)
- ”Hjernevask, kan du stole på din hukommelse?”, DR3 (2014)
Klip:
- “The Marshmallow Study Revisited”: https://youtu.be/JsQMdECFnUQ
- ”Selective attention test, Daniel Simon”: https://youtu.be/vJG698U2Mvo
- YouTube-video: ”Carol Dweck: The Effect of Praise on Mindsets”: https://youtu.be/TTXrV0_3UjY?si=y8hjrbwUI7ouyYWT
Artikler:
- Simon Winkel Madsen: “Skolen gør eleverne dovne” (2012); “Mit kulturchok som studerende i Singapore” (2012)
- “Skal børn være dygtige eller glade?”, Politiken (2011)
- ”Ungdomsforsker: Mange unge kæmper med motivationen” Politiken (2013)
- D. Svane-Knudsen (2012) ”Forskere skyder hul i den kendte skumfidustest”, Videnskab.dk, 17.10.2012
I alt: ca. 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Børn og udvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331572",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331572",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331572"
}