Holdet 2024 ps/sh_3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Kirsten Justiniano, Sira Vallentin Henriksen
Hold 2024 ps/sh_3g (sh_3g ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ondskabens psykologi
Titel 2 Læring, kognition og hukommelse
Titel 3 Børn og udvikling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ondskabens psykologi

Forløbsbeskrivelse:
I forløbet lægges en tematisk vinkel på særligt socialpsykologien ved at arbejde med temaet ”Ondskabs psykologi”. Der inddrages ligeledes teori fra andre psykologiske retninger. Eleverne introduceres til den eksperimentelle forskning og lærer at forholde sig kritisk til psykologiske undersøgelser.

Faglige mål fra læreplanen i fokus:
• redegøre for centrale socialpsykologiske teorier og undersøgelser
• udvælge og anvende relevant socialpsykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof
• forholde sig kritisk til centrale teorier samt være i stand til at inddrage forskellige perspektiver til forklaringen af psykologiske problemstillinger
• forholde sig til etiske aspekter inden for den eksperimentelle forskning

Kernestof i fokus:
• Gruppepsykologiske processer og social indflydelse
• Stereotyper og fordomme
• Socialpsykologiske eksperimenter: Asch, Milgram, Zimbardo,



UNDERVISNINGSMATERIALE
Grundlæggende Psykologi og socialpsykologi:
- Afsnit: ”Social indflydelse” (s. 150-154); ”Autoritet og lydighed” (s. 159-160); ”Social kognition” (s. 165-173); ”Gruppekonflikt” (s. 173-175); "Hvad er ondskab?” (s. 280-287)

Psykologiens Veje, Systime:
Kap. 2: Den mangfoldige psykologi: Afsnit: ”Tre videnskabelige traditioner”
Kap 21: Socialpsykologi: Afsnit: ”Hvad er en gruppe”; ”Intergruppekonflikter”
Kap 24: Ondskab: ”Intro: Ondskab”; ”Aggressionens natur”; ”Opvækstens betydning”; ”Fravær af empati”; ”Fravær af selvkontrol”;  ”Lydigheden dilemma”; ”Moralsk frakobling”; ”Det onde som frihed”,

Undersøgelser i psykologi, Systime:
Kap. 1: Metode og kritiske overvejelser: Afsnit: ”1. Metode og kritiske overvejelser”; ”1.1 Forskningsmetoder”; ”1.2 Forsøgseffekter og fejlkilder”;
Kap 2:Socialpsykologi: Afsnit:  ”2.8 Gælder Milgram også i dag?” ”2.9 Ville du misbruge din magt?”,


Dokumentarfilm:
- "Lydighedens dilemma", DR1-dokumentar (1978);
- ”Ond, ondere, ondest”, DR (afsnit 6)
- The Stanford Prison Experiment", YouTube;

Tv-serie: "Men against fire", afsnit 5, 3. sæson af Black Mirror, Netflix TV-serie (2016)
Video: ”Shooting to kill - how many can do this?”, YouTube
Video: “Does Appearance Change How People Are Treated?”, YouTube

Artikler:
- J.L. Hammer (2012): ”Forskere angriber klassisk psykologieksperiment”, Videnskab.dk, 22.11.2012
- L. Pagh (2012): ”Otte år efter fangemishandling: Abu Ghraib-soldat fortryder intet”, Politiken 23.3.2012
- Aage Borchgrevink (2012): ” For at forstå Anders Behring Breiviks had til samfundet er det nødvendigt at søge tilbage til hans tidligste leveår”, Information, 3.12.2012
- Psykopater mangler ikke empati – men de kan slå den fra”, 2013, Videnskab.dk


I alt: ca. 80 ns

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Læring, kognition og hukommelse

Forløbsbeskrivelse:
I forløbet arbejdes der med problemstillinger som: Hvad bidrager til god læring hos gymnasieelever? Hvordan påvirker digitale medier elevers undervisning og læring?

Kernestof i fokus:
Kognition og læring
- Psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for læring, intelligens, motivation og hukommelse
- Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af omverden

Socialpsykologi
- Stereotyper og fordomme

Faglige mål i fokus:
Eleverne skal kunne:
- demonstrere et bredt kendskab til det kernestofområde, der hører til ’Kognition og læring’, primært ift. det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger i aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden.

UNDERVISNINGSMATERIALE
Grundlæggende Psykologi og socialpsykologi:
- Afsnit: ”Adfærdspsykologien” (s. 55-67); ”Jean Piaget” (s. 227-228); ”Læring og hukommelse” (s. 110-120); ”Perception” (s. 100-102); "Hukommelsen” (s. 121-124)

Psykologiens Veje, Systime:
Kap. 7: Småbarnet:
- Afsnit: i suppl. tekster: ” Undersøgelse: Skumfidustesten om selvkontrol”
Kap.11: Kognitiv psykologi:
- Afsnit: ”Hukommelse"

Undersøgelser i psykologi, Systime:
- Afsnit: "3.1 Hvad husker du fra i går?"; ” 3.8 Multitasker du?; ” 3.2 Kan vi stole på øjenvidner?”

Artikler:
- J. Hannibal: ”Læring - motivation: Kan ros for at være intelligent være skadeligt?” (2010)
- J. Hannibal: ”Self-efficacy - Banduras teori om motivation” (2012)
- ”Selvdisciplin er vigtigere for unges uddannelse end intelligensen”, Forskningsnyt (2006)
- C. Cronwald (2015) ”Minder som ikke er minder”, Weekendavisen, 20.02.2015


Supplerende stof:
Dokumentarfilm:
- ”Når mobilen ta’r magten-1”, TV2 (2015)
- ”Hjernevask, kan du stole på din hukommelse?”, DR3 (2014)

Klip:
- “The Marshmallow Study Revisited”: https://youtu.be/JsQMdECFnUQ
- ”Selective attention test, Daniel Simon”: https://youtu.be/vJG698U2Mvo  
- YouTube-video: ”Carol Dweck: The Effect of Praise on Mindsets”: https://youtu.be/TTXrV0_3UjY?si=y8hjrbwUI7ouyYWT


Artikler:
- Simon Winkel Madsen: “Skolen gør eleverne dovne” (2012); “Mit kulturchok som studerende i Singapore” (2012)
- “Skal børn være dygtige eller glade?”, Politiken (2011)
- ”Ungdomsforsker: Mange unge kæmper med motivationen” Politiken (2013)
- D. Svane-Knudsen (2012) ”Forskere skyder hul i den kendte skumfidustest”, Videnskab.dk, 17.10.2012

I alt: ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer