Holdet 2024 TK_DDU/sh_3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Teknikfag A
Lærer(e) Erik Lund, Mikkel Kirkeby Mosthaf
Hold 2024 TK_DDU/sh_3g (sh_3g TK ddu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion og Arduino
Titel 2 Forløb 1: Computerspil og den fysiske verden
Titel 3 Studietur Aarhus
Titel 4 Forløb 2: DoubleReality - VR og den fysiske verden
Titel 5 Forløb 3: Machine Learning og AI
Titel 6 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion og Arduino

Introduktion til faget

Brush-up i programmering af Arduino
Seriel kommunikation, radiokommunikation (Bluetooth)
Dokumentation: Blokdiagram
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
MVP for aflevering 27-08-2024
Arduino-produkt 03-09-2024
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Forløb 1: Computerspil og den fysiske verden

Vi skal lære at bruge Unity til at skabe et 3D spil, og vi skal lære at bruge protokoller til at få dette spil til at arbejde sammen med eksterne devices, såsom andre computere, Arduinoer, Philips Hue og Bluetooth gamepads
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projektbeskrivelse 24-09-2024
Projekt 1: Unity FPS spil + rapport 04-10-2024
Spiltest 08-10-2024
Omfang Estimeret: 44,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 2: DoubleReality - VR og den fysiske verden

Vi fortsætter med Unity, men nu med sigte på VR

Tekniske problemstillinger omkring VR omfatter blandt andet
* "locomotion": hvordan bevæger spilleren sig i den virtuelle verden? Kan man gå selv, inden for nogle grænser (HTC Vive, Quest2, Valve Index), eller kan man kun dreje sig, men skal teleportere rundt (Google Daydream/Cardboard)
* "physical force" - hvordan simulerer man kraftpåvirkninger, små og store, på spilleren: Når man holder en genstand, når man løfter noget, når man bliver ramt af noget
* "motion sickness" - kombinationen af uoverensstemmelse mellem det visuelle og balancesansen, sammen med pixellering og andre problemer med rendering af den virtuelle verden

Der er følgende konkrete læringsmål:
* Blokdiagram som dokumentation og som visuel organisering
* Protokoller - især OSC
* VR-spildesign - forskelle fra spildesign til flade skærme
* Cooperative gameplay - forskelle fra singleplayer og competitive play
* Node . js
* Brugervejledning
* Brugertest
* Projektstyring

Vi bygger videre på spildesign tankerne, og vi bygger videre på brugen af protokoller til at kommunikere mellem fysiske og digitale enheder, som vi har udviklet i det første projektforløb.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projekt 2: Double reality - VR og den fysiske ver 30-11-2024
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensprojekt

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projektbeskrivelse eksamensprojekt 13-03-2025
Projektbeskr. genaflevering, godkendt 18-03-2025
Eksamensprojekt 12-05-2025
Omfang Estimeret: 90,00 moduler
Dækker over: 90 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer