Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Teknikfag A
|
Lærer(e)
|
Erik Lund, Mikkel Kirkeby Mosthaf
|
Hold
|
2024 TK_DDU/sh_3g (sh_3g TK ddu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion og Arduino
Introduktion til faget
Brush-up i programmering af Arduino
Seriel kommunikation, radiokommunikation (Bluetooth)
Dokumentation: Blokdiagram
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
MVP for aflevering
|
27-08-2024
|
Arduino-produkt
|
03-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Forløb 1: Computerspil og den fysiske verden
Vi skal lære at bruge Unity til at skabe et 3D spil, og vi skal lære at bruge protokoller til at få dette spil til at arbejde sammen med eksterne devices, såsom andre computere, Arduinoer, Philips Hue og Bluetooth gamepads
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektbeskrivelse
|
24-09-2024
|
Projekt 1: Unity FPS spil + rapport
|
04-10-2024
|
Spiltest
|
08-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
44,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Studietur Aarhus
Studietur til Aarhus.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 2: DoubleReality - VR og den fysiske verden
Vi fortsætter med Unity, men nu med sigte på VR
Tekniske problemstillinger omkring VR omfatter blandt andet
* "locomotion": hvordan bevæger spilleren sig i den virtuelle verden? Kan man gå selv, inden for nogle grænser (HTC Vive, Quest2, Valve Index), eller kan man kun dreje sig, men skal teleportere rundt (Google Daydream/Cardboard)
* "physical force" - hvordan simulerer man kraftpåvirkninger, små og store, på spilleren: Når man holder en genstand, når man løfter noget, når man bliver ramt af noget
* "motion sickness" - kombinationen af uoverensstemmelse mellem det visuelle og balancesansen, sammen med pixellering og andre problemer med rendering af den virtuelle verden
Der er følgende konkrete læringsmål:
* Blokdiagram som dokumentation og som visuel organisering
* Protokoller - især OSC
* VR-spildesign - forskelle fra spildesign til flade skærme
* Cooperative gameplay - forskelle fra singleplayer og competitive play
* Node . js
* Brugervejledning
* Brugertest
* Projektstyring
Vi bygger videre på spildesign tankerne, og vi bygger videre på brugen af protokoller til at kommunikere mellem fysiske og digitale enheder, som vi har udviklet i det første projektforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt 2: Double reality - VR og den fysiske ver
|
30-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
50,00 moduler
Dækker over:
45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 3: Machine Learning og AI
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
50,00 moduler
Dækker over:
53 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektbeskrivelse eksamensprojekt
|
13-03-2025
|
Projektbeskr. genaflevering, godkendt
|
18-03-2025
|
Eksamensprojekt
|
12-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
90,00 moduler
Dækker over:
90 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331576",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331576",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331576"
}