Holdet 2024 kit/sh_s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Kommunikation/IT C
Lærer(e) Maria Loman
Hold 2024 kit/sh_s (sh_1s kit)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Grundforløb. Cyber awareness kampagne
Titel 2 2. Bumper ad
Titel 3 5. Hjemmeside
Titel 4 3. Logo
Titel 5 4. Interaktionsdesign
Titel 6 6. Afsluttende opgave
Titel 7 SO2 Digitalisering
Titel 8 7. Udvalgte emner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Grundforløb. Cyber awareness kampagne

Introduktion til
Lasswells kanylemodel
Gestaltlove
AIDA
Farveteori

Forundersøgelse
Introduktion til statistikker

Cyber awareness
Privatliv til salg?
Cookies, phishing mm.

Øvelse: udarbejd grafiske produkter og en præsentationsvideo til Cybermission konkurrencen

Faglige mål:
- analysere udvalgte aktuelle eksempler på digitale mediers rolle i samfundet
- undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
- forklare og reflektere over etiske problemstillinger og ophavsret i forbindelse med udformning af kommunikationsprodukter
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Introduktion til Adobe 08-09-2024
Introduktion til Adobe 08-09-2024
Grafiske produkter og præsentationsvideo 30-10-2024
Grafiske produkter og præsentationsvideo 31-10-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Bumper ad

Forundersøgelse
Introduktion til segmentering
Personaer
Øvelse: lav en persona på baggrund af modeller og statistik

LEAP-modellen
ISP, ESP og USP
Øvelse: læg en kommunikationsstrategi

Filmiske virkemidler og værktøjer
Øvelse: Peer review test
Øvelse: Produktion af en bumper video

Faglige mål:
- finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde̶
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
- forklare og reflektere over etiske problemstillinger og ophavsret i forbindelse med udformning af kommunikationsprodukter
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bumper ad video og rapport 15-12-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 5. Hjemmeside

Introduktion til HTML og CSS
Introduktion til Wordpress
Øvelse: Prototyper - fra low fi til high fi (Wordpress).
Øvelse: Afsluttende brugertest / peer review

Faglige mål:
- analysere udvalgte aktuelle eksempler på digitale mediers rolle i samfundet
- finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt
- undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
- forklare og reflektere over etiske problemstillinger og ophavsret i forbindelse med udformning af kommunikationsprodukter
- anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Powerpoint præsentation + hjemmeside link 13-03-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3. Logo

Introduktion til:
- Typografi: antikva, grotesk, display
- Organisationel og branded identitet, monistisk eller pluralistisk
- Logotype, icotype, mixed type
- Diskursanalyse: hvad er en diskurs?

Øvelse: Peer review test
Øvelse: design et logo til dig selv

Faglige mål:
Produktion:
̶  udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
̶  demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
̶  anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Logo og powerpoint præsentation 19-01-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4. Interaktionsdesign

Brugervenlighed (usability) og brugeroplevelse (UX)
Øvelse: prototyper - low fi (papir / video af fremgangsmåde)

Faglige mål:
- finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt
- undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
- anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Papirprototype + strukturdiagram 02-02-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Afsluttende opgave

Afsluttende opgave på baggrund af caseoplæg

Faglige mål:
- analysere udvalgte aktuelle eksempler på digitale mediers rolle i samfundet
- finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt
- undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
- forklare og reflektere over etiske problemstillinger og ophavsret i forbindelse med udformning af kommunikationsprodukter
- anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afsluttende opgave rapport og produkter 05-05-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 SO2 Digitalisering

KIT faglige mål:
- finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt
- undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
- forklare og reflektere over etiske problemstillinger og ophavsret i forbindelse med udformning af kommunikationsprodukter
- anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 7. Udvalgte emner

Udvalgte relevante emner. Det kan f.eks. være:
- Prøveeksamen med logodesign opgaven
- Øvelse til eksamen (grafisk design)
- Introduktion til eksamen

Eksamensforberedelse:
- Lav brugertest af jeres eksamensprodukter
- Opsætning af eksamenspowerpoint
- Øvelse med eksamensoplæg (uden Maria)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer