Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Kommunikation/IT C
|
Lærer(e)
|
Maria Loman
|
Hold
|
2024 kit/sh_s (sh_1s kit)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Grundforløb. Cyber awareness kampagne
Introduktion til
Lasswells kanylemodel
Gestaltlove
AIDA
Farveteori
Forundersøgelse
Introduktion til statistikker
Cyber awareness
Privatliv til salg?
Cookies, phishing mm.
Øvelse: udarbejd grafiske produkter og en præsentationsvideo til Cybermission konkurrencen
Faglige mål:
- analysere udvalgte aktuelle eksempler på digitale mediers rolle i samfundet
- undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
- forklare og reflektere over etiske problemstillinger og ophavsret i forbindelse med udformning af kommunikationsprodukter
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Introduktion til Adobe
|
08-09-2024
|
Introduktion til Adobe
|
08-09-2024
|
Grafiske produkter og præsentationsvideo
|
30-10-2024
|
Grafiske produkter og præsentationsvideo
|
31-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Bumper ad
Forundersøgelse
Introduktion til segmentering
Personaer
Øvelse: lav en persona på baggrund af modeller og statistik
LEAP-modellen
ISP, ESP og USP
Øvelse: læg en kommunikationsstrategi
Filmiske virkemidler og værktøjer
Øvelse: Peer review test
Øvelse: Produktion af en bumper video
Faglige mål:
- finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde̶
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
- forklare og reflektere over etiske problemstillinger og ophavsret i forbindelse med udformning af kommunikationsprodukter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bumper ad video og rapport
|
15-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
5. Hjemmeside
Introduktion til HTML og CSS
Introduktion til Wordpress
Øvelse: Prototyper - fra low fi til high fi (Wordpress).
Øvelse: Afsluttende brugertest / peer review
Faglige mål:
- analysere udvalgte aktuelle eksempler på digitale mediers rolle i samfundet
- finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt
- undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
- forklare og reflektere over etiske problemstillinger og ophavsret i forbindelse med udformning af kommunikationsprodukter
- anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Powerpoint præsentation + hjemmeside link
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3. Logo
Introduktion til:
- Typografi: antikva, grotesk, display
- Organisationel og branded identitet, monistisk eller pluralistisk
- Logotype, icotype, mixed type
- Diskursanalyse: hvad er en diskurs?
Øvelse: Peer review test
Øvelse: design et logo til dig selv
Faglige mål:
Produktion:
̶ udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
̶ demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
̶ anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Logo og powerpoint præsentation
|
19-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4. Interaktionsdesign
Brugervenlighed (usability) og brugeroplevelse (UX)
Øvelse: prototyper - low fi (papir / video af fremgangsmåde)
Faglige mål:
- finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt
- undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
- anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Papirprototype + strukturdiagram
|
02-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Afsluttende opgave
Afsluttende opgave på baggrund af caseoplæg
Faglige mål:
- analysere udvalgte aktuelle eksempler på digitale mediers rolle i samfundet
- finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt
- undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
- forklare og reflektere over etiske problemstillinger og ophavsret i forbindelse med udformning af kommunikationsprodukter
- anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afsluttende opgave rapport og produkter
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
SO2 Digitalisering
KIT faglige mål:
- finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt
- undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
- demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
- begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
- forklare og reflektere over etiske problemstillinger og ophavsret i forbindelse med udformning af kommunikationsprodukter
- anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
7. Udvalgte emner
Udvalgte relevante emner. Det kan f.eks. være:
- Prøveeksamen med logodesign opgaven
- Øvelse til eksamen (grafisk design)
- Introduktion til eksamen
Eksamensforberedelse:
- Lav brugertest af jeres eksamensprodukter
- Opsætning af eksamenspowerpoint
- Øvelse med eksamensoplæg (uden Maria)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331596",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331596",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331596"
}