Holdet 2024 sa/sh_1f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Liv Rasmussen
Hold 2024 sa/sh_1f (sh_1f sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Sociologi
Titel 2 Politik
Titel 3 Økonomi
Titel 4 Globalisering
Titel 5 Samfundsfag

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Sociologi

Grundforløb 1: Sociologi temaer:
Identitetsdannelse og socialisering.
Sociologi - socialarv
Socialisering i det senmoderne samfund

Introduktion til grundlæggende begreber; teori, metode og empiri.
Felt: Sociologi

- Sociologi: Socialisering og identitetsdannelse, Samfundstyper; socialkarakter, Normer, sanktioner og social kontrol (Sommerfuglemodellen og multisocialisering)

Introducere flere sociologoger:
Bourdieus idéer om habitus og kapitalformer som en teoretisk ramme til at analysere vilkår og omstændigheder i social arv.

Giddens, Beck og Rosa;  Det senmoderne samfund, risiko samfundet  og accelerationssamfundet.

(Kulturer og frisættelser: Honneth og Ziehe.)

Kernestof:
Grundbog: Systime Samfundsfag C.
Kapitel 8; 9, 10 og 11
Ca. 34,6 + 32,6 + 25,8 + 24,1 (= 117,1) sider

Faglige begreber/indhold:
Identitet: Socialisering
Identitetsdannelse
Grupper og roller
Det senmoderne samfund: Giddens og Rosa.  (Goffman, Beck)

Bourdieu: kapitalformer
Social mobilitet
Mønsterbrud
Sociale rum.
Social arv


Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi. Redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige udfordringer.
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger.
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariabler, sociale og kulturelle mønstre.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

+ Afkode metode brugt i empiri.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Politik

Introduktion til politologi:
Med afsæt i Samfundsfag C (Systime)
Kap. 1 Ideologi
- Politik, ideologier og værdier.
Kap. 4 Grundloven og Magten tredeling
- Hvad er magt?
Kap. 5 Styreformer og demokrati

"Demokratisk velfærd"
-Velfærd og arbejdsmarked
-Velfærd og velfærdsudfordringer
Med afsæt i Kap. 15 og 16

Begreber: Ideologier. Magt. Legalisering og legitimering. Hård og blød magt. Velfærdsmodeller: liberalistisk, konservativ og socialistisk, den danske model, arbejdsmarkedsmodel, 3 parts aftaler.
International politik: USA, EU, BRIKS; NATO, konflikter

Eleverne arbejder med informations søgning, aflæsning af statistik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi

Økonomi:
-Samarbejde (EU)
-Den politiske forbruger
-Finanspolitik /Pengepolitik

-Hvornår er der krig? -Cyberkrig, blandingskrig, handelskrig...
- samarbejde, afhængighed - NATO, FN, EU, USA...
-International politik

Begreber: Expensiv og kontraktiv, Udbud /efterspørgsel, Økonomisk kredsløb
Protektionisme/ Embago/ Told
Idealisme vs. realisme

Blandt andet med afsæt i: Samfundsfag C;
Kap. 3: Politisk deltagelse
Kap.18: Økonomisk politik

Informations søgning, fra information til viden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Globalisering

Globalisering
-og globaliserings dimensioner; kulturel, politisk og økonomisk (Teknologisk og miljø/klima)
-Det globale arbejdsmarked
-Hyberglobalisering vs. afglobalisering

Arbejde projekt orienteret.

Mål: forstå teori omkring globalisering søge og anvende empiri, herunder tydelig, kildehenvisning og litteraturliste.
lave en mundtlig præsentation

Samfundsfag: Kapitel 19 – Globalisering
Teori: Rodriks Trilemma

Aktive link:
Trading economics: https://tradingeconomics.com
CIA World Factbook: https://www.cia.gov/library
OECD: http://www.oecd.org
FN Forbundet: https://www.globalis.dk
Danmarks Statistik: https://www.dst.dk/da
World Bank: http://www.worldbank.org
Se også dette direkte link: https://data.worldbank.org/indicator
IMF: http://www.principalglobalindicators.org/?sk=E30FAADE-77D0-4F8E-953C-C48DD9D14735

Begreber: *Unipolar, bipolar, multipolar, *Magtdimensioner; økonomisk, politisk og militært, (hård og blød), *Suverænitet, *International økonomi, *3 parts aftaler, *EU, *NATO, *FN, *BRIKS, *Embargo, *Handelskrig, *Interventioner, *IGOér/ NGOér.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Samfundsfag

Samfundsfag:

-Metode
- Sociologi
- Politik
- Økonomi

Samfundsfaglige modeller og brug
Taksonomi i samfundsfag
Teori og empiri
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer