NEG Kalundborg
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
NEG Kalundborg
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet nk_2022 1X DA A - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
NEG
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Bjarne Ove Hansen
Hold
nk_2022 1X DA A (
nk_1X DA A
,
nk_2X DA A
,
nk_3X DA A
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Sprog og kommunikation
Titel 2
Det moderne gennembrud
Titel 3
Medieanalyse og mediehistorie
Titel 4
Grønland i litteratur og medier
Titel 5
Krigsforløb (sammen med dansk)
Titel 6
Naturvidenskabelig skønlitteratur
Titel 7
Litteraturhistorie
Titel 8
Populærvidenskabelig formidling
Titel 9
Tendenser i samtiden
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Sprog og kommunikation
Indhold
Kernestof:
Kommunikation - kontekst
Ordklasser
Supplerende materiale: Sprog og kommunikation del I_HTX.pptx
Supplerende materiale: Call me - "Det Smitter"
Kommunikation og medier
Semantik: Hvordan et ord betyder noget
Ordenes betydninger
Sproglige billeder
Screening i dansk
Lav en skitse til en reklame for en ble, tandpasta, samt en elbil, hvor I bruger jeres viden om sproget til at skrive noget, der er målrettet a) en ung studerende kvinde i 20'erne b) en forretningsmand i 30'erne og c) en pensionist, der elsker sine b
Dialekter og andre -lekterNår man er færdig, så læser man teksten om de forskellige lekter (man skal noget ned på siden, laver man følgende opgaver:
Retorik
Retoriker om kronprins Frederiks tale til mor: Han har haft sit livs gennembrud på en talerstol
Gruppearbejde: Forestil jer, at I skal holde en tale til en niende klasse i folkeskolen om faren ved at spise for meget fast food. Brug pentagrammet til at overveje, hvordan I vil holde talen.Skriveopgave/gruppearbejde: Skriv tre indledninger til den
Se lektier fra timen i går
Theis Ørntoft
Forberedende øvelse til at lave den skriftlige hjemmeopgave. Hvad skal man have med? Hvordan laver man en analyse/undersøgelse og hvordan laver man en vurdering/diskussion?
Vi ser "Terkel i Knibe" sammen. I skal notere ned undervejs, hvilke ting, som I vil have med i jeres opgave, hvem man skal analysere - og hvordan humoren er i filmen.
mitCFU.dk
Introduktion til skriftlig hjemmeopgave
Analyseskema
Vi har arbejdet med Harry og Bahnsen videoerne og kigget på filmiske virkemidler: Se kapitel 5.5 i Håndbog til Dansk på systime
BilledsprogBeskrivelseFladekompositionMidterkompositionHorisontalkompositionSymmetrisk kompositionDiagonalkompositionDet gyldne snitm.m. DybdekompositionNår man skal beskrive et billede, plejer man at opdele det i forgrund, mellemgrund og baggrund.Ov
TorbenogMaria_NajaMarieAidt.pdf
Analysevejledning 1: romaner, noveller og digte
4.11
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
1800-tallet på vrangen : afsnit 6:8
Biologi som skæbne og samfund
Periodens tænkesokkel
Det moderne gennembrud
J.P. Jacobsen og de gennembrud
Ordforklaring til Pesten i Bergamo.docx
Novelle: Pesten i Bergamo // den2radio
J.P. Jacobsen: Pesten i Bergamo (tekst)
Free Storyboarding Software — Online Storyboard Creator | StoryboardThat
Introduktion til de 3 k'er, samt gruppearbejde om billedanalyse
Billedanalyse fra "Det moderne gennembrud" - præsentationer
Note til mig selv:
Da Danmark blev moderne
1800-tallets naturvidenskabelige gennembrud
Litteraturens moderne gennembrud
Vi har læst Henrik Pontoppidans "Muldskud". Den skal bruges til næste aflevering
Valgfri lokation: Bjarne ikke til stede pga. brobygning. Arbejd derfor hjemme med aflevering 2. Husk at mød til tiden i 3. lektion.
Charles Darwin: Menneskets Afstamning og Parringsvalget (uddrag, 1871)
Fru Fønns 1882.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Medieanalyse og mediehistorie
Indhold
Kernestof:
11. Flygtninge i nyhedskredsløbet
Flygtningekrisen
Nyhedsdækningens første fase + opgaverne:
Dybere ind i sagen + Opgave
Supplerende materiale: 5.1 Avisjournalistik
Nyhedsdækningens første fase
4.10 Argumentation
Opgave:
Når folk blander sig
Lav følgende øvelse, indtil Bjarne er retur (cirka 12.20)
Er man færdig, så sikrer man sig, at man har svaret på disse spørgsmål
Fejltyper og argumentationskneb
Hvem bestemmer, hvad vi taler om?
Juridisk kønsskifte er det rene nonsens
Fra vinkling til fake news
12. Medieanalyse af spillefilm | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (systime.dk)
12. Medieanalyse af spillefilm
Grupper til dansk:
5. Analyse, vurdering og perspektivering
Er det kun for sjov?
Ikke en lektie, men noget vi arbejder med i timen
Evaluering af York-turen :-)
I skal sørge for at holde øje med nyhederne - hvilke historier er/har været oppe i medierne hen over weekenden?
Skriftlig kapitelopgave (læreplan 2017)
København : noveller | eReolen
Arbejdsopgaver: til novellen "Nørreport"
Indbrud_Guldager.pdf
Utterslev Mose_Guldager.pdf
Minimalisme og Helle Helle - dansk litteratur Link som I skal se. I skal kunne fortælle, hvad "minimalisme" er, samt komme med eksempler i de 2 noveller af Guldager
Minimalisme og Helle Helle - dansk litteratur Link som I skal se. I skal kunne fortælle, hvad "minimalisme" er, samt komme med eksempler i de novellen "Utterslev Mose"
Sammenstødet_Guldager.pdf
Pandekager_Guldager.pdf
National identitetSupplerende materiale
3 korte noveller.pdf
3 korte noveller.pdf Læses
Her er de sidste 2 noveller, som skal være læst til i næste uge. Blomster_Glaskuglen.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 48
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Grønland i litteratur og medier
Indhold
Kernestof:
Lav en ydre og indre personkarakteristik af:
Postkolonialisme_fraLitteraturmedUdsyn.pdf
Havets Moder - Myte
Isbjørnen_Pontoppidan.pdf
Isbjørnen_Pontoppidan.pdf / alternativt arbejde på opgave 1
Vi bruger tiden til at snakke om den skriftlige aflevering
Knud Rasmussen_Grønlandtema OCR.pdf
Supplerende materiale:
Smillas fornemmelse for sne_uddrag OCR.pdf
Ivalu (Lånt til jer via mitcfu.dk)
Krig_indledning og refleksioner.pdf
1864_dansk_Tine_uddrag.pdf
Vi arbejder videre med dagens tekst derhjemme, da Bjarne er optaget af personalemøde
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Krigsforløb (sammen med dansk)
Indhold
Kernestof:
HermanBangs_Tine_uddrag OCR.pdf
Litteraturen efter 1. verdenskrig.pdf
Litteraturen efter 1. verdenskrig - OCR.pdf
Læs og forstå jeres del af teksten.
Arbejdsspørgsmål til de 3 links:
Max Ballin - Wikipedia, den frie encyklopædi
Økonomisk krise og statslig regulering
The Treaty of Versailles, What Did the Big Three Want? 1/2The Treaty of Versailles, Terms of the Treaty 2/2
Folkeafstemningen i Flensborg i 1920
Valgplakater og propaganda ved folkeafstemningen i Mellemslesvig i 1920
Arbejdsspørgsmål til links:
Krig i familien
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Naturvidenskabelig skønlitteratur
Indhold
Kernestof:
Samtale om kronikken.
H.C. Andersen: Skrubtudsen - læs derefter og svar på spørgsmålene:
Vi skal bruge bogen "Superstrenge" - husk den mega gerne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Litteraturhistorie
Indhold
Kernestof:
Vikingetiden: manderoller i vikingetiden
Uddrag af Gisle Saga.pdf
Det islandske mirakel
Ukendt: Ebbe Skammelsøn (u.å.)
Middelalderens samfund: et slægtssamfund
Folkevisens flade personer og voldsomme temaer
Ridderviser og trylleviser: en farlig overgang
Holberg, Ludvig: Niels Klims underjordiske rejse (uddrag, 1741)
Supplerende materiale - Oplysningstiden: Oplysningen: fornuftens tidsalder
Vi snakker om Personer, Fortæller, Miljø, Sprog og Tema
Nationalromantisk harmoni
Supplerende materiale: Nyplatonismen Læs "Indvielsen" ekstra opgave:
Blicher_EnMordbrænderhistorie_OCR.PDF
Supplerende materiale: Den blicherske novelle
Supplerende materiale: Steen Steensen Blicher - Wikipedia, den frie encyklopædi
Supplerende link med flere værker
Grundtvig_Nuskaldeåbenbares.pdf
Supplerende materiale: 2. Litterær analyse af digte
Supplerende materiale: Grundtvig og den mageløse opdagelse
Johannes V. Jensen: hyldest til den moderne verden
Supplerende materiale: Mick Øgendahl og de store forfattere - Johannes V. Jensen via mitcfu.dk
I denne time er der fri lokation - medmindre andet er aftalt. Man skal bruge tiden på enten at læse dagens tekst eller lave manglende skriftlige afleveringer
Om den postkoloniale læsemåde | At læse Karen Blixen
Karen Blixen:
Supplerende materiale til
Analyse af Karen Blixens Afrika-bøger | At læse Karen Blixen
Uddraget af "Den afrikanske Farm", som spørgsmålene drejer sig om:
Teksten online:
Peter Seeberg: Patienten | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Næste opgave:
Vi arbejder med de sidste spørgsmål om "Patienten" - se linket på mandagens time
kap6d-populaervidenskabelig-artikel-perspektiveridansk (1).pdf
Myrer af Hans Joachim Offenberg.pdf
Om at skrive en populærvidenskabelig artikel
Ant Hill excavation
Supplerende materiale:
Gruppearbejde om delene i kapitel 6: kap6d-populaervidenskabelig-artikel-perspektiveridansk.pdf
Læs til og med side 23 (kapitel 1 "Socialismens Sejre) - I skal stoppe, når I når frem til kapitel 2, "De sociale bedragere"
4.2 Sproglige billeder | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Læs til og med "De sociale bedragere"
A: Biotekopgave. Informationerne om varme skal bruges - ren biotekmæssigt. Hvad kan denne varme ellers bruges til i lab? Udnyt jeres viden og lav en kahoot til os andre.
Læs til og med "Kolonisering af Kontinenterne"
Afsnit
Præsentation af resten af spil/kahoots :-)
SOP elevvejledning htx (2022).docx
Læs til og med "Myrer i Marken" - side 37-45
Den kroniske uskyld | eReolen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25,33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Populærvidenskabelig formidling
Indhold
Kernestof:
Den kroniske uskyld | eReolen
Medbring "Den kroniske uskyld" - mere læsning i bogen :-)
Workshops opgave kap 4-7 Denkroniske.docx
Kære alle! I dette modul skal I prioritere at læse videre i "Den Kroniske Uskyld".
Arbejde videre med skriftlig opgave - eller læse videre i "Den kroniske uskyld". Det kunne være fedt, hvis I kunne være færdige med den til fredag.
Kære alle! I må gerne selv gå i gang med at læse resten af "Den kroniske uskyld"/skrive videre på jeres opgave, der skal afleveres søndag. Jeg har været vagt ved terminsprøven, så jeg skynder mig at spise frokost, så jeg er inde ved jer cirka 12.25
Sidste gang til at læse "Den kroniske uskyld" - vi gennemgår følgende næste gang:
Arbejdsopgaver:
3.7 Litterære metoder | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Tendenser i nyere dansk litteratur, Anne-Marie Mai, SDU
8. 2000-2020: Eksperimenterende realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Chatle: Sort på sort (2020) | Blokland – betonblokkenes litteraturhistorie
Tessa feat. Orgi-E: Blæstegnen (2020) | Blokland – betonblokkenes litteraturhistorie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18,78
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Tendenser i samtiden
Indhold
Kernestof:
Tessa feat. Orgi-E: Blæstegnen (2020) | Blokland – betonblokkenes litteraturhistorie
Dø I Norden
Tobias Rahim feat. Suspekt - Dø I Norden (Tobias Rahim Remix)
I skal arbejde med at sætte teksten sammen med Anne Marie Mai's "4 tendenser i samtiden", samt lave personkarakteristik med brug af front+ - backstage, samt elementerne i Freuds æg - overjeg (superego), jeg (ego) og det (id)
Supplerende materiale: 3.7 Litterære metoder | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Find flere eksempler (minimum 5 eksempler fra teksten) på, hvordan magt og klasser påvirker vidnerne i de andre tekst-uddrag. Hvilke klasser kan I finde? Hvilke muligheder har personerne? Send jeres svar i elevfeedback
Ravn, Olga: De ansatte (uddrag, 2018) | Litteraturens huse
Marxistiske og ideologikritiske læsninger | Krydsfelt
Aidt, Naja Marie: Øvelser i mørke (uddrag, 2024) | Litteraturens huse
Ejersbo, Jakob: Eksil (uddrag, 2009) | Litteraturens huse
Aakeson, Kim Fupz: Museet for følelser (2022) | Litteraturens huse
I denne time er der desværre arbejd selv. Jeg er til møde i Holbæk. Jeg beklager meget. I har haft nogle relativt lange dage, men vi fortsætter med at have lidt småtravlt.
5. Et nordisk perspektiv | Klimalitteratur
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15,67
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565319982", "T": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565319982", "H": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565319982" }