Holdet nk_2022 1A SP A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Jürgen Hermann Andresen, Marie Svarer Bai Andersen
Hold nk_2022 1A SP A (nk_1A SP A, nk_2A SP A, nk_3A SP A)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til spansk sprog og kultur
Titel 2 Forløb 1: Fiestas y tradiciones
Titel 3 Forløb 2: Cuentos
Titel 4 Forløb 3: Las crisis y el mercado laboral
Titel 5 Forløb 4: Gastronomía
Titel 6 SO-forløb
Titel 7 El cuerpo, la mente y el deporte
Titel 8 México entre tradición y modernidad
Titel 9 Lola Lago: Vacaciones al sol
Titel 10 España: un país con mucha diversidad
Titel 11 Dos películas de Pedro Almodóvar

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til spansk sprog og kultur

Formål:
Eleverne introduceres til spansk sprog og kultur gennem arbejde med begyndersystemerne Caminando og Tapas. Der suppleres med korte videoer, sange, dialoger og andre små tekststykker. Eleverne introduceres til basisgrammatikken, udtale, lytte- og læsestrategier. Eleverne oparbejder et basisordforråd til brug i dagligdagssituationer, f.eks. præsentation, på indkøb osv.  

Kernestof (faglige mål):
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- forstå hovedindholdet i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik

Materialer:
- Caminando (Systime), Tapas (Systime)
- Supplerende videoer om præsentation/hilsner, familie, tøj, ugedagene, klokken, jul, nærfremtid, førnutid mm.

Evaluering:
- Skriftlige afleveringer i kernestoffet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 93,00 moduler
Dækker over: 93 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Forløb 1: Fiestas y tradiciones

Formål:
Der er kommet flere nye elever på et i forvejen lille hold, og der bruges derfor særlig meget tid i starten på at synkronisere holdet. Der fokus på opsamling af basisgrammatik i forbindelse med det nye forløb samt mundtlighed i den nye klasse. Eleverne introduceres til forskellige fester og traditioner i primært Spanien, men også Mexico (San Fermín, La feria de Abril, La Tomatina, Las Fallas, Día de Muertos). Eleverne skal kunne tale om de forskellige traditioner og deres kendetegn samt vide, hvor og hvornår de foregår.

Kernestof (faglige mål):
̶ forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk,
̶ analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle,
samfundsmæssige og historiske sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre
samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
̶ grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
̶ moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder

Materialer:
- Navarra  (Tapas, kap. 8: https://tapasonline.systime.dk/?id=146&L=0#c1421)
- Ignacio y Carlos - San Fermin (Tapas, kap. 8:, https://tapasonline.systime.dk/?id=146&L=0#c1434)
- Andalucía (Tapas, kap. 7: https://tapasonline.systime.dk/?id=145#c1383)
- Pedro y Maribel - La Feria de Abril (Tapas, Kap. 7: https://tapasonline.systime.dk/?id=145)
- Las fiestas más populares en España (Ya Vamos,  kap. 10: https://yavamos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=186&L=10)
- El Día de los Muertos: (Tapas, kap. 14: https://tapasonline.systime.dk/?id=152 (læst som omskrevet til nutid - eleverne har senere selv skrevet om til gerundium)

Supplerende:
- Billeder og videoer fra festerne
- San Fermín-sang (https://www.youtube.com/watch?v=KiJK75FBmrY)
- Elevernes egne kilder (cirka 5 ns)

Evaluering:
- Fremlæggelse af selvvalgt tradition
- Aflevering i basisgrammatik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 31,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Forløb 2: Cuentos

Formål:
Eventyrsforløbet fokuserer på tekstforståelse og samtalefærdighed om eventyr, handlingsforløb og simpel analyse. Eleverne skal kunne genkende genren, finde eventyrtræk og genfortælle eventyrene. Det grammatiske fokus ligger på betydning og anvendelse af imperfektum og præteritum (datid). Hovedværket er El hombrecito vestido de gris.

Kernestof (faglige mål):
– et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
– et specifikt ordforråd i tilknytning til eventyrgenren
– grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning
– moderne skønlitterære tekster
– ekstern kommunikation
– fagets centrale hjælpemidler
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder

Materialer:
- El hombrecito vestido de gris (Fernando Alonso, pdf)
- Los tres cerditos (pdf)
- Los tres osos (pdf, som aflevering)
- Caperucita Roja (pdf)
- El laberinto del fauno (film, filmstriben)

Evaluering:
- Grammatik (imperfektum/præteritum)
- Aflevering om Los tres osos
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb 3: Las crisis y el mercado laboral

I forløbet introduceres eleverne til den økonomiske og arbejdsmæssige situation i Spanien med udgangspunkt i de to kriser, finanskrisen og coronakrisen. Der er især fokus på krisernes konsekvenser for de unge. I finanskrisen er der især fokus på arbejdsløshed, boligsituation og hjerneflugt. I forbindelse med coronakrisen er der fokus på regler, skole og relationer. Sideløbende arbejdes der med handelskorrespondance og pronominer.

Eleverne har desuden været i biografen sammen med 3g for at se El buen Patrón. Vi arbejder med filmen i dette emne parallelt med handelskorrespondance for at give et indtryk af og diskutere strukturerne på en arbejdsplads.

Kernestof (faglige mål):
̶ læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive, herunder erhvervsorienterede, tekster
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk, herunder skrive kortere tekster af erhvervsrelateret
karakter
̶ analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle,
samfundsmæssige og historiske sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre
samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
̶ et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
̶ et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
̶ centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
̶ aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
̶ virksomhedskultur samt intern og ekstern kommunikation i de spansksprogede områder

Materiale:
- Los jóvenes españoles (Tapas, kap. 11: https://tapasonline.systime.dk/?id=149#c1980)
- España no es un país para jóvenes (Tapas, kap. 11: https://tapasonline.systime.dk/?id=149#c1554)
- "Estimados políticos de este país" (DP1 2019 + arbejde med tekst, pdf)
- Mi vida durante la pandemia (NCFF, Dyrk Sproget 2021/2022, pdf)
- Spansk virksomhedskommunikation, særligt kap. 1, 2 og 4 (https://spanskvirksomhed.systime.dk/)
- El buen patrón (biografen)

Supplerende:
- "Spanske Teresa var endelig ved at få et job..." (https://www.zetland.dk/historie/sOKVzxVv-aO9kVR61-11784)

Evaluering:
- Brev og mail
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Forløb 4: Gastronomía

Formål:
Eleverne introduceres til spansk mad og madkultur. Der arbejdes med spanske spisetider og -vaner. Der er fokus på typiske retter og hvilke regioner, de kommer fra. Derudover læses der en tekst om typisk spansk traditionel gastronomi (Pols restaurant) og moderne gastronomi (Albert Adria). Eleverne har desuden selv lavet mad efter delvist spanske opskrifter (churros, torta de Santiago, migas, croquetas).

Kernestof (faglige mål):
̶ læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
̶ perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre
samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
̶ et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
̶ moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
̶  kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner

Materialer:
-  "Comida en España" (blog, https://www.tuescueladeespanol.es/blogs/conoce-espana/comidas-en-espana/)
- "Pol, 18 años: “En nuestro restaurante hacemos comida ­tradicional y tiene que seguir siendo así.”" (España mañana, kap. 5: https://espanamanana.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=138)
- Chef's Table, Albert Adria (dokumentar, Netflix)

Supplerende:
"Tio spanish, typisk spansk mad, spanske retter" (https://www.youtube.com/watch?v=61HGYCWn_X8)

Evaluering
- Mundtlig præsentation af egen cafe/restaurant

OBS! FORLØBET SKAL SUPPLERES MED MIN 1 TEKST, HVIS DET SKAL VÆRET ET EKSAMENSEMNE.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 6 SO-forløb

Formål:
Spanskfaget har afgivet timer i 2g til to SO-forløb, SO4 (Hamburg) og SO5 (Kalundborg Havn). Eleverne har arbejdet med de generelle SO-kompetencer og fagspecifikke spanskmetoder, hvor det har givet mening.

Kernestof (faglige mål):
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
̶ perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre
samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde

Materialer:
- Spansk virksomhedskommunikation (Systime, https://spanskvirksomhed.systime.dk/)
- Diverse links til krydstogtrederier samt Vigo Havn som inspiration

Evaluering:
- Videodagbog fra studietur
- Brochure om virksomhedskultur
- Forslag henvendt til Kalundborg Havn om samarbejde med spanske rederier (bullet points)
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 El cuerpo, la mente y el deporte

Der arbejdes indledningsvist med gloser til området, hvorefter diverse sportsarter tages op, med særlig fokus på fodbold. Fankulturen tematiseres ligesom sportsudøvernes fremtidsdrømme og realiteter.
Kernestof:
El camino de Santiago, Viva la vida, L&R 2017
El deporte, Gyldendal 2011
https://eldeporterey.systime.dk/?id=144

Film:
‘Fodbold er Gud’, Ole Bendtzen 2010
Bølgens børn. https://www.youtube.com/watch?v=mbqePcsuN3k

Suppl. Materiale:
‘el cuerpo humano’, Profe.DeElees
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22,17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 México entre tradición y modernidad

Forskellige samfundsmæssige og kulturelle aspekter af landet præsenteres i form af teskter og film. Eleverne beskæftiger sig udover med fremlæggelser om Mexico også med grammatiske emner og handelskorrespondens

Kernestof:
https://laidentidadcontrastada.systime.dk/?id=144
https://laidentidadcontrastada.systime.dk/?id=145
'Día de muertos' og ‘La santa muerte’ fra Viva la vida, L&R 2017
Film:
‘La zona’, Rodrigo Plá 2007
‘Radical’, Zalla 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23,72 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer