Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Bioteknologi A
|
Lærer(e)
|
Susi Manuela Clermont, Trine Kirk Jacobsen
|
Hold
|
nk_2022 1X BT A (nk_2X BT A, nk_3X BT A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
DNA og gener
Kernestof:
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose, genregulering og anvendt bioinformatik
- eksperimentelle metoder: elektroforese, PCR
Anvendt litteratur:
Egebo m.fl. 2022. Bioteknologi A HTX, Bind 1. Nucleus. Side 95-140.
http://www.etiskraad.dk/Temauniverser/Etikoglivetgym/Genom-undersoegelser.aspx
Animationer:
Youtube animationer af DNA replikation og proteinsyntesen
Youtube animation af PCR
Laboratorieøvelser:
- Gelelektroforese (rapport 5 elevtimer)
- PCR ?
- DNA fra løg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mikrobiologi
Kernestof:
Anvendt litteratur:
Egebo m.fl. 2022. Bioteknologi A HTX, Bind 1. Nucleus. Side 141-166.
Animationer:
Laboratorieøvelser:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nervesystemmet
Forløbsbeskrivelse: Kernestof/faglige mål:
• Udvalgte dele af menneskets fysiologi på cellulært niveau, herunder membrantransport, hormonelle og neurologiske reguleringssystemer
• vurdere, hvordan konkret anvendelse af bioteknologi kan påvirke samspillet mellem levende organismer og deres omgivelser
Anvendt litteratur:
Bioteknologi A, HTX. 2022. Egebo et al. Nucleus. Side 185-212.
Progression:
Eleverne skal kunne gøre rede for opbygningen af nervesystemet.
De skal kunne gøre rede for et neveimpuls, herunder membranpotentiale, funktionen af aktionspotentiale samt kommunikation mellem nerveceller.
Opgave:
• Forskellige stoffers indvirkning på nervesystemet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hormoner og toxikologi
Kernestof:
Anvendt litteratur:
Egebo m.fl. 2022. Bioteknologi A HTX, Bind 1. Nucleus. Side 213-230 + 255-274.
Animationer:
Laboratorieøvelser:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Immunforsvaret
Kernestof/faglige mål
- virus og pro- og eukaryote cellers opbygning, funktion og vækst
- Immunsystemet, herunder vaccination, seksuelt overførte sygdomme og epidemier
- Eksperimentelle arbejdsmetoder der anvendes inden for bioteknologi, herunder transformation og ELISA
- indsamle, vurdere og anvende information fra kilder, der omhandler biologiske, kemiske og bioteknologiske emner og problemstillinger
- vurdere, hvordan konkret anvendelse af bioteknologi kan påvirke samspillet mellem levende organismer og deres omgivelser
Anvendt litteratur
Bodil B. Bidstrup m.fl., ’Bioteknologi 4’ side 7-47
Læsestof om virussygdommen Ebola
Læsestof om Hæmofili
Illustreret videnskab, nr. 4/2013, side 18-25: 1% menneske 99% bakterier
Illustreret videnskab, nr. 13/2008, side 56-63: Efter 25 år kamp mod HIV ser forskerne lys i mørket.
Hvorfor bliver vi syge når vi har fri? http://www.dr.dk/sundhed/dinsundhed/artikler/2012/1203144124.htm
Film
Charles Darwin – evolution over tid samt i laboratoriet (HIV)
’Outbreak’ af Wolfgang Petersen fra 1995. Film om Ebola udbrud
Progression
Eleverne skal kunne gøre rede for sygdomsfremkaldende mikroorganismer som bakterier og virus.
De skal have kendskab til smitteveje.
Eleverne skal kunne redegøre for kroppens immunforsvar (herunder de uspecifikke samt det specifikke).
De skal have kendskab til diagnosticering af sygdomme samt behandlingsformer og resistensudvikling af bakterier.
Laboratorieøvelser:
- ELISA – HIV smittet
- Bakteriepodning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,94 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Stofskifte
Kernestof/faglige mål:
mikrobiologi: vækst, vækstmodeller, vækstfaktorer
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration, gæring og deres overordnede delprocesser
Anvendt litteratur:
Teori:
Produktionsorganismer, fermenteringsprocesser, stofskifteprodukter, respiration (herunder glycolyse, citratcyklus og elektron-transportkæden), destillering.
Laboratorieøvelser:
- Fremstilling af bioethanol (destillering med massefyldebestemmelse og standardkurve)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26,78 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Muskler på arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,78 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565324395",
"T": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565324395",
"H": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565324395"
}