Holdet nk_2022 1X BT A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Bioteknologi A
Lærer(e) Susi Manuela Clermont, Trine Kirk Jacobsen
Hold nk_2022 1X BT A (nk_2X BT A, nk_3X BT A)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 DNA og gener
Titel 2 Mikrobiologi
Titel 3 Nervesystemmet
Titel 4 Hormoner og toxikologi
Titel 5 Proteiner og enzymer
Titel 6 Immunforsvaret
Titel 7 Stofskifte
Titel 8 Genteknologi og bioinformatik
Titel 9 Muskler på arbejde
Titel 10 Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 DNA og gener

Kernestof:
-  genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose, genregulering og anvendt bioinformatik
- eksperimentelle metoder: elektroforese, PCR

Anvendt litteratur:
Egebo m.fl. 2022. Bioteknologi A HTX, Bind 1. Nucleus. Side 95-140.
http://www.etiskraad.dk/Temauniverser/Etikoglivetgym/Genom-undersoegelser.aspx

Animationer:
Youtube animationer af DNA replikation og proteinsyntesen
Youtube animation af PCR

Laboratorieøvelser:  
- Gelelektroforese (rapport 5 elevtimer)
- PCR ?
- DNA fra løg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Mikrobiologi

Kernestof:


Anvendt litteratur:
Egebo m.fl. 2022. Bioteknologi A HTX, Bind 1. Nucleus. Side 141-166.


Animationer:


Laboratorieøvelser:  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Nervesystemmet

Forløbsbeskrivelse: Kernestof/faglige mål:
• Udvalgte dele af menneskets fysiologi på cellulært niveau, herunder membrantransport, hormonelle og neurologiske reguleringssystemer
• vurdere, hvordan konkret anvendelse af bioteknologi kan påvirke samspillet mellem levende organismer og deres omgivelser

Anvendt litteratur:
Bioteknologi A, HTX. 2022. Egebo et al. Nucleus. Side 185-212.

Progression:
Eleverne skal kunne gøre rede for opbygningen af nervesystemet.
De skal kunne gøre rede for et neveimpuls, herunder membranpotentiale, funktionen af aktionspotentiale samt kommunikation mellem nerveceller.

Opgave:
• Forskellige stoffers indvirkning på nervesystemet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hormoner og toxikologi

Kernestof:


Anvendt litteratur:
Egebo m.fl. 2022. Bioteknologi A HTX, Bind 1. Nucleus. Side 213-230 + 255-274.


Animationer:


Laboratorieøvelser:  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Proteiner og enzymer

Kernestof:
Enzymer: opbygning, funktion og enzymatiske hovedklasser
Eksperimentelle metoder: chromatografi


Anvendt litteratur:
Grundbog i bioteknologi 1, HTX. Guldendal side 122-137
Grundbog i bioteknologi 1, HTX. Guldendal side 19-22 + 161-181
http://www.biotechacademy.dk/Undervisningsprojekter/Gymnasiale-projekter/enzymer/teori/enzymer
http://www.biotechacademy.dk/Undervisningsprojekter/Gymnasiale-projekter/enzymer/teori/enzymer/enzymkinetik
http://www.etiskraad.dk/Temauniverser/Etikoglivetgym/Genom-undersoegelser.aspx


Teori:
Proteiners opbygning, enzymers funktion og virkemåde


Laboratorieøvelser  
- Bromelin i ananas
- Juice fremstilling
- Spytamylase
- Katalase
- Kromatografi - oprensning af proteiner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Immunforsvaret

Kernestof/faglige mål
- virus og pro- og eukaryote cellers opbygning, funktion og vækst
- Immunsystemet, herunder vaccination, seksuelt overførte sygdomme og epidemier
- Eksperimentelle arbejdsmetoder der anvendes inden for bioteknologi, herunder transformation og ELISA
- indsamle, vurdere og anvende information fra kilder, der omhandler biologiske, kemiske og bioteknologiske emner og problemstillinger
- vurdere, hvordan konkret anvendelse af bioteknologi kan påvirke samspillet mellem levende organismer og deres omgivelser

Anvendt litteratur
Bodil B. Bidstrup m.fl., ’Bioteknologi 4’ side 7-47
Læsestof om virussygdommen Ebola
Læsestof om Hæmofili
Illustreret videnskab, nr. 4/2013, side 18-25: 1% menneske 99% bakterier
Illustreret videnskab, nr. 13/2008, side 56-63: Efter 25 år kamp mod HIV ser forskerne lys i mørket.
Hvorfor bliver vi syge når vi har fri? http://www.dr.dk/sundhed/dinsundhed/artikler/2012/1203144124.htm

Film
Charles Darwin – evolution over tid samt i laboratoriet (HIV)
’Outbreak’ af Wolfgang Petersen fra 1995. Film om Ebola udbrud

Progression
Eleverne skal kunne gøre rede for sygdomsfremkaldende mikroorganismer som bakterier og virus.
De skal have kendskab til smitteveje.
Eleverne skal kunne redegøre for kroppens immunforsvar (herunder de uspecifikke samt det specifikke).
De skal have kendskab til diagnosticering af sygdomme samt behandlingsformer og resistensudvikling af bakterier.

Laboratorieøvelser:  
- ELISA – HIV smittet
- Bakteriepodning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,94 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Stofskifte

Kernestof/faglige mål:
mikrobiologi: vækst, vækstmodeller, vækstfaktorer
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration, gæring og deres overordnede delprocesser

Anvendt litteratur:


Teori:
Produktionsorganismer, fermenteringsprocesser, stofskifteprodukter, respiration (herunder glycolyse, citratcyklus og elektron-transportkæden), destillering.

Laboratorieøvelser:  
- Fremstilling af bioethanol (destillering med massefyldebestemmelse og standardkurve)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26,78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Genteknologi og bioinformatik

Kernestof:
Genteknologi: gensplejsning, transformation og kloning

Anvendt litteratur:
Geertsen og Helmig, 2019, Grundbog i Bioteknologi, htx. Gyldendahl. Side 255-289
http://www.etiskraad.dk/Temauniverser/Etikoglivetgym/Genom-undersoegelser.aspx

Teori:
Bioinformatik
Gensplejsnings teknikker
Stamceller
Evolution

Laboratorieøvelser  
- Gensplejsning med pGLO
- øvelse på KU?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Eksamenstræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer