Holdet nk_2023 2X PRO B - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Programmering B
Lærer(e) Steffen Kjærgaard Nielsen
Hold nk_2023 2X PRO B (nk_2X PRO B, nk_3X PRO B)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til programmering
Titel 2 Adventure spil
Titel 3 Introduktion til Unity
Titel 4 Årsprøve
Titel 5 Re-introduktion til programmering
Titel 6 Object orienteret programmering
Titel 7 Object Orienteret Design - Spil aflevering
Titel 8 Rekursion og Algoritmer
Titel 9 Aflevering rekursion
Titel 10 Eksamen
Titel 11 Træning til udtræksopgave og flowcharts

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til programmering

Igennem kode sproget C# bliver eleverne introduceret til alle de basale dele af programmering. Dette inkludere:

* Variabler
* if statements
* Operatører
* Kommentarer
* Loops
* Metoder
* Klasser

Eleverne skriver kode i visual studio og laver console apps. Dette sikre, at de kan fokusere på det basale kodning og ikke bliver distraheret af en masse indbygget features som eksempelvis Unity.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Adventure spil

Eleverne skal lave deres første projekt selv.

Opgaven er at lave et tekst baseret adventure spil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Årsprøve

Eleverne laver et programmerings projekt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Re-introduktion til programmering

Igennem kode sproget C# bliver eleverne re-introduceret til alle de basale dele af programmering. Dette inkludere:

* Variabler
* if statements
* Operatører
* Kommentarer
* Loops
* Metoder
* Klasser

Opgaverne vil være niveau baseret. De har muligheden for at vælge grønne, gule og røde opgaver, alt efter sværhedsgrad. Det sikre at alle elever bliver udfordret på det niveau de er på.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 4,22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Object orienteret programmering

Eleverne lærer at programmere efter object orienteret principper. Det vil sige at lære omkring:
* Abstraction
* Encapsulation
* Inheritance
* Polymorphism

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 20,06 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Object Orienteret Design - Spil aflevering

Eleverne udvikler et spil i Unity.

Spillet skal gøre brug af de 4 søjler i OOP:
* Abstraction
* Encapsulation
*Inheritance
* Polymorphisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 33,00 moduler
Dækker over: 7,83 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Rekursion og Algoritmer

Eleverne skal lære omkring hvordan vi kan bruger funktioner til rekursion.

Ting vi kommer ind på:

* Hvad er rekursion og hvornår er det godt at bruge
* Base case
* Recursion case
* Divide and conquer

Vi afslutter med en lille opgave om at finde vej ud af en labyrant.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Aflevering rekursion

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Eksamen

Eleverne får tid til at udvikle et eksamens projekt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 16,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Træning til udtræksopgave og flowcharts

Her gennemgår vi de ting, som eleverne gerne vil styrkes i, for at hjælpe dem til eksamen.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer