Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Programmering B
|
Lærer(e)
|
Steffen Kjærgaard Nielsen
|
Hold
|
nk_2023 2X PRO B (nk_2X PRO B, nk_3X PRO B)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til programmering
Igennem kode sproget C# bliver eleverne introduceret til alle de basale dele af programmering. Dette inkludere:
* Variabler
* if statements
* Operatører
* Kommentarer
* Loops
* Metoder
* Klasser
Eleverne skriver kode i visual studio og laver console apps. Dette sikre, at de kan fokusere på det basale kodning og ikke bliver distraheret af en masse indbygget features som eksempelvis Unity.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
27,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Adventure spil
Eleverne skal lave deres første projekt selv.
Opgaven er at lave et tekst baseret adventure spil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Introduktion til Unity
Eleverne introduceres til at bruge C# til at udvikle i spil-motoren unity.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
27,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Årsprøve
Eleverne laver et programmerings projekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Re-introduktion til programmering
Igennem kode sproget C# bliver eleverne re-introduceret til alle de basale dele af programmering. Dette inkludere:
* Variabler
* if statements
* Operatører
* Kommentarer
* Loops
* Metoder
* Klasser
Opgaverne vil være niveau baseret. De har muligheden for at vælge grønne, gule og røde opgaver, alt efter sværhedsgrad. Det sikre at alle elever bliver udfordret på det niveau de er på.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4,22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Object orienteret programmering
Eleverne lærer at programmere efter object orienteret principper. Det vil sige at lære omkring:
* Abstraction
* Encapsulation
* Inheritance
* Polymorphism
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
20,06 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Object Orienteret Design - Spil aflevering
Eleverne udvikler et spil i Unity.
Spillet skal gøre brug af de 4 søjler i OOP:
* Abstraction
* Encapsulation
*Inheritance
* Polymorphisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
33,00 moduler
Dækker over:
7,83 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Rekursion og Algoritmer
Eleverne skal lære omkring hvordan vi kan bruger funktioner til rekursion.
Ting vi kommer ind på:
* Hvad er rekursion og hvornår er det godt at bruge
* Base case
* Recursion case
* Divide and conquer
Vi afslutter med en lille opgave om at finde vej ud af en labyrant.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Aflevering rekursion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamen
Eleverne får tid til at udvikle et eksamens projekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
16,33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Træning til udtræksopgave og flowcharts
Her gennemgår vi de ting, som eleverne gerne vil styrkes i, for at hjælpe dem til eksamen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330121",
"T": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330121",
"H": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330121"
}