NEG Kalundborg
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
NEG Kalundborg
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet nk_2023 2X IH B - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
NEG
Fag og niveau
Idehistorie B
Lærer(e)
Bjarne Ove Hansen
Hold
nk_2023 2X IH B (
nk_2X IH B
,
nk_3X IH B
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Transport
Titel 2
Krig (DIO)
Titel 3
Imperialisme
Titel 4
Industrialisering
Titel 5
Lægevidenskab
Titel 6
NGO og udviklingsbistand
Titel 7
Robotter og automatisering
Titel 8
Valgfrit tema
Titel 9
Eksamensprojekt (10 timer)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Transport
Indhold
Kernestof:
15. Teknologi og transport
Idehistorie b_intro.pptx
15. Teknologi og transport (+ 15.1)
Tv-serien: Historien om Danmark
Workshopopgaver til Danmarkshistorien_stenalderen.docx
Kapitel 1: Introduktion til historie: Hvor begynder historien?
I skal på egen hånd se afsnit II Metallernes Tid via linket. Husk selv at skifte afsnit, så I ikke ser afsnit I igen.
Opstart på gruppeprojekt om romerske teknologier; herunder hæren, hverdagen, veje og akvædukter.
Lektier fra fredag: Metallernes Tid via linket. Husk selv at skifte afsnit, så I ikke ser afsnit I igen.
Fortsættelse på gruppeprojekt om romerske teknologier; herunder hæren, hverdagen, veje og akvædukter.
Fortsættelse gruppeprojekt om romerske teknologier; herunder hæren, hverdagen, veje og akvædukter.
15.2. Transport på vand 15.2.1. Små og store kanaler
Præsentationer af gruppeprojekt om romerske teknologier; herunder hæren, hverdagen, veje og akvædukter.
39. Navigation og opdagelsesrejser
Martin, Dahl og William fremlægger om akvædukterne.
De lovløse | 3:7 Jørgen Jürgensen - Urmagerens søn | DR LYD
De lovløse | 4:7 Jørgen Jürgensen - Islands hersker | DR LYD
De lovløse | 5:7 Jørgen Jürgensen - King of the Convicts | DR LYD
Skriv 10 spørgsmål ned til episoderne, som I skal bruge for at lave en quiz
DRTV - Da Danmark blev flettet sammen: Sukker og polsk knofedt
Hjemmearbejdsdag: Se udsendelsen DRTV - Da Danmark blev flettet sammen: Hyldest til hovedvejene)
I denne time skal I informationssøge og undersøge dampmaskinens brug. Undersøg hvad man har sat damp på; tog, biler færger, cykler, fly??? Har man ikke set udsendelserne fra fredag: "Da Danmark blev flettet sammen", så skal man gøre det.
31. Forbrændingsmotoren 31.1-31.5:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Krig (DIO)
Indhold
Kernestof:
2. Danmark som småstat
2.1 Nationalisme
2.2 Den første slesvigske krig, Treårskrigen 1848-50
2.3 Mellem de to slesvigske krige
2.4 Den anden slesvigske krig, 1864
Opgaver til teksterne:
Supplerende materiale: MYTE: Var forladegeværet skyld i nederlaget i 1864?
Supplerende materiale: 1864-Tidende - Historiecenter Dybbøl Banke
Afsnit 8 i serien "1864"
Kapitel 3: Den industrialiserede krig - Første Verdenskrig 1914-1918
Kære 2.X!
3.2: Strukturniveau - samfund og militær
3.3: Slagmarken
Luftkrig
Gaskrig
Supplerende materiale:
Litteraturen efter 1. verdenskrig.pdf
Litteraturen efter 1. verdenskrig - OCR.pdf
Læs og forstå jeres del af teksten.
The Treaty of Versailles, What Did the Big Three Want? 1/2The Treaty of Versailles, Terms of the Treaty 2/2
Folkeafstemningen i Flensborg i 1920
Valgplakater og propaganda ved folkeafstemningen i Mellemslesvig i 1920
Arbejdsspørgsmål til links:
Stanton: Folkedrab som stadier
5. Folkedrab og udryddelse
7. Den kolde krig – Den ideologiske krig
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Imperialisme
Indhold
Kernestof:
Refleksionsskrivning over SO6 - DIO opgaven.
Når man er færdig, så læser man de 2 links, som er lektier til næste gang
13.6. Det 20. århundrede
Når vi lige har afrundet "krig", så går vi videre med det nye forløb om kolonier 6. Europa og verden
Søvejen til Indien
Portugals handelsimperium - og nederlændernes
England og Frankrig som kolonimagter i Indien
Kina og Japan
England 1: Kongstad og Hemmningen
Fremlæggelser
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Industrialisering
Indhold
Kernestof:
9. Industrialismen og arbejderbevægelsen 7
2. Fra håndværk til industri
Vi ser sammen:
Industriens energi
Vores Danmarkshistorie_lillelandhvadnu.docx Vores Danmarkshistorie_industrisamfund.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Lægevidenskab
Indhold
Kernestof:
Vi ser udsendelsen "Død og Pine - Lægevidenskabens historie, afsnit 1"via cfu.dk/hval (15.02.2017)
10. Sygdom og sundhed
10.2 Hvorfor er begreber om sundhed og sygdom vigtige for os?
10.3 Sygdommene i oldtiden
10.4 Den sorte død
Død og pine ( 2 )
11.1 Hvad er medicinske teknologier?
11.2 Krigskirurgi i Renæssancen
Ambroise Paré - feltlæge og hofkirurg
Nye teknikker med løg og hundehvalpe
11.3 Krop og teknik
Den patologiske anatomi
Radikal mastektomi
10.5 Sygdommenes stigmatisering
I skal arbejde med en selvstændig sygdom, som I vil undersøge individuelt eller i små grupper af max 3. I undersøgelsen skal I opsætte et redegørende, et analyserende, samt et diskuterende spørgsmål. Det diskuterende spørgsmål skal naturligvis have S
LSD-kælderen | 1:5 - Den glemte historie | DR LYD
Død og Pine (3)
Mens vi hører præsentationer, så er I meget velkommen til at se og høre de 2 links om de psykiske sygdomme
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10,56
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
NGO og udviklingsbistand
Indhold
Kernestof:
Merkantilisme
Industrisamfundets første ismer.pdf
8. Mangel på udvikling | Afrikas historie. Mødet mellem sorte og hvide
8.1 Status | Afrikas historie. Mødet mellem sorte og hvide
8.2 Årsager til manglende udvikling | Afrikas historie. Mødet mellem sorte og hvide
Ekstra opgave:
DRTV - Anne og Anders i Afrika: Zimbabwe
Redegør for forskellen mellem årtierne fra 60'erne til 70'erne til 80'erne. Tak. Vær tilbage i klassen 11.15
Sammenlign 1960'erne, 1970'erne og 1980'ernes udviklingsbistand og forklar, hvilke forskelle, der har været. 60 års dansk udviklingssamarbejde 
Dansk udviklingsbistand, efter 1949
Afsnit
Sammenlign 1990'erne, 00'erne og 2010'ernes udviklingsbistand og forklar, hvilke forskelle, der har været.
Gruppe/individuel opgave. Vælg et u-land og undersøg følgende:
I skal se det afsnit af "Historien om Danmark - Velfærd og kold krig", som er lånt til jer på mitcfu.dk. Vi skal bruge det til et nyt forløb om "Verden efter 1989", så I skal være skarpe på kold krig, samt ideologierne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7,39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Robotter og automatisering
Indhold
Kernestof:
9. Teknologisk udvikling | Idéhistorie
DRTV - Da Danmark blev flettet sammen: Nordens Detroit
Kære alle! I dette modul skal I prioritere at læse videre i "Den Kroniske Uskyld".
9.2 Interne forklaringer | Idéhistorie - skimlæs; vi snakker om det næste gang
9.2 Interne forklaringer | Idéhistorie - skimlæs; vi snakker om det næste gang.
Kapitel 1: Analysetilgang – at undersøge en bys historie, fortælling og identitet | Industri 4.0 - Nye industrihistorier fra fire byer i Danmark
Idehistorie_opgaveskema.pdf
220602 idéhistorie b – htx august 2022.pdf
2.1 Metodiske tilgange | Idéhistorie
De overordnede guidelines er:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11,61
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Valgfrit tema
Indhold
Kernestof:
En ekstra times idéhistorie til opgaveskrivning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12,33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Eksamensprojekt (10 timer)
Indhold
Kernestof:
Vi laver power point, hvis vi skal op til eksamen
Vi laver pp i tilfælde af, at vi skal op.
Info om skriftlig eksamen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2,11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330335", "T": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330335", "H": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330335" }