Holdet nk_2023 1X TI B - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Teknologi B
Lærer(e) Irene Merete Bjørnbæk
Hold nk_2023 1X TI B (nk_1X TI B, nk_2X TI B)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Teknisk tegning
Titel 2 Teknologianalyse og vurdering
Titel 3 Prøveprojekt
Titel 4 Miljø
Titel 5 SO4 - Affald
Titel 6 Materialelære
Titel 7 Projekt
Titel 8 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Teknisk tegning

Inkludere 3D print værkstedet
Undervisning i brugen af Fusion 360
Fokus på opbygning af parter og arbejdstegninger
Arbejdstegninger herunder: standard, enheder, målestok, målsætning, section view.
Brug af skydelære til opmåling af emner

Desuden introduktion til:
• Målsætning
• Tegningshoved
• Samlingstegninger
• Positionsnummer
• Styklister

Opgave: Optegning af nøglering samt print.
Opgave: Optegn et givet emne ud fra arbejdstegning og tegn selv et emne som passer til. Byt tegning + peer-to-peer feedback

Kompendier:
Maskintegning - Arbejdstegning

• Teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, samlingstegninger og
• Stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på skolen udbudte værksteder
• Sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier
• Fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder
• Test af produkt i forhold til opstillede krav
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Teknologianalyse og vurdering

Arbejde efter en givet tidsplan
Historisk perspektiv på et udvalgt produkt/teknologi
Hvordan fungerer det valgte produkt
Hvilken teknik og viden skal der til at fremstille produktet i dag, for 50år siden og for 100 år siden
Hvordan har produktet påvirket samfundet i positiv og negativ grad

Problemer og teknologi kapitel 1
Samt hjemmesider om de selvvalgte produkter

Opgave: Udarbejd en teknologianalyse + vurdering af et selvvalgt produkt. Se ligeledes på den historiske udvikling.
Opgaven præsenteres for klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Prøveprojekt

Træning i projektets faser:
Problemet, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse, realisering, evaluering

Primært fokus på at arbejde ud fra et oplæg givet af undervisningsministeriet samt udvælge sit egen utilfredsstillende situation/problem og arbejde systematisk med udviklingen af en løsning.

Produktet bliver fremstillet i relevant værksted.

Fokus på præsentationer med peer-to-peer feedback samt eksamenstræning.


• Udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling indenfor en temaproblemformulering
• Bestemmelse af relevante myndighedskrav
• Tidsplanlægning (elevstyret med vejledning)

Anvende relevante metoder inden for:
• Problemidentifikation
• Problemanalyse
• Produktprincip
• Produktudformning
• Produktionsforberedelse
• Realisering
• Evaluering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 66 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Miljø

Hvad er bæredygtig produktudvikling
Hvad forstås ved miljø? Globale, regionale, lokale miljøeffekter
Problemtræer over miljøpåvirkninger
Livscyklusvurdering
Den funktionelle enhed

Problemer og teknologi kapitel 3

• Indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
• Analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser
• Globale, regionale og lokale miljøeffekter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 3,17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 SO4 - Affald

Tværfagligt forløb med fokus på problematikker i forbindelse med affald i samfundet. Genanvendelse kontra produktion af nyt.

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 1,06 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Materialelære

Materiale kendskab til
• Plast
• Stål
• Aluminium
• Kompositter

Fremstilling, bearbejdning, overfladebehandling, legeringer, formgivning
Plasttyper, tilsætningsstoffer, fremstillingsmetoder
Genbrug, miljøvurdering
Anvendelsesområder, fordele, ulemper
Enkelstyk, serie eller masseproduktion

Diverse branchekataloger samt uddrag af:
PlastTeknologi - uddrag
Materialelære for metalindustrien - uddrag
Den lille gule om plast
En verden i plast - Plastens ABZ

Opgave: Opgaver der løses individuelt bestående af en unik opgave om et udvalgt materiale og fx anvendelses område, overfladebehandling eller fremstillingsmetode. Opgaverne fordeles i klasse ved lodtrækning.

Afsluttes med præsentationer og quiz'er udarbejdet af eleverne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20,56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Projekt

Arbejde efter metoderne i systematisk produktudvikling:
Problemet, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse, realisering, evaluering

Præsentationer med peer-to-peer feedback.

Virksomhedsbesøg: HRS (planlægges)
(Innovationsworkshop?)

• Udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling indenfor en temaproblemformulering
• Tidsplanlægning (Elevstyret)

Anvende relevante metoder inden for:
• Problemidentifikation
• Problemanalyse
• Produktprincip
• Produktudformning
• Produktionsforberedelse
• Realisering
• Evaluering

Præsentationer i uge 8+9 (+10)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 28,39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Eksamensprojekt

Opgave: oplæg fra undervisningsministeriet

Anvende relevante metoder inden for:
• Problemidentifikation
• Problemanalyse
• Produktprincip
• Produktudformning
• Produktionsforberedelse
• Realisering
• Evaluering


Udlevering 13. marts 2023
Afleveres 3. maj 2023

30 moduler = 45 timer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 31,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer