Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Susi Manuela Clermont, Trine Kirk Jacobsen
|
Hold
|
nk_2024 1X BI C (nk_1X BI C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det cellulære liv
Kernestof:
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler
̶̶- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
- biokemiske processer: gæring
Anvendt litteratur:
Frøsig et al. 2020, Biologi i udvikling, 2. version. Side 9-32
Øvelser:
Laboratoriet: Mikroskopering af celler
Laboratoriet: Osmoseforsøg
Progression:
Eleverne skal kunne redegøre for opbygning af planteceller, dyreceller og bakterier samt forskellen mellem pro- og eukaryote celler.
De skal have kendskab til cellens forskellige organeller, som cellekerne, mitokondrier, grønkorn, ribosomer og cellemembran.
Eleverne skal have kendskab til opbygningen af cellemembranen samt transportprocesser over denne membran.
Eleverne skal kunne anvende et lysmikroskop.
Eleverne skal have forståelse for biologisk produktion, herunder gæring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6,33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og Sundhed
Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion
Anvendt litteratur:
Frøsig et al. 2020, Biologi i udvikling, 2. version. Side 55-83
http://www.altomkost.dk/Anbefalinger/De_8_kostraad/forside.htm
Øvelser og opgaver:
- Madkemi (kulhydrater) - (journal)
- Nedbrydning vha. spytamylase - (journal)
- Kostundersøgelse
- Pulsmåling
Progression:
Eleverne skal kunne redegøre for fordøjelsessystemets opbygning og funktion. Eleverne skal kende de 8 kostråd og kunne redegøre for sund kost og dennes betydning for energiomsætningen i kroppen.
Eleverne skal have kendskab til opbygningen af kosten 3 grundelementer - protein, kulhydrater og fedstoffer.
Eleverne skal have kendskab til kroppens organer og placering samt et udvalgt organsystems opbygning og funktion (individuelt fra elev til elev), set ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv.
Eleverne skal have kendskab til fordøjelsesenzymer og deres betydning for fordøjelsen.
Eleverne skal lære at udføre et kompleks forsøg og arbejde med resultaterne i forbindelse med rapportskrivning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3,17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mikrobiologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Brug af kroppen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
På opdagelse i generne
Kernestof:
̶- genetik og molekylærbiologi: det centrale dogme, mutation
̶
Anvendt litteratur:
Frøsig et al. 2020, Biologi i udvikling, 2. version. Side 117-143
Øvelser:
Opgave i klassen: nedarving
Opgave i klassen: Stamtræ
Progression:
Eleverne skal kunne redegøre for opbygning af DNA, DNA replikation samt for det centrale dogme.
Eleven skal ligeledes have kendskab til nedarvingsprincipper, herunder stamtræ og krydsningsskema
Eleverne skal kunne redegøre for genetisk nedarving og have indblik i evolution på baggrund af genetisk variation og forskellige mutationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Menneskets forplatning
Kernestof:
̶̶- fysiologi: forplantning og hormonel regulering
Anvendt litteratur:
Frøsig et al. 2020, Biologi i udvikling, 2. version. Side 153-182
Links:
Kønsorg.: http://www.bioweb.dk/studierum.php?viewCat=6
Øvelser:
Opgave i klassen: Menstruationscyklus
Progression:
Eleverne skal kunne beskrive mandens og kvindens kønsorganers opbygning og funktion ud fra figurer. Redegøre for hormoners rolle i regulering af kroppen og i relation til prævention.
Eleverne skal have kendskab til kønssygdomme og hvordan man forebygger disse. Have kendskab til et udvalg af mekaniske og hormonelle præventionsformer.
Eleverne skal have viden om graviditet, fosterdiagnostik samt abort.
Eleverne skal have forståelse for samspillet mellem miljø og ufrivillig barnløshed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12,11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Evolution
Kernestof:
̶- genetik og molekylærbiologi: det centrale dogme, mutation
̶
Anvendt litteratur:
Frøsig et al. 2020, Biologi i udvikling, 2. version. Side 195-213
Litteratur om evolutionsmekanismer
Øvelser:
Jordens tidslinje
Progression:
Eleverne skal kunne redegøre for genetisk nedarvning og have indblik i evolution på baggrund af genetisk variation og forskellige mutationer.
Eleverne skal kunne redegøre for begrebet evolution.
De skal have kendskab til den almene forståelse for livets opståen ifølge biologien.
Kendskab til mangfoldighed, slægtsskab samt naturlig selektion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3,17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Økologi
Kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese og respiration
̶- evolutionsteori: eksempler på evolutionsmekanismer
̶- økologi: samspil mellem arter og deres omgivende miljø, energiomsætning i økosystemet og biodiversitet.
Anvendt litteratur:
Frøsig et al. 2020, Biologi i udvikling, 2. version. Side 215-266
Øvelser og opgaver:
- Virksomhedsbesøg: Rensningsanlægs
- Feltøvelse: vandløbsbestemmelse
Progression:
Eleverne skal have kendskab til den grundlæggende energiomsætning i cellen, herunder fotosyntese og respiration.
Eleverne skal have kendskab til den grundlæggende energiomsætning i økosystemet, herunder kulstofkredsløbet og fødenet, samt have kenskab til samspil mellem arter.
Eleverne skal kunne redegøre for eksempler på miljømæssige problemstillinger som forurening kan have på søer, vandløb og sammensætning af dyr på en bio-top, herunder spildevandsudledning og eutrofiering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331184",
"T": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331184",
"H": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331184"
}