Holdet nk_2024 1X KIT C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Kommunikation/IT C
Lærer(e) Christine Corell Jensen
Hold nk_2024 1X KIT C (nk_1X KIT C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Affinity
Titel 2 Design teori & kommunikations modeller
Titel 3 Plakat kampagne
Titel 4 Sociale medier og appudvikling
Titel 5 Afsluttende projekt
Titel 6 Mundtlig præsentationsteknik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Affinity

Formålet med dette forløb er at gøre eleverne fortrolige med Affinity-programmerne, dette er professionelle værktøjer inden for grafisk design, billedredigering og layout.
I en verden hvor visuel kommunikation spiller en central rolle i både digitale og analoge medier, er det afgørende at eleverne kan anvende programmer som disse, der kan omsætte idéer til visuelle produkter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Design teori & kommunikations modeller

Formålet med dette forløb er at introducere eleverne til centrale kommunikationsmodeller og designmetoder som danner grundlag for effektiv formidling i både traditionelle og digitale medier. Dette for at eleverne opnår en grundforståelse for, hvordan budskaber formes, og leveres til forskellige målgrupper.
Eleverne bliver desuden præsenteret for aktuelle emner som deepfake-teknologi og kunstig intelligens rolle i samfundet, og reflekteret over deres kritiske sans for nye digitale teknologier.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5,28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Plakat kampagne

Formålet med dette forløb er at give eleverne en grundig forståelse for, hvordan målgruppeanalyse, visuelle virkemidler og kommunikationsmodeller anvendes i udviklingen af kampagnemateriale.

Eleverne arbejder med teorier som Gallup Kompas, Minerva-modellen og Conzoom-segmentering, men også generel segmentering. Forløbet fokuserer på at styrke elevernes evner til at analysere og definere målgrupper samt udforme plakater, der effektivt kommunikerer budskaber gennem komposition, farvevalg og visuelle virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sociale medier og appudvikling

Formålet med dette forløb er at gøre eleverne fortrolige med, hvordan kommunikation fungerer på sociale medier, og hvordan digitale løsninger designes ud fra brugerens behov.

Eleverne arbejder med målgruppeanalyse, kommunikationsmodeller og trends på sociale medier for at kunne udvikle og designe deres egen app.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,61 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Afsluttende projekt

NB! 10-15 timers undervisningstid.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afsluttende projektopgave 22-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Mundtlig præsentationsteknik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer