Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Kommunikation/IT C
|
Lærer(e)
|
Christine Corell Jensen
|
Hold
|
nk_2024 1X KIT C (nk_1X KIT C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Affinity
Formålet med dette forløb er at gøre eleverne fortrolige med Affinity-programmerne, dette er professionelle værktøjer inden for grafisk design, billedredigering og layout.
I en verden hvor visuel kommunikation spiller en central rolle i både digitale og analoge medier, er det afgørende at eleverne kan anvende programmer som disse, der kan omsætte idéer til visuelle produkter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Design teori & kommunikations modeller
Formålet med dette forløb er at introducere eleverne til centrale kommunikationsmodeller og designmetoder som danner grundlag for effektiv formidling i både traditionelle og digitale medier. Dette for at eleverne opnår en grundforståelse for, hvordan budskaber formes, og leveres til forskellige målgrupper.
Eleverne bliver desuden præsenteret for aktuelle emner som deepfake-teknologi og kunstig intelligens rolle i samfundet, og reflekteret over deres kritiske sans for nye digitale teknologier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5,28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Plakat kampagne
Formålet med dette forløb er at give eleverne en grundig forståelse for, hvordan målgruppeanalyse, visuelle virkemidler og kommunikationsmodeller anvendes i udviklingen af kampagnemateriale.
Eleverne arbejder med teorier som Gallup Kompas, Minerva-modellen og Conzoom-segmentering, men også generel segmentering. Forløbet fokuserer på at styrke elevernes evner til at analysere og definere målgrupper samt udforme plakater, der effektivt kommunikerer budskaber gennem komposition, farvevalg og visuelle virkemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sociale medier og appudvikling
Formålet med dette forløb er at gøre eleverne fortrolige med, hvordan kommunikation fungerer på sociale medier, og hvordan digitale løsninger designes ud fra brugerens behov.
Eleverne arbejder med målgruppeanalyse, kommunikationsmodeller og trends på sociale medier for at kunne udvikle og designe deres egen app.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,61 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Afsluttende projekt
NB! 10-15 timers undervisningstid.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afsluttende projektopgave
|
22-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mundtlig præsentationsteknik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331206",
"T": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331206",
"H": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331206"
}