Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Teknikfag A
|
Lærer(e)
|
Irene Merete Bjørnbæk, Steffen Kjærgaard Nielsen
|
Hold
|
nk_2024 3X DDU A (nk_3X DDU A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
3D modellering og 3D print
Repetition af Fusion
- Learn Fusion i 90 minuts
- https://www.autodesk.com/learn/ondemand/course/learn-fusion-for-cad-in-90-minutes/unit/1OUko7TjW6tLHc17AATxBD
Der arbejdes med:
Hvordan man skitserer, materiale, riller, farve, ergonomi, gummiring, greb, ydre dimensioner mv.
Opsætning af krav
Skitsering af ideer i hånden
Valg af idé
Optegning i 3D, arbejdstegninger i 2D, styklister
Den iterative proces
Virksomhedsbesøg planlægges for at se sprøjtestøbning samt hører om hvordan virksomheden arbejder med innovation.
Besøg hos: Schoeller plast
Projektet har fokus på:
3) IT værktøjer:
̶ arbejde i 2d og 3d miljø
̶ anvendelse af og forståelse for digitale standarder
5) Prototyper:
̶ design, udvikling og fremstilling af prototype vha. kravspecifikationer og innovativ proces
Problemanalyse
- indsamle viden til analyse af den tekniske problemstilling
Produktprincip
̶ opstille relevante krav/kriterier på baggrund af undersøgelserne i problemanalysen og argumentere herfor
̶ anvende idegenereringsteknikker
̶ visualisere forskellige løsningsforslag på baggrund af kriterierne
̶ anvende metoder til at finde bedst egnede løsning, kravmatrix eller lignende
̶ anvende iterative processer til optimering
Produktionsforberedelse
̶ udvælge relevant hardware og software og lave styklister
Realisering
̶ håndtere enhedsoperationer, processer, bearbejdningsmetoder i det aktuelle miljø
-- arbejde og færdes sikkert i it-miljøet
̶ teste det fremstillede produkt teknisk, videnskabeligt eller i konkrete brugssituationer
̶ formidle deres arbejde mundtligt og skriftligt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20,06 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Spil design
Dette forløb handler om spiludvikling af brætspil, der skal arbejdes med et kendt spil af en vis kompleksitet og så udvikle spillet, så det bliver mere intuitivt.
Her arbejdes med begreber inden for spiltyper, som Agon, Alea, Mimicry og Illinx. Desuden arbejdes der med signifiers og affordances og hvordan man kan bruge disse til at gøre gameplayet mere tydeligt.
Projektet har fokus på:
4) Interaktionsdesign:
̶ interface og brugervenlighed
̶ designprincipper og digital kommunikation
̶ multimedier og brugergrænseflader
5) Prototyper:
̶ design, udvikling og fremstilling af prototype vha. kravspecifikationer og innovativ proces
6) Produkt testning:
̶ brugertests og behandling af testdata
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22,17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Escaperoom
Dette forløb handler om spiludvikling i forbindelse med udvikling af escaperoom. I dette projekt vil der være fokus på brug af Arduino, 3-cluerule, kryptering (herunder cæsar kryptering) og 3D-print i forbindelse med opbygning af puzzles.
Inden selve udviklingen af escape room starter, arbejdes der med kodning med Ardu-ino i forbindelse med indledende øvelser, så eleverne får kendskab til programmet og diverse komponenter. Derudover introduceres de til kryptering, herunder cæsar kryp-tering og opbygning af puzzles, herunder 3-clue-rule.
Gruppen skal lave en IT-sikkerhedspolitik for gruppens projekt og indtænke GDPR når de som tænkt virksomhed skal sælge bookinger af deres escape room.
I dette forløb lægges der vægt på evalueringen af projektet.
Forløbet inkluderer et besøg i escape room.
Projektet har fokus på:
1) Projektstyring:
projektstyringsværktøjer
samarbejdsformer, rollefordeling og ansvarsområder i projektarbejdet
mødeafvikling, herunder virtuelle møder
2) Datasikkerhed:
forståelse og beskyttelse af data og persondatasikkerhed
kryptering
digitale rettingheder
3) IT værktøjer
arbejde i 2d og 3d miljø
4) Interaktionsdesign:
interface og brugervenlighed
designprincipper og digital kommunikation
multimedier og brugergrænseflader
6) Produkt testning:
brugertests og behandling af testdata
12) Spiludvikling: udvikling af spil fra idé over design til prototype, herunder valg af platforme, biblioteker samt spildynamik og mekanik
14) 3d modellering og 3d print: udvikling, design og print i 3d
Problemanalyse
gøre rede for relevante faktorer/metoder
indsamle viden til analyse af den tekniske problemstilling
strukturere informationssøgningen til relevant fagligt stof og forholde sig kildekritisk
bruge forskellige typer viden til dokumentation, eksempelvis eksterne aktører, statistik og forsøgsresultater
producere egen viden
Produktprincip
opstille relevante krav/kriterier på baggrund af undersøgelserne i problemanalysen og argumentere herfor
visualisere forskellige løsningsforslag på baggrund af kriterierne
anvende metoder til at finde bedst egnede løsning, kravmatrix eller lignende
anvende iterative processer til optimering
Produktudformning
visualisering af produktet med evt beregninger og tekniske løsninger
formidle et produkt/proces vha. relevante modeller
argumentere for løsningens delelementer på baggrund af opstillede krav/kriterier
foretage og formidle relevante tekniske forbehold
Produktionsforberedelse
anvende planlægningsværktøjer
opstille endelig kravspecifikation til færdigt produkt
udvælge relevant hardware og software og lave styklister
fremstille prototyper
Realisering
arbejde med forskellige biblioteker, moduler og komponenter, på baggrund af deres egenskaber, opbygning og egnethed
håndtere enhedsoperationer, processer, bearbejdningsmetoder i det aktuelle miljø
arbejde og færdes sikkert i it-miljøet
teste det fremstillede produkt teknisk, videnskabeligt eller i konkrete brugssituationer
formidle deres arbejde mundtligt og skriftligt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
59,06 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt
Eleverne skal i grupper af 2-3 elever udføre deres eksamensprojekt.
De har fået udleveret et oplæg hvor de har kunne vælge af arbejde med føl-gende 3 problemstillinger:
Projektoplæg 1: Selvvalgt tema inden for spiludvikling
Projektoplæg 2: Læringsspil
Projektoplæg 3: Cybersikkerhed
Problemstillingerne er nærmere beskrevet i oplægget.
Eleverne har 90 timer (60 moduler) til at lave deres eksamensprojekt.
Eleverne er blevet opfordret til at tage kontakt til deres målgruppe, for at få en præcis evaluering som muligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
90,00 moduler
Dækker over:
75,22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331224",
"T": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331224",
"H": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331224"
}