Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Teknikfag A
|
Lærer(e)
|
Frederik Kuhlmann Dietre, Lasse Hornbøll, Susi Manuela Clermont, Trine Kirk Jacobsen
|
Hold
|
nk_2024 3X PLS A (nk_3X PLS A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ølproduktion
Projektforløb om bioteknologi og optimering af ølbrygning.
Der er fokus på problemidentifikation og produktoptimering.
Faglige mål med særlig fokus:
Produkt-/Procesprincip
̶ opstille relevante krav/kriterier på baggrund af undersøgelserne i problemanalysen og argumentere herfor
̶ anvende idegenereringsteknikker
̶ opstille, visualisere og afprøve metoder og hypoteser, herunder pilotforsøg
̶ anvende iterative processer til optimering
Produktudformning
̶ lave visualisering af produktet, præsentation af de tekniske løsninger samt beregninger og resultater.
̶ formidle et produkt vha. flowdiagrammer
̶ argumentere for løsningens delelementer på baggrund af opstillede krav/kriterier
̶ foretage og formidle relevante tekniske beregninger og data
Realisering
̶ gennemføre praktisk arbejde i laboratorier og værksteder således at det afspejler erhvervsmæssig professionalisme ̶ håndtere enhedsoperationer, processer, bearbejdningsmetoder i forbindelse med det praktiske arbejde ̶ arbejde og færdes sikkert i laboratorier og værksteder
̶ dokumentere det praktiske arbejde således, at der sikres pålidelige resultater
̶ teste og kvalitetsvurdere det fremstillede produkt/proces teknisk, videnskabeligt eller i konkrete brugssituationer ̶ vurdering af egen løsning i forhold til problemstillingen
̶ belyse og vurdere konsekvenser af proces eller produkt eksempelvis, etiske-, miljømæssige- eller sundhedsmæssige aspekter.
Kernestof:
Nøgletemaer:
2) Analysemetoder og kvalitetsvurdering:
̶ fysiske, kemiske og mikrobiologisk analysemetoder
̶ relevant apparatteknik
4) Bioteknologi:
̶ biotekniske metoder, anvendt i fødevarer, landbrug, sundhed eller medicinalindustri
̶ styring og regulering af udvalgt metode.
Valgtema:
9) Anvendt bioteknologi:
̶ bioteknologisk produktion
̶ cellebiologi
̶ cellebiologiske redskaber og deres funktion
̶ genteknologi herunder relevant lovgivning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
55,00 moduler
Dækker over:
57 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bæredygtig fødevareproduktion
Et forløb om bæredygtig fødevareproduktion. Her er fokus på produktfremstilling, validering, tests og optimering.
Faglige mål med særlig fokus:
Problemidentifikation
̶ formulere en relevant teknisk problemstilling, som forholder sig til det givne projekt
̶ identificere faktorer, som har betydning for den tekniske problemstilling
̶ formulere spørgsmål så det lægger op til en struktureret analyse
Problemanalyse
̶ gøre rede for relevante faktorer/metoder
̶ indsamle viden til analyse af den tekniske problemstilling
̶ strukturere informationssøgningen til relevant fagligt stof og forholde sig kildekritisk.
̶ bruge forskellige typer viden til dokumentation, eksempelvis eksterne aktører, statistik og forsøgsresultater
̶ producere egen viden
Produktionsforberedelse
̶ udarbejdelse af projektbeskrivelse baseret på et naturvidenskabelig grundlag
̶ udvælgelse af apparatur, materialer og tilhørende udstyr
̶ anvende planlægningsværktøjer under planlægning og gennemførelse af analyser og tests i laboratorieskala ̶ udarbejde dokumenter for gennemførelse af den praktiske løsning eksempelvis egnede procesdiagrammer, materialeliste mm.
Nøgletema:
1) Projektstyring:
̶ projektstyringsværktøjer
̶ samarbejdsformer, rollefordeling og ansvarsområder i projektarbejdet
̶ mødeafvikling, herunder virtuelle møder
3) Sundhed og miljø:
̶ analysemetoder med relation til miljø, sundhed eller sygdom
̶ relevant fysiologi, genetik, sygdoms- og miljølære
Valgtema:
8) Fødevarer:
̶ ernæring, herunder stof og energiproduktion samt udskillelse
̶ mikrobiologi
̶ produktionsforhold, herunder produktionsfaser, hygiejne, spildprodukter og miljørelevant lovgivning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
55,00 moduler
Dækker over:
40,06 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Organisk syntese og synteseteknikker
Organisk syntese (fremstilling af API active pharmaceutical ingredient).
Eleverne skal fremstille lægemidlet acetylsalicylsyre ved at lave en organisk syntese af stoffet.
Efter syntesen skal acetylsalicylsyre oprenses og analyseres for at sikre at det fremstillede stof er kemisk rent acetylsalicylsyre.
Del 1 syntese
Del 2 adskillelse af stoffer:
Omkrystallation, to fase ekstraktion, kromatografi (TLC) og fraktionsdestillering
Del 3 analysemetoder i organisk kemi:
Kemisk analyse, TLC, smeltepunkt
NMR-spektroskopi, massespektroskopi
Del 4 Rapport
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Acetylsalicylsyre
|
21-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
11,56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
57,00 moduler
Dækker over:
61,17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331225",
"T": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331225",
"H": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331225"
}