Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Morten Smærup Bell Bisgaard
|
Hold
|
nk_2025 2O VØ C (nk_2O VØ C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opstart af virksomheden
Opstart af virksomhed
Virksomhedstyper og ejerformer
Virksomhedens økonomi
Virksomhedens indtægter og omkostninger
Virksomhedens indtjening
Forretningsplan og forretningsmodel
Virksomhedens interessenter
Virksomhedsøkonomi B til EUX, forlaget SYSTIME, kapitel 1 - 7
Eleverne skal kunne:
• forstå basale økomimiske begreber
• anvende erhvervsøkonomisk teori på udvalgte økonomiske
modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
• fortolke og formidle virksomhedsøkonomiske forhold
• udvælge og anvende relevante it-værktøjer.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/gruppearbejde/fremlæggelse/skriftlige afleveringer/PBL
Der arbejdes med Excel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11,61 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Virksomheden i vækst
Virksomheden i vækst
Indhold:
Redegøre for hvordan en virksomheds vækst måles
Beregne en virksomheds vækst
Redegøre for begreberne gazelle- og højvækstvirksomhed
Forklare hvorfor gazelle- og højvækstvirksomheder er vigtige for samfundet
Redegøre for vækstvirksomheders ejerformer
Vurdere fordele og ulemper ved forskellige ejerrformer
Redegøre for begreberne mission, vision, mål og værdier
Diskutere konkrete virksomheders mission, vision, mål og værdier
Virksomhedsøkonomi B til EUX, forlaget SYSTIME, kapitel 8
Mål:
Eleverne skal kunne:
• forstå basale økomimiske begreber
• anvende erhvervsøkonomisk teori på udvalgte økonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
• fortolke og formidle virksomhedsøkonomiske forhold
• udvælge og anvende relevante it-værktøjer.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/gruppearbejde/fremlæggelse/skriftlige afleverin-ger/tests/PBL
Der er arbejdet med Excel
Klasseundervisning/gruppearbejde/fremlæggelse/skriftlige afleveringer/tests
Der arbejdes med Excel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5,28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rapportering
Årsregnskabet og registreringssystemet
Det samlede regnskabssystem
Årsrapporten
Virksomhedsøkonomi B til EUX, forlaget SYSTIME kapitel 9 - 11
Eleverne skal kunne:
• forstå hvilke forhold der har betydning for en virksomheds økonomi,
og du har viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• identificere, formulere og løse problemer, der knytter sig til en
virksomheds økonomiske forhold
• anvende virksomhedsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
• udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhængen mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given situation
• forstå de grundlæggende begreber om årsregnskab og registrering
• forstå det samlede regnskabssystem og kunne udarbejde et årsregnskab ud fra givne informationer
• indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
16,78 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331227",
"T": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331227",
"H": "/lectio/768/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565331227"
}