Holdet nk_2025 2O VØ C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Virksomhedsøkonomi C
Lærer(e) Morten Smærup Bell Bisgaard
Hold nk_2025 2O VØ C (nk_2O VØ C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opstart af virksomheden
Titel 2 Virksomheden i vækst
Titel 3 Rapportering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opstart af virksomheden

Opstart af virksomhed
Virksomhedstyper og ejerformer
Virksomhedens økonomi
Virksomhedens indtægter og omkostninger
Virksomhedens indtjening
Forretningsplan og forretningsmodel
Virksomhedens interessenter

Virksomhedsøkonomi B til EUX, forlaget SYSTIME, kapitel 1 - 7

Eleverne skal kunne:
• forstå basale økomimiske begreber
• anvende erhvervsøkonomisk teori på udvalgte økonomiske
        modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
• fortolke og formidle virksomhedsøkonomiske forhold
• udvælge og anvende relevante it-værktøjer.

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/gruppearbejde/fremlæggelse/skriftlige afleveringer/PBL

Der arbejdes med Excel



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11,61 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Virksomheden i vækst

Virksomheden i vækst

Indhold:
Redegøre for hvordan en virksomheds vækst måles
Beregne en virksomheds vækst
Redegøre for begreberne gazelle- og højvækstvirksomhed
Forklare hvorfor gazelle- og højvækstvirksomheder er vigtige for samfundet
Redegøre for vækstvirksomheders ejerformer
Vurdere fordele og ulemper ved forskellige ejerrformer
Redegøre for begreberne mission, vision, mål og værdier
Diskutere konkrete virksomheders mission, vision, mål og værdier

Virksomhedsøkonomi B til EUX, forlaget SYSTIME, kapitel 8

Mål:
Eleverne skal kunne:
• forstå basale økomimiske begreber
• anvende erhvervsøkonomisk teori på udvalgte økonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
• fortolke og formidle virksomhedsøkonomiske forhold
• udvælge og anvende relevante it-værktøjer.

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/gruppearbejde/fremlæggelse/skriftlige afleverin-ger/tests/PBL

Der er arbejdet med Excel
Klasseundervisning/gruppearbejde/fremlæggelse/skriftlige afleveringer/tests

Der arbejdes med Excel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5,28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Rapportering

Årsregnskabet og registreringssystemet

Det samlede regnskabssystem

Årsrapporten


Virksomhedsøkonomi B til EUX, forlaget SYSTIME kapitel  9 - 11

Eleverne skal kunne:
• forstå hvilke forhold der har betydning for en virksomheds økonomi,
        og du har viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• identificere, formulere og løse problemer, der knytter sig til en
        virksomheds økonomiske forhold
• anvende virksomhedsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
• udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhængen mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given situation
• forstå de grundlæggende begreber om årsregnskab og registrering
• forstå det samlede regnskabssystem og kunne udarbejde et årsregnskab ud fra givne informationer
• indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 16,78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer