Holdet nk_2024 3X KE Av - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Kemi A
Lærer(e) Frederik Kuhlmann Dietre, Lasse Hornbøll
Hold nk_2024 3X KE Av (nk_3X KE Av)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Termodynamik
Titel 2 Reaktionshastighed
Titel 3 Kvantekemi og Spektroskopi
Titel 4 Drughunters (og egenskaber af organiske molekyler)
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Termodynamik

Opstartsforløb på kemi A. Repetition af det grundlæggende undervejs.

Faglige mål i fokus:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhængen mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof i fokus:
̶ mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder med inddragelse af gasser og opløsninger
̶ uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser inklusiv forbindelser med overgangsmetaller
̶ homogene og heterogene kemiske ligevægte, herunder fordelingsligevægt, og forskydning af disse på kvalitativt og kvantitativt grundlag
̶ termodynamiske tilstandsfunktioner; entalpi, entropi og Gibbs-energi i relation til kemiske reaktioners forløb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Reaktionshastighed

Reaktionskinetik med fokus på beregninger og eksperimenter

Faglige mål i fokus:
̶ tilrettelægge og gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ gennemføre, vurdere og dokumentere beregninger ved behandling af problemstillinger med kemisk indhold
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer til analyse og vurdering
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng

Kernestof i fokus:
̶ organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
̶ reaktionskinetik, herunder reaktionsorden, katalyse og hastighedskonstantens temperaturafhængighed
̶ kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
̶ anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kvantekemi og Spektroskopi

Kort introducerende forløb om kemiske metoder, IR, NMR, GC, MS, HPLC.

Faglige mål i fokus:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer til analyse og vurdering
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng

Kernestof i fokus:
̶ organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aminer, phenoler, amider, aminosyrer
̶ kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, syntese, forskellige typer af titrering, vejeanalyse, spektrofotometri og forskellige former for chromatografi
̶ anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Drughunters (og egenskaber af organiske molekyler)

Forløb i forbindelse med drughunters om medicinalkemi og biokemi.

Faglige mål i fokus:
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof i fokus:
̶ organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aminer, phenoler, amider, aminosyrer
̶ biokemi, herunder opbygning af og egenskaber ved makromolekylerne carbohydrater, lipider, proteiner og enzymer
̶ homogene og heterogene kemiske ligevægte, herunder fordelingsligevægt, og forskydning af disse på kvalitativt og kvantitativt grundlag
̶ anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,61 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer