Holdet 2022 1ac DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lotte Bækdal Vittrup
Hold 2022 1ac DA (1ac DA, 2ac DA, 3ac DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet
Titel 2 01) Krimi - Dræb en lærer - værk 1
Titel 3 02) DHO - Pandemier (kanon + værk2)
Titel 4 03) Fornuft og følelse (kanon)
Titel 5 04) Kulturmøder før og nu
Titel 6 05) SROforløb formidlingsopgaven
Titel 7 06) At formidle oplevelsen af sport og sportsbegiv
Titel 8 07)  Køn, kirke og klasse (Værk 3, kanon, nor/sve)
Titel 9 08) Mundlighed
Titel 10 09) Reklamer og kampagner
Titel 11 10) Lyriklaboratoriet (værk 4)
Titel 12 11) Selvbiografi og selviscenesættelse (Værk 5)
Titel 13 12) obligatorisk skriftlighedskursus i 3.g
Titel 14 13) Krig og terror (værk 6)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet

”Begyndelser”, kap. 1 i: Perspektiver i dansk, grundbog

”Niels Henriks umulige mission: Fattige afrikanere skal betale for at gå på toilettet” (dr.dk 19.11.2016)
Audi-reklame: #DriveProgress, Daugther (youtube.com)
Stil: ”Formelt og uformelt sprog – klagebreve”, opgave 10 i: Skriv dig frem

”Sandhed, løgn og fiktion”, kap. 2 i: Perspektiver i dansk, grundbog

”Jeppe Nybroe lyver om Danmarks tilbagetrækning fra Irak” (youtube.com)
”Morten Olsen fra Eye Candy i TV2 Lorry” (youtube.com)
”A Dramatic Surprise on a Quiet Square” (youtube.com)
Karina Pedersen: Uddrag af: Helt ude i hampen
”Gyldendal-redaktør om omstridt bog: Helt ude i hampen er en slags erindringsbog” (youtube.com)
Erlend Loe: Uddrag af Fvonk (no)
Kristina Nya Glaffey: Uddrag af: Mor og Busser skal skilles

”Fortællinger om syndefald”, kap. 3 i: Perspektiver i dansk, grundbog

Syndefaldsberetningen fra Biblen, Første Mosebog, 3. kapitel
”Metallica: Untill it Sleeps (Official Music Video)” (youtube.com)
“Doritos Adam and Eve Super Bowl 2011 Commercial” (youtube.com)
Trykte reklamer: Smirnoff: “Old story, New Twist”, Kellogg´s: “More Fruit Than Before” og PETA.org: “Eating Meat is a Sin”
Mark Twain: Uddrag af: Evas dagbog og Adam og Evas dagbog
Helle Helle: ”Sit eget system”
Anders Bodelsen: ”Drivhuset”
Stil: Central Beheer-reklame: Adam og Eva (youtube.com)

Omfang: ca. 55 s.
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 01) Krimi - Dræb en lærer - værk 1

Forløbet har fokus på krimien som genre og dens udvikling fra at være litteratur med lavstatus til at blive populær læsning. Der arbejdes i forløbet med tekster, der kan give et fagsprog til at tale om krimiens karakteristika, opbygning og typer. Dertil læses kriminoveller og romanuddrag til at illustrere forskellige former for krimier.

Forløbet er knyttet sammen med læsning af et selvvalgt og selvlæst værk. Forløbets tekster og teori skal knyttes sammen med eget værk i en aflevering.

1 sides uddrag fra:
- Agatha Christie: Mordet i det blå tog
- Sjöwall Wahlöö: Den grinende strisser
- Sara Paretsky: Pletskud
- Liza Marklund: Sort hvid
Lotte og Søren Hammer: ”Jul i sol og sommer”
Lene Hjorth og Christian W. Larsen: “Skovly”
Agatha Christie: ”Ulykke”
Kenneth Branaghs filmatisering af: Mordet i Orientekspressen
”Skuffet Christian Monggaard: Hercule Poirots skæg er blevet latterligt” (Information 24.11.2017)
Podcasten "Mørkeland" episode 10

Avisartikler:
”Hvor er samfundet i den danske skønlitteratur?” (Politiken.dk 12.10.2010)
”Krimiens samfundskritiske kalkule” (Information.dk 5.6.2008)
”Vi elsker krimier på tværs af køn og alder” (dr.dk 25.7.2019)
”True crime: Det er den ultimative fortælling” (Berlingske.dk 4.9.2018)
”Radiovært langer ud efter populær podcast: Rigtige mord er ikke underholdning” (dr.dk 13.4.2019)

Eleverne læste selvvalgte krimier (VÆRK 1):
Krav til krimien:
- skrevet af en skandinavisk forfatter
- skrevet i 2000 eller senere
- omfang 150-300 sider
Aleksander: Jussi Adler Olsen ”Journal 64” (2010)
Andreas Møller: Karin Fossum ”Den onde vilje” (2008)
Andreas Krogh: Karin Fossum ”Den onde vilje” (2008)
Anne Line: Julie Hastrup ”En torn i øjet” (2009)
Arathy: Karin Wik ”Kostskolen” (2021)
Daniel: Jørn Tranekjær Andresen ”Udyret” (2022)
Dicte: Michael Katz Krefeld "Afsporet" (2016)
Elias: Torkil Damhaug ”Glashjerte” (2018)
Emil: Sara Blædel ”Grønt støv” (2004)
Eva: Anna Jansson ”Datter Savnet” (2021).
Hanne Sara Blædel ”Grønt støv” (2004)
Ida: Jonas Moström Trofast indtil døden” (2022)
Jakob: Grethe Bøe: ”Mayday” (2022)
Kasper: Michael Katz Krefeld ”Imperiet” (2021)
Kirsten: Lone Theils ”Savnet hjemvendt 1” (2019)
Lea: Finn Wiedemann ”Blodbøg” (2020)
Leah: Jan Guillou: ”Tyvenes marked”  (2004)
Magnus Kronborg: Jussi Adler-Olsen ” Kvinden i buret” (2007)
Magnus Lauridsen: Helle Mogensen: ’Malstrøm’ (2021)
Maria: Jo Næsby ”Headhunterne” (2008)
Marie Sara Blædel ”Kald mig Prinsesse” (2005)
Mathias: Inger Gammelgaard Madsen ”Brændende skyld” (2017)
Mathilde S-K: Jørn Lier Horst ”Nøglevidnet” (2020)
Mathilde Nonbo: Christina Lists 'Kun vi kender sandheden' (2022)
Mohammad: Emilia Hansen ”Hemmeligheden” (2018)
Mouad Jógvan Isaksen "Den blinde skare" (2015)
Rebekka: Sara Blædel ”Grønt støv” (2004)

Teori:
Litteraturens veje, s. 504-505
Litteraturens begreber, s. 102-103
Stefan Brockhoff: ”Kriminalromanens ti bud”
Benni Bødker: På kant med loven, s. 52-57

Anslået antal læste sider i forløbet: 50 + egen krimi (typisk 200-300 sider)

Andet:
Eleverne har lavet og filmet en paneldebat om "krimi og samfundskritik) med udgangspunkt i læste artikler

Der samarbejdet med kemi,  som vinkling til klasens naturvidenskabelige studieretningsfag - herunder skrivning af egen kriminovelle
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 02) DHO - Pandemier (kanon + værk2)

Her er der samarbejdet og koordineret med historie om emnet pandemier i et kronologisk forløb i sammenhæng med DHO. Udgangspunktet i dansk har været bogen: Pandemier af Peter Graarup Westergaard.

Det obligatoriske basiskursus i skriftlighed er afholdt i forbindelse med det almindelige skriftlige arbejde og på skrivedage (3 i alt) i DHO processen

Teori
Peter Graarup Westergaard: Pandemier, Dansklærerforeningens forlag 2022 .siderne 8-14, 16 ,60-61, 67, 90, 96, 108-109
Materiale med kort introduktion til oplysningstiden

Schultz Larsen, Ole: Håndbog til dansk, Systime Dansklærerforeningens Forlag sider: 222-225 (Dokumentartyper) og 293-299 (Filmiske virkemidler)

Tekster:
Podcasten: ”Supertanker – Epidemier i fiktion” (Supertanker | Epidemier i fiktion | DR LYD).

Den sorte død
S. 16 i Pandemier + Introduktionen til Boccaccios Dekameron.
Anne Lise Marstrand Uddrag af Margrete I (s. 17-20 i Pandemier) 2020
Ludvig Holbergs Uddrag af ”Korte Betænkning over nu regierende Qvæg-Syge med oeconomiske Anmerkninger” (s.22-24 i Pandemier) 1745

Den spanske syge
Martin Andersen Nexø Uddrag af :Den fortabte generation (s.62-65 i Pandemier) 1948
Tom Kristensen: ”Hvad er døden?” 1946
Klaus Rifbjerg Uddrag af Esbern (s.83-87) 2005

HIV og AIDS
Kirsten Thorup Uddrag af Bonsai (s.92-94 i Pandemier)
Suzanne Brøgger: Uddrag af Den muntre død (s.97-100 i Pandemier)
Klaus Høech: aids-digt
Dokumentar – Da AIDS kom til Danmark - Vi skulle dø - da AIDS kom til Danmark: Sæson 1 – 2. episode | DRTV værk 2

Corona
Morten Søndergaard: ”Vi Rus” (2020)
Christina Hagen: Uddrag af TAK FOR SIDST SHITHEAD (s. 119-121 i Pandemier) 2020

Andet
Debatterende artikel om Politiske holdningers indflydelse på sprog - Uddrag af Statsminister Mette Frederiksens Nytårstale 1. januar 2021 samt det læste uddrag af Martin Andersen Nexø: Den fortabte generation

Basis skrivekursus
Materiale om: 5-punktstekst, Afsnit og forbinderord, Fra afsnit til opgave

Albinus, Rebecca Natascha og Nehammer, Sarah: Skriv dig frem,
indledning, afslutning, analyse og diskussion


Anslået antal læste sider i forløbet: 90 + det materiale eleverne har anvendt til DHO
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 03) Fornuft og følelse (kanon)

Oplysningstiden og Romantikken er på mange områder hinandens modsætninger - i tilgangen til digtningen, digteren og til at forstå verden

I læsningen af Romantikken og Romantismen har der udover det litteraturhistoriske været fokus på "Menneskets forhold til Naturen". Både i forhold til beskrivelsen af Naturen såvel som opfattelsen af den.

Tekster:
Holberg: Af Jeppe på Bjerget (fra Filmisk Litteraturhistorie) (1723)
Holberg: Epistel nr. 395: Om Censur

Adam Oehlenschläger Guldhornene (1802)
Schack Staffeldt: Indvielsen (1804)
St. St. Blicher: af Hosekræmmeren (1829)
N.F.S. Grundtvig Jeg gik mig ud en Sommerdag at høre (1847)
H. C. Andersen Vanddraaben (1848)
Christian Winther Skjøn er Vaaren (1843)
Emil Aarestrup Nordexpeditionen (1838)
H. C. Andersen Skyggen (1847)

Teori:
Dansk teater 300 år: Sæson 1 – Holberg og det første teater | DRTV

Kjær-Hansen, Barbara, Kennebo, Peter og Bertelsen Tinne Serup: Litteraturhistorien - på langs og tværs
Introduktionsvideo til Oplysningstiden
Kapitel 4: Oplysningstid: Afsnittene: Oplysningstidens samfund: ny borgerlig offentlighed, Livssyn, Skrivestil og sprog, samt Oplysningstidens genrer

Introduktionsvideo til Romantikken
Kapitel 5: Romantikken 1800-1870

Litteraturens Veje Kapitel 7
H. C. Andersens Eventyr (side 182-183)
Dobbeltgængermotivet (side 185-186)

Andet:
H. C. Andersen og den Skæve Skygge (1998) - remediering af biografi med referencer til en langrække af Andersens mest kendte eventyr.

Antal 85 læste sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 04) Kulturmøder før og nu

Møder mellem kulturer har fundet sted igennem tiden. Forløbet udgøres af i alt tre elementer. I første del er der fokus på mødet mellem vikingetid og middelalder med andre ord mellem asatroende og den nye kristne religion. I del 2 arbejdes der med kulturmødet i forbindelse med Flygtningekrisen i 2015 set gennem nyhedsjournalistikkens optik. I del 3 behandles de senmoderne kulturmøder, navnlig gennem tekster, hvor der arbejdes med multietnisitet og etnolekter

Middelalder:
Jellingestenenes tekst
Nøkkens svig
Ebbe Skammels søn
Anonym: ”Gisl illugeson”
Ebbe Skammelsen som tegneserie

Nyhedsjournalistik:
”7 historiske øjeblikke: Da flygtningekrisen kom til Danmark” (TV2.dk 13.9.2015)
Jyllands-Postens og Ekstrabladets forsider (10.9.2015)
”Politiet forsøger at standse flygtninge på motorvejen” (Politiken.dk 9.9.2015)
Politikens forside, 10.9.2015: ”Flygtningepres åbner for ny kurs” og ”Nordens Ungarn”
”Kan du spotte falske nyheder på Facebook?” (dr.dk 30.11.2016)

Det senmoderne samfunds kulturmøder:
”TV2 – Alt det, vi deler”(youtube.com)
Naiha Khiljee: ”Zombie” og ”Ude-hjemme-ude”, samt forfatterens oplæsning af ”Zombie” (youtube.com)
Yahya Hassan: ”Barndom”, samt forfatterens oplæsning af digtet (youtube.com)
Yahya Hassan: ”LANGDIGT”, samt forfatterens oplæsning af digtet (youtube.com)
Christina Hagen: ”White Girl 2”, s. 17, 36 og 45
“Sivas: D.A.U.D.A ft Gilli” (youtube.com)
“Gigis: Ægte italiensk pizza” (youtube.com)

Supplerende litteratur:
Litteraturhistorien på langs og på tværs, s. 25-28, 34-39
Perspektiver i dansk, s. 207-208, 270-278, 280-284, 289 og 292-296
Håndbog til dansk, s. 198-201 og s. 208
Fem års litteratur 2015-2019, s. 18-20

Antal læste sider 70
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 05) SROforløb formidlingsopgaven

I forbindelsen med at 2.a delen af klassen skulle skrive SRO i biotek og dansk (formidlingsopgave) arbejde vi med faglig og populærvidenskabelig formidling

Tekst
Vask i koldt vand” (Samvirke 26.5.2021)

Teori
Retorik, s. 121-129, 131-132 og 138-142
Den journalistiske fortælling, s. 67-74

Antal læste sider 30
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 06) At formidle oplevelsen af sport og sportsbegiv

Langt de fleste danskere ynder at følge en eller flere former for sport gerne live via nettet, i tv eller i radioen. Men hvordan man formidler en begivenhed, afhænger af flere forskellige faktorer fx mediet, der formidles i, om der formidles imens begivenheden  finder sted eller års afstand. Fokus i forløbet har været ”Da vi vandt EM i fodbold i 1992”.

Der er i den sproglige del af forløbet arbejdet med metaforen og hvordan den bruges til at forstå verden som teoretiske baggrund er. Dertil en række artikler om sprog og det at kommentere sport – primært fodbold. Der arbejdes undersøgelsesorienteret ved at eleverne arbejder med at undersøge selvvalgte autentiske eksempler på kommentering
I den mediemæssige del af forløbet er der arbejdes der teoretisk med reportagen med fokus på  Begivenhedsreportagen til at supplere de sproglige iagttagelser. I den forbindelse undersøges uddrag fra kommenteringen af EM finalen den 26. juni 1992, en dokumentar om begivenhedens betydning samt en spillefilm om begivenheden.

Tekster:
Nicklas Freisleben Lund ”Taler de fodbold?” Jyllands-Posten den 10. juni 2018 (5 sider)
Marie Rydal ”Radiokommentatoren får sporten til at leve” Retorik magasinet årg. 24 nr. 93 (2014) 2 sider
Flemming Toft & Mads Tanghøj ”22.000 ord på halvanden time Retorik magasinet årg. 17 nr. 65 (2014) 2 sider
Elevernes selvvalgte eksempler på kommentering af sport klip på ca. 5 minutter

Dokumentar ”24 timer vi aldrig glemmer: Europamestre” (49 minutter)
Spillefilm: Sommeren '92 (94 minutter) instruktør: Kasper Barfod, Manuskript Anders August Meta Film 2015

Teori:
Kasper Lezuik Hansen: ”Smæk metaforen”, Dansklærerforeningens Forlag 2023 side 6-9, 24-29  9 sider
Lisbet Borker, Povl Erik Brøndgaard og Sanne Zillo Rokamp (Red) ”Reportagen i ord og billeder”, Dansklærerforeningens Forlag 2022: s 5-9, 13-14  7 sider
Håndbog til dansk:
Oversigt til film: Filmiske virkemidler og Filmens dramaturgi 13 sider
Analysemodel 11 medieanalyse af dokumentarfilm og analysemodel 12 Medieanalyse af spillefilm 4 sider

Skriftligt arbejde:
Enten analyserende artikel med Video lavet af Københavns kommune i forbindelse med ansøgningen om startby for Tour de France (Jørgen Leth som speaker - dansksproget)
Eller debatterende artikel ud fra teksterne: "Sådan bruger vi slang" og "Taler de fodbold"


I alt 75 læste sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 07) Køn, kirke og klasse (Værk 3, kanon, nor/sve)

Litteraten Georg Brandes udfordrede i sine forelæsninger om "Hovedstrømninger i 1800-tallets litteratur" sin samtids forfattere til ”at sætte problemer under debat”, hvilket i praksis betød, at teksterne kom til at handle om køn, klasse og kirke – med andre ord et opgør med autoriteter og hidtil faste forestillinger. Læsning af afgrænset periode før 2000.
Der er desuden arbejdet med det naturalistisk teaters karakteristika

Kernestof:
Tekster
Henrik Ibsens ”Et dukkehjem” (værk 3) norsk
Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød" (1885)
Amalie Skram: Af Constance Ring - samtalen med præsten i kapitel XI (1885) (norsk)
August Strindberg: Den Starkara (svenske)

Teori
Kjær-Hansen, Barbara, Kennebo, Peter og Bertelsen Tinne Serup: Litteraturhistorien - på langs og tværs
Introduktionsvideo til Det moderne gennembrud
Kapitel 6: 1870-1890 Det moderne gennembrud
Afsnittene: Det moderne gennembruds samfund, Livssyn og syn på litteraturen, Skrivestil og sprog, Det moderne gennembruds genrer samt Det moderne gennembruds temaer: Køn, kirke og klasse
Afsnittet om Drama: s 319-334

Andet:
Vi har set forestillingen Sangen om Oda og Anton" skrevet af Lars Danmark opført af Teatret gruppe 38 - der er arbejdet med perspektivering mellem det sete moderne drama overfor det naturalistiske teater.

Skriftligt arbejde
analyserende artikel "Det moderne gennembruds temaer i litteraturen"
Eleverne valgte selv hvilken tekst af fire gennemgåede tekster, der skulle være fokus i analysen: "Den sidste balkjole", Naadsensbrød", "Ane Mette" eller Uddraget af Constance Ring

i alt 125 siders læst tekst
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 08) Mundlighed

Forløbet ligger i forbindelse med at klasen i et modul skulle holde oplæg om deres studietur til Firenze (med fagene fysik og engelsk) til en 1.g med samme studieretninger. Forløbet indgår også som en del af de flerfaglige forløb frem mod SRP.
Endelig forbinder forløbet sig til klassens SROforløb om formidlingsopgaven,

Der er i dette forløb lagt vægt på den mundtlige formidling af fagligt stof, med programmet forskerfesten er der tonet til klassens naturvidenskabelige studieretninger

Teori:
Jimmi Zander Hagen: Sprog og tale, Systime 2005.
uddrag af kapitel 1 Talegenrer s. 10-19: Den informative tale, den politisk tale og lejlighedstalen
uddrag af kapitel 3 Talerens fem forarbejdningsfaser  s.63-65: Actio


Tekster:
Eleverne fandt selv eksempler på lejlighedtalen og/eller den politiske tale::
Tale ved begravelsen af Vejlefjord . d. 6. april 2024
H.M. Kongens tale ved gallamiddag på Kungliga Slottet den 6. maj 2024
Justitsminister Peter Hummelgaards 1.majs tale 2024
Zoé Elkær Nicots tale ved Democracy Drinks 2. maj 2024

Forskerfesten - Ph.d Cup DR1 27. april 2024

Andet:
Viden om Ciceros retoriske pentagram, appelformer, metaforer, skalering og andre måder at forklare og formidle fagligt på fra tidligere forløb

Nicholas Selby: "Georgia Tech Freshman Convocation" (2016) - Epic Sophomore Welcome Speech - Full Version: https://www.youtube.com/watch?v=o0tN58EC6LE
Med særligt fokus på fremførelsen af talen

I alt læst 30 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 09) Reklamer og kampagner

Fokusområde: Det mediemæssige stofområde, visuelle udtryksformer, kommunikations og argumentationsanalyse samt at kunne analysere og vurdere en reklames kommunikative betydning og dens samspil med samtiden.

Der arbejdes  trykte og levende reklamer og kampagner

Trykte reklamer:
- Cult Shaker: “Shake ir, baby”
- A cat named Joe: “Give him something nice this year”
- JBS-reklame med sygeplejerske
- HK: “Ta´ mig. Det er lettere end du tror”
- Fyrværkeri.dk: ”Sidste år fik 133 drenge alvorlige øjenskader”
”Eksperter raser over Coca Cola-kampagne: Kan du se problemet?” (bt.dk 11.2.2016)
Alternativ Dove-reklame, ”Tæt på sandheden” (dr.dk 4.11.2017)
”Danske unge er verdensmestre i fuldskab og druk” (dr.dk 19.5.2020)
Trykte reklamer: DF´s ”Vidste du……”-reklamer, EU-valget 2014
”SAS om omdiskuteret reklame: Vi står fuldstændig på mål for de budskaber” (dr.dk 12.2.2020)
”Hæld benzin på bålet: Berygtet internetforum ville sende SAS i shitstorm” (dr.dk 12.2.2020)

Reklamefilm:
- Somersby Apple Dry Commercial (youtube.com)
- Gucci Bloom The Campaign Film (youtube.com)
- Normal, tv-spot uge 6, 2020 (youtube.com)
- ”Få råd og vejeldning af Skousens fagidiot….eksperter” (youtube.com)
- Gevalia: ”Kom en kop nærmere det uventede” (youtube.com)
- Call Me: ”Hvilken stemme giver du videre?” (youtube.com)
- Volkswagen: ”The Force Star Wars Das Auto” (youtube.com)
- Audi: “#DriveProgress Super Bowl Commercial Daughter” (youtube.com)
DF-valgvideo 2007 (youtube.com)
Det Radikale Venstre-valgvideo (youtube.com)
SAS: ”What is truly Scandinavian?” (youtube.com)
2 Jolly Cola-reklamer med Tina Kjær (youtube.com)
PFA Pensionsreklame med Sofie Gråbøl (YouTube.com) 
PFA Pensionsreklame med Jesper Binzer (YouTube.com)

Gruppearbejde med forskellige kampagner:
- “Bakkedal – fra os i Thy”
- ”OK støtter sporten”
- ”Sku ha gået til Louis Nielsen”
- L´easys Sjanne og Luffe-kampagne

Teori:
“At analysere reklamer”, “Genrer”, “Argumentation og appelformer i reklamer”, ”Fortolkning, perspektivering og vurdering af reklamer”, samt ”Humor, ironisk eller sarkastisk fremstilling”, alle afsnit fra: Textanalyse (systime iBog)
Afsnittet ”Kampagnespottet” og ”Reklamens målgrupper” fra: De korte medieformater (systime iBog)
Håndbog til dansk, s. 157-159, 263-272 og 318-322

Andet:
De har i grupper lavet en trykt oplysende reklame om alkohol til definerede målgrupper af unge
Ligeledes har de i grupper lavet en reklame i forbindelse med ekskursion til København -"at promovere et selvvalgt museum til unge (i forbindelsen med uge 37)
Afsluttende gruppe projekt: Selvproducerede oplysningskampagner 2-3 memes + video

Anslået sidetal 110
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 10) Lyriklaboratoriet (værk 4)

Med fokus på det receptive og produktive:

Steen Steensen Blicher: Uddrag af ”Præludium”
Ursula Andkjær Olsen: Uddrag af ”Vildvej”
Johs. V. Jensen: ”På Memphis Station”
Jens Blendstrup: Diverse digte fra Havelågebogen
Kristine Victoria Madsen: ”One Night Stands” (https://www.facebook.com/watch/?v=2069785189771648)
Michael Strunge: “Coma”
Simon Grotrian: “Tænder” og “Sukkerstykke”
Dan Turèll: ”At være beat”
Louise Cain: ”Fader Publikum” (youtube.com)
Tove Ditlevsen: “De evige tre”
Emil Aarestrup: ”Angst”
Søren Ulrik Thomsen: Det værste og det bedste (VÆRK 4)

Supplerende litteratur:
Vand virkemidlerne, s. 10-17, 21-25 og 34-39
Perspektiver i dansk, s. 176-179
Digtbogen, s. 34-42, 45-49 og 51-59

i alt læst  100 sider

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 11) Selvbiografi og selviscenesættelse (Værk 5)

Vi undersøger en af tidens tendenser, nemlig autofiktionen – det at bruge eget levet liv aktivt i den litteratur man skriver. Dertil kigger vi også på, hvordan udvalgte forfattere iscenesætter sig selv. Da den autofiktion ikke er et nyt fænomen, kigger vi på Klaus Rifbjergs selvbiografiske digtsamling ”Under vejr med mig selv” fra 1956, ligesom vi inddrager Søren Ulrik Thomsen ”Det værste og det bedste” og kigger på værket med som autofiktion

Teori:
”Brug litteraturen” kapitlet Selvbiografi og selviscenesættelse med tilhørende tekster af:
Lone Hørslev:  ”Jeg skrår over vejen og spekulerer på” fra Jeg ved ikke om den slags tanker er normale. Skilsmissedigte (2009)
Leonora Christine Skov:  af Den, der lever stille (2018)
Yahya Hassan: Barndom (2013)
Casper Eric: Dag 2

Klaus Rifbjerg: Undervejr med mig selv (1956)  VÆRK 5
Søren Ulrik Thomsen ”Det værste og det bedste” VÆRK 4

I alt læst 55 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 12) obligatorisk skriftlighedskursus i 3.g

Det obligatoriske skrivekursus i 3.g

Fokus har været rettet mod terminsprøven og den skriftlige eksamen med fokus på de tre eksamensgenrer og elevernes personlige stemme

Tekster:
eksempel stil fra EMU samt elevernes egne stile fra 3.g

Teori:
Om eksamensgenrerne og den personlige stemme  TIL ELEV pdf fra EMU
Albinus, Rebecca Natasha og Nehammer, Sarah: Skriv dig frem - også til eksamen Kapitel 4: Skriv til eksamen side 142-152 (genrer til STX)

I alt læst ca. 30 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 13) Krig og terror (værk 6)

Fokus på det litterære og det sproglige - hvordan kommer realisme og modernisme til udtryk i de forskellige underformer - hertil har der i læsning af litteratur været fokus på at undersøge, hvordan vigtige samfundsmæssige begivenheder herunder 1. og 2. Verdenskrig direkte og indirekte påvirker forfattere og dermed litteraturen i det 20. årh.

I det 21. århundrede er krig behandlet i dokumentaren "Armadillo"  efter 24. februar 2022, hvor Rusland invaderede Ukraine, igen fokus på krig i litteraturen samtidig med er der arbejdet med taler om terror.

Tekster:
Johannes V. Jensen "Den gotiske renæssance" (1901)
Mikael Wiehe: "Titanic" (1978) (hørt på https://www.youtube.com/watch?v=XAnGIMr1q2E)
Sofokles "Antigone 1. stasimon - Ode til mennesket" (verdenslitteratur)
Erik Marie Remarque: Af:  "Intet nyt fra Vestfronten" (verdenslitteratur) (1929)
Jakob Paludan Af: "Jørgen Stein" (1932-33)
Tom Kristensen: "Landet Atlantis" (1920)
Rudolf Broby-Johansen "Natlig Plads" fra "Blod (1922)
Martin Andersen Nexø "Brodermorderen" (1926)
Emil Bønnelycke "Aarhundredet" (1918)
Pâr Lagerkvist "Ångest, Angest är min arvedel"  (svensk) (1916)
Karen Blixen: "De blå øjne" (1942)
Martin A. Hansen: "Soldaten og pigen" (1947)
Ole Wivel: "Vrede unge mænd" fra "Nike" (1958)
Peter Seeberg "Patienten" (1962)
Klaus Rifbjerg "Støvlerne" (1967)
Benny Andersen "Et sted i Europa" (1993)
Georg W. Bush Tale i forbindelse med 11. september 2001
Antoine Leiris af "I får ikke mit had"  (2015)
Lars Løkke Rasmussen "Tale ved mindegudstjeneste i Vor Frue Kirke 27. juli 2011
Helle Thorning-Schmidt "Tale ved mindehøjtidlighed på Østerbro 16. februar 2015
Irene Sidenius Af JEG SPEJLER EN KRIG (2024) s.8-9, 36-37, 50-51 og 68-69

Film og filmklip:
Trailer til filmen "Titanic" https://www.youtube.com/watch?v=kVrqfYjkTdQ

Coco Chanel og Igor Stravinsky (instrueret af Jan Kounen) Scene hvor vi oplever publikums reaktion under uropførelsen af "Le Sacre du Printemps" den 29. maj 1913 https://www.youtube.com/watch?v=I9S--qQS02o (2009)

Sammenligning 1930-versionen: Im Westen nichts Neues von Erich Maria Remarque - YouTube
Og 2022-versionen af Intet nyt fra Vestfronten : https://www.youtube.com/watch?v=hf8EYbVxtCY

Trailer til Sam Mendes "1917"  https://www.youtube.com/watch?v=YqNYrYUiMfg

Janus Metz "Armadillo" 2010  60 min. udgaven (værk 6)

Billeder:
Ernst Ludwig Kirchner: Das Soldatenbad (1915)
Christopher R.W. Nevison: La Mitrailleuse (1915)


Teori:
Litteraturhistorien - på langs og tværs side 153-157, 163-165, 166-167 170-173,  174-176, 177-178
Begreb om litteratur Det absurde
Perspektiver i Dansk: side 112-119, 121-129, 132-136

Andet:

Omfang ca. 100 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer