Holdet 2022 1b DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Bente Vorup Larsen, Louise Holm Jensen
Hold 2022 1b DA (1b DA, 2b DA, 3b DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Krimigenren
Titel 2 Krig
Titel 3 Slægt og ære
Titel 4 Retorik og argumentation
Titel 5 Sted og identitet
Titel 6 Beruselse i litteraturen
Titel 7 Romantikken
Titel 8 Kønnenes kamp
Titel 9 Konflikter og kriser
Titel 10 Influeret

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Krimigenren

Tekster:
1 sides uddrag fra:
- Agatha Christie: Mordet i det blå tog
- Sjöwall Wahlöö: Den grinende strisser
- Sara Paretsky: Pletskud
- Liza Marklund: Sort hvid
- Karen Blixen: Den fede mand fra Skæbne-anekdoter (1958)
Anders Bodelsen, Uddrag af ”Tænk på et tal”
Sjöwall & Wahlöö, uddrag af ”Den afskyelig mand”
Lotte og Søren Hammer: ”Jul i sol og sommer”
Kenneth Branaghs filmatisering af: Mordet i Orientekspressen
”Skuffet Christian Monggaard: Hercule Poirots skæg er blevet latterligt” (Information 24.11.2017)
"Mørkeland"

Eleverne læste selvvalgte krimier (VÆRK 1):
Iben - Camilla Läckberg: Nådesløse kvinder (2020)
Anna og Maja - Jussi Adler-Olsen: Kvinden i buret (2007)
Astrid - Jussi Adler-Olsen: Natrium Chlorid (2021)
Mathilde - Sara Blædel: Kald mig prinsesse (2005)
Marie Poulsen - Søren Sveistrup: Kastanjemanden (2018)
Amalie - Jo Nesbø: Blod på sneen (2015)
Esther - Morten Davidsen: Dragen med de syv hoveder og ti horn (2022)
Julie - Christoffer Holst: Søde sommerdrømme (2020)
Marie Christiansen - Michael Katz Krefeldt: Afsporet (2013)

Fokus: Krimien som genre. Der arbejdes med analyser af forskellige typer af krimier og med, hvordan de har udviklet sig fra at være masselitteratur for underholdningens skyld til at indeholde kritik af forhold i samfundet. Forløbet er knyttet sammen med læsning af et selvvalgt og selvlæst værk. Forløbets tekster og teori skal knyttes sammen med eget værk i en aflevering.
Desuden samarbejdes med kemi om skrivning af egen kriminovelle.

Teori:
Litteraturens veje, s. 504-505
Litteraturens begreber, s. 102-103
Stefan Brockhoff: ”Kriminalromanens ti bud”
Benni Bødker: På kant med loven, s. 52-57
”Hvor er samfundet i den danske skønlitteratur?” (Politiken.dk 12.10.2010)
”Krimiens samfundskritiske kalkule” (Information.dk 5.6.2008)
”Vi elsker krimier på tværs af køn og alder” (dr.dk 25.7.2019)
”True crime: Det er den ultimative fortælling” (Berlingske.dk 4.9.2018)
”Radiovært langer ud efter populær podcast: Rigtige mord er ikke underholdning” (dr.dk 13.4.2019)
Antal sider ca.: 50 + egen krimi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 22,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Krig

Forløbet er danskdelen af DHO med emnet: Besættelsestiden

Vi læser tekster før, under og efter tiden 1940-45 for at undersøge hvad det er, tekster (litteratur, medier, sprog) kan i forbindelse med at indkredse, hvad krig er og gør.   
Undervejs er der undervist i skriveprocesser.

Tekster:
Halfdan Rasmussen, Definitioner
Herman Bang, uddrag af Tine
Tove Ditlevsen, Appelsiner
Tage Skou-Hansen, De nøgne træer (VÆRK 2)
Morten Nielsen, Krigere uden vaaben (VÆRK 3)
Armadillo, dokumentar (VÆRK 4)

Teori:
Dansk i grundforløbet (s. 73-86 og 90-94. Om sprog og lyrik)
Den iscenesatte virkelighed (s. 11-26 Om at analysere levende billeder)

Omfang: ca. 150 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 22,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Slægt og ære

Tekster til forløbet
Game of Thrones, Sæson 1 afsnit 7
Vikings, Sæson 1, afsnit 1
Folkeviser:
"Ebbe Skammelsøn" (middelalder), anonym (riddervise)
"Germand Gladensvend" (middelalder, anonym (tryllevise)
Uddrag af "Erasmus Montanus" af Ludvig Holberg (1723)
"Myggestik" af Naja Marie Aidt (2006)
"Plasticblomst" af Yahya Hassan (2013)
"Kongehuset" af Thomas Kluge (2013)
"Et spørgsmål om ære" (2014):
o Valg af uddannelse, Baris historie
o Et spørgsmål om ære af Ali Sufi
o Flashmob ”Et spørgsmål om ære”

Teori:
Litteraturhistorien på langs og på tværs:
Middelalderen s. 19-22 og 34-39
Oplysningstiden s. 79-84
Anette Hauge Nielsen m.fl.: Dansk på ny, Systime 2014 (tematisk overblikslæsning: Slægt og ære)

Fokus:
Undersøgelse af, hvordan samme tema kan behandles i forskellige perioder.
Obligatorisk læsning:
Folkeviser ( Folkevisernes funktion: Hvornår er de fra? Hvordan kan det være, at vi kan læse dem i dag? Hvorfor kaldes de folkeviser? Er det den rigtige betegnelse? Hvem har skrevet folkeviserne? Hvilken genre er folkeviserne? Hvad handler de ofte om? Hvilke faser kan viserne inddeles i? Hvad kendetegner Middelalderen? Karakteristik af riddervisen (bl.a. tema, konflikt, slægtens betydning). Karakteristik af tryllevisen (bl.a. tema, konflikt, overnaturlige væsener). Visernes opbygning. Omkvædets funktion. Formelsprog. Rim og rytme. Syrebadsteknik. Sprog. Symboler.
Oplysningstiden: rationalisme, deisme, Voltaire, klassicisme
Ludvig Holberg: betydning, genrer, skrivestil.
Supplerende læsning:
Folkeviser - dansk litteratur - YouTube
Dansk - 1700-tallet Oplysningstiden - YouTube
Holbergs Komedier - YouTube
DR2, Teaterblod - Holberg 4ever, 18 sept. 2022 https://www.dr.dk/drtv/episode/teaterblod_-holberg-4ever_334137

Antal sider: ca. 60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 22,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Retorik og argumentation


Tekster:
Thomas Borberg, ”Det er en hetz mod det frie menneske, når politikerne vil sænk farten til 40 km/t”, debatindlæg i Information, 5. februar 2022
Jakob Elleman Jensens tale ved Venstres landsmøde 2021
Debatten DR2, Clement Kjersgaard, 2023.
VGTs studie- og ordensregler
Teori:
Mediering og medialisering (Fra ”Den iscenesatte virkelighed”)
Spin (fra: ”Diskursanalyse i dansk”)
Retoriske virkemidler (Metafor, Sammenligning, Gentagelser, Anafor og epifor, Retoriske spørgsmål, allitteration og assonans, tretrinsraket (triade), emotiver, kontrast og antitese, personliggørelse, hyperbel, ironi, allusion)
Retorik og argumentation - retoriske virkemidler - YouTube
Appelformer (patos, logos, etos)
Retorik og argumentation: Appelformer - etos, logos og patos - YouTube
Toulmins argumentationsmodel (påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, styrkemarkør, gendrivelse)
Retorik og argumentation - Toulmins argumentationsmodel - YouTube
Argumenttyper (ad hominem, ekspertargument, erfaringsargument, mængdeargument, generaliseringsargument, årsagsargument, følelsesargument)
Retorik og argumentation - Argumenttyper - YouTube
Diskursanalyse (Nodalpunkt og ækvivalenskæde. Differenskæde. Hegemoni og antagonisme.
s. 168-175 i ”Håndbog til dansk”

Fokus:
Grundlæggende retorisk analyse.  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sted og identitet

Sted og identitet
Formål: vi skal læse tekster, der beskriver steder og deres betydning for mennesker. Et sted kan være med til at forme os som mennesker, derfor har det altid haft stor betydning for mennesket og dets identitet.  

Tom Kristensen, Rio de Janeiro, 1914 (modernisme, ekspressionisme, kanonforfatter)
Peter Seeberg, Hullet, 1962 (modernisme, eksistentialisme, kanonforfatter).
Albert Camus, af Sisyfos-myten (kopi fra "Litteraturens huse"
Dan Turéll, Gennem byen en sidste gang
Per Højholt, Gitte i København
Michael Strunge, Væbnet med ord og vinger og Natmaskinen
Thomas Korsgaard, Hvis der skulle komme et menneske forbi
Prinsesser fra blokken
Barndommens gade (bog og film).
Thomas Korsgaard, af Hvis der skulle komme et menneske forbi.

Prinsesser fra blokken (dokumentar-serie) DR.dk, november 2016.

Teori:
Fra Systime, Litteratur fra de seneste fem år: Autofiktion, Steder, Klasserejsen
Fra Systime, Litteraturhistorien på langs og på tværs: 1. verdenskrig og ekspressionisme
Fra Litteraturens huse: af Sisyfos-myten, Camus

Omfang: ca. 200 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Beruselse i litteraturen

Beskrivelse:
Vi har i dette forløb arbejdet med både den bogstavelige og den overførte betydning af beruselse, mens vi med punktnedslag har bevæget os fra 1890’erne gennem første halvdel og slutningen af 1900-tallet hen til de nyeste tekster fra vores egen samtid. Her svinger litteraturen først fra modernisme til realisme til at kunne rumme begge dele i 2000-tallet. Afslutningsvist arbejdede vi kort med Renæssancen som optakt til studietur til Firenze.

Opbygning:
Tematisk læsning: Beruselse både i dens bogstavelige og overførte betydning.
Kendskab til de litterære perioder, som vi bevæger os gennem under forløbet (modernisme, realisme og eksperimenterende realisme).
Analyse af forskellige tekster (noveller, lyrik, film, roman osv.)

-Ismer:
- Tidlig modernisme og symbolisme (1890-1900)
- Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945)
- Ekspressionsime (ca. 1918-1925)
- Heretica og eksistentialisme (1945-1960) (kort nævnt)
- 60’er modernisme (1960-1970)
- Storbymodernisme og postmodernisme (1980-1990)
- Eksperimenterende realisme (2000-2020)

Primærlitteratur:
- Johannes V. Jensen: "Oktobernat" (1897) (digt)
- Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag. En Idyl" (1900)
- Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920) (digt)
- Klaus Rifbjerg: "Tømmermænd" (1956) (digt)
- Steppeulvene: "Dunhammeraften" (1967) (sang/lyrik)
- Michael Strunge: "Natmaskinen" (1981) (digt)
- Naja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage (2017) (selvbiografi/poesi - hybridgenre)
- Thomas Vinterberg: Druk (2020) (VÆRK 5)
- Leonardo Da Vinci: Den Sidste Nadver (1495-1498) (maleri)
- H.C. Andersen: Metalsvinet (1842) (eventyr)


Sekundær litteratur:
- Introduktionsvideo til modernisme og realisme fra Litteraturhistorien – På langs og på tværs, 2021, kap. 7, introduktionsafsnit: https://litthist.systime.dk/?id=126
- Kjær-Hansen, Barbara et al. Litteraturhistorien – På langs og på tværs. Systime, 2021, kap. 7, afsnit "Det moderne samfund" + "1900-tallets stilretninger": https://litthist.systime.dk/?id=169 + https://litthist.systime.dk/?id=170
- Introduktionsvideo til Johannes V. Jensen fra programserien "Øgendahl og de store forfattere", DR Skole 00:00-08:06: https://www.dr.dk/skole/dansk/johannes-v-jensen
- Kjær-Hansen, Barbara et al. Litteraturhistorien – På langs og på tværs. Systime, 2021, kap 7, afsnit "Folkelig realisme" + "Socialrealisme": https://litthist.systime.dk/?id=172
- Kjær-Hansen, Barbara et al. Litteraturhistorien – På langs og på tværs. Systime, 2021, kap. 7, afsnit "Tidlig modernisme (1890-1945) - 1. verdenskrig og ekspressionisme": https://litthist.systime.dk/?id=171#c461
- Kjær-Hansen, Barbara et al. Litteraturhistorien – På langs og på tværs. Systime, 2021, kap. 7, afsnit "Efterkrigsmodernisme (1945-1960)": https://litthist.systime.dk/?id=173
- Kjær-Hansen, Barbara et al. Litteraturhistorien – På langs og på tværs. Systime, 2021, kap. 7, afsnit "Storbymodernisme og postmodernisme (1980-1990)": https://litthist.systime.dk/?id=177
- Introduktionsvideo til eksperimenterende realisme fra Litteraturhistorien – På langs og på tværs, 2021, kap. 8, introduktionsafsnit: https://litthist.systime.dk/?id=127
- Kjær-Hansen, Barbara et al. Litteraturhistorien – På langs og på tværs, 2021, kap. 8, introduktionsafsnit: https://litthist.systime.dk/?id=127
- Kjær-Hansen, Barbara et al. Litteraturhistorien – På langs og på tværs, 2021, kap. 8, introduktionsafsnit til og med "Temaer - Kulturmøde", https://litthist.systime.dk/?id=127 - https://litthist.systime.dk/?id=295
- www.ordnet.dk

Afleveringer:
- Modernisme og realisme: Søgen efter mening i en moderne verden og Peter Seebergs “Patienten” (1962) (analyserende artikel)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stil 4 - analyserende artikel (litteratur) 26-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Romantikken

Beskrivelse:
Vi har i dette forløb gennemgået og arbejdet med Romantikkens strømninger. Forløbet begyndte med en kort overordnet introduktion til perioden og samfundet, så der skabes forståelse for hvorfor og hvordan perioden begyndte. Herefter er der fokus på det generelle livssyn i form af idealisme og nyplatonisme som grundlag for arbejdet med en række romantiske strømninger og deres forskelle og ligheder i bl.a. livssyn og opfattelsen af digterjeget.

Opbygning:
Kronologisk litteraturhistorisk gennemgang af de romantiske perioder med analyse af forskellige tekster.

Romantiske strømninger:
- Universalromantik
- Nationalromantik
- Biedermeier
- Romantisme

Primærlitteratur:
- Schack Staffeldt: "Indvielsen" (1804) (digt)
- Adam Oehlenschläger: "Morgen-Vandring" (1805) (digt) (som eksempel på universalromantik)
- H.C. Andersen: "Skrubtudsen" (1866) (eventyr)
- N.F.S. Grundtvig: "Danmarks Trøst" (1820) (sang) (som eksempel på nationalromantikken)
- Adam Oehlenschläger: "Fædrelands-Sang" (1819) (sang) (som eksempel på nationalromantik) (respons på mundtlige oplæg)
- Volvo-reklame med Zlatan Ibrahimovic med den svenske nationalsang "Du Gamla, Du Fria" (1866) (til komparativ analyse med Fædreland-Sang)
- Michael Strunge: "DER ER ET YNDIGT LAND" (1980)
- Tobias Rahim: Nationalromantik (2021): https://www.youtube.com/watch?v=IJJTY2UEIK0 (dokumentar)
- Reklame for Werthers Original #2: https://www.youtube.com/watch?v=5bpBXWKpREw (reklame)
- H.C. Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren (1845) (eventyr) (som eksempel på Biedermeier, men med anti-Biedermeier-træk)
- St. St. Blicher: "Marie. En erindring fra Vesterhavet" (1836) (novelle)

Sekundærlitteratur:
- DR-programserien 1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik, 1800-1814 (sæson 1, afsnit 1): https://www.dr.dk/drtv/se/1800_tallet-paa-vrangen_-guld-hor-og-romantik-1800_1814_70406
- Litteraturhistorien – På langs og på tværs, 2021, kap. 5, afsnit "5. 1800-1870: Romantikken" + afsnit 1: "Romantikkens samfund: Fra enevælde til demokrati": https://litthist.systime.dk/?id=124 + https://litthist.systime.dk/?id=161
- Litteraturhistorien – På langs og på tværs, 2021, kap. 5, afsnit 2: "Livssyn" + 3: "Nyplatonisme og Schack Staffeldt"
- Caspar David Friedrichs maleri Vanderen over tågehavet (1817): https://litthist.systime.dk/?id=157
- Platons hulelignelse
- Litteraturhistorien – På langs og på tværs, 2021, kap. 5 - Tekster til romantikken, afsnit 1: "Forfatteren Oehlenschläger": https://litthist.systime.dk/?id=250
- Litteraturhistorien – På langs og på tværs, 2021, kap. 5, afsnit 4: "Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen - Adam Oehlenschläger": https://litthist.systime.dk/?id=159
- Litteraturhistorien – På langs og på tværs, 2021, kap. 5 - Tekster til romantikken, afsnit 1: "Den litteraturhistoriske kontekst": https://litthist.systime.dk/?id=250
- Introduktionsvideo til H.C. Andersen fra programserien "Øgendahl og de store forfattere", DR Skole 04:04-11:53; 20:01-24:30; 26:54-28:34 (15 min.): https://www.dr.dk/drtv/se/oegendahl-og-de-store-forfattere_-h-c-andersen_334152
- Litteraturhistorien – På langs og på tværs, 2021, kap. 5, afsnit 5: "Den religiøse digtning og N.F.S. Grundtvig": https://litthist.systime.dk/?id=160
- Litteraturhistorien – På langs og på tværs, 2021, kap. 5, afsnit 6: "Nationalromantikken i Danmark": https://litthist.systime.dk/?id=162
- Litteraturhistorien – På langs og på tværs, 2021, kap. 11, afsnittet "Brugslyrik - centrallyrik"
- Litteraturhistorien – På langs og på tværs, 2021, kap. 5, afsnit 8: "Biedermeier og poetisk realisme - Biedermeier": https://litthist.systime.dk/?id=164
- Litteraturhistorien – På langs og på tværs, 2021, kap. 5, afsnit 9: "Romantisme" (kun indtil "Dobbeltgængermotivet"): https://litthist.systime.dk/?id=165
- Litteraturhistorien – På langs og på tværs, 2021, kap. 5 - Tekster til romantikken, afsnit 4: "St. St. Blicher: Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog - Forfatteren St. St. Blicher": https://litthist.systime.dk/?id=253

Afleveringer:
- Forståelsen af naturen i Universalromantikken: Adam Oehlenschlägers digt "Simon Peder" (1805) (analyserende artikel)

Yderligere:
- Produktion af egen nationalsang på melodi af Oehlenschlägers "Fædrelands-Sang" (1819)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kønnenes kamp

Beskrivelse:
Forløbet har taget udgangspunkt i synet på kvinder med nedslag fra Romantikken til i dag, hvor vi både har set kvinder i et litterært perspektiv og medieperspektiv. Vi har læst teksterne med udgangspunkt i samtidens syn på kvinder, hvorfor de fire feministiske bølger også er blevet gennemgået.

Efter forløbet vil man have opnået:
- Viden om heteronormativitet, male gaze, female gaze, Judith Butlers kønsteori og queerteori
- Viden om de feministiske bølger i DK
- Se kønnenes udvikling i litteratur og medier

Primær litteratur:
- Clara Raphael 12 Breve (uddrag, KØN Museum: https://konmuseum.dk/wp-content/uploads/Gid-jeg-var-en-mand-2021.pdf)
- Til Clara Raphael (Modsvar, KØN museum)
- Quinde Emancipation af Johanne Luise Heiberg (KØN Museum)
- Amalie Skram: Det røde gardin
- Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
- Herman Bang: Den sidste balkjole
- Nilfiskreklame: https://tilbagetildatiden.blogspot.com/search/label/60%27erne
- Northstate-reklame: https://www.dr.dk/det-bedste-fra-dr/carmen-curlers/din-mand-skrider-hvis-du-ikke-kan-bage-og-andre-reklamer-fra
- Amo-reklame: https://tilbagetildatiden.blogspot.com/
- Morris Mascot reklame: https://youngtimer.dk/
- Reklame for dokumentarfilmen Rødstrømper – en kavalkade af kvindefilm
- Giovanni Boccaccio: "Nonnernes Gartner" (1350) (uddrag fra Dekameron)
- Naja Marie Aidt: "Sår" fra Bavian 2006
- Podcastafsnittet ”Transkøn” (2022, S2, E10) fra podcastserien Med noget på spil (de første 25:03 min.)
- Uddrag fra Ludermanifestet
- Tobias Rahim: ”Når mænd græder” (2022): https://www.youtube.com/watch?v=F5lq3NINeww
- Greta Gerwig: Barbie (2023)

Sekundær litteratur:
- Introduktionsvideo til Det Moderne Gennembrud: introduktionsvideo til Det Moderne Gennembrud:  https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
- Video om forfattere og stilretninger i Det Moderne Gennembrud: https://litthist.systime.dk/?id=125.
- Erik Henningsens maleri Sat ud fra 1892.
- Supplerende litteratur: https://litteratursiden.dk/artikler/litteraturen-netop-nu-fjerdebolgefeminisme  
Teori:
- Blik for køn (s. 10-13, 18-22, 82-84): Simplificeret queerteori m. fokus på, at vi typisk læser med heteronormative briller, vi har set efter: kropstegn, socialt køn og begæring)
- Male Gaze-teori
- Female Gaze-teori
- Litteraturhistorien på langs og på tværs: Oplysningstiden kap. 5 + Det moderne gennembrud (kap. 6 - fokus på naturalisme, impressionisme (meget kort med fokus på Herman Bang, dækket direkte tale er ikke gennemgået), de tre K'er med mest vægt på køn.)
- Podcastteori: Formater og underformater (snakkepodcast, storytelling-podcast)


Vi har derudover besøgt DR-byen, KØN og Den Gamle By i Aarhus i samarbejde med historie. I DR-byen fik vi en rundvisning, hvor eleverne bl.a. blev klogere på hvilke nyheder der bliver produceret der, hvilken magt medierne har i samfundet og hvilke krav der er til public service. På KØN-museet fik eleverne undervisningen "Samling på Gennembruddet", der omhandlede kønsroller, forventninger og drømme i 1800-tallets borgerskab. Eleverne arbejdede med en miniudstilling, hvor de formidlede synet på køn i 1800-tallet ift. jobs, uddannelsesmuligheder, seksualmoral mv. med perspektivering til i dag. I Den Gamle By undersøgte nogle elever, hvordan museet var opbygget og hvilke typer af kunst der var der, mens andre tog 'tidsrejsen' fra Vikingetiden til storby eller undersøgte hvilke køn der varetog hvilke jobs samt undersøgte singlekvindens og regnbuefamiliens hjem.

Yderligere:
Eleverne har produceret et produkt fra ekskursionen til Aarhus, hvor opgaverne var fordelt som følger:
Gruppe 1: Mediernes mikrofon: Fortidens fremtid (Iben, Anna, Esther, Maja)
Produkt: Lav en podcast, hvor I debatterer kønsroller og samfundets udvikling ud fra debatspørgsmålet: ”Hvordan ville ligestillingskampen have set ud, hvis medierne eksisterede i 1800-tallet?”. Overvej hvilken betydning medierne har for vores forståelse af ligestillingskampen og hvilken magt medierne har i samfundet. I skal inddrage feltobservationer fra besøget på DR om medier og nyhedsformidling samt feltobservationer fra KØN-museet om kønsroller og seksualmoral. I skal benytte podcastens genretræk og virkemidler.

Gruppe 2: Når historien udelades, udvælges og udstilles (Julie, Marie C., Astrid)
Produkt: Lav et inspirationsboard, hvor I præsenterer, hvordan Den Gamle By og KØN-museet anvender historiebrug i deres udstillinger, og besvarer spørgsmålet: Hvad sker der, når vi udvælger nogle fortællinger, personer og genstande frem for andre? Og hvilken rolle spiller det, hvem der står bag udvælgelsen? Undersøg hvilke fortællinger, personer og genstande de to museer fremhæver, og hvorfor, samt hvilke fortællinger der udelades, og hvorfor. I skal inkorporere forskellige elementer, såsom billeder, indsamling af flyers, videooptagelser mv. fra besøget på KØN-museet og i Den Gamle By.

Gruppe 3: Tidens stemmer: Kønsdebat og ligestilling (Amalie, Mathilde, Marie P.)
Produkt: Lav et dokumentarprogram, hvor I rejser gennem tiden fra 1800-tallet op til i dag og interviewer forskellige centrale personer (f.eks. Mathilde Fibiger, Johanne Luise Heiberg, Emma Holten, Tessa, Louise ”Twerk Queen” Kjølsen, Søren Krarup, Marie Krarup) som repræsenterer forskellige holdninger i ligestillings- og kønsdebatten. I skal inddrage personer og fortællinger fra undervisninger, KØN-museet og Den Gamle By. I skal benytte dokumentarens genretræk og virkemidler samt vælge hvilken genre (observerende, deltagende, dybdeborende, refleksiv, performativ) jeres dokumentar skal være.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Konflikter og kriser

Beskrivelse:
I forløbet introduceres eleverne til trusler og konflikter i forskellige krise-kontekster. Vi har arbejdet med dokumentaren ”Balladen om kolonihaven” som værk, hvor der er blevet set på dokumentargenren, virkemidler, formidling og selve konflikten og truslerne. Derudover arbejdes der med nyhedsformidling m. fokus på indre komposition (nyhedstrekanten og Hey-you-see-so), nyhedskriterier, undergenre, layout/ydre komposition, vinkling. Formidlingen er både blevet undersøgt i artikler, podcast og Tv-avisen. Tematisk vil nyhedsformidlingen behandle aktuelle emner, hvor de bl.a. har arbejdet med kvindelig værnepligt, hormonbehandling til transkønnede under 18 år og mental load. Derudover er der inkoporeret skriftlighed.

Formålet med forløbet har været, at eleverne har opnået:
… viden om nyhedsformidling (receptivt og produktivt)
… analyseredskaber til dokumentaren
… viden til at arbejde tematisk med et emne i forskellige mediegenrer/kontekster

Primær litteratur:
- Tiden ((00:00-06:31 + 09:02-15:21: Tiden - Ud med fodboldbøller, fed borgmesterløn og en mordbrands-rapport | DR LYD, Episoden ”Ud med fodboldbøller, fed borgmesterløn og en mordbrands-rapport, 13. september 2024).
- Selvvalgt afsnit af TV-avisen
- Altinget: ”Svend Brinkmann: Selv i krisetider lever vi videre – også når Fanden kravler på væggen” (2023)  
- dr.dk: "Forskere finder kolera i Københavns kloakker og tusindvis af ukendte bakterier" (2024)
- Information: "Alle taler om krise og prepping, men hvordan føles det egentlig, når systemet går ned? Vi har taget en for holdet" (2024) (Dag 1 og Dag 2)
- ”The Mental Load”, indslag fra Aftenshowet ((2) Video | Facebook)
- Berlingske: "Emma Holten: Vi sætter ikke ordentlig pris på kvinders arbejde" (2023)
- Kristeligt Dagblad: "Sørine Gotfredsen: Debatten om "mental load" gør almindelig menneskelighed til en vare" (2024)
- Klip fra: ”Angrebet på Shell-huset” (DR2), ”Ingen kender Casper” (DR3) og ”Bowling for Columbine”
- TV2-dokumentarserien Balladen om kolonihaven, afsnit 1-4 (2023) (VÆRK 6)

Sekundær litteratur:
- Håndbog til dansk (s. 198-219 (nyhedsformidling) + 228-235 (dokumentarer) + 150-156 (retorik)
- ”Relationelle og redaktionelle medier” fra e-bogen: Kreative produktioner i dansk
Håndbog til dansk, s. 198-216, 217-218 og 222-227
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Influeret

Beskrivelse:
I forløbet introduceres eleverne til reklamer og reklamegenren i et historisk perspektiv fra 1960’erne og op til i dag med TV-reklamer og sociale medier. Her har eleverne lært om de forskellige reklamegenrer, reklamefilmsgenrer og arbejdet med diverse reklamer på forskellige medier ud fra diverse modeller, herunder Laswells kommunikations, Toulmins argumentationsmodel, AIDA-modellen, Gallups kompasmodel mv. Forløbet har fokuseret på reklamer og multimodale tekster på sociale medier, hvor eleverne har lært om influencertyper, influencer marketing, matched mellem influencer og virksomhed og sceneteori. Som afsluttende produkt, har eleverne i grupper udformet og præsenteret deres egen influencerreklamefilm med udgangspunkt i Laswells kommunikationsmodel og Gallups kompasmodel samt de begreber, vi løbende har arbejdet med.

Formålet med forløbet har været, at eleverne har arbejdet metodisk med (kernestof):
- Kommunikationsanalyse
- Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- Produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab tuil remediering
- Tekster fra de seneste fem år
- Tekster gennem kreative arbejdsprocesser
- Sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- Retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
- Produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk, herunder forløb med særlig fokus på skriftlighed i 3.g

Primærlitteratur:
- P3 dokumentarserien Stories for millioner (afsnit 1): ”Budgetterne eksploderer”
- Reklame for Matas Men Textanalyse, afsnittet ”Skrift og tekst i reklamer” under kapitlet ”At analysere reklamer”  ”Hvordan kommunikeres der i reklamen?” : fra https://textanalyse.systime.dk/?id=567#c18545
- Reklamefilm for Magnum, kaldet ”New Magnum Five Kisses” fra 2013: https://hbdansk.systime.dk/?id=227#c803
- YouTube-reklamefilm for LEGO House af Morten Münster: YouTube-videoer: https://www.youtube.com/watch?v=Zzvd2qDNwww&ab_channel=MortenM%C3%BCnster
- YouTube-reklamefilm for Apple af Rasmus Brohave: https://www.youtube.com/watch?v=JguhlgPFFH8
- Den norske sanger og danserinde Alexandra Joners Instagram-profil: https://www.instagram.com/alexandrajoner/?hl=da (norsk)
- Den svenske IKEA’s Instagram-profil: https://www.instagram.com/ikeasverige/ (svensk)
- Casper Krauses TikTok ‘Failing is a natural path to the top’: https://www.tiktok.com/@casper_kronborg2.0/video/7369631041121733921?_r=1&_t=ZN-8vHMCFjefNm  
- Casper Krauses TikTok-profil: https://www.tiktok.com/@casper_kronborg2.0

Sekundær litteratur:
- Kort introduktion til reklamens historie i Danmark fra dr.dk: Reklamens historie i Danmark | Nysgerrig | DR
- Systime-bog: Textanalyse, afsnittet ”Genre” under kapitlet ”At analysere reklamer”  ”Hvordan kommunikeres der i reklamen?”: https://textanalyse.systime.dk/?id=613&L=10, Systime, Redaktør: Anne Bøndergaard og Systime
- Håndbog til dansk, afsnit 5.6. Reklamer (Laswells kommunikations, AIDA, Gallups kompasmodel, Reklamefilm: Den lyriske, den narrative, den oplysende)
- Bog af Jan Aasbjerg Petersen & Johanne Katrine Larsen: Dig og digital dannelse, kapitlet ”Marketing på sociale medier”: Marketing på sociale medier | Dig & digital dannelse i dansk (fokus på push og pull kommunikation, marketing, reklame, big data, digitale fodspor, cookies, brand, eWOM, viral reklame og engagement (følelsesmæssig og adfærdsmæssig))
- Introduktionsvideo til Influencer marketing fra YouTube: Influencer marketing del 1 - hvad er influencer marketing? – YouTube (ca. 14 min.).
- Introduktionsvideo til forskellige typer af influencere på YouTube: : Influencer marketing del 2 - forskellige typer influencere (02:40-).
- Bog af Jan Aasbjerg Petersen & Johanne Katrine Larsen: Dig og digital dannelse, afsnittet ”Roman Jacobsens sprogfunktioner”: Roman Jakobsons sprogfunktioner | Dig & digital dannelse i dansk
- Bog af Jan Aasbjerg Petersen & Johanne Katrine Larsen: Dig og digital dannelse, kapitlet ”At analysere multimodale tekster”: At analysere multimodale tekster fra sociale medier | Dig & digital dannelse i dansk
- Bog af Poul Brejnrod, Ulrik Grubb og Søren Kauffeldt Larsen: Sociologi, afsnittet ”Teoretiske forklaringer” under kapitlet ”15. Sociale medier”: Teoretiske forklaringer | Sociologi


Forløbet har også inkluderet et skriftlighedsforløb som optakt til SRP med fokus på redegørelse og diskussion.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
5: Eksamenssæt 26-03-2025
6: Influencerreklame 05-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer