Titel
8
|
Kønnenes kamp
Beskrivelse:
Forløbet har taget udgangspunkt i synet på kvinder med nedslag fra Romantikken til i dag, hvor vi både har set kvinder i et litterært perspektiv og medieperspektiv. Vi har læst teksterne med udgangspunkt i samtidens syn på kvinder, hvorfor de fire feministiske bølger også er blevet gennemgået.
Efter forløbet vil man have opnået:
- Viden om heteronormativitet, male gaze, female gaze, Judith Butlers kønsteori og queerteori
- Viden om de feministiske bølger i DK
- Se kønnenes udvikling i litteratur og medier
Primær litteratur:
- Clara Raphael 12 Breve (uddrag, KØN Museum: https://konmuseum.dk/wp-content/uploads/Gid-jeg-var-en-mand-2021.pdf)
- Til Clara Raphael (Modsvar, KØN museum)
- Quinde Emancipation af Johanne Luise Heiberg (KØN Museum)
- Amalie Skram: Det røde gardin
- Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
- Herman Bang: Den sidste balkjole
- Nilfiskreklame: https://tilbagetildatiden.blogspot.com/search/label/60%27erne
- Northstate-reklame: https://www.dr.dk/det-bedste-fra-dr/carmen-curlers/din-mand-skrider-hvis-du-ikke-kan-bage-og-andre-reklamer-fra
- Amo-reklame: https://tilbagetildatiden.blogspot.com/
- Morris Mascot reklame: https://youngtimer.dk/
- Reklame for dokumentarfilmen Rødstrømper – en kavalkade af kvindefilm
- Giovanni Boccaccio: "Nonnernes Gartner" (1350) (uddrag fra Dekameron)
- Naja Marie Aidt: "Sår" fra Bavian 2006
- Podcastafsnittet ”Transkøn” (2022, S2, E10) fra podcastserien Med noget på spil (de første 25:03 min.)
- Uddrag fra Ludermanifestet
- Tobias Rahim: ”Når mænd græder” (2022): https://www.youtube.com/watch?v=F5lq3NINeww
- Greta Gerwig: Barbie (2023)
Sekundær litteratur:
- Introduktionsvideo til Det Moderne Gennembrud: introduktionsvideo til Det Moderne Gennembrud: https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
- Video om forfattere og stilretninger i Det Moderne Gennembrud: https://litthist.systime.dk/?id=125.
- Erik Henningsens maleri Sat ud fra 1892.
- Supplerende litteratur: https://litteratursiden.dk/artikler/litteraturen-netop-nu-fjerdebolgefeminisme
Teori:
- Blik for køn (s. 10-13, 18-22, 82-84): Simplificeret queerteori m. fokus på, at vi typisk læser med heteronormative briller, vi har set efter: kropstegn, socialt køn og begæring)
- Male Gaze-teori
- Female Gaze-teori
- Litteraturhistorien på langs og på tværs: Oplysningstiden kap. 5 + Det moderne gennembrud (kap. 6 - fokus på naturalisme, impressionisme (meget kort med fokus på Herman Bang, dækket direkte tale er ikke gennemgået), de tre K'er med mest vægt på køn.)
- Podcastteori: Formater og underformater (snakkepodcast, storytelling-podcast)
Vi har derudover besøgt DR-byen, KØN og Den Gamle By i Aarhus i samarbejde med historie. I DR-byen fik vi en rundvisning, hvor eleverne bl.a. blev klogere på hvilke nyheder der bliver produceret der, hvilken magt medierne har i samfundet og hvilke krav der er til public service. På KØN-museet fik eleverne undervisningen "Samling på Gennembruddet", der omhandlede kønsroller, forventninger og drømme i 1800-tallets borgerskab. Eleverne arbejdede med en miniudstilling, hvor de formidlede synet på køn i 1800-tallet ift. jobs, uddannelsesmuligheder, seksualmoral mv. med perspektivering til i dag. I Den Gamle By undersøgte nogle elever, hvordan museet var opbygget og hvilke typer af kunst der var der, mens andre tog 'tidsrejsen' fra Vikingetiden til storby eller undersøgte hvilke køn der varetog hvilke jobs samt undersøgte singlekvindens og regnbuefamiliens hjem.
Yderligere:
Eleverne har produceret et produkt fra ekskursionen til Aarhus, hvor opgaverne var fordelt som følger:
Gruppe 1: Mediernes mikrofon: Fortidens fremtid (Iben, Anna, Esther, Maja)
Produkt: Lav en podcast, hvor I debatterer kønsroller og samfundets udvikling ud fra debatspørgsmålet: ”Hvordan ville ligestillingskampen have set ud, hvis medierne eksisterede i 1800-tallet?”. Overvej hvilken betydning medierne har for vores forståelse af ligestillingskampen og hvilken magt medierne har i samfundet. I skal inddrage feltobservationer fra besøget på DR om medier og nyhedsformidling samt feltobservationer fra KØN-museet om kønsroller og seksualmoral. I skal benytte podcastens genretræk og virkemidler.
Gruppe 2: Når historien udelades, udvælges og udstilles (Julie, Marie C., Astrid)
Produkt: Lav et inspirationsboard, hvor I præsenterer, hvordan Den Gamle By og KØN-museet anvender historiebrug i deres udstillinger, og besvarer spørgsmålet: Hvad sker der, når vi udvælger nogle fortællinger, personer og genstande frem for andre? Og hvilken rolle spiller det, hvem der står bag udvælgelsen? Undersøg hvilke fortællinger, personer og genstande de to museer fremhæver, og hvorfor, samt hvilke fortællinger der udelades, og hvorfor. I skal inkorporere forskellige elementer, såsom billeder, indsamling af flyers, videooptagelser mv. fra besøget på KØN-museet og i Den Gamle By.
Gruppe 3: Tidens stemmer: Kønsdebat og ligestilling (Amalie, Mathilde, Marie P.)
Produkt: Lav et dokumentarprogram, hvor I rejser gennem tiden fra 1800-tallet op til i dag og interviewer forskellige centrale personer (f.eks. Mathilde Fibiger, Johanne Luise Heiberg, Emma Holten, Tessa, Louise ”Twerk Queen” Kjølsen, Søren Krarup, Marie Krarup) som repræsenterer forskellige holdninger i ligestillings- og kønsdebatten. I skal inddrage personer og fortællinger fra undervisninger, KØN-museet og Den Gamle By. I skal benytte dokumentarens genretræk og virkemidler samt vælge hvilken genre (observerende, deltagende, dybdeborende, refleksiv, performativ) jeres dokumentar skal være.
|