Vestjysk Gymnasium Tarm
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vestjysk Gymnasium Tarm
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 1b HI - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Olav Nielsen
Hold
2022 1b HI (
1b HI
,
2b HI
,
3b HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grækenland og styreformer og ideologier
Titel 2
Besættelsestiden
Titel 3
Danmarks tilblivelse
Titel 4
Velfærdsstaten
Titel 5
Vietnam
Titel 6
Industrialiseringen
Titel 7
Den kolde krig
Titel 8
Kvindefrigørelse
Titel 9
Israel og Palæstina
Titel 10
Verdenshistorie
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grækenland og styreformer og ideologier
Faglige mål
Eleverne skal blandt andet opnå forståelse for:
- Den græske bystat
- Det græske demokrati. Direkte og repræsentativt demokrati
- Demokrati, den ideelle styreform?
- Enevælde i Spanien, Frankrig og Italien (regionale parlamenter, som vi kender tilbage fra middelalderen får mindre og mindre medindflydelse) > absolutisme
- Definition på ideologi og ideologiernes opståen
- Definitioner på liberalisme, kapitalisme, socialisme, konservatisme
Kernestof
Forskellige styreformer og samfundsorganisering
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Historiebrug og -formidling
Materialer:
Magt og mennesker. Grubb m.fl. Gyldendal (2013)
Fokus - kernestof i historie 3. Gyldendal (2006)
Indhold
Kernestof:
DRTV - TV AVISEN: Historisk splittet USA går til valg
Det danske demokrati.docx
Arbejd med spørgsmålene til teksten
Vi ser på styreformer og måder at organisere samfund på. Læs side 29 til 33 midt på i pdf-filen: Demokratiet i Athen.pdf
Demokratiet tager form.docx
Læs fra side 33 (fra "En ny begyndelse...") til side 36 (til "Demokrati...")
Læs fra side 36, hvor I kom til sidste gang, og resten af artiklen
Det athenske demokrati i praksis.docx
Enevælden.pdf
Moderne ideologier og samfundsformer.pdf
Vi læser Hobbes; Leviathan
Historien om Danmark - Enevælde
Vi læser kilden "Leviathan" sammen, og vi arbejder videre med de tre fokuspunkter ved hver af ideologierne
DRTV - Nazisternes penge: En verdenskrig på kredit
Læs resten af teksten (fra "Mussolini om staten, 1935")
Vi skal arbejde med denne tekst: "Det danske demokrati"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Besættelsestiden
Faglige mål
Eleverne skal blandt andet opnå forståelse for:
- Kapitulationen 9. april og dens virkning
- Opbakning til samarbejdspolitikken eller modstand
- Havde jernbanesabotagen en militær effekt?
- Scavenius, hædersmand eller skurk?
- De danske nazister; Dansk Nationalsocialistiske arbejderparti > Fritz Clausen
- Besættelsens langtrækkende konsekvenser. Anders Fogh Rasmussens historiebrug
Kernestof
Nationale, regionale, og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Materialer:
Niels Erik Hansen; Ro og orden. Columbus (2004)
danmarkshistorien.dk
("Bruddet den 29. august 1943", "Frihedsrådet og modstandsbevægelsen", "Werner Best", "Erik Scavenius")
9. april. Film. Ezra (2015)
Indhold
Kernestof:
Skema til karakteristik af kilder.docx
Læs skemaet og overvej, hvor og hvordan filmen 9. april passer ind
Besættelsen 1940-1945
Plan for undervisning i DHO i 1b (1).pdf
Læs siden på danmarkshistorien.dk: Besættelsen 1940-1945. Vi ser videoen sammen på klassen.
Lektie fra Bodil:
DHO 2023 Besættelsen Bodil.pptx
Hverveplakat fra Frikorps Danmark.jpg
Dilemmaspillet 9. april 1940
Besættelsestiden - 1.0
Funktionel kildekritik > hvilke problemstillinger kunne knyttes til hverveplakaten på danmarkshistorien.dk? Og hvilke punkter i skema for kildekritik bliver dermed særligt relevante?
Dokumentaren "Danmark i Lænker". Der tales om en konsensusmyte; hvor i filmen træder det tydeligt frem?
Læs teksten - hav fokus på afsnittet om samlingsregeringen og på, hvorfor der mon tales om besættelsens to tidsperioder og om tre faser i den første periode
Samarbejdspoltik mm..pdf
Ressourcerum DHO Besættelsestiden.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Danmarks tilblivelse
Faglige mål
Eleverne skal blandt andet opnå forståelse for:
- Kongemagt og rigets afgrænsning
- Kristendommens indførelse i Danmark
- Hvordan bruger eftertiden vikingerne og vikingetiden? Historiebrug efter nederlaget i 1864.
- Legitimerende historiebrug
Kernestof
Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Historiebrug og -formidling
Materialer:
Beck Danielsen m.fl. Fokus 1. Fra antikken til reformationen. Gyldendal (2007)
Vikingetiden. Historien om Danmark. DR (2017)
Indhold
Kernestof:
Danmarks tilblivelse Fokus.pdf
Historien om Danmark CFUBronze- og jernalderVikingetiden https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx
Tjekliste eksamen.docx
Læs fra s. 67 nederst til s. 72 (til "Borgerkrig")
Jeopardy
Danmarks tilblivelse
Danmarks tilblivelse.pptx
Dansk Folkepartis valgvideo fra 2011 > historiebrug
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Velfærdsstaten
Faglige mål
Eleverne skal blandt andet opnå forståelse for:
- Overgangen fra skøn til ret (almisser i modsætning til ydelser)
- Fra natvægterstat til velfærdsstat
- K.K. Steinckes socialreform
- Kanslergadeforliget 1933 (som kontrast til nazisternes magtovertagelse samme år)
- Universelle velfærdsydelser
- Velfærdsstatens krise
Kernestof
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
Materialer:
Beck Danielsen m.fl. Fokus 3. Fra verdenskrig til velfærd. Gyldendal (2007)
Velfærd og kold krig. Historien om Danmark. DR (2017)
Velfærdsstaten og de universelle rettigheder, efter 1849;
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/velfaerdsstaten-og-de-universelle-rettigheder/
Indhold
Kernestof:
Intro video: Velfærdsstaten, 1945-1973
Spørgsmål1. Hvilke nye ordninger bliver gennemført i løbet af 1800-tallet for at hjælpe de svageste i samfundet?2. Beskriv med egne ord begreberne "forsørgelse" og "forsikring"
Velfærdsstaten.pptx
Kilde 1 i Fokus 3
Skema til karakteristik af kilder.docx
Dokumentar - Velfærd fra vugge til grav (En god begyndelse)
Læs kilde 4 på side 66-67 i Fokus 3. Når I har læst kilden, skal I være fuldstændig skarpe på, hvad forfatteren mener med følgende sætninger:1.: "Thi når ingen kan gøre for noget…"2.: "Det er samfundets skyld..."3.: "Det kan altså omtvistes..."
Nøglebegreber skema
Afsnit
Velfærdsstaten.pdf
Kilder - Velfærdsstaten, 1945-1973
Læs kapitlet færdig og gør plads til at forklare følgende begreber i skemaet med nøglebegreber: firkløverregeringen, udlicitering, efterløn, den danske model
Offentlige og private sociale ydelser for 798 mia. kr.
Offentlige udgifters udvikling fra 2000 - 2017
Læs jeres kilde (til fremlæggelse) hjemme og find de vigtigste steder i teksten
Grupperne har aftalt og planlagt deres fremlæggelse af hver kilde
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Vietnam
Faglige mål
Eleverne skal blandt andet opnå forståelse for:
- Vietnams tidlige historie, herunder kinesisk og fransk overherredømme og indflydelse samt midlertidig selvstændighed
- Indokinakrig
- USA's udenrigspolitiske doktriner og engagement i sydøstasien. John F Kennedy.
- Optrapning af konflikten og massiv amerikansk krigsførelse
- Stigende modstand mod USA's krigsførelse; i USA og i resten af verden. Richard Nixon. Veteraner.
- My Lai massakren; hændelse og indvirkning på holdningen til krigen
- Vietnamkrigens rolle i populærkulturen (herunder ex. Full Metal Jacket og Born on the 4th of July)
- Krigen som amerikansk, nationalt traume
Kernestof
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Materialer:
Peter Frederiksen; Fra drage til tiger. Systime (2003).
Full Metal Jacket; Stanley Kubrick (1987). Film.
Ken Burns; The Vietnam War. Dokumentar. Netflix.
Niels Bjerre Poulsen; Vietnam - den kolde krigs slagmark. Systime (2023)
Indhold
Kernestof:
Opstart > brainstorm på Vietnamkrig og kold krig generelt. Derefter start på film
Vi ser videre på Full Metal Jacket
R Lee Ermey GEICO Commercial
Prøv at nævne så mange personer i filmen, som I kan komme i tanke omHvorfor bliver rekrutterne behandlet som de gør i træningslejren for US Marine Corps?Joker bliver udnævnt som gruppefører. Hvorfor tror I, sergenten vælger Joker frem for Snowball?
Begreber skema.docx
Spørgsmål til Full Metal Jacket.docx
Vietnam - historie og baggrund for krigen.pptx
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling - Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Vietnam og krigen - Begreber
1: Forholdet til Kina2: Ekspansionen sydpå3: Vietnam som fransk koloni + den franske administration4: Plantager og miner + tvangskøb af franske varer5: Den nationale modstand + Ho Chi Minh
Vi skal arbejde med siderne 12 - 15 i bogen samt de to kilder på side 16 - 18
Vietnam krydsord
Ken Burns Vietnamkrigen 1
Vi arbejder med fire kilder - tre amerikanske soldaters breve hjem samt Du Locs dagbog (s. 86-88 & 90-91)Fokuspunkter:Kilde 1 (Bailey) > humoristisk men dog også dybfølt medlidende overfor ofrene, objektivt oplysendeKilde 2 (Wilson) > nøgternt beskri
Bjerre Poulsen.pdf
Læs side 70 - 75 i bogen (spring over alle tabeller; dem tager vi i fællesskab)
Læs kilde 32 og 33 på side 82-85 og svar på spørgsmål hertil på side 199
President John F. Kennedy's Inaugural Address
Ken Burns afsnit 9 (1970 - 1973)
Læs de to kilder fra tirsdag som lektie og vær klar til at svare på spørgsmålene
Vi skal arbejde med My Lai massakren og krigens afslutning - medbring bog
Vietnam. Interesting Facts About Vietnam
Afslutningen på krigen
Amerikansk vietnampolitik 61-68.pptx
Læs de to kilder om My Lai i bogen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Industrialiseringen
Faglige mål
Eleverne skal blandt andet opnå forståelse for:
- Forbedrede levevilkår giver mulighed for innovation
- Flaskehalsproblematik > forstærker innovation
- Sundhedsmæssige og miljømæssige konsekvenser ved urbanisering og industrialisering
- Jernbanens betydning for udvikling af industri, særligt i England og USA
Kernestof
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
Politiske og sociale revolutioner
Materialer:
Edvard Søderberg; Trappegangen; fra Rønnerne - Stemninger og optrin. Gyldendal (1903)
Arbejderbevægelsen, 1872-1940
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/arbejderbevaegelsen-1872-1940/
Inge Adriansen m.fl. Fra oplysningstid til imperialisme. Fokus 2. Gyldendal (2007)
Grundloven, folket og magten. Historien om Danmark. DR (2017)
Indhold
Kernestof:
Vietnam. Interesting Facts About Vietnam
Industrialiseringen - mindmap
Industrialiseringen – innovation Hvordan fungerede Newcomen's "ildmaskine"?Hvilke muligheder og begrænsninger var der forbundet med denne innovation? På hvilken måde fornyede Darby den traditionelle måde at fremstille jern på? Næ
Trappegangen.pdf
Industrialiseringen.pdf
Afsnit
Boom i bomuld 1. Hvilke faktorer gjorde bomuldstekstiler til en så stærkt efterspurgt vare? 2. Beskriv "flaskehalsproblemet" i bomuldsindustrien. Hvilke løsninger fandt man? 3. Hvorfor blev hjemmeindustri afløst af fabrikssystem
Læs side 141 - 149 (til "Fra støbejern til stål") i kapitlet Industrialiseringen.pdf
Arbejdslivets underværker
Industrialisering.pptx
USA – jernbaner er trumf
Gruppe 1: Hvilke tekniske forhold omtales?Hvordan er arbejdsstyrken sammensat?Hvad fortæller Fabricius om tilknytningen mellem firma og ansatte?Gruppe 2: Hvad mener læserbrevsskribenten om arbejdernes forhold i Horsens – og med hvilke konkrete eksemp
USA – jernbaner er trumfForklar hvorfor jernbanebyggeriet blev en nøglefaktor i USA's industrielle udvikling.Hvad var den langsigtede betydning af det transkontinentale jernbanenet?Chicago – porten mod Vest og Slagtehallernes ChicagoHvorfor blev Chic
Læs kilde 2 i kapitlet grundigt - jeg gennemgår den med udgangspunkt i følgende spørgsmål: Hvad siger kvinden om faderens arbejde som selvstændig væver og som fabriksarbejder?Hvad har hun selv oplevet som de største kontraster ved familiens flytning
Historien om Danmark (8)
Arbejdsspørgsmål til resten af kapitletDet amerikanske systemHvad menes der med begreberne det amerikanske system og taylorisme?
Hvilke temaer ser vi allerede nu tegningen af?Perspektivering til problemstillinger ifm. industrialiseringenForeløbig karakteristik af Mr. Plainview
Opstil tre problemstillinger med udgangspunkt i industrialiseringen (og med øje for perspektivering til There Will be Blood)
Industrialisering
Industrilandet Danmark fra 1888
Vi arbejder med danske industrivirksomheder og deres historie (Arla, Vestas, LEGO, Carlsberg og B&O)
Grupperne gør fremlæggelser færdige i timen
De sidste to fremlæggelser
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Den kolde krig
Faglige mål
Eleverne skal blandt andet opnå forståelse for:
- Imperiernes afvikling (særligt Storbritannien) og koloniernes frihed
- Ideologiernes kamp > liberalisme vs. kommunisme
- De økonomiske systemers kamp: markedsøkonomi vs. planøkonomi
- Opdelingen af Berlin
- Hvorfor blev muren i Berlin bygget?
- Østblokkens og Sovjetunionens sammenbrud
Kernestof
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Materialer
Lars Andersen m.fl.; Fra verdenskrig til velfærd. Fokus 3. Gyldendal (2007).
Peter Frederiksen; Ideologiernes kamp: kampen om det gode samfund. Systime (2015)
Thomas Alfredson; Tinker, Tailor, Soldier, Spy. Film (2011)
Indhold
Kernestof:
Eksamen
DRTV - TVA: Stor mangel på speciallæger især på landet
3 Arbejdsspørgsmål til den kolde krig - I laver selv yderligere tre
Den Kolde Krig - Frederiksen.pdf
Begreber.odt
Marshall-planen 1948-1953Læs artiklen og lav noter til flg. spørgsmål:1. Hvad gik planen overordnet ud på?2. Hvorfor kalder Sovjetunionen hjælpen for "Dollarimperialisme"?3. Hvordan får USA gevinst tilbage ved at yde den store hjælp?https://danmarksh
Historien om Danmark, afsnit 10 om den kolde krig (min. 17.20)
Jeg er syg. Følgende kilde læses: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/gallup-1959-hvem-baerer-hovedansvaret-for-den-kolde-krig
Prepper
Thirteen Days
K7
Luftangreb
Thirteen Days - Fiktion som historieformidling
"Don't ask, what your country can do for you..."From the archives: John F. Kennedy delivers one of his most famous lines in 1961 inaugural speech
Læs artiklen: Amerikanisering og amerikansk kultur i Danmark, ca. 1850-
Den Kolde Krig
Afsnit
Fokus 3 kolde krig.pdf
Bordene arbejder færdig og fremlægger deres besvarelser på fiktion som historieformidling
Kilde: Adlai Stevenson addresses the United Nations on The Cuban Missile Crisis
Den nat muren faldt - dramatisering
Verdenshistorie i korte træk - figurer mm..pdf
Bord 1 og 2 fremlægger om fiktion
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kvindefrigørelse
Faglige mål
Eleverne skal blandt andet opnå forståelse for:
Kvindebevægelsens tidlige rødder i Danmark
- Første kvindeforeninger og kampen for uddannelse og stemmeret
- Dansk Kvindesamfunds stiftelse (1871) og dets indflydelse
- Stemmeret til kvinder i 1915 – baggrund og konsekvenser
Kvinders rolle i samfundet fra 1900-tallet og frem
- Kvinders indtræden på arbejdsmarkedet og kampen for ligeløn
- Rødstrømpebevægelsen i 1970’erne og dens betydning
- Ændringer i familielovgivning og retten til fri abort (1973)
Politiske og lovgivningsmæssige milepæle
- Udviklingen af barsels- og ligestillingslovgivning
- Kvindelige politikere og deres rolle i dansk demokrati
- Ligelønsloven og implementeringen af ligestilling på arbejdsmarkedet
Nutidige udfordringer og debatter
- Kvinderepræsentation i erhvervsliv og politik
- #MeToo og nyere feministiske bevægelser i Danmark
- Kønsligestilling i uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet
Fremtidsperspektiver for dansk kvindefrigørelse
- Hvilke områder mangler stadig forbedring?
- Teknologiens og mediernes indflydelse på ligestillingsdebatten
- Intersektionalitet og nye feministiske bevægelser
Materiale:
De danske kvinders historie; Mette Christensen (Systime 2014)
www.danmarkshistorien.dk
Indhold
Kernestof:
De danske kvinders historie - iBog61662996-95f4f-002
Blandt gymnasielærere viser lønstatistikken, at der generelt set er ligeløn mellem mandlige og kvindelige gymnasielærere, mens kvinder på det danske arbejdsmarked i gennemsnit får 12,2 % mindre i løn end mænd. Det svarer populært sagt til, at kvinder
Læs: https://kvinder.systime.dk/?id=133 & https://kvinder.systime.dk/?id=134
Læs artiklen: Folketinget hylder 30 kvindelige politikere
Georg Brandes om kvindesagen
Mathilde Fibiger
Skema til karakteristik af kilder.docx
Louise Nørlund: "Kvindernes Lønningsforhold", 1885
Program for ekskursion til Aarhus d. 28-11-24 i dansk og historie.docx
Afsnit
Indsamling af materiale og produktkrav fra ekskursionen På opdagelse i Aarhus - Mediernes magt og kønnenes kamp.docx
kort-over-den-gamle-by.pdf
Anna og Marie P. kører. HUSK at tanke bilen helt op inden afgang.
VIGTIGT: Medbring følgende:
Læs hvad din gruppe skal indsamle af materiale og hvornår (se vedhæftede indsamlingsdokument).
1. Dansk Kvindesamfund2. Frederik Bajer3. Kvindelig valgret: den internationale inspiration 1882 - 19154. Mathilde Fibiger5. De 7 F'er og den gradvise udvidelse af valgretten
Fra stemmeret til statsminister
De sidste tre fremlægger om deres emner fra danmarkshistorien.dk
Aktuelle temaer i Danske Kvinders Historie
Orientér jer i slides inden timen - Historisk metode.odp
Colette
Sørg for at have læst hele kapitel 2: https://kvinder.systime.dk/?id=122
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Israel og Palæstina
Faglige mål
Eleverne skal blandt andet opnå forståelse for:
Her er nogle fokuspunkter, du kan bruge til et historisk forløb om Israel-Palæstina-konflikten:
-Historisk baggrund – Hvordan opstod konflikten? Hvilken rolle spillede koloniale magter som Storbritannien?
-Zionisme og arabisk nationalisme – De ideologiske bevægelser bag konflikten.
-FN's delingsplan 1947 og Israels oprettelse 1948 – Hvordan reagerede de forskellige parter?
-Vigtige krige og begivenheder – Seksdageskrigen (1967), Yom Kippur-krigen (1973), -Oslo-aftalerne (1993)
-Den første og anden intifada – Palæstinensiske opstande og deres konsekvenser.
-Nutidige konflikter – Krigen i Gaza og den aktuelle politiske situation.
-Internationale reaktioner – Hvordan har verdenssamfundet reageret gennem tiden?
-Mulige løsninger – Er der realistiske veje til fred?
Material:
Israel - en stat i Mellemøsten. Henrik Wiwe Mortensen (Systime 2017)
Indhold
Kernestof:
Der sejler ingen færge pga storm, så I skal arbejde selv. Følg med på lectio
Øvelse i kildekritik og historiebrug - hvordan kilder kan anvendes til historiebrug på forskellige måder.Svar på de fire spørgsmål nederst i pdf-filen
Nøgle til vores nye bog: 61671769-978a7-727Skal aktiveres her: https://konto.systime.dk/?id=503&keycode=61671769-978a7-727
Læsning på skærm
Netanyahu holdt fanger tilbage, fordi han var utilfreds med gidslers sikkerhed
Jerusalem, afsnit 6
Jerusalem, afsnit 1
Besat af Israel
Alliancen mellem USA og Israel
Orienter jer om status på våbenhvilen mellem Hamas og Israel i nyhederne (TV eller internet)
Afsnit
Israel og Palæstina.odp
Læs "Seksdageskrigen - et vendepunkt i konflikten" (1964 - 1970) og besvar arbejdsspørgsmål (så meget I nu kan nå)Israel og de arabiske nabostater1. Hvordan ser den arabiske verden på mulighederne for fred med Israel efter Seksdageskrigen? Og hvorfor
Vi afrunder Israel og Palæstina og går i gang med verdenshistorien
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Verdenshistorie
Indhold
Kernestof:
Vi afrunder Israel og Palæstina og går i gang med verdenshistorien
Læs så langt I overhovedet kan overkomme i bogen
Historieeksamen.pptx
3. Velfærdsstaten (eksamenssæt).docx
NR 3 Den kolde krig.docx
NR 9 Vikingetiden og historiebrug.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55785294554", "T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55785294554", "H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55785294554" }