Holdet 2022 1b HI - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Olav Nielsen
Hold 2022 1b HI (1b HI, 2b HI, 3b HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grækenland og styreformer og ideologier
Titel 2 Besættelsestiden
Titel 3 Danmarks tilblivelse
Titel 4 Velfærdsstaten
Titel 5 Vietnam
Titel 6 Industrialiseringen
Titel 7 Den kolde krig
Titel 8 Kvindefrigørelse
Titel 9 Israel og Palæstina
Titel 10 Verdenshistorie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grækenland og styreformer og ideologier

Faglige mål
Eleverne skal blandt andet opnå forståelse for:

- Den græske bystat
- Det græske demokrati. Direkte og repræsentativt demokrati
- Demokrati, den ideelle styreform?
- Enevælde i Spanien, Frankrig og Italien (regionale parlamenter, som vi kender tilbage fra middelalderen får mindre og mindre medindflydelse) > absolutisme
- Definition på ideologi og ideologiernes opståen
- Definitioner på liberalisme, kapitalisme, socialisme, konservatisme

Kernestof
Forskellige styreformer og samfundsorganisering
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Historiebrug og -formidling

Materialer:
Magt og mennesker. Grubb m.fl. Gyldendal (2013)
Fokus - kernestof i historie 3. Gyldendal (2006)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Besættelsestiden

Faglige mål
Eleverne skal blandt andet opnå forståelse for:
- Kapitulationen 9. april og dens virkning
- Opbakning til samarbejdspolitikken eller modstand
- Havde jernbanesabotagen en militær effekt?
- Scavenius, hædersmand eller skurk?
- De danske nazister; Dansk Nationalsocialistiske arbejderparti > Fritz Clausen
- Besættelsens langtrækkende konsekvenser. Anders Fogh Rasmussens historiebrug

Kernestof
Nationale, regionale, og globale konflikter og samarbejdsrelationer

Materialer:
Niels Erik Hansen; Ro og orden. Columbus (2004)
danmarkshistorien.dk ("Bruddet den 29. august 1943", "Frihedsrådet og modstandsbevægelsen", "Werner Best", "Erik Scavenius")
9. april. Film. Ezra (2015)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Danmarks tilblivelse

Faglige mål
Eleverne skal blandt andet opnå forståelse for:
- Kongemagt og rigets afgrænsning
- Kristendommens indførelse i Danmark
- Hvordan bruger eftertiden vikingerne og vikingetiden? Historiebrug efter nederlaget i 1864.
- Legitimerende historiebrug

Kernestof
Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Historiebrug og -formidling

Materialer:
Beck Danielsen m.fl. Fokus 1. Fra antikken til reformationen. Gyldendal (2007)
Vikingetiden. Historien om Danmark. DR (2017)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Velfærdsstaten

Faglige mål
Eleverne skal blandt andet opnå forståelse for:
- Overgangen fra skøn til ret (almisser i modsætning til ydelser)
- Fra natvægterstat til velfærdsstat
- K.K. Steinckes socialreform
- Kanslergadeforliget 1933 (som kontrast til nazisternes magtovertagelse samme år)
- Universelle velfærdsydelser
- Velfærdsstatens krise

Kernestof
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag

Materialer:
Beck Danielsen m.fl. Fokus 3. Fra verdenskrig til velfærd. Gyldendal (2007)
Velfærd og kold krig. Historien om Danmark. DR (2017)
Velfærdsstaten og de universelle rettigheder, efter 1849; https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/velfaerdsstaten-og-de-universelle-rettigheder/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Vietnam

Faglige mål
Eleverne skal blandt andet opnå forståelse for:
- Vietnams tidlige historie, herunder kinesisk og fransk overherredømme og  indflydelse samt midlertidig selvstændighed
- Indokinakrig
- USA's udenrigspolitiske doktriner og engagement i sydøstasien. John F Kennedy.
- Optrapning af konflikten og massiv amerikansk krigsførelse
- Stigende modstand mod USA's krigsførelse; i USA og i resten af verden. Richard Nixon. Veteraner.
- My Lai massakren; hændelse og indvirkning på holdningen til krigen
- Vietnamkrigens rolle i populærkulturen (herunder ex. Full Metal Jacket og Born on the 4th of July)
- Krigen som amerikansk, nationalt traume

Kernestof
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer

Materialer:
Peter Frederiksen; Fra drage til tiger. Systime (2003).
Full Metal Jacket; Stanley Kubrick (1987). Film.
Ken Burns; The Vietnam War. Dokumentar. Netflix.
Niels Bjerre Poulsen; Vietnam - den kolde krigs slagmark. Systime (2023)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Industrialiseringen

Faglige mål
Eleverne skal blandt andet opnå forståelse for:
- Forbedrede levevilkår giver mulighed for innovation
- Flaskehalsproblematik > forstærker innovation
- Sundhedsmæssige og miljømæssige konsekvenser ved urbanisering og industrialisering
- Jernbanens betydning for udvikling af industri, særligt i England og USA

Kernestof
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
Politiske og sociale revolutioner

Materialer:
Edvard Søderberg; Trappegangen; fra Rønnerne - Stemninger og optrin. Gyldendal (1903)
Arbejderbevægelsen, 1872-1940 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/arbejderbevaegelsen-1872-1940/
Inge Adriansen m.fl. Fra oplysningstid til imperialisme. Fokus 2. Gyldendal (2007)
Grundloven, folket og magten. Historien om Danmark. DR (2017)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Den kolde krig

Faglige mål
Eleverne skal blandt andet opnå forståelse for:
- Imperiernes afvikling (særligt Storbritannien) og koloniernes frihed
- Ideologiernes kamp > liberalisme vs. kommunisme
- De økonomiske systemers kamp: markedsøkonomi vs. planøkonomi
- Opdelingen af Berlin
- Hvorfor blev muren i Berlin bygget?
- Østblokkens og Sovjetunionens sammenbrud

Kernestof

Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer

Materialer
Lars Andersen m.fl.; Fra verdenskrig til velfærd. Fokus 3. Gyldendal (2007).
Peter Frederiksen; Ideologiernes kamp: kampen om det gode samfund. Systime (2015)
Thomas Alfredson; Tinker, Tailor, Soldier, Spy. Film (2011)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kvindefrigørelse

Faglige mål
Eleverne skal blandt andet opnå forståelse for:

Kvindebevægelsens tidlige rødder i Danmark  
   - Første kvindeforeninger og kampen for uddannelse og stemmeret  
   - Dansk Kvindesamfunds stiftelse (1871) og dets indflydelse  
   - Stemmeret til kvinder i 1915 – baggrund og konsekvenser  

Kvinders rolle i samfundet fra 1900-tallet og frem
   - Kvinders indtræden på arbejdsmarkedet og kampen for ligeløn  
   - Rødstrømpebevægelsen i 1970’erne og dens betydning  
   - Ændringer i familielovgivning og retten til fri abort (1973)  

Politiske og lovgivningsmæssige milepæle  
   - Udviklingen af barsels- og ligestillingslovgivning  
   - Kvindelige politikere og deres rolle i dansk demokrati  
   - Ligelønsloven og implementeringen af ligestilling på arbejdsmarkedet  

Nutidige udfordringer og debatter
   - Kvinderepræsentation i erhvervsliv og politik  
   - #MeToo og nyere feministiske bevægelser i Danmark  
   - Kønsligestilling i uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet  

Fremtidsperspektiver for dansk kvindefrigørelse  
   - Hvilke områder mangler stadig forbedring?  
   - Teknologiens og mediernes indflydelse på ligestillingsdebatten  
   - Intersektionalitet og nye feministiske bevægelser  

Materiale:
De danske kvinders historie; Mette Christensen (Systime 2014)
www.danmarkshistorien.dk


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Israel og Palæstina

Faglige mål
Eleverne skal blandt andet opnå forståelse for:
Her er nogle fokuspunkter, du kan bruge til et historisk forløb om Israel-Palæstina-konflikten:

-Historisk baggrund – Hvordan opstod konflikten? Hvilken rolle spillede koloniale magter som Storbritannien?
-Zionisme og arabisk nationalisme – De ideologiske bevægelser bag konflikten.
-FN's delingsplan 1947 og Israels oprettelse 1948 – Hvordan reagerede de forskellige parter?
-Vigtige krige og begivenheder – Seksdageskrigen (1967), Yom Kippur-krigen (1973), -Oslo-aftalerne (1993)
-Den første og anden intifada – Palæstinensiske opstande og deres konsekvenser.
-Nutidige konflikter – Krigen i Gaza og den aktuelle politiske situation.
-Internationale reaktioner – Hvordan har verdenssamfundet reageret gennem tiden?
-Mulige løsninger – Er der realistiske veje til fred?

Material:
Israel - en stat i Mellemøsten. Henrik Wiwe Mortensen (Systime 2017)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer