Holdet 2022 1s HI - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Randi Jakobsen
Hold 2022 1s HI (1s HI, 2s HI, 3s HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmarks tilblivelse: Vikingetiden
Titel 2 Epidemier
Titel 3 Fra fattighjælp til velfærdsstat
Titel 4 Romerriget
Titel 5 Israel-Palæstina konflikten
Titel 6 Nazisme og Holocaust
Titel 7 Den amerikanske drøm
Titel 8 Pirater

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Epidemier

I forløbet har vi fokus på pesten med udgangspunkt i følgende problemstillinger:
- Hvad gør samfundet ved epidemien og hvad gør epidemien ved samfundet?
- Hvad fortæller epidemiens udvikling om det samfund den rammer?
Hovedvægten er på Danmark, men med udblik til Europa.

Forløbet tager udgangspunkt i elevoplæg om lægekunstens udvikling fra antikken til i dag, hvorefter vi dykker ned i pestepidemierne med fokus på spørgsmål om hvad pesten egentlig var, dens udbredelse og datidens opfattelser af årsagerne til smitte, smittekontrol, årsager til pestens ophør og pestens konsekvenser.  

Herefter arbejdede eleverne i grupper med de senere epidemier: kolera, kopper, syfilis, tuberkulose, den spanske syge, AIDS og Covid-19 med udgangspunkt i de samme overordnede problemstillinger som ovenfor (diakron analyse).

Eleverne skrev DHO i forløbet.

Anslået sidetal: 75 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Israel-Palæstina konflikten

Med udgangspunkt i den aktuelle krig mellem Israel og Hamas undersøger vi de historiske årsager til konflikten mellem israelere og palæstinensere.
Vi starter med de grundlæggende religiøse og historiske årsager til konflikten med fokus på Jerusalems betydning og zionismen. Vi undersøger dernæst hvorfor Palæstina bliver et britisk mandatområde samt hvordan denne proces samt selve mandatperioden bidrager til den nutidige konflikt. Derefter kigger vi først på FN's delingsplan og dernæst oprettelsen af staten Israel og de umiddelbare konsekvenser heraf sluttende med krigen i 1949.
Perioden fra 1949 til krigen i 2023 behandles ved hjælp af flipped classroom, hvor eleverne underviser hinanden i emnerne: Seksdageskrigen og Yom-Kippur-krigen, de palæstinensiske flygtninge, de jødiske bosættelser, de to intifadaer samt fredsprocessen i nyere tid.
Vi slutter af med en fælles behandling af den aktuelle krig mellem Israel og Hamas med fokus på vilkårene for palæstinenserne i Gaza, spørgsmålet om folkedrab samt mulige løsninger på konflikten og den aktuelle situation i Gaza, herunder betydningen af USA's historiske alliance med Israel.
Forløbet har fokus på årsagsforklaringer samt kildekritikken med særlig vægt på spørgsmålet om tendens og troværdighed i relation til den aktuelle konflikt.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nazisme og Holocaust

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Den amerikanske drøm

Fokus på amerikansk identitetshistorie og hvordan historien bruges i dag (historiebrug og erindringssteder). alm. kildeanalyse og filmanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Pirater

Forløb om sørøveriet i Den Nye Verden fra ca. 1500-1730. Forløbet har fokus på:
- Sørøveriets rolle i de europæiske staters kamp om Den Nye Verden.
- Sørøveriets udvikling i Den Nye Verden.
- Hvem sørøverne var.
- Hvordan de blev bekæmpet.
Forløbet er opbygget kronologisk og starter således med den spanske dominans, herefter franske udfordrere, Elisabeths søhunde, boucanierene og slutter med pirateriets guldalder.
Som grundlag for gennemgangen ligger begreber om historiebrug, diskursanalyse, Hobsbawns sociale banditteori samt begrebet om grænseland. Disse teorier og begreber er benyttet løbende i den kronologiske gennemgang af sørøveriets udvikling, hvor der også har været løbende fokus på opstilling og besvarelse af problemstillinger samt kildeanalyse, herunder film.
Forløbet sluttede med en introduktion til begrebet svage stater som grundlag for det moderne pirateri.

Kilder:
- Jake og piraterne på ønskeøen, afsnit 1 (Disney+)
- Sangen "Sørøverkongen Jonathan": https://www.youtube.com/watch?v=ntVGH1c7hL8  
- Artikel om Kaptajn Kidd: Sørøverskat fundet: 300 år gammelt mysterium vagt til live (BT, 20. maj 2015)
- Brev fra Alonso Davila til kejser Karl V (1523)
- Exquemelin om Boucanierene
- 2 eksempler på articles of agreement ombord på piratskibene
- Uddrag fra retsprotokol, Boston 1718
- George W. Bush og Anders Fogh Rasmussen om terrorisme (uddrag)
- Pirates of the Caribbean: Curse of the Black Pearl (Disney, 2003)

Anslået sidetal: 150 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer