Vestjysk Gymnasium Tarm
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vestjysk Gymnasium Tarm
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 1g FRB - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Allan Højgaard Clausen
Hold
2022 1g FRB (
1g FRB
,
2g FRB
,
3g FRB
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begyndersystem: Bonjour Lyon
Titel 2
La famille et l'individu
Titel 3
Interkulturel kommunikativ kompetence m.m.
Titel 4
Elektronisk materiale
Titel 5
La mode
Titel 6
L'amitié et la rencontre culturelle
Titel 7
La francophonie
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begyndersystem: Bonjour Lyon
Bonjour Lyon
Vi har arbejdet med grundlæggende grammatik, tilegnelse af ordforråd, læsning, lytning, billedbeskrivelse og samtaletræning. Bogen gør meget ud af at træne elevernes interkulturelle, kommunikative kompetence, fx gennem autentiske samtalesituationer.
Indhold
Kernestof:
Bonjour Lyon eNøgler.docx
Bonjour 1gFRB
Tendances A1 - Scène 2 - Bonjour Greg !
Les chiffres et les nombres de 1 a 20 - alain le lait (French numbers from 1 to 20)
Lyt til de to links "Bonjour Greg" og "Les chiffres" nogle gange.
Tekstforståelsesquiz
Læs de tre små tekster om Léa, Bjørn og Louise og prøv at forstå mest muligt, inden du begynder at finde gloser.
Hassing, Maria: Bonjour Lyon, Systime; sider: 23-28, 30-31, 33-35, 39-44, 46-47, 55, 59-60, 64-66, 72-73, 107-110, 118-120, 127-128, 131-132, 135-136, 145-146, 157-158, 162-163, 167-169, 179, 194-195, 209
Læs de første tre sider i kapitel 2. Prøv, om du kan oversætte "L'expression du jour" på side 23, og læs herefter de to sider om udtale. Det er meget teoretisk, men gør et forsøg på at forstå mest muligt, s'il vous plaît. Skriv ned, hvis du har spørg
Læs kapitlet "Le départ" højt for dig selv et par gange og lyt til det. Lav i iBogen øvelserne på side 27 (alle tre) og på side 28 (nederst på siden)
Find et stykke papir og noter alle de transparente ord, du kan finde i teksten "L'arrivée" på side 31 i bogen. Forhåbentlig finder du mindst fem, og gerne op til 10. Lyt herefter til teksten og bemærk, hvor der er liaisoner (overtrækninger) Du behøve
Find nasaler i teksten og grupper dem efter type nederst på siden.pdf
Repeter, hvad vi gennemgik i timen om stemthed ved j og g samt afsnittet om nasalvokaler. Øv på gloserne på side 31 og på verberne être og avoir, som vi lærte i sidste uge (se side 21 og 28 øverst) Hvis du vil skrive de nasallyde, du fandt frem til i
Læs grammatikafsnittene om Artikler og Sammentrækninger.
Lyt til teksten en gang eller to og læs den op, højt. Lav opgaven øverst s. 40, hvor du sætter ordene sammen i den rigtige rækkefølge, så sætningerne giver mening.
Repeter afsnittet om possessive pronominer på side 43 og lav øvelsen på side 44 Opgave side 44 Husk at logge ind. Skriv desuden en præsentation af dn familie på fire sætninger (= opgaven på side 40)
Vi fortsætter med at lære at bruge pronominer og laver skriftlig opgave.
Les meubles, Quizlet
Lyt til "L'appartement" to gange og læs stykket højt for dig selv.
Lær et nyt verbum: venir = at komme. Træn både stavning og udtale. Øv også et par gange på être og avoir, som I efterhånden bør kunne udenad. Husk altid at medbringe bogen til timerne.
Opgave med verber
Noter fra timerne
Gloser til kap 6 Quizlet
Lektie: Tjek op på verbet "venir", så du kan det udenad, både mundtligt og skriftligt. Brug desuden 10 minutter på Quizletøvelsen "Bonjour Lyon 6 La fête" (link). I timen går vi videre med kapitel6 og lærer om at bruge adjektiver.
Lyon 6 ordklasseskema.docx
Lyt til "La fête". Læs højt sammen med lydfilen et par gange. Det er vigtigt, du forstår, hvad du læser. Læs også om adjektiver på side 60. Tag noter, så du bedre husker, hvad det handler om. Skriv eventuelle spørgsmål ned.
Øvelse: Adjektiver
Skriv dialogen på side 55 af i hånden som træning af stavning og træn kropsgloser på side 209. I timen skal vi blandt andet lave dialogen som diktat. (Ikke aflevering;-))
Repeter gloserne i Quizletten hjemme
7.1 Glosetræning : Oversæt ordene uden ordbog og prøv at udtale dem efter de regler, du kender. (Vær særligt opmærksom på stemt og ustemt s samt nasallyde)
Retteark ma chambre og billedbeskrivelse.docx
Retteark fællesnoter
Læs om fonetik, bogstavet E på side 64. Lyt til teksten på side 65 og løs samtidig opgaven med at finde e-lydene i teksten. Prøv, om du kan finde to eksempler på hver e-lyd og skriv dem ned i et Worddokument.
Quizkort Lyon 7.doc
Vi bruger ca 30 minutter på at skrive på den næste skriftlige aflevering. Det er derfor en god idé at være i gang, så der kan nå at dukke nogle spørgsmål op. Husk også at tage bogen med.
Minlæring Lektie til d. 14. marts
Tag bogen med.
Læs om udtale af dobbelt-L og læs herefter tekst 8. Find i kapitlet alle 8 ord med dobbet-L og øv den korrekte udtale sammen med indspilningen.
Titel
Se den vedhæftede fil. 1gFRB lektie til onsdag d 12 april.pdf Begge opgaver står i bogen, men I laver dem på papir blandt andet for at træne stavning. I kan finde de nævnte gloser til billedbeskrivelse på side 210.
Husk både bogen og den opgave, I fik på papir forleden.
Quizlet Les loisirs
Træn gloserne i quizletten i mindst et kvarter, så du og dit hold er klar til at vinde en Quizlet Live i timen. Jer, der har skrevet cafésamtaler, husk at have dem klar på computeren.
Læs tekst 10 og lyt til den. Bemærk de forskellige udtryk for fritidsinteresser og tjek også listen bagest i bogen.
Besøg fra Normandiet.docx
Vi får besøg fra Normandiet og begynder med at spise madpakker sammen med franskmændene og 3g-fransk i ophold 1. Jeg laver en bordplan. Johanne og Helena har kage med til timen.
Quiz spørgsmål til kap 11
11.1 Tekst: Noël à Lyon
Brug det nederste link først eller find tekst 11 i bogen. Læs gloserne igennem og lyt til teksten et par gange. Læs teksten højt for dig selv og lav quizzen på det øverste link. Medbring bogen og det ark, vi arbejdede med sammen med franskmændene i s
Lyt til kapitel 12, træn udtale/oplæsning, indtal kapitlet på vocaroo.com og læg det op på Lectio under den sidste opgave, jeg har oprettet. Hvis det driller, kan man sende lydfilerne til mig i stedet.
Bonjour! Så skal vi i gang med at støve vores fransk-skills af, og jeg vil bede jer lave to ting til onsdag: Læs stykket om "Le bouchon" igen - det var det sidste, vi læste inden ferien. Lyt til stykket et par gange og læs selv højt sammen med lydfil
Lav de i alt tre opgaver på side 111-113:
Lav også opgaven øverst på side 113, Øvelse C. Tænk over, hvorfor det ene er korrekt og det andet ikke.
Opret en bruger på Franskportalen.docx
Quizlet expressions
Læs den korte tekst "Trompe l'oeil", som er introduktionen til kapitel 13. Sikre dig, at du har forstået, ved at lave en oversættelse, der giver mening. Den skal gerne være ret præcis, men behøver ikke være helt mundret dansk. Slå navnene op på Googl
Quizkort Lyon 13 trouver son chemin.docx
Lyt til kapitel 13 og læs det højt for dig selv mindst to gange. Læg særligt mærke til, hvor der er liaison (overtrækning). Træn med quizkortene, så du kan gå fra dansk til fransk.
Quizlet
Træn gloserne på side 128 og træn verberne "mettre" og "se préparer" på side 131-132. Læs desuden det lille afsnit på lysebrun baggrund om refleksive verber s. 131 nederst.
Lis le texte 14 et écoute-le au moins deux fois. Réponds (à l'oral/mundtligt) aux questions 1 à 6 à la page 128.
Bonjour Lyon 14. Exercices A et B
Øvelser til Kapitel 14. Lektie
Les Berthom Vieux-Lyon.pdf
Samlet lektie til fredag: Lav øvelserne på det øverste link og orientér jer i det temmelig omfattende øl-, drinks- og snackkort fra baren "Berthoms".
Skriv tre-fire sætninger, hvor du bruger tidsangivelser og refleksive verber som fx. se maquiller, s'endormir, s'adresser à, s'appeler, se donner rendez-vous, se battre. Husk, at det refleksive pronomen (se) ændres, så det svarer til subjektets perso
Quizlet til timen fredag
Lis et écoute le texte 15, "Le mariage". Prépare deux questions à poser à tes camarades. Les questions doivent être assez faciles. Sers-toi de la feuille Adverbes et pronoms interrogatifs.pdf hvor spørgeordene står med eksempler.
Modalverber og bryllup Lyon 15.docx
Oversæt de ni korte sætninger i wordfilen uden anden hjælp end bogen og gloserne på arket. Der skal bruges mange modalverber.
Interaktive opgaver 1 til brug i timen
Interaktive opgaver 2 til brug i timen
Sætninger til oversættelse
Lav de interaktive øvelser til kapitel 15. Du kan finde links til dem på Lectio, timen i fredags. I får lidt tid i timen (ca 20 minutter) til at skrive og stille spørgsmål til afleveringen.
Læs teksten og lyt et par gange. Lav hver to spørgsmål til teksten. I skal bruge følgende spørgeord:
Link til brug i timen: Guillaume Martinez - Gratte Papier (HQ)
Lisez le chapitre 17 "Un dîner en famille" et écoutez. Lisez les dialogues en haute voix. (Læs og lyt; læs dialogerne højt et par gange.)
17.2 Grammatik
Læs om passé composé i bogen og se videoen, hvor Marie Hassing forklarer, hvordan det hænger sammen. I skal helst bruge et par verber til at skrive det postkort, I afleverer tirsdag. Bliver det for bøvlet, så skriv de to relevante sætninger i passé r
Bonjour Lyon 17 Passé composé.docx
Filen er til brug i timen.
Læs/repeter grundigt afsnittet om passé composé og lav øvelserne Opgaver med le passé composé
Skriv på dansk stikord om, hvad du lavede i weekenden: Fredag aften, lørdag og søndag formiddag, eftermiddag og aften. Syv ting i alt. Fokuser på verberne: Bankede (min lillebror) Drak (fem kopper urtete) Sov (indtil middag) osv. I timen skal stikord
Medbring den blå grammatikbog "Voilà".
Retteark postkort fra Paris 2gFRB 2023.docx
Læs den danske tekst om Lyon på side 167 og derefter den franske tekst "Lyon historique A" på side 168. Gloser side 171-172. Lyt til teksten og oversæt den. NB kun side 168, ikke den efterfølgene dialog.
Laves i timen: Passé composé
Quizlet Lyon 18
Lyt til Maria Hassings kloge ord i videoen om hypotakse og paratakse - det er ikke så svært, som det kan lyde :-) Tjek hele tiden, at du forstår, hvad det handler om, og gå tilbage i videoen, hvis noget er uklart. Skriv ned, hvis du har spørgsmål.
Quizlet til timen
Primært arbejde med aflevering.
Læs først side 179 nederst om verber i imperfektum og træn formerne, både i udtale og på skrift. Repeter dernæst kapitlets tekst på side 168-169 og bemærk, hvor der bruges imparfait. Jeg har kun fundet tre steder, hvor der bliver brugt avait (avoir)
Bonjour_Lyon_Opgave_til_aspektB_Systime.docx
18.2 Grammatik Aspekt
Bonjour_Lyon_Opgave_til_aspektB_Systime (2).docx
18.2 Grammatik Forklaring til aspekt.
Se først videoen på linket "Forklaring til aspekt". Lav herefter opgaven (på wordfilen "Bonjour Lyon Opgave til aspektB") Forklaringen står på det øverste link "Grammatik aspekt".
Træn verberne aller (side 105) og partir (side 190) og også listen med handels- og høflighedsudtryk på linket eller side 207-208.
Lyt en gang eller (helst) to til oplæsningen af kapitel 19. 19.1 Tekst: Les grandes vacances
Vi gør kapitel 19 færdigt.
Forbered vores markedsøvelse, som vi begyndte på i timen tirsdag. Tjek, at du har styr på, hvilken artikel, der skal bruges foran de ting, du vil købe eller sælge: Des pommes, du sucre, 1 kg de poires, un peu de fromage - - - og sælgerne skal have pr
Læs teksten "Au revoir" side 194-195 under midten. (Til og med Kerstins replik) Gloser på side 197. Lyt et par gange på sitet. 20.1 Tekst: Au revoir ! Jeg laver nogle enkle, tekstnære spørgsmål til timen.
Lisez le chapitre 20. Écoutez une ou deux fois et vérifiez que vous comprenez.
Opgaver til timen
Vi bruger timen på at lave en delprøve 1. Husk bogen "Bonjour Lyon", som du må bruge som eneste hjælpemiddel, og en blyant. Der må ikke bruges computer, så hvis du glemmer bogen, er du nødt til at klare dig uden.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Présentation
13-01-2023
Ma maison et ma chambre
25-01-2023
Billedbeskrivelse udendørs café
08-02-2023
billedbeskrivelse
08-03-2023
Mon blog sur Lyon
29-03-2023
Delprøve 1
19-04-2023
Ny delprøve 1
17-05-2023
Indtal kap 12
16-06-2023
Delprøve 1-opgaver
05-09-2023
Dixner
03-10-2023
Bonjour de Paris + delprøve 1
07-11-2023
Journal Intime Léa Lyon 17
05-12-2023
Skriv et brev, Lyon 190
25-01-2024
Delprøve 1 i timen
08-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 118,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
La famille et l'individu
Materiale: Karen Schumacker: "La famille Bélier", film og drejebog.
Hovedpersonen Paula Bélier er splittet mellem ansvaret i forhold til sin familie og den karriere som sanger, hun drømmer om. Fokus på forholdet til familien, men også på venner og kærester.
Udover filmen og drejebogen har vi gennemgået og sunget flere af sangene. (Je vais t'aimer, Je vole, En chantant)
Indhold
Kernestof:
20.1 Tekst: Au revoir !
Lav opgaven på side 201 (eller link), hvor I skal prøve at gætte, hvad der kommer til at ske i Léas liv. Skriv mindst tre sætninger. Hvis det er svært med futur proche, kan du skrive dem i præsens først.
Bélier introduction
Tag de to nye bøger med (de gule)
Fællesdokument Bélier
Bélier introduction da fr
Læs de første to scener igen og lav opgaverne til dem færdige. Husk at medbringe begge bøger :-) Hvis du ikke kan nå det hele, så fokusér på opgave A til scene 2. Scene 2 opgave A
Schumacker, Karen: La Famille Bélier, Passion; sider: 14-15, 19-24, 28-34
Schumacker, Karen: La Famille Bélier Øvehæfte, Passion; sider: 10, 16, 21, 23-24
Læs først scene 3 og 4 og lav dernæst side 10 i øvebogen, først opgave B, hvor ordene til krydsordsopgaven (A) står.
Vi ser cirka halvdelen af filmen og arbejder efterfølgende med scene 5 og 6.
Lisez les scènes 7 et 8.
Scene 8, opgave B: Besvar spørgsmålene 1-8. Øv dig i at besvare dem mundtligt uden at læse op.
Vi laver en delprøve 1. Husk blyant.
Lis les scènes 9 et 10. Fais l'exercice scene 9-10 opgave C: Lav et mundtligt protræt af Gabriel og besvar spørgsmål (mundtligt).Belier 9 og 10 opg C
Belier 11 12 opgave A
Læs scenerne 11 og 12 og lav opgave A, især den nederste, hvor du vælger den korrekte bøjning eller det korrekte ord. Lav helst opgaven i bogen.
Lisez les scènes 13 et 14.
Lav hele siden, opgave A og B.
Læs scenerne 15-18 og lav de tilhørende opgaver i øvebogen. Spørgsmålene på øvefste halvdel af side 24 skal besvares mundtligt, dvs. skriv kun stikord ned men træn at sige hele (korte) sætninger.
Læs scene 19-20 og løs opgave 19D og 20A.
Bonjour, les élèves. Jeg ved ikke, hvorfor denne lektion stadig står i Lectio, for jeg er stadig i Toulouse, men I skal naturligvis ikke kede jer, så jeg foreslår, I bruger tiden i dag på at finde oplysninger på nettet om byen Rouen, som vi skal besø
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Présente-toi
29-02-2024
Delprøve 1
14-03-2024
Genaflevering af præsentation
16-03-2024
Billedbeskrivelsen
11-04-2024
6a Delprøve 1
02-05-2024
6b Delprøve 2
28-05-2024
Exercice 1
27-08-2024
Bélier flipped
09-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 63
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Interkulturel kommunikativ kompetence m.m.
Vi har naturligvis arbejdet med kommunikation og fransk kultur fra dag 1 i 1g og i forbindelse med alle øvrige forløb. På et par tidspunkter har vi dog i særlig grad haft kulturmødet i fokus, nemlig i forbindelse med en udvekslingsrejse og et genbesøg i hhv. maj 2024 og oktober 2025.
Vores venskabsskole er "Lycée Augustin Fresnel" i Bernay, Normandie, og de danske elever har boet hos elever derfra og haft de samme elever boende hos sig i sammenlagt 11 dage. På turen til Frankrig besøgte vi først Paris i knap to døgn og derefter Bernay i fem dage. Vi oplevede de franske elevers familier, hverdag, skolegang og fritidsaktiviteter og besøgte sammen Rouen, Invasionskysten ved Arromanches, krigskirkegårde samt en adventurepark ved Bayeux.
Ved genbesøget havde skolens spansk- og tyskhold også besøg, og her lavede vi blandt andet en fællesmiddag med typiske franske, spanske, tyske og danske retter og besøgte sammen Legoland.
Sange, vi har sunget og arbejdet med i undervisningen:
Jeck: Parapluie
Slimane: Mon amour
Zaz: Le ciel de Paris
Sarah: Cher Père Noël (Santa, tell me)
Louane: Maman
Stromae: Santé
Michel Fugain: Une belle histoire
Georges Bizet: La marche des Rois, sang + video med Helligtrekongersoptog i Aix-en-Provence.
Materiale specifikt til samtaletræning: Cathrine Kronborg Leth: "Avant tout, on parle", Columbus 2024.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 117
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Elektronisk materiale
Elektronisk materiale, som holdet skal have adgang til ved eksamen:
Bonjour Lyon (Systime)
Franskportal.dk
Ordbogen.com
Minlaering.dk
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 106,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
La mode
Vi har arbejdet med emnet mode med brug af aktuelle artikler, reklamebilleder, videoer og filmen "Coco avant Chanel. Der har været god mulighed for selv at byde ind med holdninger og idéer. Fokus har været på filmen og på Coco Chanels liv og arbejde.
Se under punjktet forløbsmateriale.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 37,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Kreativitet - Tegn tøj, som du kan lide
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
L'amitié et la rencontre culturelle
Schumacker, Karen: Intouchables, Forlaget Passion
Scénario et film.
Article: "Les vrais intouchables" (dans le livre d'exercices, p. 49-50)
Fokus har ligget på mødet mellem de to hovedpersoner og de forskellige verdner, de hver især repræsenterer. Artiklen er læst ekstensivt.
Indhold
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Delprøve 2 Artikel
14-01-2025
Une lettre personnelle
31-01-2025
Terminsprøve
07-02-2025
Exercice 8 Blog intouchables
10-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 7
La francophonie
Forløb om frankofonien, dens medlemmer og idéerne bag.
Fokus på Maghreb-landene, deres historie og kultur.
Som en del af forløbet har vi set filmen "Un divan à Tunis" om Selma, født i Tunesien, opvokset i Frankrig og nu tilbage i Tunesien for at arbejde som psykolog. Hovedpersonen oplever større problemer med at integrere sig, end hun havde forventet. Blandt andet bliver hun til sin store overraskelse opfattet som franskmand.
Materiale:
Mette Bering og Mimi Sørensen: Entrées, Gyldendal 2009, side 104-108 og 122-126.
Film: Un divan à Tunis.
Indhold
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Exercice 9, Blog
01-05-2025
Billedbeskrivelse, mundtlig
06-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55785343789", "T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55785343789", "H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55785343789" }