Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Marianne Skovfoged Jensen
|
Hold
|
2022 1s MA (1s MA, 2s MA, 3s MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Forløbets indhold:
- Ligninger og deres løsninger
- Modeller med to variable
- Lineære funktioner og modeller (konstanternes betydning, regression og residualplot)
- Statistik (grupperede datasæt, ikke-grupperede datasæt, kvartilsæt, boksplot, sumkurve)
Forløbets beviser:
- Bevis for beregning af konstanterne a og b i forskriften for den lineære funktion (s. 34-35 i K1)
Materiale: Kernestof Mat 1 stx, s. 10-65.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vektorer og Trigonometri
Forløbets indhold:
- Vektorers koordinater.
- Geometrisk fremstilling af vektorer.
- Stedvektor, nulvektor, egentlig vektor, modsat vektor, parallelle vektorer, tværvektor og geometrisk fremstilling af disse.
- Vektorregneregler (sum af vektorer, differens af vektorer, multiplikation af konstant med en vektor) og geometrisk fremstilling af disse.
- Længden af en vektor.
- Skalarprodukt og determinant mellem vektorer.
- Areal af parallelogram og trekant udspændt af vektorer og geometrisk fremstilling af disse.
- Polære koordinater og retningsvinkel.
- Vinkel mellem to vektorer.
- Projektion af en vektor.
- Arealer.
- Sinus- og cosinusrelationer.
Forløbets særlige fokusområder:
- CAS: Nspire
- Opgaveregning samt konstruktioner i hånden.
- Ræsonnement og mundtlighed.
Forløbets beviser:
- Bevis for en vinkel mellem to vektorer (s. 196 Kernestof Mat 1, stx)
- Bevis for det(a,b)=-det(b,a)
Materiale: Kernestof Mat 1, stx s. 90-111 og 182-209.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1
|
25-11-2022
|
Aflevering om lån og opsparing
|
16-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Eksponentielle funktioner
Forløbets indhold:
- Forskriften samt konstanternes betydning i den
- Grafen for en eksponentiel funktion
- Beregning af a og b (topunktsformlen)
- Eksponentiel regression (Nspire)
- Halverings- og fordoblingskonstant
- Eksponentielle vækstmodeller
Forløbets særlige fokusområder:
- CAS: Nspire
- Opgaveregning
- Ræsonnement og bevisførelse
- Eulers tal (historie)
Forløbets beviser:
- Sætning 3 (egenskaber om konstanten a, s. 138 i Kernestof Mat 1, stx)
- Sætning 5 (egenskaber om konstanten b, s. 138 i Kernestof Mat 1, stx)
- Sætning 12 (topunktsformlen, s. 138-139 i Kernestof Mat 1, stx)
- Sætning 20 (Fordoblingskonstant, s. 139 i Kernestof Mat 1, stx)
Materiale: Kernestof Mat 1, stx s. 130-149.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematikaflevering 3
|
10-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Potensfunktioner
Forløbets indhold:
- Potensfunktionen, dens forskrift og graf
- Betydning af a og b fra forskriften, grafens udseende
- Konkav, konveks
- Beregning af a og b i forskriften
- Potensregression
- Residualer og residualplot
- Vækst i % for både x og y
- Set på vækstforskellene i den lineære model, den eksponentielle model og potensmodellen.
- Diskuteret modellers anvendelighed.
Forløbets særlige fokusområder:
- CAS: Nspire
- Opgaveregning
- Ræsonnement og bevisførelse.
Forløbets beviser:
- Sætning 5 (konstanten b, s. 170 i K1)
- Sætning 17 + 15 (topunktsformlen s. 170-171 i K1)
Materiale: Kernestof Mat 1, stx s. 162-181.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematikaflevering 5
|
12-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Funktionsteori
Forløbets indhold:
- definitions- og værdimængde
- ekstrema (lokalt og globalt maksimum og minimum)
- monotoniforhold
- tangenter og deres hældning samt enhed
- stykkevist definerede funktioner og parallelforskydning
- ligefrem og omvendt proportionalitet
- sammensatte funktioner
- Inverse/omvendte funktioner
- logaritmefunktionen (herunder regneregler)
Forløbets særlige fokusområder:
- begreber og mundtlighed
Forløbets beviser:
- Ingen
Materiale: Kernestof Mat 1, stx s. 210-229 og s. 150-161, Kernestof Mat 2, stx s. 24-39 og 52-65.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematikaflevering 6
|
24-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Forløbets indhold:
- Kombinatorik - tællemetode
- Permutationer
- Kombination og binomialkoefficient
- Sandsynlighedsregning
- Sandsynlighedsfelt
- Multiplikations- og additionsprincippet
- Ræsonnementer og beviser - kombinatorik
Øvelser og opgaver tilknyttet ovenstående emner.
Forløbets beviser:
- Bevis for kombinationsformlen (s. 78-79 i K1)
- Bevis for komplementære hændelse (s. 79 i K1).
CAS Ti-Nspire:
1. brug af ncr og pcr funktion
2. fakultetsberegninger
Materiale: Kernestof mat1, s. 66-89.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematikaflevering 9
|
05-05-2023
|
Matematikaflevering 10
|
19-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition samt bevistræning
Forløbets indhold:
- Vi har i dette forløb repeteret emnerne til årsprøvespørgsmålene og eksamensspørgsmålene.
- Særlig har der været bevis- og ræsonnementstræning.
- Ydermere har vi i forløbet snakket årsprøve/eksamen, trænet opgaveregning og øvet mundtlig fremlæggelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematikaflevering 10
|
19-05-2023
|
Test på klassen 5
|
14-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Andengradspolynomier
Forløbets indhold:
- Forskrift
- Koefficienters betydning for grafens udseende
- Diskriminant
- Toppunkt
- Rødder
- Faktorisering
- Polynomier af højere grad
Forløbet beviser:
- Sætning 21 (rødder, s. 12-13 i K2)
- Sætning 11 (toppunktsformlen, s. 128-129 i K2)
Materiale: Kernestof Mat 1 s. 230-233, Kernestof Mat 2 s. 8-23, 128-129.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Lån og opsparing
Forløbets indhold:
- Procentregning
- Absolut og relativ ændring
- Indekstal
- Renteformlen
- Opsparingsannuitet (tabel og formel)
- Annuitetslån (amortisationstabel, formel for beregning af ydelse)
Forløbets beviser:
- Bevis for opsaringsannuitetsformlen (sætning 4 s. 251 i K1)
Materiale: Kernestof mat1, s. 112-129 og 248-255.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Binomialfordeling og -test
Forløbets indhold:
- Stokastisk variabel og sandsynlighedsfordeling
- Middelværdi, varians og spredning
- Binomialfordelt stokastisk variabel, herunder binomialeksperiment, antalsparameter og sandsynlighedsparameter.
- Binomialtest, herunder hypotese, nulhypotese, signifikansniveau, stikprøve, p-værdi.
Forløbets beviser:
- Ingen
Materiale: Kernestof Mat 2, stx s. 66-91.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Trigonometriske funktioner
Forløbets indhold:
- Enhedscirklen (retningspunkt, vinkel og koordinatsæt)
- Funktionerne cos(x), sin(x) og tan(x)
- Radianer, radiantal
- Harmonisk svingning (herunder amplitude, ligevægtsværdi, periode og faseforskydning).
- Trigonometriske ligninger
Forløbets beviser:
- Sætning 15, bevis for perioden (s. 70 i K3)
- Sætning 17, bevis for faseforskydningen (s. 71 i K3)
Materiale: Kernestof Mat 2 stx, s. 40-51, Kernestof Mat 3 stx, s. 66-84
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Differentialregning
Forløbets indhold:
- Tangenter, tangenthældning og tangentens ligning
- Differentialkoefficient
- Væksthastighed
- Afledede funktioner
- Sekant og sekanthældning
- Differenskvotient
- Grænseværdi
- Tretrinsreglen
- Differentialregningens regneregler (sum-, differens-, konstant-, produkt- og kædereglen)
- Monotoniforhold, monotonilinje
- Forholdet mellem en funktion og dens afledede
- Optimering og generel anvendelse af den afledede
Gennem forløbet har der været et særligt fokus på bevis- og ræsonnementsførelse.
Forløbets beviser:
- Sætning 32 (differenskvotienten s. 98 i K2)
- Sætning 12 (tangenthældning for funktioner af typen ax^2, s. 100-101 i K2)
- Sætning 47 (tangenthældning for funktioner af typen ax+b (s. 102-103 i K2)
- Differentialkvotienten for funktioner af typen f(x)=ax^2+bx+c
- Sætning 49 (tangenthældning for funktioner af typen 1/x, s. 103 i K2)
- Sætning 2.3 (konstantreglen s. 114 i K2)
- Sætning 2 (sum- og differensreglen s. 114-115 i K2)
- Sætning 11 (toppunktsformlen for andengradspolynomier s. 128-129 i K2)
- Sætning 12.4 (produktreglen s. 116-117 i K2)
Materiale: Kernestof Mat 2, stx s. 92-139.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 5
|
22-11-2023
|
Aflevering 6
|
05-12-2023
|
Test på klassen 3
|
06-12-2023
|
SRO
|
19-12-2023
|
Aflevering 7
|
19-01-2024
|
Aflevering 8
|
01-02-2024
|
Test på klassen 4
|
22-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
SRO - Gini koefficient og Lorentz kurv
1. Introduktion til Gini-koefficienten og Lorentz-kurven
2. Beregning af Gini-koefficienten og Lorentz-kurven ved hjælp af CAS-værktøj "Ti-Nspire".
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 6
|
05-12-2023
|
Test på klassen 3
|
06-12-2023
|
SRO
|
19-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,50 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Analytisk geometri
Forløbets indhold:
- Normalvektorer og linjens ligning
- Vinkler og skæringer mellem linjer
- Afstand mellem punkt og linje
- Cirklens ligning, skæring mellem cirkel og linje, skæring mellem cirkel og cirkel
- Tangenter til cirkler
- Parameterfremstillinger af linjer, oversættelse mellem parameterfremstilling, linjens ligning og lineære funktioner
- Skæringstidspunkter for parameterfremstillinger
Forløbets beviser:
- Sætning 2 (Linjens ligning, s. 158 i K2)
- Sætning 23 (Afstandsformlen, s. 176 i K2)
- Sætning 36 (Cirklens ligning. s. 176 i K2)
- Sætning 18 (Afstand mellem punkt og linje, s. 176-177 i K2)
Materiale: Kernestof Mat 2, stx s. 158-178.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Konklusioner fra data
Forløbets indhold:
- Approksimation og simulering i normalfordelingen
- Konfidensintervaller
- Lineær regression - mindste kvadraters metode
- Polynomiel regression
Forløbets beviser:
- Ingen
Forløbets særlige fokuspunkter:
- Gauss og Gausskurve (historisk forløb).
Materiale: Kernestof Mat 2 stx, s. 140-155.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Integralregning
Forløbets indhold:
- Stamfunktion og arealet under en graf
- Ubestemt og bestemt integral
- Grafen for en stamfunktion
- Arealberegninger
- Omdrejningslegemer og kurvelængder
- Integration ved substitution
Beviser gennemgået i forløbet:
- Sætning 30 og sætning 28 (integralregningens hovedsætning, s. 30-31 i K3)
- Sætning 11 (volumen af omdrejningslegemer, s. 35 i K3).
- Beviser for formlen for volumen af kegle, kugle og keglestub.
- Formlen for kurvelængden (https://www.youtube.com/watch?v=fauiaWTrORA)
I forløbet har vi set på integralregningen udvikling op gennem historien.
Materiale: Kernestof Mat 3 stx, s. 6-35.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Primtal
Forløbets indhold:
- Primtal
- Primtalsfatorisering
- Primtallenes styrke ifm. daglig anvendelse
- Primtallenes historie (fra opdagelse til nu og i fremtiden)
Forløbets beviser:
- Ingen
Forløbets særlige fokus: Primtallenes historie, betydning og fremtid.
Materiale: Besøg på Københavns Universitet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Normalfordelingen
Forløbets indhold:
- Beregninger af sandsynligheder i et interval.
- Tæthedsfunktionen
- Normale udfald
- Exceptionelle udfald
- Normalfordelingens middelværdi og spredning (deres betydning for tæthedsfunktionens samt fordelingsfunktionens udseende)
- Fordelingsfunktionen
- Normalfordelingsplot (teori og anvendelse i CAS), normalfordelte data og normalfordelte residualer.
- 95%-konfidensinterval for hældningstallet
- Standardnormalfordelingen og teorien bag den (samt dens tæthedsfunktion og fordelingsfunktion)
Beviser gennemgået i forløbet:
- Beviser for teorien bag standardnormalfordelingen og bag normalfordelingsplottet. Det drejer sig om sætning 32 (s. 54 i K3), 40 og 42 (s. 56 i K3). Disse beviser er samlet på en PDF, der gennemgår definitioner, sætninger og beviser slavisk (som man evt. kunne gøre det til den mundtlige eksamen. PDF'en hedder Beviser.pdf og ligger i anden sidste lektion).
Links brugt ifm. undervisning:
https://www.youtube.com/watch?v=IA3fUSJ0ZOE
https://www.youtube.com/watch?v=LmZP1A4fheg
https://www.youtube.com/watch?v=T3O0s3vInyQ
Materiale: Kernestof Mat 3 stx, s. 46-65.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 4
|
01-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
20
|
Funktioner af to variable
Forløbets indhold:
- Funktionsværdier og grafer
- Niveaukurver og snitfunktioner
- Partielle afledede
- Maksimum, minimum og stationære punkter
Forløbets beviser:
- Ingen
Materiale: Kernestof Mat 3 stx, s. 134-142.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Forberedelsesmaterialet - Sandsynlighedsregning
Forløbets indhold:
- Udfaldsrum og sandsynlighedsfunktion
- Regning med sandsynligheder
- Betinget sandsynlighed
- Loven om total sandsynlighed
- Bayes’ sætning
- Mere om Bayes’ sætning og loven om total sandsynlighed
Forløbets beviser:
- Ingen
Materiale: Forberedelsesmaterialet 2024-2025.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Differentialligninger
Forløbets indhold:
- Løsninger
- Eksponentiel vækst
- Væksthastighed og tangentligning
- Linjeelementer og hældningsfelter
- Logistisk vækst
- Forskudt eksponentiel vækst
- Lineære førsteordens differentialligninger
- Separable differentialligninger
Forløbets beviser:
- Sætning 12 - Fuldstændig løsning til den proportionale differentialligning, eksponentiel vækst (s. 110 i K3)
- Sætning 38 - Egenskaber ved logistisk vækst (s. 111 i K3)
- Sætning 5 - Fuldstændig løsning til forskudt eksponentiel vækst (s. 126 i K3)
Materiale: Kernestof Mat 3 stx, s. 100-133.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56059758127",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56059758127",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56059758127"
}