Holdet 2022 1g SPB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Natasa Stokic
Hold 2022 1g SPB (1g SPB, 2g SPB, 3g SPB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. BIENVENIDO AL MUNDO HISPANOHABLANTE
Titel 2 Cuentos (infantiles)
Titel 3 Aprender enseñando - La Casa de Papel
Titel 4 Fiestas y tradiciones en el mundo hispanohablante
Titel 5 Migración
Titel 6 Los jóvenes españoles, una generación perdida?
Titel 7 Colombia

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. BIENVENIDO AL MUNDO HISPANOHABLANTE

BIENVENIDO AL MUNDO HISPANOHABLANTE

Grundbogssystem
Caminando, Gyldendal, 2016
http://www.youtube.com/watch?v=zhqyB-nZ-Us Tallene 1-100
http://www.youtube.com/watch?v=RrT2R9kJCdc  Tal
http://www.aprenderespanol.org/ Aprender español (øvelser online)
http://www.bbc.co.uk/languages/spanish/mividaloca/ BBC Mi vida loca (spansk for begyndere)  

Grammatik
Minlæring
Tag tyren ved hornene – spansk grammatik. Birgit Tengberg. Tengberg Media, 2008
Verbos españoles conjugados. Paloma Rubio. SGEL-Educación, 2011
http://www.uiowa.edu/~acadtech/phonetics/spanish/frameset.html  Fonética – Los sonidos del español
http://www.esfacil.eu/es/ Es fácil
http://conjugador.reverso.net/conjugacion-espanol.html  Reverso net
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 94,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Aprender enseñando - La Casa de Papel

Eleverne underviser hinanden i forskellige afsnit fra serien. I deres undervisning har de både et grammatisk og analytisk fokus. De grammatiske emner (kongruens, førnutid, nærfremtid, adjektiver, og ser/estar) er alle emner, som vi allerede har haft om, og derfor fungerer det som repetition. Analytisk arbejder vi med titlen, tid/sted/miljø, personkarakteristikker, fortæller, tema og budskab samt perspektivering.

Materiale:
La Casa de Papel (sæson 1) - Netflix.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Trabajo Escrito 5 17-03-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fiestas y tradiciones en el mundo hispanohablante

Forløbet fokuserer på spanske traditionelle fester, højtider og helligdage, som er en stor del af den spanske identitet og kultur. Undervejs i forløbet vil vi læse om forskellige spanske fester og sammenligne disse med danske traditionelle fester/højtider. Vi berører både fester i Spanien, Sydamerika og andre spansktalende områder. Der anvendes blandt andet følgende materiale:

"Fiesta" fra "Vamos a los temas"
"Estrella de Sevilla"  
Videoele - La Feria de Abril https://videoele.com/A2-Feria-abril.html
Filmen "Coco" på Disney Plus

Særlige fokuspunkter:
- få indsigt i den spanske kultur
- udvikle elevernes mundtlige færdighed

Arbejdsformer:
- pararbejde
- gruppearbejde
- fremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Migración

(Sideantal: 22)

Fokuspunkter:

Hvilke er push/pull faktorerne i fobindelse med den store illegale og legale migration, der involverer de latinamerikanske lande til USA?

Hvad kan den personlige motivation være for at emigrere? Hvad kan konsekvenserne blive for den enkelte og for samfundet?

Målet har været at give eleverne indblik i de samfundsmæssige forhold, der ligger til grund for immigration samt forstå hovedindholdet i de almene problemstillinger, der belyses inden for emnet. Der er trænet sprogfærdighed i form af indlæring af gloser, vendinger og udarbejdet resumeer. Der er desuden arbejdet med morfologi og syntaks med henblik på at videreudvikle den såvel den mundtlige som den skriftlige kompetence.
Desuden har vi arbejdet lidt med, hvordan det er at være latino i USA herunder specielt de papirløse eller illegale emigranters liv, vilkår og muligheder.

Materiale:
Film: "Sin nombre", Cary Joji Fukunaga, 2009

Dokumentar:
”Living Undocumented” – Netflix (2019)
"På flugt over grænsen", DR3. Set på MitCFU dec. 2021.

Tekster:
"Sueños" af Héctor Nieto Montoya
"El paso" af César Urbina Nieto


Grammatik:
- de to datid
- repetition af førnutid og nær fremtid



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Los jóvenes españoles, una generación perdida?

(sideantal: 35)

Formålet med forløbet er at arbejde med de spanske unge i forhold til "la generación perdida", dvs. forløbet fokuserer på de unges familierelationer, økonomiske situation, arbejde/arbejdsmuligheder, mulighed for familieliv, migration mm. Grammatisk arbejdes der med personlige pronominer og futurum.



Materiale:

Primært:

"Ricardo" Cap. 2 de Gente que Cuenta", L&R Uddannelse, 2009
_DR Horisont _Spaniens tabte generation_
__Perdiendo el norte_. 2015 af Nacho G. Velilla_

Sekundært:
Fra "Vamos a los temas", Anny Holmgaard, "Los jóvenes españoles" p.9
Tekst: "Qué estudiar cuando te gusta todo", 2016, El País af Pilar Álvarez
       


     







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 40,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Colombia

I dette emne har vi først arbejdet med serien Narcos og Pablo Escobar for at se den negative side af Colombia. Vi har desuden set en kort video, som forklarer historien bag Pablo Escobar.
Imidlertid har vi også kort set på den mere positive side af Colombia bl.a. med serien "Street Food: Latin America" og en blog om Colombia.
Eleverne har både holdt oplæg og debatteret om netop den negative og positive side af Colombia.

Materiale:

Serie:
Narcos
Street Food: Latin America

Dos cantantes colombianas: https://www.profedeele.es/actividad/tqg-karol-g-shakira/

Blog om Colombia: https://viajeroerrante.com/comuna-13-en-medellin-colombia/

Video om Pablo Escobar: https://www.youtube.com/watch?v=_TRb4vB-un4&ab_channel=TikTakDraw

Elevpræsentationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer