Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Mikkel Hoff Kielberg
|
Hold
|
2022 1abc id 1 (1abc id 1, 2abc id 1, 3abc id 1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundtræning, cirkeltræning
Grundtræning og cirkeltræning
Eleverne er blevet undervist i:
Estrup, C mf. "Idræt c - teori i praksis" s. 58-66 - rygsøjlen, kropsholdning og funktionel træning
s. 7-12 - Idrættens opbygning i danmark. De 4 typer af organisering.
s. 106 - 108 Muskeltræning.
Eleverne er blevet introduceret til simple træningsprogrammer med fokus på stabilitet og muskeludholdenhed, øvelser med egen kropsvægt.
Eleverne har i par og grupper udviklet egne cirkeltræningsprogrammer og har gennem små fysiske test fået indblik i rygsøjlens funktion og opbygning, samt muskulaturen omkring.
Eleverne har opnået viden om vigtigheden af god kropsholdning og træning af core og vi har talt om forskellen på muskeludholdenehed/stabilitetstræning og muskelopbygning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning
Eleverne har i grupper produceret et opvarmningsprogram, som er vurderet ud fra følgende parametre.
• Fysiologisk virkning (om deltagerne bliver varme – herunder tilpasning til målgruppen)
• Om musik og øvelser passer sammen
• Evnen til at styre og lede opvarmningen
• Udførelse af bevægelser, bevægelseskvalitet
• Programmets rytmiske kvalitet, herunder evne til at anvende musikken og arbejde
Eleverne har læst og gennemgået følgende teori:
Idræt C s. 90 - 96
Forløbet er færdiggjort ved at eleverne har anvendt opvarmningsprogrammet som opvarmning i boldbasis(næste forløb)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Boldbasis
Boldbasis
Der har med udgangspunkt i kaosspillet været fokus på grundelementrene i boldspil. Herunder
- Spilbarhed
- spil i bredde og dybde
- reglers betydning for spillet
- spiludvikling
- spilhjulet
- Taktiske elementer i kaosspil, herunder faserne i opbygning
- Forskel på mandsopdækning og zoneopdækning.
Elerverne har arbejdet med at løbe sig fri, og udføre korrekt cutbevægelse
Idræt c - om boldspil samt kapitel 4 om energiomsætning, hjerte og ilttransportkæden.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Boldbasis. Medbring indesko og bogen. Vi mødes i hal a
-
Vi har boldbasis i hal a. Gruppe 2 har opvarmningen
-
Estrup, Claus m.fl.: Idræt C - teori i praksis; sider: 83-85
-
Gruppe 3 står for opvarmning. Vi mødes i Hal A, husk sko til boldbasis.
-
Gruppe 4, Marie C, Amalie, Iben, Julie, står for opvarmning. Vi mødes i Hal A, husk sko til boldbasis. Husk jeres bog
-
Gruppe 5, Ida, Mathilde, Arathy, Rebekka har opvarmningen. Dereftre mere boldbasis, i dag med fokus på spiludvikling igen.
-
Vi arbejder med boldbasis, i dag med alternative spil i hallen. husk gerne lange bukser og en trøje.
-
Sidste gang med boldbasis. Vi spiller som aftalt nogle færdige spil, med fokus på puls og aktiviteten.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Slagbold
Holdet har fået undervisning i Slagbold med fokus på følgende praktisk mål:
- Regler og taktik i Langbold og M-bold
- Basal kasteteknik, herunder centralbevægelsen
- Gribeteknik og forflytninger, herundre opsamling af rullende/hoppende bold (Med handske i kort intro til Softball)
- Batting - særligt med fokus på placering i forhold til bolden (stillestående bold)
- Fysisk kapacitet til at udføre spillene.
Der er ikke gennemgået teori i dette Forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Flagfootball
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i flag football. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til at løbe i fri position. Derudover arbejdes der også med det taktiske element i flag football og ikke mindst holdsamarbejdet. Der lægges til sidst i forløbet vægt på mere tid til selve spillet, da det er den bedste måde at lære de mange regler på. Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor man testes i sine tekniske færdigheder samt evner i det færdige spil.
Læringsmål - Hvad skal jeg kunne?
- Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
- Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse - både lave og høje bolde
- Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
- Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskelige defence-principper
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
- Have spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook indeholder
Litteratur gennemgået: Reglerne i flagfootball samt Estrup m.fl; Idræts C - teori i praksis s. 75-80.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Badminton
Teori:
Claus Estrup m.fl.; Idræt C - teori i praksis.
Kapitel 10: Teknik, æstetik og funktionalitet, s. 49-52 (indtil 'løbeskridtet).
Svend Aage Sørensen: ”Coaching”, side 12-13
Links:
https://www.youtube.com/watch?v=KIiFFeyD9Nw
https://www.youtube.com/watch?v=Ay36Js0YQwU
Beskrivelse:
Formålet med badmintonforløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil på en halv bane. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, der løbende pakkes ind i mange forskellige kamplignende spil på en halv bane. I tillæg lægges vægt på inner game-coaching, der supplerer den praktiske tilgang til badmintonspillet. Denne skal hjælpe eleverne med en mere selvstændig tilgang til fejlretning og taktisk overblik. Den danner derudover, som supplerende stof, grundlag for en perspektivering af kernestoffet til (sports)psykologi.
Kernestof og supplerende stof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- De for undervisningen relevante digitale redskaber
- Artikler, der træner elevernes evne til at koble teoretisk viden til idrætspraksis
Hvad skal jeg kunne?
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vild med dans
Undervisningsbeskrivelse: Vild med dans
Teori:
Pdf-fil: 'Hvad er salsa': file:///C:/Users/abi/Downloads/Salsa%20-%20Hvad%20er%20salsa.pdf
Link: https://www.youtube.com/watch?v=aV8dS2m9Adc&t=2061s
Beskrivelse af salsa:
De første tre lektioner blev eleverne introduceret for salsa. Eleverne arbejdede i forskellige par og med forskellige trin. Alle elever blev introduceret til:
Salsa Basic Two Handed Basic, Closed Frame Salsa Basic, Salsa Rotating Basic, Salsa Apart Basic, Basic with Heel Kick, Curarachas, Ladies Underarm Turn, Adding Man's Sidestep, Turn With Right hand, Turn with Back Break, Cross Hand Turn, Club Style Exit,
Og eleverne arbejdede med en eller flere af nedenstående trin, der ikke blev gennemgået fælles:
Two Arm Wrap, Cross Body Lead, Two Handed Hold, Adding Style, Haircombs, Sombrero, Cradle, Ladies Double Turn, Hammer Lock, Hammer Lock Cont, Hammer Lock Cont, Cross Handed Turn, Haircombs, Loops and Wraps, Right Turn to Loop, Man Loop,Turn and Loop into Lead, Hammer Lock Cont, Sombrero and Turn, Lead with Inside Turn, Ladies Lead Walkthru, Dip og Cross Body Lead
Beskrivelse af vals:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Floorball
Floorball
Der er i forløbet arbejdet med følgende tekniske og taktiske elementer:
- Korrekt fatning og brug af staven
- Arbejde med lavt tyngdepunkt og med temposkift i spillet
- Korrekte trækpasninger
- Trækskud og slagskud
- Generel boldkontrol og driblefærdigheder
- Spilfærdigheder, herunder taktiske systemer, opstillinger og mand vs mand spil.
Læringsmålene for forløbet er:
- Basale færdigheder i driblinger og boldkontrol, herunder stop og aflevering af bold.
- At kunne anvende staven hensigtsmæssigt i løb
- Kunne udføre en præcis trækpasning
- Med en vis sikkerhed kunne udføre et trækskud med god kraft og med retning mod mål
- Kende til slagskuddet
- Kende til opstillinger og taktiske overvejelser omkring spil bag mål
- Kunne indgå i spil 5 vs 5 uden målmand, med forståelse for anvendelsen af bredde og dybde i banen.
Teori:
Idræt c - teori i praksis s.75-89
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Lacrosse
Der er arbejdet med spillets tekniske og taktiske elementer, herunder forskellige kast og opsamlinger(Scoop), stav fatning og skift heraf. Bevægelse taktisk i spillet, herunder Zoner, opstilling samt anvendelsen af rummet rundt om målet.
Der talt om og undervist i anvendelsen af cus til at frigøre sig, samt forskellen på at spille på mand og rum.,
Der er arbejdet med elevernes fysiske kapacitet aerobt som et element i undervisningen.
Eleverne har læst enkelte elementer af regler og øvelser samt set video af college kampe med henblik på at forstå og lære spillets rytme og taktiske elementer.
Der er arbejdet med progression hvor der er bygget ovenpå forløbet om boldbasis.
Kapitel 4 i idræt C er læst og gennemgået i forløbet. s. 39-48
Kapitel 8 - boldspil er anvendt til at fortstå boldspillets opbygning samt udvikle lacrosse som spil til særlige målgrupper. s. 75-88
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Samværdsdans gennem tiden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#9
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56075932980",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56075932980",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56075932980"
}