Holdet 2022 1abc id 2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Henning Farup Christensen
Hold 2022 1abc id 2 (1abc id 2, 2abc id 2, 3abc id 2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Badminton
Titel 2 Rytmisk opvarmning og boldbasis
Titel 3 Discgolf
Titel 4 Gælisk fodbold
Titel 5 Floorball
Titel 6 Pardans - salsa og vals
Titel 7 Atletik
Titel 8 Flag football
Titel 9 Træningsprojekt
Titel 10 Samværsdans gennem tiderne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Badminton

Faglige mål og fokuspunkter:

at kunne vise forhånds/udgangsgreb samt tommelfinger- og tæppebankergreb og kunne bruge alle tre i praksis  (de to sidste primært i forbindelse med fladt spil)

at kunne bruge stemskridt i forbindelse med slag ved nettet samt at kunne fortage et funktionelt forspændingshop i spilsituationer

at kunne redegøre for grundelementerne i benarbejde (herunder spillecentrum)

at kunne udføre en slagssekvens med overhåndsdrop og løft/lop

at kunne reglerne i både single og double

at kunne redegøre for grundbegreber i forbindelse med teknikindlæring.


Materiale:
Oversigt over grundlæggende regler og slagbetegnelser - 1 side

DGI Kursus 2 s. 19-20 om benarbejde - 2 sider

Idræt C - teori i praksis - kapitel 5: "Teknik, æstetik og funktionalitet" - ca. 8 sider


I alt ca. 11 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rytmisk opvarmning og boldbasis

Forløbet er todelt: I første del arbejdes der med rytmiske opvarmning med fokus på bevægelse i takt til musik samt bevægelseskvalitet. I grupper udarbejdes opvarmningsprogrammer. I anden del afvikles og evalueres gruppernes opvarmningsprogrammer, inden der arbejdes med boldbasis. I boldbasisdelen ligger fokus på grundbegreber i kaosboldspil (især spilbarhed, bredde-dybde, forsvarstyper), samt på elevernes innovative udvikling af alternative boldspil med selvvalgt fokus.

Rytmisk opvarmning - fokuspunkter:
- Planlægning og udførelse af rytmisk opvarmningsprogram (den almene del) med fokus på:
• Fysiologisk virkning (om deltagerne bliver varme – herunder tilpasning til målgruppen)
• Om musik og øvelser passer sammen
• Om der er en hensigtsmæssig progression
• Evnen til at styre og lede opvarmningen
- Bevidsthed om bevægelseskvalitet i de enkelte øvelser
- Bevidsthed om formålet med og fysiologisk effekt af opvarmning



Materiale:
Idræt C - teori i praksis - kapitlet Opvarmning, træning og test (s. 90-95) (ca. 6 sider)

Idræt C - teori i praksis - Samspillet mellem musik og bevægelse (s. 71-72) (2 sider)


Svingsekvens fra DGI Trænerguiden: https://www.youtube.com/watch?v=giPpLf5dqBc&t=91s (ca. 1 side)

Idræt C - teori i praksis - Boldbasis  (s. 83-88) (6-7 sider)

I alt ca.  15 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Discgolf

Fokuspunkter - faglige mål:

- basal teknik i baghåndskastet - stående og med 3-skridts tilløb
- basal teknik i forhåndskastet stående
- put: eleverne skal efter eget valg lære at lave en ensartet bevægelse i  enten et spin putt eller et push putt
- viden om kastevinklens betydning - herunder næsevinkel (op og ned) samt hyzer og anhyzer
- kendskab til mulighederne for at spille discgolf i lokalområdet

Materiale:

Instruktionsvideo i baghåndskastet - af K. J. Nybo: https://www.youtube.com/watch?v=ErdXpzddgmk&t=2s  (ca. 1 side)

Dokument om kastevinkel - fra DDGU (ca. 2 sider)


I alt ca. 3 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Gælisk fodbold

Faglige mål - eleverne skal:
- kunne de grundlæggende regler i gælisk fodbold
- kende til og på et basalt niveau mestre afleveringsteknikkerne (dvs. håndpasning med flad eller knyttet hånd samt vristspark i luften)
- driblinger (også kaldet solo, hvor bolden berøres med vristen hvert 4.-5.-løbeskridt)
- afslutninger med vristspark
- kunne gribe bolden højt ved hjælp af et kraftfuldt et-bensafsæt (benyttes især efter lange afleveringer)
- kunne indgå aktivt i det færdige spil
- kunne reflektere over spillets sammenhæng med den irske selvstændighedskamp.


Materiale:
Video med kort regelgennemgang: https://www.youtube.com/watch?v=vSOe-USZzok (ca. 2 sider)
Video af en kamp, de første 5 min. af denne kamp: https://www.youtube.com/watch?v=J4Lq2G9Tsn4 (ca. 2 sider)
Artikel: "Kan sport skabe et land?" fra Berlingske 14.11.2017 (https://www.berlingske.dk/kultur/kan-sport-skabe-et-land?fbclid=IwAR3xdLeMrgVix0ICcz4kGSRmUrd2l9J_GXfQFhKTfhfdMe1gFLe5xEZMoiY)  (ca. 3 sider)

I alt ca. 7 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Floorball

Fokus:

- Aflevering over 5-10 meter
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside og bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser (fx i små overtalsspil)
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Indgå i det færdige spil med en hensigtsmæssigt bevægelse på banen i henhold til en given position

Materiale:
Kamp på eliteniveau – ca. 5 min: 2021 Women's WFC - FIN v SWE - Final (ca. 1-2 sider)
Estrup, Claus m.fl.: Idræt C - teori i praksis: Energisystemet - side 42-44 (ca. 3 sider)
Estrup, Claus m.fl.: Idræt C - teori i praksis: Boldspil - side 75-83 (ca. 9 sider)

I alt ca. 14 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pardans - salsa og vals

Salsa:
De første tre lektioner blev eleverne introduceret for salsa. Eleverne arbejdede i forskellige par og med forskellige trin. Alle elever blev introduceret til:

Salsa Basic Two Handed Basic, Closed Frame Salsa Basic, Salsa Rotating Basic, Salsa Apart Basic, Basic with Heel Kick, Curarachas, Ladies Underarm Turn, Adding Man's Sidestep, Turn With Right hand, Turn with Back Break, Cross Hand Turn, Club Style Exit,

Og eleverne arbejdede med en eller flere af nedenstående trin, der ikke blev gennemgået fælles:
Two Arm Wrap, Cross Body Lead, Two Handed Hold, Adding Style, Haircombs, Sombrero, Cradle, Ladies Double Turn, Hammer Lock, Hammer Lock Cont, Hammer Lock Cont, Cross Handed Turn, Haircombs, Loops and Wraps, Right Turn to Loop, Man Loop,Turn and Loop into Lead, Hammer Lock Cont, Sombrero and Turn, Lead with Inside Turn, Ladies Lead Walkthru, Dip og Cross Body Lead

Vals:
Alle elever blev introduceret til Basic Box, Traveling Box, Turning Box, Streamline, Open Rolls.
Herudover har eleverne efter niveau arbejdet med en eller flere af følgende variationer: Alternating Open Rolls, Twinkle, Back to Back, Underarm Turn,  Shadow Position Box, Shadow Position Turning Box, Hesitations and Balances


Materiale:

Pdf-fil: 'Hvad er salsa': file:///C:/Users/abi/Downloads/Salsa%20-%20Hvad%20er%20salsa.pdf (ca. 2 sider)

Instruktionsvideo salsa: https://www.youtube.com/watch?v=aV8dS2m9Adc&t=2061s (ca. 5-10 sider)

Introduktionsvideo vals: https://www.youtube.com/watch?v=rz4BJBF4bag (ca. 4-6 sider)

I alt 15-20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Atletik

Discipliner:
- 3-spring
- kuglestød
- spydkast
- højdespring

Eleverne er har arbejdet med de fire discipliner og har i forlængelse heraf valgt én af dem, som de mere selvstændigt har fokuseret på at forbedre sig i. Forløbet afsluttes med et -mini-atletikstævne.


Faglige mål - eleverne skal:
- have kendskab til de basale regler i de fire discipliner
- have kendskab til hensigtsmæssig teknik i de nævnte discipliner
- kunne gøre rede for begreberne centralbevægelse og forspænding samt få en kropslig fornemmelse for disses betydning i kastedisciplinerne
- forbedre sig mærkbart i én af de fire discipliner
- kunne gøre rede for grundlæggende begreber i forbindelse med teknikindlæring

Materiale:
Slowmotion -optagelser af 3-spring: https://www.youtube.com/watch?v=GeYfshPYyZ8 (ca. 1 side)

Teknikgennemgang af spydkastet: https://www.youtube.com/watch?v=8iMMkwqFQ0A&t=21s (ca. 3 sider)

Elevernes selvvalgte materiale (ca. 4-5 sider)

Tidligere (i badminton-forløbet) er følgende læst: Idræt C - teori i praksis - kapitel 5: "Teknik, æstetik og funktionalitet". Begreber herfra er inddraget i atletikforløbet (ca. 8 sider)

I alt ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Flag football

Faglige mål - flagfootball
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i regler, teknik samt det taktiske i flagfootball. Der er arbejdet med kast og greb af en amerikansk fodbold. Yderligere er der arbejdet med at kunne løbe de rigtige ruter samt opdækning, så med derved kan indgå på et hold, og følge de aftaler, man laver på holdet (Holdets playbook). Det forventes, at eleverne under spil har kendskab til de basale regler i spillet.


Faglige mål
- At kunne kaste en amerikansk fodbold med centralbevægelse og så bolden i nogen grad roterer om sin længdeakse
- At kunne gribe en amerikansk fodbold i bevægelse
- At kunne løbe forskellige løberuter med godt tempo- og retningsskift.
- At have en taktisk forståelse for defensivt og offensivt arbejde.
- Have en forståelse for de basale regler.  
- At kunne forstå og udvise spilforståelse i forhold til de plays, som ens hold aftaler (playbook)
  
Materiale:
Introduktion til spillet: https://www.youtube.com/watch?v=TC5Wz_PXS1E - ca. 1 side

Uddrag af en flag footballkamp:- ca. 1 side

Idræt C - teori i praksis kapitel 8 om Boldspil (s. 75-88) - ca. 12 sider

I alt ca. 14 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Træningsprojekt

Individuelt træningsprojekt, hvor eleverne selv har skullet udarbejde et idrætsfagligt mål. Eleverne har selv skulle planlægge, gennemføre og motivere sig undervejs samt evt. holde træningsdagbog med fokus på at bevare motivationen og opnå det selvvalgte mål. Eleverne skal selvstændigt vælge relevante tests, som gennemføres som start- og sluttest (og evt. midtvejstest).
Som afslutning på træningsprojektet udarbejdedes en individuel evaluering (pptx), hvori eleven dokumenterede evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram samt koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram med henblik på at opnå det selvvalgte mål. Derudover skulle eleven demonstrere korrekt brug af faglige termer.

Materiale:

Estrup m.fl.; Idræt C - teori i praksis. Kapitel 10: Træningsprojektet s. 118 - s.124 (7 sider)

Træningsprojekt VGT 2024-2025 – opgavebeskrivelse (1).docx (3 sider)

Derudover kommer relevant teori ift. den enkelte elevs målsætning, dvs. fra følgende sider:

Estrup m.fl.; Idræt C - teori i praksis. Kapitel 9.3-9.6 (Træningslære, Træning, Muskeltræning, Bevægelighedstræning - s.96-126 (ca. 15-25 sider)

Estrup m.fl.; Idræt C - teori i praksis. Kapitel 4: Grundlæggende fysiologi og kroppen under arbejde – s. 39-48 (ca. 10 sider)


I alt ca. 25-35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Samværsdans gennem tiderne

Med nedslag i folkedans, jive og house er der i forløbet fokus på at illustrere samværsdansens udvikling fra dans i formationer over pardans til det individuelt orienterende udtryk i dag.

Materiale:
Ultrakort introduktion til dansens historie: (128) Dansens historie - YouTube (ca. 1 side)

Folkedanse:
Feder Mikkel (kreds-udgaven): Dansk Folkedans: DUBA bailando "Feder Mikkel"
Snurrepisken: (29) Dansk Folkedans: DUBA bailando "Snurrepisken" - YouTube
Hamborg sekstur: (29) Dansk Folkedans: DUBA bailando "Hamborg sektur" - YouTube

Ekstra: Hattemageren: (29) Dansk folkedans: DUBA bailando en el colegio Mekhitarista - YouTube

Jive:
Instruktionsvideo:  (21) Jive Dance Steps for Beginners - YouTube
Grundtrin
Under arm turns (højre, indside – venstre, outside)
Hand change (bag ryggen)
American spin
Walks
Toe-heel-cross

Kort artikel om jivens historie og kendetegn (ca. 1 side)

House:
Footwork 1: 【Front & Back Views】House Dance Tutorial For Beginners | 5 Basic Steps No.1-5
Footwork 2: 【Front & Back Views】House Dance Tutorial For Beginners | 5 Basic Steps No.6-10

What is house dance? - introduktion til house som dans med videoeksempler: https://groovetherapy101.com/2019/11/17/what-is-house-dance/

I alt ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer