Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Henning Farup Christensen
|
Hold
|
2022 1sv id 1 (1sv id 1, 2sv id 1, 3sv id 1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Badminton
Faglige mål og fokuspunkter:
at kunne vise forhånds/udgangsgreb samt tommelfinger- og tæppebankergreb og kunne bruge alle tre i praksis (de to sidste primært i forbindelse med fladt spil)
at kunne bruge stemskridt i forbindelse med slag ved nettet samt at kunne fortage et funktionelt forspændingshop i spilsituationer
at kunne redegøre for grundelementerne i benarbejde (herunder spillecentrum)
at kunne udføre en slagssekvens med overhåndsdrop og løft/lop
at kunne reglerne i både single og double
at kunne redegøre for grundbegreber i forbindelse med teknikindlæring.
Materiale:
Oversigt over grundlæggende regler og slagbetegnelser - 1 side
DGI Kursus 2 s. 19-20 om benarbejde - 2 sider
Idræt C - teori i praksis - kapitel 5: "Teknik, æstetik og funktionalitet" - ca. 8 sider
I alt ca. 11 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning og crossfit som grundtræning
Rytmisk opvarmning - fokuspunkter:
- Planlægning og udførelse af rytmisk opvarmningsprogram (den almene del) med fokus på:
• Fysiologisk virkning (om deltagerne bliver varme – herunder tilpasning til målgruppen)
• Om musik og øvelser passer sammen
• Om der er en hensigtsmæssig progression
• Evnen til at styre og lede opvarmningen
- Bevidsthed om bevægelseskvalitet i de enkelte øvelser
- Bevidsthed om formålet med og fysiologisk effekt af opvarmning
CrossFit - faglige mål og fokuspunkter:
Eleverne skal introduceres til fitness-sportsgrenen CrossFit og skal:
• have kendskab til crossfit og overfladisk kenskab til de 10 fysiske domæner, der definerer sportsgrenen.
• have kendskab til de 4 grundlæggende bevægelsesmønstre: det knædominante, det
hoftedominante, træk og pres.
• kunne genkende bevægemønstrene i de praktiske øvelser.
• kunne udføre mindst én øvelse indenfor hvert bevægemønster teknisk korrekt
• have grundigere kendskab til teknikken i squat.
• kunne sammensætte en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre.
Materiale:
Idræt C - teori i praksis - kapitlet Opvarmning, træning og test (s. 90-95) (ca. 6 sider)
Idræt C - teori i praksis - Samspillet mellem musik og bevægelse (s. 71-72) (2 sider)
Idræt C - teori i praksis - kapitlet Grundlæggende fysiologi og kroppen under arbejde (s. 39-48) (ca. 10 sider)
Diverse Youtube-videoer med gennemgang af øvelser (ca. 1 side)
Kort introduktion til CrossFif (ca. 2 sider)
I alt ca. 21 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi indleder et nyt forløb om rytmisk opvarmning. Ingen lektier til i dag. Vi mødes omklædt i hal A kl. 11.55. Husk sko.
-
Lær denne svingsekvens (men brug ikke mere end 20 min. på det): DGI Trænerguiden Gymnastik - Svingsekvens
-
Opgaveformulering og grupper - rytmisk opvarmning 1.sv id 1.docx
-
Skema til opvarmning (drejebog) .docx
-
Estrup, Claus m.fl.: Idræt C - teori i praksis; sider: 39-48, 90-93
-
Medbring bogen samt musik og pc.
-
Sidste gang til at lave jeres opvarmningsprogrammer. Ingen anden lektie end den, I måtte have aftalt indbyrdes i grupperne. Husk musik og pc.Vi mødes omklædt i sal 1.
-
Alle grupper skal være klar til at afprøve deres rytmiske opvarmningsprogram.
-
Gruppe 1 står for opvarmning. Dvs. Sophie, Lærke, Frida og Arfah.
-
Sofie, Laura P. og Emma står for opvarmning.
-
Sissel, Line, Laura D og Emilie står for opvarmning.
-
Marie, Helena og Astrid står for opvarmning > gruppe 1 er på
-
Mia, Julie og Elisa står for opvarmning.
-
Læs/skim denne introduktion til crossfit igennem: CrossFit (CF) - 1.sv id 1 2023.docx
-
Som nævnt fredag skal I forberede en WOD hjemmefra, som I vil lave efter en fælles opvarmning. Jeres WOD skal involvere både træk- og presøvelser samt knæ- og hoftedominante øvelser.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Discgolf
Fokuspunkter - faglige mål:
- basal teknik i baghåndskastet - stående og med 3-skridts tilløb
- basal teknik i forhåndskastet stående
- put: eleverne skal efter eget valg lære at lave en ensartet bevægelse i enten et spin putt eller et push putt
- viden om kastevinklens betydning - herunder næsevinkel (op og ned) samt hyzer og anhyzer
- kendskab til mulighederne for at spille discgolf i lokalområdet
Materiale:
Instruktionsvideo i baghåndskastet - af K. J. Nybo: https://www.youtube.com/watch?v=ErdXpzddgmk&t=2s (ca. 1 side)
Dokument om kastevinkel - fra DDGU (ca. 2 sider)
I alt ca. 3 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Slagbold - med fokus på softball
Der er arbejdet med slagbold som tema, men med fokus på softball. Indledningsvis introduceres langbold som det historisk mest betydningsfulde slagboldspil i skoleidrætten.
Fokuspunkter i softball:
-Pitch
-Batting
- Arbejdet på baser, og løb mellem baser samt regler ved kast mellem baser osv.
Eleverne forventes at kende til de basale regler samt kunne indgå i spil. Desuden forventes det at de kan udføre en svingsløjfe ved batting, samt med reativ sikkerhed gribe bolden i flugt og samle op ved rul på jorden.
De kender til bevægelsen ved pitch og kan udføre simple og bløde pitch indenfor strike zone.
Materiale:
To videogennemgange af reglerne (ca. 4-5 sider)
I alt 4-5 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Floorball
Fokus:
- Aflevering over 5-10 meter
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside og bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser (fx i små overtalsspil)
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Indgå i det færdige spil med en hensigtsmæssigt bevægelse på banen i henhold til en given position
Materiale:
Kort beskrivelse af de basale regler (ca. 1 side)
Kamp på eliteniveau – ca. 5 min: 2021 Women's WFC - FIN v SWE - Final (ca. 1-2 sider)
Estrup, Claus m.fl.: Idræt C - teori i praksis: Energisystemet - side 42-44 (ca. 3 sider)
I alt ca. 7 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Koreograferet dans i forskellige stilarter
Eleverne har arbejdet med forskellige rytmiske udtryk i indlæringen af koreografi og dans. Der er arbejdet med en charleston-inspireret koreografi i fællesskab. De har i grupper arbejdet med indlæring af selvvalgte koreografier via videomateriale samt arbejdet med at formidle koreografien til hele holdet. Teoretisk har der været fokus på de to grundspor i dansens historie: dans som samværsform og dans som udtryksform.
Koreografien er blevet optaget.
Der er arbejdet med afsæt i det norske Dansens Dag-videomateriale fra årene 2011-2023.
Materiale:
Charleston-koreografi: DansensDag Instruktionsvideo : https://www.youtube.com/watch?v=uj1eHgs0nL8&t=186s
2021 – afrikansk inspireret dans: 2021 — Dansens Dager: https://dansensdager.no/dddansene_arkiv/2021
2015 – house: 2015 — Dansens Dager: https://dansensdager.no/dddansene_arkiv/dd2015
2015 – jazz: 2014 — Dansens Dager: https://dansensdager.no/dddansene_arkiv/2k71ydiw39ror12ywcn60ax2zet5cb
2012 – hip hop: 2012 — Dansens Dager: https://dansensdager.no/dddansene_arkiv/dd2012
Idræt C - teori i praksis – kapitel 7: Musik og bevægelse – det dansende menneske (s. 67-74) (ca. 7 sider)
I alt ca. 15-20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kredsløbstræning
Kort forløb med fokus på at udføre grundlæggende kredsløbstræning - herunder spinning. Endvidere er der fokus på at repetere den grundlæggende træningsfysiologi - ilttransportkæden, energiomsætning, an- og aerobt arbejde og hjerte-kredsløb. Undervejs inddrages pulsmålinger som indikator for træningsintensitet.
Materiale:
Idræt C - teori i praksis - kapitlet Grundlæggende fysiologi og kroppen under arbejde (s. 39-48) (ca. 10 sider)
I alt ca. 10 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Flag football
Faglige mål - flagfootball
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i regler, teknik samt det taktiske i flagfootball. Der er arbejdet med kast og greb af en amerikansk fodbold. Yderligere er der arbejdet med at kunne løbe de rigtige ruter samt opdækning, så med derved kan indgå på et hold, og følge de aftaler, man laver på holdet (Holdets playbook). Det forventes, at eleverne under spil har kendskab til de basale regler i spillet.
Faglige mål
- At kunne kaste en amerikansk fodbold med centralbevægelse og så bolden i nogen grad roterer om sin længdeakse
- At kunne gribe en amerikansk fodbold i bevægelse
- At kunne løbe forskellige løberuter med godt tempo- og retningsskift.
- At have en taktisk forståelse for defensivt og offensivt arbejde.
- Have en forståelse for de basale regler.
- At kunne forstå og udvise spilforståelse i forhold til de plays, som ens hold aftaler (playbook)
Materiale:
Introduktion til spillet: https://www.youtube.com/watch?v=TC5Wz_PXS1E - ca. 1 side
Uddrag af en flag footballkamp: https://www.youtube.com/watch?v=p01eLvBFQeI - ca. 1 side
Idræt C - teori i praksis kapitel 8 om Boldspil (s. 75-88) - ca. 12 sider
I alt ca. 14 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Atletik
Discipliner:
- 3-spring
- kuglestød
- spydkast
- 400 m
Eleverne er har arbejdet med de fire discipliner og har i forlængelse heraf valgt én af dem, som de mere selvstændigt har fokuseret på at forbedre sig i.
Faglige mål - eleverne skal:
- have kendskab til de basale regler i de fire discipliner
- have kendskab til hensigtsmæssig teknik i de nævnte discipliner
- kunne gøre rede for begreberne centralbevægelse og forspænding samt få en kropslig fornemmelse for disses betydning i kastedisciplinerne
- forbedre sig mærkbart i én af de fire discipliner
- kunne gøre rede for grundlæggende begreber i forbindelse med teknikindlæring
Materiale:
Teknikgennemgang af spydkastet: https://www.youtube.com/watch?v=8iMMkwqFQ0A&t=21s (ca. 3 sider)
Elevernes selvvalgte materiale (ca. 4-5 sider)
Tidligere (i badminton-forløbet) er følgende læst: Idræt C - teori i praksis - kapitel 5: "Teknik, æstetik og funktionalitet". Begreber herfra er inddraget i atletikforløbet (ca. 8 sider)
I alt ca. 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Træningsprojekt
Individuelt træningsprojekt, hvor eleverne selv har skullet udarbejde et idrætsfagligt mål. Eleverne har selv skulle planlægge, gennemføre og motivere sig undervejs samt evt. holde træningsdagbog med fokus på at bevare motivationen og opnå det selvvalgte mål. Eleverne skal selvstændigt vælge relevante tests, som gennemføres som start- og sluttest (og evt. midtvejstest).
Som afslutning på træningsprojektet udarbejdedes en individuel evaluering (pptx), hvori eleven dokumenterede evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram samt koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram med henblik på at opnå det selvvalgte mål. Derudover skulle eleven demonstrere korrekt brug af faglige termer.
Materiale:
Estrup m.fl.; Idræt C - teori i praksis. Kapitel 10: Træningsprojektet s. 118 - s.124 (7 sider)
Træningsprojekt VGT 2024-2025 – opgavebeskrivelse (1).docx (3 sider)
Derudover kommer relevant teori ift. den enkelte elevs målsætning, dvs. fra følgende sider:
Estrup m.fl.; Idræt C - teori i praksis. Kapitel 9.3-9.6 (Træningslære, Træning, Muskeltræning, Bevægelighedstræning - s.96-126 (ca. 15-25 sider)
Estrup m.fl.; Idræt C - teori i praksis. Kapitel 4: Grundlæggende fysiologi og kroppen under arbejde – s. 39-48 (ca. 10 sider)
I alt ca. 25-35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Pickleball
Forløbet fokus er progression og engagement gennem varierede øvelser og spil, samtidig med at eleverne opbygger tekniske og i mindre udstrækning taktiske færdigheder i pickleball. Overordnet er målet med forløbet at præsentere eleverne for en idrætsaktivitet, der er i rivende vækst primært i USA, men som også har potentiale til at fylde i idrætsbilledet i DK.
Fokus i pickleball:
- basal teknik i for- og baghåndsslag - herunder udgangsposition med battet midt for kroppen og let foroverbøjet
- basal teknik i for- og baghåndsflugtninger - herunder udgangsposition med battet midt for kroppen
- bevægelse i position til slaget ("hen-og-stå, så-slå")
- fortrolighed med regler – især double-bounce-reglen ved serv, non-volley i ”køkkenet” samt pointtælling i double
- kendskab til (men ikke beherskelse i praksis) af hensigtsmæssig position på banen i henholdsvis defensiv og offensiv
Materiale:
Videogennemgang af reglerne i pickleball: Pickleball Rules | The Definitive Beginner's Resource to How to Play Pickleball (ca. 1,5 sider)
Damedouble på eliteniveau: WOMEN'S PRO GOLD 2024 US Open Pickleball Championships (ca. 5 min.) (ca. 1,5 sider)
”DTF og DGI indgår pickleball-aftale med Sport Scandinavia” – artikel fra Dansk Tennis Forbund (ca. 2 sider)
I alt ca. 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56076065169",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56076065169",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56076065169"
}