Titel
6
|
Mørkets mysterier - Knæk koden til krimi
Indhold og fokus
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige krimier (inden for det udvidet tekstbegreb). Derudover har vi arbejdet med genren, begreber m.m. Forløbet har både berørt både fiktion og fakta (true crime). Eleverne har arbejdet med "Mørkeland" som værk med fokus på podcastgenren, true crime og etikken ved true crime. Derudover har de også selv lavet en podcast om en selvvalgt krimi som værk. Der er derfor både blevet arbejdet teoretisk med begreberne samt praktisk med begreberne. Forløbets formål har været at opnå kendskab til krimigenren, dens undergenrer og historie, få forståelse for krimiens begreber, forstå forskellen på krimi og true crime samt få kendskab til argumentation.
Faglige mål og kernestof
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– kanonforfatter: Karen Blixen
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– Værklæsning, podcast og spillefilm (værk 5)
– Værklæsning, roman (værk 6)
Kernestof
Agatha Christie: AF "Mordet i det blå tog" (1952)
Sjöwall Wahlöö: AF "Den grinende strisser" (1968)
Sara Paretsky: AF "Pletskud" (2018)
Liza Marklund: AF "Sort hvid" (2011)
DR-serien Den som dræber (sæson 1, afsnit 9)
Arne Dahl: AF "Efterskælv", kap. 1-2 (2006)
Karen Blixen: "Den fede mand" (1958)
Agatha Christie: "Ulykke" (1975)
Camilla Bjerregaard Aurvig og Kristine Sofie Bugbee:"Mørkeland" (2018) afsnit 38 (podcast, værk)
Mikkel Nørgaard (insr.)/Jussi Adler-Olsen: "Kvinden i buret (2013) (spillefilm, værk)
Selvvalgt krimi (min. 200 sider, dansk forfatter) (værk):
Amro: Ole Frøslev: Frosne sjæle (201 sider)
Assadaporn: Ole Frøslev: Frosne sjæle (201 sider)
Bayar: Jussi Adler Olsen: Over grænsen (208 sider)
Benedikte: Jussi Adler Olsen: Flaskepost fra P (485 sider)
Boaz: Jussi Adler Olsen: Over grænsen (208 sider)
Camilla: Sara Blædel: Opløst (336 sider)
Carl: Jussi Adler Olsen: Over grænsen (208 sider)
Casper: Jussi Adler Olsen: Over grænsen (208 sider)
Celina: Jens Henrik Jensen: Oxen – De hængte hunde (416 sider)
Frederikke: Jussi Adler Olsen: Fasandræberne (399 sider)
Helena: Søren Sveistrup: Kastanjemanden (528 sider)
Katrine: Julie Hastrup: En torn i øjet (342 sider)
Laura: Sara Blædel: Opløst (336 sider)
Louise: Sara Blædel: Elins død (336 sider)
Lærke: Søren Sveistrup: Kastanjemanden (528 sider)
Mads: Ole Frøslev: Frosne sjæle (201 sider)
Malou: Søren Sveistrup: Kastanjemanden (528 sider)
Mary: Ole Frøslev: Frosne sjæle (201 sider)
Max: Søren Sveistrup: Kastanjemanden (528 sider)
Patrick: Sara Blædel: Bedemandens datter (337 sider)
Sajjad: Jussi Adler Olsen: Over grænsen (208 sider)
Signe: Jussi Adler Olsen: Kvinden i buret (378 sider)
Silas: Søren Sveistrup: Kastanjemanden (528 sider)
Simone: Jussi Adler Olsen: Flaskepost fra P (485 sider)
Victoria: Ulrik Lauritzen: Flod (348 sider)
Supplerende stof
Ole Schultz Larsen: "Håndbog i dansk", 4. udg. (2015-17)
Stefan Brockhoff: "Kriminalromanens 10 bud" (????)
Sandie Westh: Artiklen "Radiovært langer ud efter populær podcast" (2019)
Kriminallitteratur (historisk overblik + undergenrerne: Guldalderkrimi, den hårdkogte krimi, politikrimi, den skandinaviske krimi/nordic noir
Powerpoint med forklaringer til krimiens personer (opklarerens rolle som f.eks. detektiv, politibetjent, agent, journalist mv., ofret/ofrerne, forbryderen/forbryderne, vidner og mistænkte), krimiens opbygning (”whodunit” og ”wowcatchem”), opklaringsarbejdet (spor, vildspor, deduktion), spændingsopbygning (suspense og surprise, tilbagehold, cues og clues, set-up og pay-off, plottwist)
Powerpoint med forklaringer af podcastgenren, herunder podcastformater (snakkepodcast/people chatting, storytelling-podcasts/people telling stories), snakkepodcastens underformater (monolog, interview, samtale), storytelling-podcastens underformater (podcastdramaet, podcastdokumentaren, episode-fortælling, føljeton-fortælling, flere fortællinger) og lyde
Toulmins argumentationsmodel
Krimien som genre (den analyserende artikel) med analyse af traileren til Kastanjemanden (2021)
Samlet omfang: ca. 300-400 sider
|