Holdet 2023 1q DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Bente Vorup Larsen, Louise Holm Jensen, Ole Mortensen
Hold 2023 1q DA (1q DA, 2q DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begyndelser
Titel 2 Familie
Titel 3 Det værste - og det bedste
Titel 4 Den vinklede virkelighed
Titel 5 Kønsroller og kønsidentiteter
Titel 6 Mørkets mysterier - Knæk koden til krimi
Titel 7 Historieopgaven: Drømmen om et nyt liv
Titel 8 Byen og landet
Titel 9 Takter til tiden
Titel 10 Sprog i SoMe
Titel 11 Skriftlighedsforløb 2.0
Titel 12 Det er uhyggeligt
Titel 13 Fake News: Den der råber lyver
Titel 14 Det moderne og folkelige gennembrud
Titel 15 Litteratur og velfærd
Titel 16 Nyeste tid
Titel 17 Repetition og klar til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begyndelser

Indhold og fokus
Fokus: at lære om forforståelse og fortolkningshypoteser. Lære om åbne og lukkede tekster.
Desuden om åbningsmodeller og om, hvordan en tekst kan lægge spor ud i sin åbning og give læseren bestemte forventninger til det videre forløb.
I forløbet præsenteres det udvidede tekstbegreb samt danskfagets tre perspektiver (sprog, litteratur, medier), som indeholder forskellige metoder og begreber til analysearbejdet, samt det retoriske pentagram.

Faglige mål og kernestof
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

- et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag
- retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen
- kanonforfattere: St. St. Blicher og Herman Bang
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer-
- kommunikationsanalyse
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Kernestof
"Start med et kram", Dagbladet Roskilde, 8/8 2017 (uddrag)
Sivas: "Sidste timer", "Discowax" 2018 (uddrag)
Helle Helle: "Dette burde skrives i nutid" (2011)
Herman Bang: "Gennem Rosenborg have" (1899)
Henning Mortensen: "Begyndelse" (2010)
St. St. Blicher: AF "Trækfuglene" (1838)
Adda Djørup: "Hjem" (2015)
Lars Kepler: "Hypnotisøren" (2009)
David Lagerkrantz og Zlatan Ibrahimoviz: "Min historia - jag är Zlatan Ibrahimoviz" (2011)
Hallgrimur Helgason: "Stormland" (2007)
Audi-reklame: #DriveProgress, "Daugther" (youtube.com)
"Vikings" sæson 1, 1. afsnit. (åbningssekvens)

Supplerende stof
Mads Rangvid og Mimi Sørensen: ”Begyndelser” in "Perspektiver i dansk" (2018)

Samlet omfang: 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Familie

Indhold og fokus
Forløbet introducerer litterær analyse og litteraturhistorisk samt genremæssig perspektivering i arbejdet med af romanuddrag og noveller, der kredser om temaet 'Familie'. Der fokuseres på motiv, tema, fortolkning, fortællerforhold, synsvinkel, personkarakteristik, miljøkarakteristik og sprog/stil.
Endvidere trænes skriftlighed med fokus på resumé, citatbrug, overskrift, sproglig analyse af rytme og flow.

Faglige mål og kernestof
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering

Kernestof
Camilla Christensen: "Veninder" (1996)
Pia Juul,: "Alle kan ro" (2008)
Kristian Bang Foss: AF "Frank vender hjem" (2019)
Tove Ditlevsen: "Aften" (1958)

Supplerende stof
Ole Schultz Larsen: "Håndbog i dansk", 4. udg. (2015-17), ss. 38-49 og 54-67
Barbara Kjær Hansen et al: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", 3. udg. (2020), ss.278-94


Samlet omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det værste - og det bedste

Indhold og fokus
Forløbet er knyttet til projekt- og praktikforløb 1, og det inkluderer en værklæsning af Søren Ulrik Thomsen, hvor eleverne har arbejdet med litterær analyse, sproglig/grammatisk analyse samt remediering og kreativ skrivning i samarbejde med de praktisk-musiske fag i projektforløbet.

Faglige mål og kernestof
- Mindst ét værk vælges med udgangspunkt i elevens fagpakke eller projekt- og praktikforløb.
- Digtsamling (værk 1)
- Litterært perspektiv
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
-  arbejde metodisk med tekster gennem kreative arbejdsprocesser
- arbejde metodisk med tekster gennem litteraturanalyse og -fortolkning

Kernestof
Søren Ulrik Thomsen: "Det værste og det bedste" (2002)

Supplerende stof
Ole Schultz Larsen: "Håndbog i dansk", 4. udg. (2015-17) ss. 134- 39, 141-43, 266-67

Samlet omfang: 50 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Den vinklede virkelighed

Indhold og fokus
Forløbet sætter fokus på analyse af og begreber knyttet til avistyper, avisstof og samfundsområder. Desuden arbejdes der med nyhedskriterier, komposition - herunder nyhedstrekanten, lay-out, kilder, vinkling samt avisens genrer og det journalistiske sprog. I forlængelse af avisstoffet er der er arbejdet med dokumentarens fortælleformer, genretyper samt og fakta- og fiktionskoder, samt begreber knyttet at analysere levende billeder.

Faglige mål og kernestof
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– Værklæsning, dokumentar (værk 2)
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Kernestof
Annemette Ross Jensen: "Her er hunden, som Thor bed", Frederiksborg Amtsavis, 16/3 2013
Søren Flott et al:  "Som om solen kom for tæt på" Jyllands-Posten, 4/11 2004
Thomas Lauritzen: "Terror i Bruxelles: Stopper det aldrig?", 22/3 2016
Stine Eskildsen: "Hovedløse kroppe overalt: Bruxelles i chok efter blodige terrorangreb", Ekstra Bladet 22/3 2016
Jacob Haislund et al: "Da Danmark holdt løbefest med kronprinsen",  22/5 2018
Christian Mejdahl:”Frede fup og fidus”, Ekstra Bladet, 29/5 2023
Christian Sønderby Jepsen: "Testamentet" (2012)
Henrik Østergaard: "Drama dumpede ind af brevsprækken" 1/2 2012 (http://www.ekkofilm.dk/artikler/drama-dumpede-ind-af-brevspraekken/)
Jacob Strid: "Socialpornografi og mediealfonser" 11/9 2004
http://www.ekkofilm.dk/artikler/socialpornografi-og-mediealfonser/
Mette Skov Hansen: "Penge er ikke alt - det ved jeg nu", Kristelig Dagblad, 24/3 2012,

Supplerende stof
Ole Schultz Larsen: "Håndbog i dansk", 4. udg. (2015-17) ss. 197-238
DR.dk: "Ryd forsiden!  Et indblik i maskinrummet hos de store morgenaviser.", (2019),https://www.dr.dk/drtv/serie/ryd-forsiden_147623,
Gitte Horsbøl (2004): 'Den iscenesatte virkelighed - fra nyheder til reality', s. 8-26 og 59-71: At analysere levende billeder (udtryk, form, indhold, budskab og dokumentarens grundtyper)
Det danske filminstitut: "Hvad er en dokumentarfilm?" (2024)

Samlet omfang: 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kønsroller og kønsidentiteter

Indhold og fokus
Vi har i dette forløb arbejdet med kønsroller og kønsidentiteter. Forløbet begyndte med en diskussion af, hvor mange køn der findes, så det tydeliggøres at der ikke findes et entydigt svar herpå. Herefter fulgte en række overordnede kønsbegreber og et kig på, hvordan kønnene blev fremstillet i reklamer før i tiden versus nu. Dernæst fulgte en analyse af kønsroller i musik og kvindesynet i rap efterfulgt af socialkonstruktivistiske og queerteoretiske analyser af både tekster og dokumentar. Eleverne har arbejdet med perspektiver på kønsroller og kønsidentiteter fra før i tiden til i dag med særligt fokus på socialkonstruktivistisk og queerteoretisk analyse. Undervejs er et skriftlighedsforløb inkorporeret, hvor der har været fokus på introduktion til og arbejde med den analyserende artikel som genre.

Faglige mål og kernestof
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
Arbejde metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
Arbejde metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
- Værklæsning, dokumentarserie (værk 3)
- Værklæsning, digtsamling (værk 4)

Kernestof
Van Heusen slipse-reklame: ”Vis hende, det er en mands verden” (1951)
North State cigaret-reklame: ”Tænd en North State mens De venter” (1960)
Eli Rezkallahs gengivelse af Van Heusen slipse-reklamen (2018)
Dove Men+Care-reklame: ”Real Strength” (2015)
Oregon’s arbejdsstyrke for sygeplejersker-reklame: “Are You Man Enough To Be A
Nurse” (2013)
Mac-reklame: ”Strength” (2014)
PPS finansvirksomhed-reklame: ”Woman Acknowledged” (2018)
Hugo Boss-reklame: ”Boss Ma Vie” (2018)
Yvonne Chaka Chaka: ”Every Woman Needs A Man” (1985)
Miley Cyrus: ”Flowers” (2023)
Jokeren: ”Kvinde Din – Møgluder” (2003)
Tessa: ”Ben” (2019)
DR3 Tværs-afsnittet "Frey er faktisk non-binær" (dokumentserie, sæson 6, episode 4)
Giovanni Boccacio: "Nonnernes Gartner” (1350) (verdenslitteratur i oversættelse)
Naja Marie Aidt: ”Sår” (2006)
DR-serie: "Et helt menneske" (afsnit 1-4) (dokumentarserie, værk 3)
Tekster fra sociale medier
Tove Ditlevsen: "Pigesind" (1939) (digtsamling, værk 4)
Tobias Rahim: "Når mænd græder" (2022)
Glenn Bechs "Essayistisk manifest" (2021)
Disney-sangteksten "Rigtige mænd" (1998) fra filmen Mulan

Supplerende stof
Ole Schultz Larsen: "Håndbog i dansk", 4. udg. (2015-17) ss. 71-87
Borgerforslag, "Der er to køn, mand og kvinde. Køn er biologisk og genetisk
bestemt" (2021), https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-08006
Rasmus Kernn-Jespersen: "Hvor mange køn findes der", Videnskab.dk, 2016,
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvor-mange-koen-findes-der/
Sara Maarup Thomsen: "Interkønnet, ciskønnet og queer: Kan du finde rundt i de 30 kønsbegreber?", Kristeligt Dagblad 2021,
https://www.kristeligt-dagblad.dk/ligestilling-og-koen/interkoennet-ciskoennet-ogqueer-kan-du-finde-rundt-i-de-30-koensbegreber
Sheila Bakhshi et al: "Er du køn," ukendt, s. 5-7
Ditte Campion: "Blik for køn - Kønsdiskurser, hate speech, queerteori", Dansklærerforeningen, 2020, afsnittet "Biologi som tilfældig markør", (s. 14-15) +
"Køn er noget man gør (performance)" (s. 18-19) + "Køn er noget der gør én (performativitet)" (s.19-21)
Ditte Campiion: "Blik for køn - Kønsdiskurser, hate speech, queerteori", Dansklærerforeningen, 2020, afsnittet "Køn betyder noget", (s. 76-77) + "Den
heteroseksuelle matrice" (s. 77-79) + "Køn og seksualitet som kontinua" (s. 79-81) +"Seksualitet som konstruktion - og heteronormativiteten" (s. 82-84) + "Subversion -en metode til normforhandling" (s. 84)

Samlet omfang: 180 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29,25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Mørkets mysterier - Knæk koden til krimi

Indhold og fokus
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige krimier (inden for det udvidet tekstbegreb). Derudover har vi arbejdet med genren, begreber m.m. Forløbet har både berørt både fiktion og fakta (true crime). Eleverne har arbejdet med "Mørkeland" som værk med fokus på podcastgenren, true crime og etikken ved true crime. Derudover har de også selv lavet en podcast om en selvvalgt krimi som værk. Der er derfor både blevet arbejdet teoretisk med begreberne samt praktisk med begreberne. Forløbets formål har været at opnå kendskab til krimigenren, dens undergenrer og historie, få forståelse for krimiens begreber, forstå forskellen på krimi og true crime samt få kendskab til argumentation.

Faglige mål og kernestof
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– kanonforfatter: Karen Blixen
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– Værklæsning, podcast og spillefilm (værk 5)
– Værklæsning, roman (værk 6)

Kernestof
Agatha Christie: AF "Mordet i det blå tog" (1952)
Sjöwall Wahlöö: AF "Den grinende strisser" (1968)
Sara Paretsky: AF "Pletskud" (2018)
Liza Marklund: AF "Sort hvid" (2011)
DR-serien Den som dræber (sæson 1, afsnit 9)
Arne Dahl:  AF "Efterskælv", kap. 1-2 (2006)
Karen Blixen: "Den fede mand" (1958)
Agatha Christie: "Ulykke" (1975)  
Camilla Bjerregaard Aurvig og Kristine Sofie Bugbee:"Mørkeland" (2018) afsnit 38 (podcast, værk)
Mikkel Nørgaard (insr.)/Jussi Adler-Olsen: "Kvinden i buret (2013) (spillefilm, værk)

Selvvalgt krimi (min. 200 sider, dansk forfatter) (værk):

Amro: Ole Frøslev: Frosne sjæle (201 sider)
Assadaporn: Ole Frøslev: Frosne sjæle (201 sider)
Bayar: Jussi Adler Olsen: Over grænsen (208 sider)
Benedikte: Jussi Adler Olsen: Flaskepost fra P (485 sider)
Boaz: Jussi Adler Olsen: Over grænsen (208 sider)
Camilla: Sara Blædel: Opløst (336 sider)
Carl: Jussi Adler Olsen: Over grænsen (208 sider)
Casper: Jussi Adler Olsen: Over grænsen (208 sider)
Celina: Jens Henrik Jensen: Oxen – De hængte hunde (416 sider)
Frederikke: Jussi Adler Olsen: Fasandræberne (399 sider)
Helena: Søren Sveistrup: Kastanjemanden (528 sider)
Katrine: Julie Hastrup: En torn i øjet (342 sider)
Laura: Sara Blædel: Opløst (336 sider)
Louise: Sara Blædel: Elins død (336 sider)
Lærke: Søren Sveistrup: Kastanjemanden (528 sider)
Mads: Ole Frøslev: Frosne sjæle (201 sider)
Malou: Søren Sveistrup: Kastanjemanden (528 sider)
Mary: Ole Frøslev: Frosne sjæle (201 sider)
Max: Søren Sveistrup: Kastanjemanden (528 sider)
Patrick: Sara Blædel: Bedemandens datter (337 sider)
Sajjad: Jussi Adler Olsen: Over grænsen (208 sider)
Signe: Jussi Adler Olsen: Kvinden i buret (378 sider)
Silas: Søren Sveistrup: Kastanjemanden (528 sider)
Simone: Jussi Adler Olsen: Flaskepost fra P (485 sider)
Victoria: Ulrik Lauritzen: Flod (348 sider)

Supplerende stof
Ole Schultz Larsen: "Håndbog i dansk", 4. udg. (2015-17)
Stefan Brockhoff: "Kriminalromanens 10 bud" (????)
Sandie Westh: Artiklen "Radiovært langer ud efter populær podcast" (2019)
Kriminallitteratur (historisk overblik + undergenrerne: Guldalderkrimi, den hårdkogte krimi, politikrimi, den skandinaviske krimi/nordic noir
Powerpoint med forklaringer til krimiens personer (opklarerens rolle som f.eks. detektiv, politibetjent, agent, journalist mv., ofret/ofrerne, forbryderen/forbryderne, vidner og mistænkte), krimiens opbygning (”whodunit” og ”wowcatchem”), opklaringsarbejdet (spor, vildspor, deduktion), spændingsopbygning (suspense og surprise, tilbagehold, cues og clues, set-up og pay-off, plottwist)
Powerpoint med forklaringer af podcastgenren, herunder podcastformater (snakkepodcast/people chatting, storytelling-podcasts/people telling stories), snakkepodcastens underformater (monolog, interview, samtale), storytelling-podcastens underformater (podcastdramaet, podcastdokumentaren, episode-fortælling, føljeton-fortælling, flere fortællinger) og lyde
Toulmins argumentationsmodel
Krimien som genre (den analyserende artikel) med analyse af traileren til Kastanjemanden (2021)

Samlet omfang: ca. 300-400 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Historieopgaven: Drømmen om et nyt liv

Indhold og fokus
I forløbet har vi taget udgangspunkt i historieforløbet ”Udvandring”, hvor vi her har arbejdet med emnet fra en danskfaglig vinkel. Vi havde først fokus på udvandringen (Drømmen om Amerika), og hvordan denne kommer til udtryk i litteraturen, hvorefter vi bevægede os op i tiden til i dag. I dag er Danmark ikke længere kun et udvandringsland, men det er også blevet til et land, mennesker søger mod, hvorfor vi også har arbejdet med indvandring. Vi har både arbejdet med fiktions- og faktatekster inden for både litteratur, medie og sprog. Forløbets formål har været, at eleverne lærer at skelne mellem, hvordan vi behandler det samme emne i en danskfaglig – og historiefaglig kontekst, lærer at se udviklingen i tekster ifm. udvandring og indvandring, laver en sproglig analyse af faktatekst med fokus på tekstens tone og opnår en forståelse for skriftlighed, formalia m.m. i større opgaver.

Faglige mål og kernestof
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag
– Kanonforfatter: Johs. V. Jensen
Arbejde metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Arbejde metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Kernestof
Edvard Petersen:: "Udvandrerne på Larsens Plads” (1890)
Christian Winther: ”Flugten til Amerika” (1830)
Johannes V. Jensen: "Bo'l" (1906)
Jakob Holm (og brevenes forfattere) AF "Breve hjem - fra danske udvandrere 1850-1950"
Hanna Lundblad og Stig Thorsboe: "Sønnen fra Amerika" in "Badehotellet" (2015) (sæson 2, afsnit 3)
Martin Jensen:  AF ”Døden er et øjeblik” (to kapitler)
Frederik Vad: "Tale om udlændingestramninger" (2024) (https://www.dansketaler.dk/tale/frederik-vads-tale-i-folketinget-om-udlaendingestramninger)
Mohammad Saad Faqrodin: "Tale om integration til Nordisk Talefest" (2023) (https://dansketaler.dk/tale/mohammad-saad-faqrodins-tale-til-nordisk-talefest)
Jesper Wung-Sung: "Limbus" + tegneserie fra novellesamlingen "Pære-perker-dansk #4 +#10 (2011)
Jonas Poher Rasmussen (instr.): "Flugt" (2021), animationsfilm

Supplerende stof
Ole Schultz Larsen: "Håndbog i dansk", 4. udg. (2015-17) ss. 147-68

Samlet omfang: 90 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Byen og landet

Indhold og fokus
Dette forløb er udformet efter klassens studietur til Berlin, hvorfor forløbet har været to-delt: 1. del om byen og 2. del om landet. Forløbet har fokuseret på lyrik om byen og landet, og forløbet har haft et litteraturhistorisk fokus på romantik, herunder nyplatonisme, universalromantik og nationalromantik (landet) og ekspressionisme, 80'er lyrik og storbymodernisme (byen). Derudover er der koblet et nutidigt perspektiv med værdipolitisk fokus på nationalisme og danskhed i forlængelse af den nationalromantiske del af forløbet.

Faglige mål og kernestof
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
Arbejde metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- Kanonforfattere: Tom Kristensen, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, H.C. Andersen

Kernestof
Skønlitteratur om byen:
Tom Kristensen: ”Nat i Berlin” (1921)
Emil Bønnelycke ”Berlin” (Grafisk digt) (1919)
Dan Turèll: ”Gennem Byen en sidste gang” (1977)
Per Højholt: ”Gittes monolog om strøget” (1983)
Michael Strunge: "19. juni 1983, 25 år. København." (1984)

Skønlitteratur om  land og natur:
Schack von Staffeldt: "På Toppen af Mont-Cenis" (1804)
Adam Oehlenschlæger: "Der er et yndigt land" (1819-20)
N.F.S. Grundtvig: ”Langt højere bjerge”(”Danmarks Trøst”) (1820)
H.C. Andersen: "Danmark, mit fædreland" + Isam B' version af ditto. (1850/2007)
Isam B: "Ramadan i København" (2020)

Isam B: "Hamas’ angreb d. 07. Oktober var terror, men gør det Hamas til en terrororganisation? NEJ Alle mennesker har ret til at kæmpe for deres..." video på Instagram d. 9. december 2023

Morten Messerschmidt: "Isam B har vist sit sande jeg - rejs hjem", video på Facebook d. 10. november 2023.

Dansk Folkepartis valgvideo 2007: "Dansk Folkeparti - Valgvideo 2007" (youtube.com)
Dansk Folkepartis valgvideo 2011: "Jeg er Danmark" (youtube.com)
Dansk Folkepartis valgvideo 2022: "Vi skal sætte Danskerne Først!" (youtube.com)
TikTok-kampagne 2023: "DF spreder julestemning 😂😂 #rejshjem #danskfolkeparti #df #dkpol #dk..." | df kampagne video | TikTok

Supplerende stof
Ole Schultz Larsen: "Håndbog i dansk", 4. udg. (2015-17) ss. 87-101, 296-98, 102-123
Barbara Kjær Hansen et al: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", 3. udg. (2020), ss. 102-104, 105-109, 155-57, 191-93

Samlet omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2q DA Studietursopgave (fælles) 06-09-2024
2q DA Studietursopgave (individuel) 06-09-2024
2q DA Skriveøvelse 1 25-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 28,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Takter til tiden

Indhold og fokus
Forløbet  er et tematisk forløb om politiske sange i det 20. og 21. århundrede. De valgte sange i forløbet har en spredning fra starten af 1900-tallet med eksempler fra hver dekade frem til i dag. De valgte sange er udvalgt ud fra, at de indeholder samfundskritiske elementer, dvs:

- Sangen hylder/kritiserer politiske ideologier
- Sangen indeholder identitets- og værdipolitiske emner
- Sange der belyser, problematiserer/stiller spørgsmålstegn ved:
- Social ulighed, undertrykkelse og uretfærdighed
- Pligt og lyst fx i forhold til arbejdslivet og fritidslivet
- Kønsmæssig ligestilling eller seksualitet
- Bestemte former for adfærd og personlighedstræk

Faglige mål og kernestof
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Arbejde metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– litteraturanalyse og -fortolkning
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Kernestof
Oskar Hansen: "Når jeg ser et rødt flag smælde" (1923)
Poul Henningsen: "Man binder os på hånd og mund" (1940)
Poul Henningsen: "Fandens oldemor" (1951)
Halfdan Rasmussen "Noget om helte" (1955)
Per Dich "Sådan er kapitalismen" (1965)
Skousen og Ingemann: ”Herfra hvor vi står” (1971)
Trille: ”Øjet” (1970)
C.V. Jørgensen: ”Bellevue” (1977)
Kliché: ”Militskvinder” (1980)
Shubidua: ”Den grønne” (1982)
Rockers by Choice: "Terminen trækker mig ned" (1992)
Bikstok Røgsystem: "Fabrik" (2005) + musikvideo
Ulige numre: "Frit land" (2015) + musikvideo
Hugorm: "Pottemanden" (2020) + musikvideo
Iomfro: "Ægte kvinde" (2021) + musikvideo

Supplerende stof
Mads Rangvid og Mikkel Guldhammer Sparsø: "Takter til tiden" (2017) ss.12-16
Ole Schultz Larsen: "Håndbog i dansk", 4. udg. (2015-17), ss. 296-298

Samlet omfang: 45 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Sprog i SoMe

Indhold og fokus
Forløbet har til formål at give eleverne en dybdegående forståelse af, hvordan sprog bruges og udvikles i sociale medier. Gennem undersøgelser af forskellige sociale medieplatforme og deres sproglige karakteristika, vil eleverne opnå indsigt i de sociale, kulturelle og teknologiske faktorer, der påvirker vores digitale kommunikation. I forløbet har eleverne specifikt arbejdet med:

- At forstå hvad der sker, når vi bruger sproget på sociale medier​
- At forstå hvad der kendetegner den kontakt, vi har i kommunikationen og interaktionen​
- At analysere det sprog, der findes online i almindelighed og anvendes på sociale medier i særdeleshed​
- At forstå sproghandlinger der optræder på sociale medier​, fx at like, dele, flirte, kritisere, debattere, trolle mm.
- At analysere og fortolke sproglige træk ved forskellige sociale medier, herunder medialekter, syntaktisk og relationel tegnsætning, alternative stavemåder og multimodalitet.
- At vurdere den sociale og kulturelle betydning af sproglige valg i sociale medier.
- At reflektere over egen sprogbrug i sociale medier og dens konsekvenser.
- At udvikle kompetencer i at analysere og producere digitale tekster.

Faglige mål og kernestof
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
Arbejde metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Kernestof
Tina Thode Hougaard et al. (2018): "Sprog i sociale medier" s. 15-19, 42-48, 56-59, 62-66, 94-101, 148-53.
Eksempler fra sociale medier (elever har selv fundet eksempler fra egen kommunikation, og indhold, de har delt)

Supplerende stof
Ole Schultz Larsen: "Håndbog i dansk", 4. udg. (2015-17) ss. 272-274
Lars Igum Rasmussen et al: "Dating-ordbogen. Sådan forstår du unges kærlighedsord" fra https://politiken.dk/danmark/art9944049/Sådan-forstår-du-unges-kærlighedsord

Samlet omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Skriftlighedsforløb 2.0

Indhold og fokus
Forløbet har haft fokus på faglig formidling som forberedelse til SSO. Eleverne har arbejdet individuelt med grammatiske øvelser fra "MinLæring" med henblik på at træne sproglig og grammatisk korrekthed. Formalia og redegørelse som fremstillingsform er repeteret i forløbet samt genrekrav til den analyserende og debatterende artikel, herunder 'den personlige stemme'.

Faglige mål og kernestof
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.

Kernestof
MinLæring: "Bøjningsfejl, Fejl i sætningsopbygning, Et eller to ord, Forkert ord eller udtryk, Ord der forveksles med hinanden" (2024-25)

Samlet omfang: 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Det er uhyggeligt

Indhold og fokus
Forløbet undersøger fænomenet 'det uhyggelige' med udgangspunkt i spillefilmen "Gräns" (2018) instrueret af Ali Abbasi. Filmen er baseret på John Ajvide Lindqvist: "Gräns" in "Pappervägge" (2006), som eleverne også har læst uddrag fra på svensk. Der er arbejdet med spillefilmsanalyse, herunder filmiske virkemidler.

I forlængelse af filmvisningen har eleverne arbejdet videre med temaet og læst folkeviser, folkeeventyr, et kunsteventyr og en nyere novelle. I denne forbindelse er eleverne blevet introduceret til den psykoanalytiske analysestrategi. Der er desuden arbejdet med folketro og folkeminder som kontekst til folkeeventyrerne.

Eleverne har afslutningsvist set uddrag af Roar Uthaugs "Troll" (2022) som en genremæssig perspektivering til "Gräns"i almindelighed og forløbet i særdeleshed.

Faglige mål og kernestof
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– Svensk tekst på originalsprog
– Kanonforfatter: H.C. Andersen
– Genrekrav: Folkevise
Arbejde med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Kernestof
Ali Abbasi: "Gräns" (2018), spillefilm
John Ajvide Lindqvist: "Gräns" in "Pappervägge" (2006), novellesamling
"Eleverskud", folkevise
Brd. Grimm: "Nisserne" del 1-3, (1812-15), folkeeventyr
H.C. Andersen: "De røde skoe" (1845), kunsteventyr
Charlotte Weitze: "Skifting" (1996), novelle
Roar Uthaug: "Troll" (2022), uddrag af spillefilm
Dansk Folkemindesamling, tema om Kildevæld, fra kb.dk

Supplerende stof
Ole Schultz Larsen: "Håndbog i dansk", 4. udg. (2015-17) ss. 74-76, 316-18,
Barbara Kjær Hansen et al: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", 3. udg. (2020) ss.34-41
Johannes Nørregaard Frandsen: "En skifting" in Kristeligt Dagblad 13. marts 2009.
Johs. Fibiger et al.: "Det hjemlige som uhjemligt" in "Litteraturens huse" (2009)

Samlet omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Fake News: Den der råber lyver

Indhold og fokus
Forløbet undersøger begrebet 'Fake news" med udgangspunkt i en værklæsning af Lea Korsgaards bog "Den der råber lyver. Mediebrugerens manual til løgnens tidsalder". Forløbet bygger videre på eleverne tidligere forløb om journalistik. Eleverne har arbejdet med bogens 8 bud på, hvordan man imødegår fake news og har gruppevis arbejdet med en videoformidling af bogens pointer. Derudover har eleverne arbejdet med en analyse af sproghandlinger knyttet til de enkelte kapitler.

Faglige mål og kernestof
– analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier

Arbejde med:
– kommunikationsanalyse
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen og argumentation
– Værklæsning (ræsonnerende tekst)

Kernestof
Lea Korsgaard: "Den der råber lyver. Mediebrugerens manual til løgnens tidsalder" (2017)

Supplerende stof
Ole Schultz Larsen: "Håndbog i dansk", 4. udg. (2015-17) ss. 179-83
Mads Rangvid og Mimi Sørensen: ”Fra vinkling til fake news” in "Perspektiver i dansk" (2018)

Samlet omfang: 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Det moderne og folkelige gennembrud

Indhold og fokus
Forløbet har fokus på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden inden for de tre emner: Kirke, køn og klasse, og eleverne undersøger med realisme- og modernismeformer, herunder forskellen på det moderne og folkelige gennembrud, herunder forskellen på naturalisme, realisme og impressionisme. Forløbets litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske kontekst tager udgangspunkt i tre afsnit af Liv Thomsens dokumentarserie "1800-tallet på vrangen". Derudover har eleverne besøgt Museet Køn i Aarhus, hvor de har arbejdet med Det moderne gennembrud i en kurateringsworkshop, der har sat fokus på: opdragelse, beklædning, ægteskab/kærlighed, skole/uddannelse.

Faglige mål og kernestof
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– Kanonforfattere: Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johs. V. Jensen, Martin A. Nexø
Arbejde metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser

Kernestof
Herman Bang: ”En historie fra Skumringen” (1879)
Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød” (1887)
J.P. Jacobsen: ”To verdener” (1879)
"Elverskud" (folkevise, tryllevise)
Martin A. Nexø: ”Lønningsdag” (1900)
Johs. V. Jensen: ”På Memphis Station” (1906)

Supplerende stof
DR2, Liv Thomsen: "1800-tallet på vrangen: Krig, kolera og forhadte kvinder 1850-1864"
DR2, Liv Thomsen: "1800-tallet på vrangen: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner 1864-1880"
DR2, Liv Thomsen: "1800-tallet på vrangen: Klunkestil, navlepilleri og nye tider 1890-1900"
Ole Schultz Larsen: "Håndbog i dansk", 4. udg. (2015-17) s. 278-90, 294-298
Barbara Kjær Hansen et al: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", 3. udg. (2020) ss. 34-36, 127-53, 158-68

Samlet omfang: 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Litteratur og velfærd

Indhold og fokus
Forløbet undersøger litterære, kulturelle og bevidsthedshistoriske udtryksformer i dansk efterkrigstid op til slutningen af 1960'erne med et tekstudvalg, der tematiserer efterkrigstidserfaringer, modernitetserfaringer, herunder par- og familieforhold, individ og fællesskaber samt de nye, funktionalistiske boligformer, der opstår i perioden. Eleverne har stiftet bekendtskab med efterkrigstidsmodernisme, 60'er modernisme og nyrealisme i forløbet jf. begreberne i "Litteraturhistorien på langs og på tværs".
Eleverne har stiftet bekendtskab med 'undersøgende litteraturlæsning' og 'shared reading' i forløbet som en kontrast til den traditionelle, formålsrettede litteraturanalyse og -fortolkning.

Faglige mål og kernestof
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
Arbejde metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– Kanonforfattere: Martin. A. Hansen, Klaus Rifbjerg og Peter Seeberg

Kernestof
Martin A. Hansen: ”Soldaten og pigen” (1947)
Klaus Rifbjerg: ”Det er blevet os pålagt” (1960)
Peter Seeberg: ”Braget” (1962)
Villy Sørensen: "Blot en drengestreg" (1953)
Klaus Rifbjerg: "Håndbold" (1956)
Anders Bodelsen: "Lejligheden" (1965)
Danmark på Film: "Høje Gladsaxe" (1967)
Tove Ditlevsen: "Aften" (1952)

Supplerende stof
Ole Schultz Larsen: "Håndbog i dansk", 4. udg. (2015-17) ss. 79, 294-297
Barbara Kjær Hansen et al: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", 3. udg. (2020) ss. 168-73, 178-84, 184-87

Samlet omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Nyeste tid

Indhold og fokus
Forløbet undersøger temaer og tendenser i den nyeste litteratur med et fokus på sprog/etnicitet, køn og klassemarkører. Der er primært arbejdet med litterær analyse og fortolkning af de enkelte tekster med undtagelse af Glenn Bech-teksten, hvor der er arbejdet med retorisk analyse. Eleverne har derudover arbejdet med remediering af Christina Hagen-teksten. Som en del af forløbet har klassen været på ekskursion til Aarhus, hvor de er blevet vist rundt af en hjemløs (Poverty-walk) som et perspektiv til forløbets samfundsfaglige fokus på klasse- og boligforhold.

Faglige mål og kernestof
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster r fra de seneste fem år
Arbejde metodisk med:
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Kernestof
Glenn Bech: ”1. maj tale” (2022), video og tekst
Claus Beck-Nielsen: AF ”Claus Beck-Nielsen (1963-2001). En biografi” (2003)
Christina Hagen: ”Du ikke den store forståelse…” fra ”White Girl” (2012)
Casper Eric: ”Rosa scroller gennem billeder” fra ”Vi kan gøre meget” (2021)
Stine Askov: AF ”Nøjsomheden” (2022)
Yahya Hassan: ”BARNDOM” (2013)
Sara Rahmeh: AF ”Betonhjerter” (2023)
Røde Mor: ”Betonhjertet” (1975) (læst og lyttet til)
Liv Duvå: AF ”Ned fra himlen” (2024)

Supplerende stof
Ole Schultz Larsen: "Håndbog i dansk", 4. udg. (2015-17) ss. 294-98, 306-08
Barbara Kjær Hansen et al: "Litteraturhistorien på langs og på tværs", 3. udg. (2020) ss. 215-22
Johs. Fibiger et al: ”Identitetsafprøvning og identitetspolitik”, ”Nielsens identitetsperformance” og ”White Trash” in "Litteraturens veje" (2021)
Victor Skov Jeppesen: "Vi er vidner til en flersproglig guldalder i dansk litteratur. Og den er kun lige begyndt" i Dagbladet Information d. 3.11.2023
Danmarks Almene Boliger: "Udsatte boligområder", https://bl.dk/viden-kartotek/udsatte-boligomraader/ (2025)
Regeringen/Ole Birk Olesen: "Ghettolisten 2017 - to nye områder tilføjet", https://regeringen.dk/nyheder/2017/ghetto-listen-2017-to-nye-omraader-tilfoejet-fem-fjernet/ghettolisten-definition-af-en-ghetto/ (2017)
Transportministeriet: "Ghettolisten 2017", https://www.trm.dk/nyheder/2017/ghettolisten-2017 (2017)

Samlet omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Repetition og klar til eksamen

Indhold og fokus
Forløbet har repeteret samtlige metoder, begreber og tekster fra elevernes toårige forløb i dansk. Der har været fokus på tematiske forløb, litteraturhistoriske forløb (overblik) og sprog/mediemæssige forløb. Udgangspunktet har været det litteraturhistoriske overblik i Barbara Kjær Hansen et al: "Litteraturhistorien på langs og på tværs" på tværs af forløbene og de anvendte metoder til de forskellige forløb er primært trænet med udgangspunkt i analysevejledninger og genreoverblikket i  Ole Schultz Larsen: "Håndbog i dansk".
Ud over træning til mundtlig eksamen har eleverne også trænet de to eksamensgenrer: analyserende og debatterende artikel med udgangspunkt i deres skriftlighedsportfolio og feedback frem mod den skriftlige eksamen.

Eleverne har derudover trænet mundtlig eksamen parvis ad to omgange:

- Det litterære perspektiv:
Naja Marie Aidt "En kærlighedshistorie" (1996), fokus på novellegenren samt udvalgte litterære analysebegreber.

- Det sproglige/mediemæssige perspektiv:
”Voteman”, kampagnefilm fra Folketinget, 2014. Varighed: 01:35 min.,
”Gør noget. Gør det bedre. Gør en forskel”, kampagnefilm fra Europa-Parlamentet, 2014. Varighed: 01:37
Jacob Friberg: ”Gruppesex, blowjobs og vold – politikere raser over ny valgvideo”, Politiken.dk d. 12. maj 2014
Fokus på kommunikationsanalyse, målgruppeanalyse samt argumentationsteori

Samlet omfang: 14 sider (eksamenstekster)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer