Vestjysk Gymnasium Tarm
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vestjysk Gymnasium Tarm
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 1p En - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Natasa Stokic, Rasmus Kværndrup Andersen
Hold
2023 1p En (
1p En
,
2p En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Hopes and dreams, color and class
Titel 2
The Windrush
Titel 3
Clash of Cultures, Britain and India
Titel 4
Australia
Titel 5
Exam Topic: Drinking
Titel 6
Exam Topic: Segregation in the US
Titel 7
Exam Topic: Poverty in the UK
Titel 8
Exam Topic: Canada
Titel 9
Forløb#2
Titel 10
Forløb#5
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Hopes and dreams, color and class
Forløbet har fokus på:
- menneskers håb og drømme, men også de sociale, racemæssige, og materielle forhindringer for drømmene
- at håb og drømme ikke nødvendigvis er de samme for alle, fokus på fattigdom og klasseforskelle
Særlige fokuspunkter:
mundtlig færdighed
summary
characterisation
Grammatik
Ordklasser
Sætningsanalyse
Nutid, datid, førnutid
Tekster:
David Shipler, The Working Poor (Uddrag, kapitel 1) (New York: Vintage, 2005)
Langston Hughes, Theme for English B (1994)
J.D. Vance: America's forgotten working class | TED Talk
Housing Segregation and Redlining in America: A Short History | Code Switch | NPR - YouTube
The Segregation Myth: Richard Rothstein Debunks an American Lie | NowThis - YouTube
Film:
Niceville
Page estimate: 28
Indhold
Kernestof:
Tænketænke....
7m Lotto winner Willie Sibbald shares win with workmate.docx £7m Lotto winner Willie Sibbald shares win with workmate
7m Lotto winner Willie Sibbald shares win with workmate.docx
Summary.docx
The Help questions.doc
We'll finish the questions on the film The Help and use them to write characterizations of the main characters in the film
If we get the time
I dag skal vi arbejde med ordklasser og sætningsopbygning. Jeg tager teksteksempler og øvelser med
Ordklasseøvelse, The Crumbling American Dream.odt
Jeg har fundet ud af at lægge opgaver ind så vi arbejder med jeres personkarakteristikker, og så arbejder vi videre med ordklasser
Today we'll work with this poem by Langston Hughes, Theme for English B
Hughes, English B.odt
Idag får de af jer, jeg når at rette, jeres aflevering tilbage som I afleverede mandag, og jeg gennemgår generelle ting ved dem. Ellers skal vi arbejde med vedhæftede tekst. Vi skal ikke læse det hele, kun uddrag.
Work questions, poverty.docx
Idag skal vi arbejde med jeres afleveringer
skriveskabelon_engelsk-b fiktion.pdf
Today we're discussing what we would do if we won the lottery, and this article
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
The Windrush
Louise Bennett-Coverley: Colonization In Reverse (poem, 1966)
Andrea Levy: "That Polite Way That English People Have" (2014)
John Agard: “Listen Mr Oxford don” (poem, 1985)*
John Agard: “Half-Caste” (poem, 2004)
John Agard: "Therapeutic Exercise with the Union Jack
Natalie Morris: "Mixed-race Britons – we are of multiple heritages. Claim them all" (The Guardian, 2022)
Andrea Levy: "This Is My England" (essay, 2014)
BBC: "Windrush", part 1, Arrival
https://www.youtube.com/watch?v=MbNH4JBQiSY&t=299s
Fokuserer på indvandringen fra Commonwealth til Storbrittannien, sociolekter og etnolekter, racisme, sproglig variation
Nonfiktion-analyse, digt-analyse, fiktion, novelle-analyse: indre og ydre karakteristik
Page estimate: 30
Indhold
Kernestof:
I dag skal bruge lidt tid på at brainstorme hvad vores næste forløb skal være, og så skal vi lave en skriveøvelse
sample-letter-to-your-neighbour.pdf
(Nyt forløb): The Windrush Generation
I dag gennemgår artiklen I begyndte at læse sidst og så skal vi læse et lille digt
Half-caste - John Agard - 2004 - gloseret.pdf
Igår arbejdede vi med John Agards digt, I dag arbejder vi med det sidste I fik, af Louise Bennett, se lektien i går
I dag gennemgår vi artiklen af Felicity Capon med interviewet med John Agard, se fredagens lektion. Derefter leger vi lidt med slang
ESL Discussions: Conversation Questions: Speaking Lesson: PARENTING
Read this aloud to each other:
That Polite Way That English People Have - Andrea Levy.pdf
Vi begynder på jeres første reelle skriftlige aflevering i dag
Levy and Morris new version.odt
Andrea Levy, written assignment.odt
Mixed-race Britons - Natalie Morris - The Guardian 2022.pdf
Andrea Levy This is My England.docx
Arbejde med aflevering
Hand-in assignment.odt
I dag arbejder vi med at skrive jeres essay sammen, og måske med diskussionen
I dag gør vi jeres aflevering færdig, finder en dato, og bestemmer nyt forløb.
ESL Discussions: Conversation Questions: Speaking Lesson: GREAT BRITAIN
cicero2-eng.png
Til i dag skal I læse så meget I kan af denne artikel, og så skal vi se lidt standup
Non-fiction analysis.docx
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Clash of Cultures, Britain and India
Great Britain and India, colonization and independence
J. Nehru, A Tryst With Destiny
Kushwant Singh, Karma
Lucy Pasha-Robinson, British culture wouldn't exist without multiculturalism, it's time to take this tired debate off the table
Susmita Bhattacharya, Dusk over Atlantic Wharf
Daljit Nagra, Singh Song
Rahila Khan, Pictures
Supplerende stof
Klip fra komikeren Vir Das' "For India"
Page estimate: 35
https://www.theguardian.com/world/2021/nov/18/indian-comedian-vir-das-accused-of-vilifying-nation
Fokuserer på lingua franca, retorisk analyse, fiktionsanalyse
Indhold
Kernestof:
Virtuel undervisning grundet snestorm. Send hvad I har i slutningen af i dag, så tager jeg fravær ud fra det. I har resten af dagen, ikke bare timen
Virtuel undervisning!
I dag skal vi danne os et overblik over Storbritanniens forhold til Indien og så skal vi gennemgå Indiens "uafhængighedserklæring Tryst with destiny work sheet.odt
I dag arbejder vi med Nehrus tale i detaljer. Så I skal ikke læse mere end I har gjort
Tryst with destiny work sheet.odt
Nehru, A Tryst with Destiny 1947, extract.pdf
Midnight's Children, excerpt.odt
Analyse-skema til essays, tomt.odt
Analyse-skema midnight .odt
Vi øver grammatik i dag, for en gangs skyld. Datid/nutid
https://app.minlaering.dk/login/opret?code=U5Tzi3J8
I dag retter I jeres seneste aflevering efter I alle har fået den retur,
I dag arbejder vi med indre og ydre karakteristik i analyse af fiktion. Vi læser vedhæftede novelle i klassen. Den virker måske lidt lang, men siderne er korte, og sproget er ukompliceret i forhold til hvad jeg har givet jer tidligere pictures.pdf
Vi runder novellen Pictures af (Se sidste lektion)
Australia-kompendium 1pr 2024.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Australia
Kernestof
Baggrundslæsning fra Mogens Frølund, The Grass Was Greener, Systime, 1999
Fra Contexts
Kath Walker, The Past
Jim Jones At Botany Bay
Archie Weller, Going Home
Kevin Rudd, Apology speech
Supplerende stof
Niall Ferguson, How Britain Made the Modern World
DRTV: DNA-detektiven: Drømmetidens Rejse
Page estimate: 25
Retorisk analyse, indre karakteristik
Indhold
Kernestof:
I første lektion arbejder vi med afleveringen.
Vi arbejder videre med talen fra igår, nu med det retoriske pentagram. Husk lige at få søgt på Google på Kevin Rudd apology speech
I dag arbejder vi med den australske nationalsang
I dag ser vi dokumentaren Drømmetidens Rejse og arbejder med digtet The Past af Kath Walker. Se kompendietAustralia-kompendium 1pr 2024.pdf Er også på side 3 i dette dok:
Vi prøver igen, med torsdagens program da CFU ikke virkede
Australia-kompendium 1pr 2024.pdf I dag skal vi arbejde med teksten Going Home i kompendiet, den er lang, så vi læser den på klassen Inden tager vi endnu et digt af Kath Walker som højtlæsning
Iflg årshjulet skal I have feedback-samtaler i marts, så dem begynder vi på i dag.
Vi gør jeres feedback færdig og så arbejder vi med teksten Going Home
Arbejde med næste opgave, om teksten Going Home Going Home.docx
191185_template.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Exam Topic: Drinking
I dette forløb konfronteres eleverne med problematikker vedrørende emnet Drinking. Emnet behandles i fiction og non-fiction og underemner som binge drinking, drinking culture in the UK and DK, social drinking, alcoholism drøftes ud fra de valgte tekster og film, så eleverne bliver i stand til at oparbejde en forståelse for emnerne, som kan bruges som afsæt for en nuanceret faglig diskussion.
Indhold
Generelt fokus på i forløbet:
- Analyse af non-fiction vha. rhetorical pentagon
- Fokus på ethos, pathos og logos i artikler og dokumentarfilm
- Analyse af short stories med særlig fokus på setting og characterisation
- Forhold i UK - Perspektivering til danske forhold
- Udvikling af ordforråd med fokus på synonymer herunder anvendelse af relevante opslagssteder på nettet
- Idiomer
Materiale
Article: Are there positive aspects of binge drinking – ask the British
Internet article: Looking fine on the outside (http://www.thirteen.org/closetohome/stories/html/peggy.html)
Nigel Bunyan, ”Blackpool: The heart of Britain’s drinking culture”, The Guardian, 1 March 2013
Clarkson, Jeremy: "Binge Drinking is Good for you"
Song: Eminem - Not Afraid
Video: Binge Drinking - The Consequences Channel 4 (Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=96TS9qxnqaM&ab_channel=SierraBravo72
)
Documentary film: Drinking with the girls by Cherry Healey. 2009. BBC
Red Lion by Sue Bourne
Short story: The Shed by Chris Womersley
Film: Smashed
Page estimate: 35
Indhold
Kernestof:
How to read Fiction.pdf
How to read Non-Fiction.pdf
Pre-viewing Before viewing this news segment familiarize yourself with these words:
Translate the following words to Danish:
Channel 4 Binge Drinking.docx
Creative writing (10 min.)
Subject and verb in video.docx
Find 6 examples of (x) subject and (o) verb in the video
Vocabulary exercise binge drinking.docx
Titel
Jeremy Clarkson Binge drinking is good for you.docx
quizlet alcohol
Debate: Binge Drinking is good for you?
https://learnenglishteens.britishcouncil.org/exams/speaking-exams/describe-photo-or-picture
game of the goose questions.jpg
Binge Drinking Adds
quizlet
the shed_15.12.17.pdf
Characterization
https://lesn.appstate.edu/fryeem/re4030/character_trait_descriptive_adje.htm
Guess the Movie: Emoji Quiz | Britannica
Peer feedback spørgsmål:
200 Common Themes in Literature
Eminem - Not Afraid | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
Lyrics
The Shed Analysis
8 easy card games to learn and play | Solitaire 365
Lav de markerede verber/udsagnsord i sætningerne om til førnutid:
Hej piger, min datter er syg i dag, hvorfor I skal arbejde selv. I skal arbejde med to dokumenter:
Present perfect – form and use - Test-English
The Castle-8024.pdf
Summary.docx
How_to_write_an_introduction_that_works.pdf
godt eksempel.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Exam Topic: Segregation in the US
Formål:
Forløbet har til formål at dække bekendtgørelsens krav om beskæftigelse med væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA. Under overskriften ”Segregation in the US” undersøges de strukturelle og sociale konsekvenser af raceadskillelse i USA fra slutningen af 1800-tallet til borgerrettighedsbevægelsens kamp mod diskrimination og frem til nutidens efterdønninger af denne historie. Fokus er på, hvordan love, politik og samfundsforhold bidrog til at fastholde racemæssig ulighed, samt hvordan individer og grupper kæmpede for ligestilling og retfærdighed. Emnet giver indsigt i kulturelle, økonomiske, politiske og sociale forhold med særligt fokus på spørgsmål om identitet, rettigheder og racediskrimination. Emnet har derfor primært fokuseret på de personlige beretninger.
Kernestof:
Fra grundbogen "Black Voices":
Paul L. Dunbar, ”The lynching of Jube Benson” (s. 64-70)
Martin Luther King Jr & Malcolm X (s. 119-129)
Supplerende stof:
Klip:
https://www.youtube.com/watch?v=V1Bd16Ni20o
(Dumbo Crows)
Klip:
https://www.youtube.com/watch?v=MXJ6-BEG6wo
(Scrub me mama with a boogie beat)
klip:
https://www.youtube.com/watch?v=-_swtbIi2F0
(Yes, Sir, Mr Bones - Minstrel Show)
Film: The Help
Film: The Butler
Dokumentar: 13th (Den 13. Forfatningsændring)
Page estimate: 40
Indhold
Kernestof:
Board Game - Name 5 Things (1).jpg
The U.S.: 50 States - Map Quiz Game - Seterra
The history of segregation in the USA
The Most Dangerous Writing App
What was the introduction to the documentary about (overall)?How was a black person depicted in movies? How is it today?What is mentioned about the Jim Crow Laws?
Titel
the lynching of jube benson_10.10.17.pdf
Mind Map Brainstorm Whiteboard.png
Homework: Read "The Lynching of Jube Benson"
www.youtube.com
Facebook posts on Lynching of Jube Benson
Quizlet
Summary of Lynching of Jube Benson.docx
Oversættelse af Lynching of Jube Benson
Hangman
The Butler Study Questions.docx
Summary.docx
Free AI Language Teacher · Gliglish · 🇺🇸 🇬🇧 🇦🇺 🇫🇷 🇩🇪 🇭🇺 🇮🇹 🇧🇷 🇵🇹 🇪🇸 🇲🇽
characterization krav.docx
segregation
Characterization of Cecil Gains example:
Interview ChatGPT with following prompt: “Hi, pretend to be a young African American person from the Southern States in the US around year 1950. I will do the interview and the questions.”
rhetorical devices - flash cards.docx
Martin Luther King - I Have a Dream.docx
Gruppe 1
In groups, write an analytical essay about Martin Luther King’s speech” I have a dream”. Include the following analytical points:
https://eslbuzz.com/useful-linking-words-and-phrases-to-use-in-your-essays/
Game of the Goose .docx
10 Extra Powerful Rhetorical Devices for Speeches in College
1. Hvordan er indledningen? Følger den tragtmodellen?
Presentation in groups.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Exam Topic: Poverty in the UK
In this unit we explore poverty in the UK from various angles. Students also conducted a research project zooming in on a specified element of poverty. The topics included child poverty, homelessness, food insecurity, healthcare access, and employment challenges. We also read a novel in this unit tying it to the theme.
Kernestof:
Documentary: Poverty in Britain -- Why are millions of Brits so broke? -- DW Documentary
Novel: Stone Cold by Robert Swindells
Supplerende stof:
UK poverty: Inflation and wage stangation affectice children (short video)
Movie: A Streetcat Named Bob
Keywords:
Poverty
Inequality
Vulnerable
Homelessness
Social Justice
Benefits
Food Banks
Unemployment
Page estimate: 120
Indhold
Kernestof:
ESL Conversation Questions - Poverty (I-TESL-J)
Why do people in the UK live in poverty?Describe the living conditions of the people in the video.
http://iteslj.org/questions/poverty.html
UK poverty: Inflation and wage stagnation affecting children
https://esl-bits.eu/Novellas.for.ESL.Students/StoneCold/indice.html
Jumbled sentences.docx
Homework: read until page 61. (HUSK til og med side 61)
Stone Cold
Film Analysis
Discussion.docx
Read until page 66.
Stone Cold Keywords
Link til lydbogen af Stone Cold
Read until page 94 and finish your analytical essay. We will focus on the discussion today.
Quizlet Stone Cold
Quizlet
Word scramble.pdf
Comic strips
Comic Strips Stone Cold
Analysis the following points on ”Stone Cold”:
Homework: read the rest of "Stone Cold"
Analysis of the following points in ”Stone Cold”:
delt dokument
shared document
Minlæring
debate language.pdf
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Exam Topic: Canada
Canada - The experience of the indigenous peoples
Dette forløb vil arbejde i dybden med Canadas oprindelige folk og deres behandling. Herunder belyses canadisk identitet med fokus på britisk imperialismes spor på den canadiske selvforståelse. I forbindelse med det oprindelige folk undersøges der First, Nations, Inuit og Métis, deres traditioner, ritualer og religioner. Herunder deres oplevelse i det canadiske samfund, "residential schools" og de oprindelige kvinders undertrykkelse.
Under emnet vil spredningen af det engelske sprogs indtrængen i den oprindelig kultur belyses og emnet Lingua Franca bearbejdes. Emnet består både af filmmateriale og tekster som digte.
Kernestof:
• Kory Wilson and Colleen Hodgson. “Colonization”
https://opentextbc.ca/indigenizationfoundations/chapter/43/
• Robert Chr. Thomsen. “Introduction to Indigenous Peoples of Canada”, in Cross
Country Canada. 1. udgave 1. oplag 2014. Lindhardt & Ringhof. Pp. 89-92.
• Robert Stanley Weir. “O Canada” (1908), in Cross Country Canada. 1. udgave 1. oplag 2014. Lindhardt & Ringhof. Pp. 98.
• “O Canada! | Updated Lyrics | Beautiful Visuals | National Anthem”, a video from YouTube website, 2021. (ns: o,5)
https://www.youtube.com/watch?v=mfwu1H8miAY
• Rita Joe. ”I Lost My Talk” (1978) (Poem)
https://www.facinghistory.org/stolen-lives-indigenous-peoples-canada-and-indian-residential-schools/chapter-1/i-lost-my-talk
• Lise Jackson. “Savage” (2009) short film (6 min)
https://www.youtube.com/watch?v=nZnErn34sPg
Supplerende stof:
TV-Show:
Frontier (Netflix) (the first two episodes)
Dokumentar:
De forsvundne piger i Canada - MitCFU
Blog post: https://themindfulrambler.ca/2019/03/01/frontier-harping-on-about-canadian-history/
Page estimate: 32
Indhold
Kernestof:
Colonization – Pulling Together: Foundations Guide
Canada.ppt
dice-game-fun-activities-games_15311_1.jpg
Make a presentation on a text (article, novel, short story, documentary, movie etc.) about the experience of the indigenous peoples. Include the following:
images
Warm up exercise: Interview with an indigenous person in Canada today
a. The use of the word "further" is deliberate,
Assignment 3 example.docx
Assignment 4 Jumbled sentences.docx
Game of the goose template.pptx
Roll a dice and move forward the sum of the roll. The aim is to get to the Finish-square. When you land on a goose, you are allowed to move forward to the next goose. However, if you land on the well, you have to stay in the well and wait one turn.
Frontier: Harping on about Canadian History
Lingua_franca_ i_engelsk.pdf
hangman
Page 1.jpg
Page 2.jpg
GODE EKSEMPLER FRA AFLEVERING 5.docx
research 3 terms.jpg
Questionnaire These Are My People.jpg
https://www.nfb.ca/film/these_are_my_people/
"O Canada" - English with Updated Lyrics and Vocals
O Canada.jpg
"I Lost My Talk"
lisajackson.ca
Afsnit
image.png
Engelsk-B-2019-Opgave-Engelsk-B-2019_v2.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 37,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#2
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#5
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60632071889", "T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60632071889", "H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60632071889" }