Holdet 2023 1p En - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Natasa Stokic, Rasmus Kværndrup Andersen
Hold 2023 1p En (1p En, 2p En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hopes and dreams, color and class
Titel 2 The Windrush
Titel 3 Clash of Cultures, Britain and India
Titel 4 Australia
Titel 5 Exam Topic: Drinking
Titel 6 Exam Topic: Segregation in the US
Titel 7 Exam Topic: Poverty in the UK
Titel 8 Exam Topic: Canada
Titel 9 Forløb#2
Titel 10 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hopes and dreams, color and class

Forløbet har fokus på:
- menneskers håb og drømme, men også de sociale, racemæssige, og materielle forhindringer for drømmene
- at håb og drømme ikke nødvendigvis er de samme for alle, fokus på fattigdom og klasseforskelle

Særlige fokuspunkter:
mundtlig færdighed
summary
characterisation

Grammatik
Ordklasser
Sætningsanalyse
Nutid, datid, førnutid



Tekster:

David Shipler, The Working Poor (Uddrag, kapitel 1) (New York: Vintage, 2005)

Langston Hughes, Theme for English B (1994)

J.D. Vance: America's forgotten working class | TED Talk

Housing Segregation and Redlining in America: A Short History | Code Switch | NPR - YouTube

The Segregation Myth: Richard Rothstein Debunks an American Lie | NowThis - YouTube


Film:
Niceville



Page estimate: 28

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The Windrush

Louise Bennett-Coverley: Colonization In Reverse (poem, 1966)
Andrea Levy: "That Polite Way That English People Have" (2014)
John Agard: “Listen Mr Oxford don” (poem, 1985)*
John Agard: “Half-Caste” (poem, 2004)
John Agard: "Therapeutic Exercise with the Union Jack
Natalie Morris: "Mixed-race Britons – we are of multiple heritages. Claim them all" (The Guardian, 2022)
Andrea Levy: "This Is My England" (essay, 2014)

BBC: "Windrush", part 1, Arrival

https://www.youtube.com/watch?v=MbNH4JBQiSY&t=299s   

Fokuserer på indvandringen fra Commonwealth til Storbrittannien,  sociolekter og etnolekter, racisme, sproglig variation

Nonfiktion-analyse, digt-analyse, fiktion, novelle-analyse: indre og ydre karakteristik


Page estimate: 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Clash of Cultures, Britain and India

Great Britain and India, colonization and independence

J. Nehru, A Tryst With Destiny
Kushwant Singh, Karma
Lucy Pasha-Robinson, British culture wouldn't exist without multiculturalism, it's time to take this tired debate off the table

Susmita Bhattacharya, Dusk over Atlantic Wharf
Daljit Nagra, Singh Song
Rahila Khan, Pictures

Supplerende stof

Klip fra komikeren Vir Das' "For India"


Page estimate: 35

https://www.theguardian.com/world/2021/nov/18/indian-comedian-vir-das-accused-of-vilifying-nation

Fokuserer på lingua franca, retorisk analyse, fiktionsanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Exam Topic: Drinking

I dette forløb konfronteres eleverne med problematikker vedrørende emnet Drinking. Emnet behandles i fiction og non-fiction og underemner som binge drinking, drinking culture in the UK and DK, social drinking, alcoholism drøftes ud fra de valgte tekster og film, så eleverne bliver i stand til at oparbejde en forståelse for emnerne, som kan bruges som afsæt for en nuanceret faglig diskussion.

Indhold
Generelt fokus på i forløbet:
- Analyse af non-fiction vha. rhetorical pentagon
- Fokus på ethos, pathos og logos i artikler og dokumentarfilm
- Analyse af short stories med særlig fokus på setting og characterisation
- Forhold i UK - Perspektivering til danske forhold
- Udvikling af ordforråd med fokus på synonymer herunder anvendelse af relevante opslagssteder på nettet
- Idiomer

Materiale
Article: Are there positive aspects of binge drinking – ask the British
Internet article: Looking fine on the outside (http://www.thirteen.org/closetohome/stories/html/peggy.html)
Nigel Bunyan, ”Blackpool: The heart of Britain’s drinking culture”, The Guardian, 1 March 2013
Clarkson, Jeremy: "Binge Drinking is Good for you"

Song: Eminem - Not Afraid

Video: Binge Drinking - The Consequences Channel 4 (Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=96TS9qxnqaM&ab_channel=SierraBravo72)

Documentary film: Drinking with the girls by Cherry Healey. 2009. BBC
Red Lion by Sue Bourne

Short story: The Shed by Chris Womersley


Film: Smashed


Page estimate: 35

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Exam Topic: Segregation in the US

Formål:
Forløbet har til formål at dække bekendtgørelsens krav om beskæftigelse med væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA. Under overskriften ”Segregation in the US” undersøges de strukturelle og sociale konsekvenser af raceadskillelse i USA fra slutningen af 1800-tallet til borgerrettighedsbevægelsens kamp mod diskrimination og frem til nutidens efterdønninger af denne historie. Fokus er på, hvordan love, politik og samfundsforhold bidrog til at fastholde racemæssig ulighed, samt hvordan individer og grupper kæmpede for ligestilling og retfærdighed. Emnet giver indsigt i kulturelle, økonomiske, politiske og sociale forhold med særligt fokus på spørgsmål om identitet, rettigheder og racediskrimination. Emnet har derfor primært fokuseret på de personlige beretninger.

Kernestof:
Fra grundbogen "Black Voices":
Paul L. Dunbar, ”The lynching of Jube Benson”  (s. 64-70)
Martin Luther King Jr & Malcolm X (s. 119-129)

Supplerende stof:
Klip: https://www.youtube.com/watch?v=V1Bd16Ni20o (Dumbo Crows)
Klip: https://www.youtube.com/watch?v=MXJ6-BEG6wo (Scrub me mama with a boogie beat)
klip: https://www.youtube.com/watch?v=-_swtbIi2F0 (Yes, Sir, Mr Bones - Minstrel Show)

Film: The Help
Film: The Butler
Dokumentar: 13th (Den 13. Forfatningsændring)

Page estimate: 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Exam Topic: Poverty in the UK

In this unit we explore poverty in the UK from various angles. Students also conducted a research project zooming in on a specified element of poverty. The topics included child poverty, homelessness, food insecurity, healthcare access, and employment challenges. We also read a novel in this unit tying it to the theme.

Kernestof:
Documentary: Poverty in Britain -- Why are millions of Brits so broke? -- DW Documentary
Novel: Stone Cold by Robert Swindells

Supplerende stof:
UK poverty: Inflation and wage stangation affectice children (short video)
Movie: A Streetcat Named Bob


Keywords:
Poverty
Inequality
Vulnerable
Homelessness
Social Justice
Benefits
Food Banks
Unemployment

Page estimate: 120
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Exam Topic: Canada

Canada - The experience of the indigenous peoples


Dette forløb vil arbejde i dybden med Canadas oprindelige folk og deres behandling. Herunder belyses canadisk identitet med fokus på britisk imperialismes spor på den canadiske selvforståelse. I forbindelse med det oprindelige folk undersøges der First, Nations, Inuit og Métis, deres traditioner, ritualer og religioner. Herunder deres oplevelse i det canadiske samfund, "residential schools" og de oprindelige kvinders undertrykkelse.
Under emnet vil spredningen af det engelske sprogs indtrængen i den oprindelig kultur belyses og emnet Lingua Franca bearbejdes. Emnet består både af filmmateriale og tekster som digte.


Kernestof:
• Kory Wilson and Colleen Hodgson. “Colonization”
https://opentextbc.ca/indigenizationfoundations/chapter/43/  

• Robert Chr. Thomsen. “Introduction to Indigenous Peoples of Canada”, in Cross
Country Canada. 1. udgave 1. oplag 2014. Lindhardt & Ringhof. Pp. 89-92.

• Robert Stanley Weir. “O Canada” (1908), in Cross Country Canada. 1. udgave 1. oplag 2014. Lindhardt & Ringhof. Pp. 98.


• “O Canada! | Updated Lyrics | Beautiful Visuals | National Anthem”, a video from YouTube website, 2021. (ns: o,5)
https://www.youtube.com/watch?v=mfwu1H8miAY

• Rita Joe. ”I Lost My Talk” (1978) (Poem)
https://www.facinghistory.org/stolen-lives-indigenous-peoples-canada-and-indian-residential-schools/chapter-1/i-lost-my-talk

• Lise Jackson. “Savage” (2009) short film (6 min)
https://www.youtube.com/watch?v=nZnErn34sPg

Supplerende stof:
TV-Show:
Frontier (Netflix) (the first two episodes)

Dokumentar:
De forsvundne piger i Canada - MitCFU

Blog post: https://themindfulrambler.ca/2019/03/01/frontier-harping-on-about-canadian-history/

Page estimate: 32
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer