Vestjysk Gymnasium Tarm
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vestjysk Gymnasium Tarm
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 1q En - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Sanne Høtbjerg Egsgaard Pedersen
Hold
2023 1q En (
1q En
,
2q En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Hopes and Dreams
Titel 2
South Africa (EKSAMENSEMNE)
Titel 3
The Future Awaits! (EKSAMENSEMNE)
Titel 4
Drinking (EKSAMENSEMNE)
Titel 5
The American Dream or Nightmare? (EKSAMENSEMNE)
Titel 6
Being British (EKSAMENSEMNE)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Hopes and Dreams
Forløbet udforsker forskellige menneskers håb og drømme. Forløbet tager udgangspunkt i elevernes egne håb og drømme, samt i de håb og drømme, som de møder gennem forløbets tekster. Hensigten med forløbet er:
- at synliggøre at håb og drømme er vigtige for menneskets personlige drivkraft i livet
- at vise at håb og drømme ikke nødvendigvis er det samme
- at synliggøre at håb og drømme er afhængige af social kontekst
Særlige fokuspunkter:
Intro til faget på gymnasiel niveau
mundtlig færdighed
summary
personkarakteristik
Tekster:
Artikel fra
http://www.bbc.com/news/uk-scotland-edinburgh-east-fife-28755100:
£7m Lotto winner Willie Sibbald shares win with workmate
Short story: A Place in the Sun, by Joanne Harris
Short film Bhagdad Express
Film: The Help
estimeret sidetal: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Hej 1q. Velkommen til engelsk! I skal ikke medbringe bøger
7m Lotto winner Willie Sibbald shares win with workmate.docx
Lektie: Make a bucket list, that is a list of at least 5 things that you want to try/do at least once in your life
Indbydelse introtur hf 2023.docx
glossary a place in the sun.docx
vocabulary fiction characters and setting.pdf
A Place in the Sun (1).pdf
Lektie: Til i dag skal alle være godt i gang med deres første engelskaflevering "When I get older...". Alle skal have skrevet mindst 250 ord. I skal IKKE være færdige til i dag. I får ½ time på klassen til at arbejde med opgaven, til fx at skrive den
A Place in the Sun study questions.docx
Baghdad Express | Future Shorts
Baghdad Express (Short film).docx
Lektie: Sidst (11/9) så I Baghdad Express og lavede et referat på ca. 5-10 linjer på engelsk. Hvis man ikke nåede at blive færdig, skal man lave det hjemme til i dag.
Film analysis compendium.pdf
The Help Study questions.doc
Characterisation køreplan.docx
Ordklasser øvelse studietid.docx
ORDKLASSER med engelske tilføjelser (2).docx
Lektie: I dag skal vi lave grammatik, så I skal medbringe jeres grammatikbog
Regler kongruens og tællelighed fra Stifinderen.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
South Africa (EKSAMENSEMNE)
Formålet med dette forløb er at skabe et kendskab samfundet og livsvilkårene under apartheidtiden i Sydafrika. Vi har bl.a. arbejde med baggrunden for apartheid-tanken, levevilkårene under apartheid, samt kampen mod systemet med særlig fokus på Nelson Mandela.
Tekster
What Life was Like in South Africa During Apartheid
Article: Humphrey Tyler’s Eye-witness Report
Article: Soweto Uprising turns violent
Short story: Dead man's Shoes
Film: Goodbye Bafana
Baggrunds og supplerende materiale
Documentary: Nelson Mandela (fra
mitcfu.dk
)
Youtube-video: Aparthedd explained, fra
https://www.youtube.com/watch?v=S7yvnUz2PLE&t=16s
Youtube-video: Why South Africa adopted the Apartheid system? fra
https://www.youtube.com/watch?v=NmDzfGAEVzU
Youtube-klip:
With Sadness, But No Regrets, South Africa Remembers Tragic Soweto Uprising, fra
https://www.youtube.com/watch?v=NmDzfGAEVzU
Youtube-klip: Sharpeville massacre was turning point in anti-apartheid movement (https://www.youtube.com/watch?v=n2EvZ8cYcC8)
Estimeret sideantal: 40
Indhold
Kernestof:
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
South Africa Project 1hf.docx
Lektie: Hvis man ikke var til undervisningen sidst, SKAL man få set dokumentarfilmen om Nelson Mandela frem til 1:08 + tage noter ud fra arbejdesarket, så man er klar til at arbejde sammen med gruppen i projektet
VIGTIGT: Medbring gerne headset så I kan indtale via mikrofon
Apartheid Explained
Vocabulary South Africa 1
What Life Was Like in South Africa during Apartheid.docx
What life was like in South Africa during apartheid.pdf
Sharpeville massacre was turning point in anti-apartheid movement
humphrey tyler.pdf
Soweto protest turns violent tasks.docx
soweto.pdf
Tjekliste Short analystical essay.docx
Goodbye Bafana study questions 2q.docx
vocabulary fiction characters and setting.pdf
DeadMansShoes2.pdf
analyse af fiktion - short stories og til dels short films.pdf
I dag skal I læse novellen "Dead Man's Shoes". Vi skal arbejde med novelle næste uge, så det er vigtigt at nå at få læst den godt igennem. Der kan være lidt svære ord undervejs, da nogle ord fx navne på byer og steder, er hentet fra Afrikaans. Derfor
Dead Man's Shoes.docx
Dead Man's Shoes analysis.docx
narrator point of view.docx
Lektie: Dead Man's Shoes skal være læst til i dag + du skal have skrevet et resumé på 150 ord på enten dansk eller engelsk
Word Generator
Lektie: Til i dag skal alle have skrevet et summary af "Dead Man's Shoes" på ca. 150 ord, som følger det 6 regler for et godt summary.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
The Future Awaits! (EKSAMENSEMNE)
Dette forløb har særlig fokus på fiktive dystopiske fremtidsforestillinger. Vi arbejder med Dystopia som genre og behandle dystopier i film og litteratur. Vi går på opdagelse i de nutidige problematikker, som den dystopiske fiktion behandler.
Fokus:
- filmiske virkemidler - analyse af film
- Den dystopiske genre
Tekster
Kortfilm: Perfect Naturally
Kortfilm: A Date in Year 2025
Film: The Hunger Games
Short Story: HARRISON BERGERON by Kurt Vonnegut
Teaterstykke på skolen: 1984 af George Orwell
Vigtig baggrundsviden:
Dystopias: Definition and Characteristics
Supplerende materiale:
Forberedelse til teaterstykket:
Verden er stadig orwellsk, artikel fra Kristelig Dagblad:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/verden-er-stadigvaek-orwellsk
Youtube-video: Orwell's 1984 Summary,
https://www.youtube.com/watch?v=h9JIKngJnCU
Gruppearbejde om musikvideoer:
Sange og musikvideoer:
• “California Girls” by Katy Perry -
https://www.youtube.com/watch?v=F57P9C4SAW4
• “Ready for it” by Taylor Swift -
https://www.youtube.com/watch?v=wIft-t-MQuE
• “Helena Beat” by Foster the People -
https://www.youtube.com/watch?v=ABzh6hTYpb8
• “Radio Gaga” by Queen -
https://www.youtube.com/watch?v=azdwsXLmrHE
• “Larger than life” by Backstreet Boys -
https://www.youtube.com/watch?v=MEb2CecR11I
• “Radioactive” by Imagine Dragons -
https://www.youtube.com/watch?v=ktvTqknDobU
Indhold
Kernestof:
Indledning til analytical essay.docx
Lektie: I skal være klar til at vise mig jeres summary af "Dead Man's Shoes" på engelsk i dag. Husk at det skal følge de 6 regler for et godt summary (se dokument i Lectio under engelsk/vigtige vejledninger)
Film analysis.pdf
Music Videos The futures awaits.docx
Dystopias definition and characteristics.docx
Perfectly Natural analysis.docx
Hunger game analysis.docx
Lektie: Hvis man var fraværende i går, SKAL man se The Hunger Games færdig - vi manglede 1 time og 17 min. Det er ikke nok, at man engang har set den, for i dag skal I være klar til at gå ned i detaljer, så I skal have filmen frisk i erindring. Lekti
Verden er stadigvæk orwellsk.docx
Video SparkNotes: Orwell's 1984 Summary
Summaryplot_student.docx
Dystopia
Theatre version of '1984' - general info:
Background information - watch and read to prepare for the play:
Lektie: HUSK at finde ud af, om man har mulighed for at køre hvis I skal på besøg hos mig d. 30/5. Lektie desuden at færdiggør opgaven til religion fra i går ud fra arket "Analyse af Blót inkl. Eliade"
Planlægning af Blót.docx
Sci-Fi Short Film “A Date in 2025" | DUST
Harrison bergeron tasks 2.docx
HARRISON BERGERON by Kurt Vonnegut rev..docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Drinking (EKSAMENSEMNE)
I dette forløb konfronteres eleverne med problematikker vedrørende emnet Drinking. Emnet behandles i fiction og non-fiction og underemner som binge drinking, drinking culture in the UK and DK, social drinking, alcoholism drøftes ud fra de valgte tekster og film, så eleverne bliver i stand til at oparbejde en forståelse for emnerne, som kan bruges som afsæt for en nuanceret faglig diskussion.
Indhold
Generelt fokus på i forløbet:
- Analyse af non-fiction vha. rhetorical pentagon
- Fokus på ethos, pathos og logos i artikler og dokumentarfilm
- Analyse af short stories med særlig fokus på setting og characterisation
- Forhold i UK - Perspektivering til danske forhold
Tekster
Article: Are there positive aspects of binge drinking – ask the British
News Report: Uddrag fra Channel 4: Binge Drinking - The Consequences C4 News Article
Documentary film: Drinking with the girls
Short story: Grove
Film: Smashed (kan findes på Blockbuster)
Supplerende materiale: Diverse faste reklamer for eller imod rygning + produktion af egne reklamer imod alkoholmisbrug
Estimeret sidetal: 40
Indhold
Kernestof:
Channel 4 Binge Drinking.docx
Cambridge Dictionary | English Dictionary, Translations & Thesaurus
Lektie: I skal lave til og med opgave 4 (language) i opgaverne til nyhedsindslaget fra Channel 4. Det ligger på timen til 14.8.
Drinking adjectives.docx
Lektie: HUSK at medbringe grammatikbogen
Drinking with the girls study questions.docx
Lektie: Husk at have jeres reklamer printet til i dag
Analysis of Drinking with the girls kopi.docx
Lektie: Hvis man ikke har set dokumentaren "På druktur med pigerne" (ligger på mitcfu.dk) SKAL man se den hjemme til i dag + udfylde arket som ligger på timen til d. 4/9. Ellers er det umuligt at være med til dagens aktiviteter.
Stronger lyrics adjectives.docx
Tillægsord i Stronger.docx
HUSK at medbringe grammatikbøger. Lektie: Hvis man ikke blev færdig med analysen af Drinking with the Girls skal den færdiggøres til i dag.
HUSK at medbringe grammatikbogen
quizlet vocabulary
Are There Positive Aspects To Binge Drinking incl tasks.docx
ORDKLASSER med engelske tilføjelser (2).docx
HUSK at medbringe høretelefoner. Del gerne info om dette i jeres FB-gruppe hvis I ser beskeden. Medbring også gerne grammatikbogen
Lektier: Sidst lavede vi opgave 2 (lytteøvelsen med ordklasser) i eksamenssættet, som ligger i Teams. I skal lave øvelsen færdig hjemme, hvis I ikke nåede det på lektionen i tirsdags.
Grove text.pdf
Grove study questions.docx
Lektie: I onsdags d. 2/10 arbejdede I med analysespørgsmål om Grove. Lektie til i dag er at have skrevet lidt noter til alle spørgsmålene på analysearket, så man er klar til at skrive sit essay i dag.
I dag skal I arbejde selv da jeg skal til begravelse. Timen er flyttet til sidste time fordi, I må arbejde hjemme, hvis I har lyst. Betingelsen for IKKE at få fravær er dog, at man har skrevet MINDST 300 ord på sit essay, når I møder op i morgen til
Lektie: Kig jeres feedback til sidste aflevering igenne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
The American Dream or Nightmare? (EKSAMENSEMNE)
Forløbet fokuserer på begrebet ”The American Dream”. Vi undersøger begrebet og prøver at definere det. Begrebet vurderes og problematiseres, så eleverne få en forståelse af problematikker i relation til begrebet, så som forskellige holdninger til, hvad der egentlig ligger i begrebet + selvfølgelig hvorvidt Den amerikanske drøm lever – eller er død. Undervejs vil vi hele tiden have fokus på amerikansk identitet og selvforståelse. Værklæsning kobles på forløbet med fokus på, hvorvidt en begrænsning af friheden og ensretning er foreneligt med amerikanske værdier.
Tekster
Speech: Michelle Obama speech at the Democratic National Convention 4. September 2012
Short story: One Friday Morning, af Langston Hughes
Documentary: "Rich Hill - fattig i Midtvesten" (fra
mitcfu.dk
)
Article: 7 Facts that show the American Dream is Dead (https://www.salon.com/2014/10/25/7_facts_that_show_the_american_dream_is_dead_partner/)
Film: Far and Away (kan findes på Blockbuster)
Værk: The Wave, af Morton Rhue
supplerende:
youtube-klip vedrørende amerikaneres opfattelse af den amerikanske drøm
Indhold
Kernestof:
Den amerikanske drøm
One Friday Morning.docx
one friday morning_25.04.16.pdf
Lektie: I skal besvare spørgsmålene til One Friday Morning til i dag. Spørgsmålene ligger på timen til torsdag d. 31/10
Far and Away study questions.docx
Lektie: Hvis man ikke har fået set "Far and Away" skal det gøre til i dag. Jeg ved desværre ikke af at den findes gratis online, men jeg har selv fundet den på Blockbuster til en billig pris.
Husk grammatikbogen
HUSK grammatikbog
How to read non-fiction Michelle Obama.docx
Lektie: I skal have læst Michelle Obamas tale igennem og overstreget vigtige ting.
7 Facts That Show the American Dream Is Dead.docx
Lektie: Write 3-5 lines about the intention of Michelle Obama's speech
Rich Hill - analysis and discussion.docx
HUSK at melde jer på listen over hvad I medbringer til julefrokosten. Det må gerne kunne varmes på skolen.
I dag har I timen til at få lavet aflevering (Assignment 3). Jeg er syg (men jeg kommer alligevel til 4. lektion, så I kan få den sidste vejledning til ks/religion). I denne lektion skal I arbejde selv på klassen i de makkerskaber/grupper som I kan s
vejledning Høflige formelle tekster.pdf
Lektie: VIGTIGT - medbring høretelefoner
HUSK høretelefoner
Jumbled sentences eks. 2 minlæring.docx
Gode råd til opgave 4.docx
HUSKELISTE TERMINSPRØVE ENGELSK EKSAMEN.docx
Eksamen kompendie køreplan inkl. linliner.pdf
Lektie: Sidste onsdag arbejdede I med eksamensøvelser fra Øvesæt 2 (hentes i Teamsmappen). Lektie til i dag er at være færdig med opgave 2 fra dette eksamenssæt
Lektie: The Wave skal være læst helt færdig til i dag, så vi kan arbejde med den på timen
Breaking News The Wave.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 46,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Being British (EKSAMENSEMNE)
I dette forløb undersøger vi den britiske identitet med særlig fokus på Storbritannien som en multikulturel nation. Vi tager udgangspunkt i den stereotype opfattelse af det at være britisk og udfordrer denne gennem baggrundslitteratur, samt gennem analyser af tekster og film. Engelsk som Lingua Franca inddrages også i dette forløb.
Fokus:
- eksamenstræning og mundtlighed
Tekster
Kortfilm: Baghdad Express (https://www.youtube.com/watch?v=RDz-dk_QR6I)
Film: Blinded By The Light
Short Story: A Pair of Jeans
Article: British Culture Wouldn't Exist Without
Multiculturalism - It's Time To Take This Tired Debate Off The Table
Baggrundstekster:
- English as a Lingua Franca (https://worldsofenglish.systime.dk/id=310)
- Chapter 1: How Britain Has Been Shaped by Migration. From: Everyone is here – New Shapes of Diversity and Belonging in Britain
https://everyoneishere.systime.dk/?id=134
Supplerende materiale:
- What is Britishness? voxpop fra youtube (https://www.youtube.com/watch?v=JaYLXHRiHOY)
- Viden om British Immigration History via tidslinje: Link timeline:
https://www.tiki-toki.com/timeline/embed/1467631/4899547248/
Viden om forskelle på forskellige former for native English gennem blandt andet:
- Youtubevideo: British and American Compare Accents For The First Time! (https://www.youtube.com/watch?v=saTZ6TRS_HE)
- Variationer i accenter gennem
https://www.dialectsarchive.com/globalmap
Andet:
Fokus - øve mundtligehed gennem miniprojekt med udarbejdelse af elevpræsentationer af selvvalgte emner med fokus på: The Essence of Great Britain"
Hjemmesider anvendt i undervisningen i løbet af 1. og 2. hf:
ordbogen.com
https://www.thesaurus.com/
Oxford Learner's Dictionaries:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
minlaering.com
Indhold
Kernestof:
English as a Lingua Franca.docx
British Immigration History Need to know.docx
Lektie: Artiklen "English as a Lingua Franca" skal læses og spørgsmålene på s. 3 skal besvares. HUSK desuden at de sidste film skal være klar til fremvisning.
Lektie: VIGTIGT - De sidste grupper skal have deres "Breaking News" klar til afspilning på computer, så vi kan se dem på klassen i dag
Blinded by the Light analysis.docx
Lektie: Til i dag skal man have besluttet hvilken opgave man vælger til afleveringen (Novelle, non-fiction eller kortfilm) Man skal også have læst novellen godt igennem eller set kortfilmen godt igennem, så man er klar til at lave summary.
Lektie: Summary skal være færdigt til i dag
Lektie: I dag skal alle præsentere deres analyse af klippet fra "Blinded By The Lights", så blev man ikke helt færdig, skal man kigge på et hjemme.
Chapter 1 How Britain Has Been Shaped by Migration colored questions.docx
Quizlet vocabulary Multicultural Britain
Multicultural Britain
More people now take an inclusive approach to who can call themselves British | National Centre for Social Research
Tasks More people now take an inclusive approach to who can call themselves British.docx
Minlæring
VIGTIG - Husk høretelefoner Lektie: I tirsdags arbejdede I med teksten "More people now take an inclusive approach to who can call themselves British" og til i dag skal opgaverne som ligger på timen, være færdiggjort.
The Essence of Great Britain - project.docx
Vi mødes i klassen kl. 8:30. I skal blot gå i gang med jeres projekt, hvis I er på skolen fra kl. 8:00. Hvis man først møder kl. 8:30, skal man bruge ½ time i weekenden på projektet.
Lektie: alle grupper der ikke har fremlagt endnu skal være klar i dag. I får ikke mere tid på klassen til at forberede det.
Baghdad Express | Future Shorts
Lektie: HUSK at medbringe to ting (se nedenfor) + lave summary til sidste aflevering!
I dag bruger vi formiddagen på at skrive sidste aflevering. HUSK at alle skal have summary klar til i dag. Medbring gerne lidt drikkelse og måske lidt at spise. Jeg medbringer lidt snacks til jer;)
Lektie: HUSK grammatikbogen
8 kommaregler i engelsk.pdf
British Culture Wouldn't exist Eksempel eksamentekst.pdf
Qaisra Shahraz - A Pair of Jeans Eksempel eksamenstekst.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 45
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60632077079", "T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60632077079", "H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60632077079" }