Holdet 2023 1q En - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Sanne Høtbjerg Egsgaard Pedersen
Hold 2023 1q En (1q En, 2q En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hopes and Dreams
Titel 2 South Africa (EKSAMENSEMNE)
Titel 3 The Future Awaits! (EKSAMENSEMNE)
Titel 4 Drinking (EKSAMENSEMNE)
Titel 5 The American Dream or Nightmare? (EKSAMENSEMNE)
Titel 6 Being British (EKSAMENSEMNE)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hopes and Dreams

Forløbet udforsker forskellige menneskers håb og drømme. Forløbet tager udgangspunkt i elevernes egne håb og drømme, samt i de håb og drømme, som de møder gennem forløbets tekster. Hensigten med forløbet er:
- at synliggøre at håb og drømme er vigtige for menneskets personlige drivkraft i livet
- at vise at håb og drømme ikke nødvendigvis er det samme
- at synliggøre at håb og drømme er afhængige af social kontekst

Særlige fokuspunkter:
Intro til faget på gymnasiel niveau
mundtlig færdighed
summary
personkarakteristik


Tekster:
Artikel fra http://www.bbc.com/news/uk-scotland-edinburgh-east-fife-28755100: £7m Lotto winner Willie Sibbald shares win with workmate

Short story: A Place in the Sun, by Joanne Harris

Short film Bhagdad Express

Film: The Help



estimeret sidetal: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 South Africa (EKSAMENSEMNE)

Formålet med dette forløb er at skabe et kendskab samfundet og livsvilkårene under apartheidtiden i Sydafrika. Vi har bl.a. arbejde med baggrunden for apartheid-tanken, levevilkårene under apartheid, samt kampen mod systemet med særlig fokus på Nelson Mandela.

Tekster
What Life was Like in South Africa During Apartheid
Article: Humphrey Tyler’s Eye-witness Report
Article: Soweto Uprising turns violent
Short story: Dead man's Shoes
Film: Goodbye Bafana

Baggrunds og supplerende materiale
Documentary: Nelson Mandela (fra mitcfu.dk)
Youtube-video: Aparthedd explained, fra https://www.youtube.com/watch?v=S7yvnUz2PLE&t=16s
Youtube-video: Why South Africa adopted the Apartheid system? fra https://www.youtube.com/watch?v=NmDzfGAEVzU
Youtube-klip:
With Sadness, But No Regrets, South Africa Remembers Tragic Soweto Uprising, fra https://www.youtube.com/watch?v=NmDzfGAEVzU
Youtube-klip: Sharpeville massacre was turning point in anti-apartheid movement (https://www.youtube.com/watch?v=n2EvZ8cYcC8)

Estimeret sideantal: 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 The Future Awaits! (EKSAMENSEMNE)

Dette forløb har særlig fokus på fiktive dystopiske fremtidsforestillinger. Vi arbejder med Dystopia som genre og behandle dystopier i film og litteratur. Vi går på opdagelse i de nutidige problematikker, som den dystopiske fiktion behandler.

Fokus:
- filmiske virkemidler - analyse af film
- Den dystopiske genre

Tekster

Kortfilm: Perfect Naturally
Kortfilm: A Date in Year 2025
Film: The Hunger Games
Short Story: HARRISON BERGERON by Kurt Vonnegut
Teaterstykke på skolen: 1984 af George Orwell

Vigtig baggrundsviden:
Dystopias: Definition and Characteristics

Supplerende materiale:
Forberedelse til teaterstykket:
Verden er stadig orwellsk, artikel fra Kristelig Dagblad: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/verden-er-stadigvaek-orwellsk
Youtube-video: Orwell's 1984 Summary, https://www.youtube.com/watch?v=h9JIKngJnCU

Gruppearbejde om musikvideoer:
Sange og musikvideoer:
• “California Girls” by Katy Perry - https://www.youtube.com/watch?v=F57P9C4SAW4
• “Ready for it” by Taylor Swift - https://www.youtube.com/watch?v=wIft-t-MQuE
• “Helena Beat” by Foster the People - https://www.youtube.com/watch?v=ABzh6hTYpb8
• “Radio Gaga” by Queen - https://www.youtube.com/watch?v=azdwsXLmrHE
• “Larger than life” by Backstreet Boys - https://www.youtube.com/watch?v=MEb2CecR11I
• “Radioactive” by Imagine Dragons - https://www.youtube.com/watch?v=ktvTqknDobU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Drinking (EKSAMENSEMNE)

I dette forløb konfronteres eleverne med problematikker vedrørende emnet Drinking. Emnet behandles i fiction og non-fiction og underemner som binge drinking, drinking culture in the UK and DK, social drinking, alcoholism drøftes ud fra de valgte tekster og film, så eleverne bliver i stand til at oparbejde en forståelse for emnerne, som kan bruges som afsæt for en nuanceret faglig diskussion.

Indhold
Generelt fokus på i forløbet:
- Analyse af non-fiction vha. rhetorical pentagon
- Fokus på ethos, pathos og logos i artikler og dokumentarfilm
- Analyse af short stories med særlig fokus på setting og characterisation
- Forhold i UK - Perspektivering til danske forhold


Tekster
Article: Are there positive aspects of binge drinking – ask the British
News Report: Uddrag fra Channel 4: Binge Drinking - The Consequences C4 News Article
Documentary film: Drinking with the girls
Short story: Grove
Film: Smashed (kan findes på Blockbuster)
Supplerende materiale: Diverse faste reklamer for eller imod rygning + produktion af egne reklamer imod alkoholmisbrug

Estimeret sidetal: 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The American Dream or Nightmare? (EKSAMENSEMNE)

Forløbet fokuserer på begrebet ”The American Dream”. Vi undersøger begrebet og prøver at definere det. Begrebet vurderes og problematiseres, så eleverne få en forståelse af problematikker i relation til begrebet, så som forskellige holdninger til, hvad der egentlig ligger i begrebet + selvfølgelig hvorvidt Den amerikanske drøm lever – eller er død. Undervejs vil vi hele tiden have fokus på amerikansk identitet og selvforståelse. Værklæsning kobles på forløbet med fokus på, hvorvidt en begrænsning af friheden og ensretning er foreneligt med amerikanske værdier.

Tekster
Speech: Michelle Obama speech at the Democratic National Convention 4. September 2012
Short story: One Friday Morning, af Langston Hughes
Documentary: "Rich Hill - fattig i Midtvesten" (fra mitcfu.dk)
Article: 7 Facts that show the American Dream is Dead (https://www.salon.com/2014/10/25/7_facts_that_show_the_american_dream_is_dead_partner/)
Film: Far and Away (kan findes på Blockbuster)
Værk: The Wave, af Morton Rhue

supplerende:
youtube-klip vedrørende amerikaneres opfattelse af den amerikanske drøm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Being British (EKSAMENSEMNE)

I dette forløb undersøger vi den britiske identitet med særlig fokus på Storbritannien som en multikulturel nation. Vi tager udgangspunkt i den stereotype opfattelse af det at være britisk og udfordrer denne gennem baggrundslitteratur, samt  gennem analyser af tekster og film. Engelsk som Lingua Franca inddrages også i dette forløb.

Fokus:
- eksamenstræning og mundtlighed

Tekster
Kortfilm: Baghdad Express (https://www.youtube.com/watch?v=RDz-dk_QR6I)
Film: Blinded By The Light
Short Story: A Pair of Jeans
Article: British Culture Wouldn't Exist Without
Multiculturalism - It's Time To Take This Tired Debate Off The Table


Baggrundstekster:
- English as a Lingua Franca (https://worldsofenglish.systime.dk/id=310)
- Chapter 1: How Britain Has Been Shaped by Migration. From: Everyone is here – New Shapes of Diversity and Belonging in Britain https://everyoneishere.systime.dk/?id=134

Supplerende materiale:
- What is Britishness? voxpop fra youtube (https://www.youtube.com/watch?v=JaYLXHRiHOY)
- Viden om British Immigration History via tidslinje: Link timeline: https://www.tiki-toki.com/timeline/embed/1467631/4899547248/
Viden om forskelle på forskellige former for native English gennem blandt andet:
- Youtubevideo: British and American Compare Accents For The First Time! (https://www.youtube.com/watch?v=saTZ6TRS_HE)
- Variationer i accenter gennem https://www.dialectsarchive.com/globalmap

Andet:
Fokus - øve mundtligehed gennem miniprojekt med udarbejdelse af elevpræsentationer af selvvalgte emner med fokus på: The Essence of Great Britain"


Hjemmesider anvendt i undervisningen i løbet af 1. og 2. hf:
ordbogen.com
https://www.thesaurus.com/
Oxford Learner's Dictionaries: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
minlaering.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer