Titel
2
|
Dreimal ich
Formål:
Forløbet tager udgangspunkt i ungdomslivet og temaet er valgt på baggrund af at eleverne har nemmere ved at snakke om dem selv, og derved kan der åbnes op for samtale i et klasserum med fremmedsprog. Eleverne skal opnå viden om unge fra unge.
Formålet med forløbet er at præsentere eleverne for en blanding af tyske tekster og andet materiale, der skal give eleverne evne til reflektere og indgå i dialog om et centralt og nærværende emne. Der er fokus på temaord, ordforråd, gentagelser, faste vendinger, tekstforståelse samt både mundtlig og skriftlig sprogproduktion. Der arbejdes med den frie kommunikative tale samt funktionel grammatik.
Indhold:
Indholdet i forløbet er en blanding af fiktive og non-fiktive tekster. Der indgår både kernestof og supplerende stof. De forskellige typer af tekster er en blanding af genreintroduktion, digte, kortprosa, artikler, sange, podcast, video og spillefilm. Indholdet uddybes nærmere under materiale.
Temaord: dreimal, mein, dein, unser, ich fühle, ich finde, ich denke, Zuhause, meiner Meinung nach, Freund, Freundin, Familie, sich anders fühlen, Kind, Jugendliche, Erwachsene, Jung sein, Kind sein, Jung sein ist schwer, Teenager, allein
Grammatik: Ordstilling i hoved- og ledsætninger, personlige og possessive pronomener, finitte og infinitte verber
Metoder:
Individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, rollelæsning, funktionel grammatikundervisning, læreroplæg, bevægelse, sekvenser uden brug af computer, ændring af læringsmiljøet
Materialer:
Tekst: Sag mir, wer – Julia Engelmann (Los Geht’s)
Sang: Programmiert – Tim Bendszko (Auf Uns)
Film: About a Girl (mitcfu.dk)
Tekst: Das Jugendalter als wichtige Phase in der Identitätsentwicklung (Junge Stimmen aus Deutschland – praxis.dk)
Video: In der Schule - Deutschland Labor (https://learngerman.dw.com/de/1-schule/l-18722328)
Podcast: Das deutsche Schulsystem – Slow German (https://slowgerman.com/2019/11/12/sg-194-das-deutsche-schulsystem-aktualisiert/)
Arbejdsark
Skriftlige opgaver
Grammatikark
Evaluering:
Formativ evaluering. Summativ evaluering i form af standpunktskarakterer. 3-2-1 evaluering efter forløbet.
|