Holdet 2023 1g TyF1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Bente Emborg
Hold 2023 1g TyF1 (1g TyF1, 2g TyF1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Was ist typisch deutsch?
Titel 2 Dreimal ich
Titel 3 Freundschaft
Titel 4 Sport
Titel 5 Reisen, Träume und Abenteuer (EKSAMEN)
Titel 6 Heimat und Identität (EKSAMEN)
Titel 7 Verbrechen (EKSAMEN)
Titel 8 Der Mensch und die Natur (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Dreimal ich

Formål:
Forløbet tager udgangspunkt i ungdomslivet og temaet er valgt på baggrund af at eleverne har nemmere ved at snakke om dem selv, og derved kan der åbnes op for samtale i et klasserum med fremmedsprog. Eleverne skal opnå viden om unge fra unge.

Formålet med forløbet er at præsentere eleverne for en blanding af tyske tekster og andet materiale, der skal give eleverne evne til reflektere og indgå i dialog om et centralt og nærværende emne. Der er fokus på temaord, ordforråd, gentagelser, faste vendinger, tekstforståelse samt både mundtlig og skriftlig sprogproduktion. Der arbejdes med den frie kommunikative tale samt funktionel grammatik.  

Indhold:
Indholdet i forløbet er en blanding af fiktive og non-fiktive tekster. Der indgår både kernestof og supplerende stof. De forskellige typer af tekster er en blanding af genreintroduktion, digte, kortprosa, artikler, sange, podcast, video og spillefilm. Indholdet uddybes nærmere under materiale.  

Temaord: dreimal, mein, dein, unser, ich fühle, ich finde, ich denke, Zuhause, meiner Meinung nach, Freund, Freundin, Familie, sich anders fühlen, Kind, Jugendliche, Erwachsene, Jung sein, Kind sein, Jung sein ist schwer, Teenager, allein

Grammatik: Ordstilling i hoved- og ledsætninger, personlige og possessive pronomener, finitte og infinitte verber

Metoder:
Individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, rollelæsning, funktionel grammatikundervisning, læreroplæg, bevægelse, sekvenser uden brug af computer, ændring af læringsmiljøet

Materialer:
Tekst: Sag mir, wer – Julia Engelmann (Los Geht’s)

Sang: Programmiert – Tim Bendszko (Auf Uns)

Film: About a Girl (mitcfu.dk)

Tekst: Das Jugendalter als wichtige Phase in der Identitätsentwicklung (Junge Stimmen aus Deutschland – praxis.dk)

Video: In der Schule - Deutschland Labor (https://learngerman.dw.com/de/1-schule/l-18722328)  

Podcast: Das deutsche Schulsystem – Slow German (https://slowgerman.com/2019/11/12/sg-194-das-deutsche-schulsystem-aktualisiert/) 

Arbejdsark
Skriftlige opgaver
Grammatikark

Evaluering:
Formativ evaluering. Summativ evaluering i form af standpunktskarakterer. 3-2-1 evaluering efter forløbet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Freundschaft

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Reisen, Träume und Abenteuer (EKSAMEN)

Fokus:
Forskellige former for rejser og motivation for at rejse. Tyskland som rejsedestination og tyskernes ferievaner. Den fysiske rejse og den mentale rejse, eventyr og rejse, identitetsrejsen/dannelsesrejsen. Rejsen/flugten fra DDR til Vesttyskland - drømmen om et bedre liv.
Planlægning af rejse til Tyskland, Østrig eller Schweiz med fokus på mundtlig sprogfærdighed/præsentation vha. ppp.

Tekster:
Deutschlandlabor, Urlaub, DW, 2015 https://www.dw.com/de/folge-13-urlaub/l-18877249  
"Meine Banana-Pancake-Tour", Spiegel Special 1/2009
„Ballon“(Flugten fra Østtyskland) Film (2018)
"Rotkäppchen" Märchen (gesammelt von den Brüdern Grimm)
„Trampen“ von Selim Özdogan, Auszug aus dem Roman „Im Juli“, 2000
„Tschick“ von Fatih Akin, Roadmovie, 2016

Grammatik:
- Grammatikbog: Alles in allem
- Reisen + Transportmittel + fraser
- Präpositioner: akk., dat., dobbeltstyrende præpositioner (akk/dat)
- Præpositioner: nach, zu, in
- Ordstilling
- Pronominer: personlige, possessive, relative
- Tidsangivelser: hvor længe, hvor ofte, hvornår?

Omfang: ca.27%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Heimat und Identität (EKSAMEN)

Fokus:
Tyskland som indvandringsland i historisk perspektiv specielt med fokus på den tysk-tyrkiske kultur. Begrebet "Heimat" i en interkulturel kontekst og "Heimat" som identitetsskabende begreb. Identitetsteori: ren identitet, bindestregsidentitet og kreolsk identitet.  

Tekster:
- Metin und Martin. Fra: Meine Zeit, systime 1993, s. 14, 16-19
- Almanya" - Film (2011)
- Gastarbeiter in Deutschland (podcast 2019) https://slowgerman.com/2019/11/05/sg-193-gastarbeiter-in-deutschland/
- Faktencheck: Migranten in Deutschland (DW 2020):  https://www.youtube.com/watch?v=08EClU4JASg
- Nevel Cumart: "Über die Heimat I und II"
  Fra: Kirsten Blume og Mette Hermann: Hier ist meine Heimat,
  Tyskforlaget 2010
- Katrin Langhans: "Endlich angekommen"
   Fra: Mette Hermann: Voll schön, Gyldendal 2017, s. 59-61

Grammatik:
verber: ordstilling, ledsætninger/relativsætninger, modalverber.

Omfang: ca. 15%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Verbrechen (EKSAMEN)

Fokus:
Forbrydelser i fiktion og non-fiktion og deres konsekvenser for både ofre og gerningsmænd. Krimigenren. Forskellige slags forbrydelser, motiver og metoder. Skyld og straf. Staten som forbryder (Nazityskland).

Tekster:
- Tatort: "Borowski und der brennende Mann" (ARD, 2013, 86 min.)
- Milena Moser: Letzte Pizza. Fra: Kurzum. Text und Sprache,
  Tyskforlaget 2005, s.84-87.
- "3096 Tage". Uddrag fra Natascha Kampusch: 3096 Tage, Ullstein
   2012 (ca. 4 sider)
- Ferdinand von Schirach: "Kinder". Fra: Schuld, Tyskforlaget 2013, s.49-
   54 + filmatiseringen: Kinder, ZDF, 2017 (44 min.).
- "Napola" (Film, 2004) (110 min)

Grammatik: udvidet infinitiv, ordstilling i hoved-og ledsætninger, adjektiver, personlige og relative pronominer.

Omfang: ca. 16%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Der Mensch und die Natur (EKSAMEN)

Fokus:
Klimakrisen og dens konsekvenser for mennesker og naturen med særligt fokus på tyske forhold. Med udgangspunkt i i-bogen "Im Wandel", kap. 2 "Die Klimakrise" får eleverne et indblik i klimaproblematikken og klimabevidstheden primært ud fra moderne "tekster". Et Tyskland i forandring: Hvordan kommer klimaforandringerne konkret til udtryk og hvordan reagerer befolkningen? Egen stillingtagen til klimaudfordringerne samt interkulturelle forskelle/ligheder til emnet.


Tekster:
Christian Smith og Karsten Trolle Viholm: imwandel.systime.dk, 2023:
- Klima-Case Ahrtal, Text (Hintergrundwissen) +
- Dokumentar, „Die Flut in meinem Dorf“(14 min)
  https://www.zdf.de/kinder/stark/anna-die-flut-in-meinem-dorf-100.html
- Der Klimakönig, DKB, Gedicht, 2012
- Erlkönig, Johann Wolfgang von Goethe, Gedicht, 1782

TickTack Zeitreise mit Lisa und Lena
- Umweltschmutz und Umweltschutz, 2023 (24 min)
   https://www.ardmediathek.de/video/ticktack-zeitreise-mit-lisa-und-
   lena/umweltschmutz-und-
   umweltschutz/kika/Y3JpZDovL3N3ci5kZS9hZXgvbzE4MjQzMjE?isChildContent

Tatort: "Borowski und das ewige Meer", (ARD, 2024, 88 min.) MitCFU (Unilogin)

- Letzte Generation, Neue Proteste von Klimaaktivistinnen, Youtube-Video (Tagesschau), 2023, (1.54 min) „Letzte Generation“ : Neue Proteste von Klimaaktivist:innen in Berlin

- Fridays for future: Wie Schülerinnen für den Klimaschutz kämpfen, ARD, Dokumentar, 2019, WDR 9½ Kinder TV , (10 min.)


Øve diskussion og faste vendinger.

Omfang: ca. 17%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer