Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Anders Peter Jakobsen
|
Hold
|
2023 1ac En (1ac En, 2ac En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fairy Tales & Fantasy
Emnet præsenterer eleverne for de to klassiske genrer "Fairy Tales" & "Fantasy". Der er således fokus på typiske træk ved genrerne, og der arbejdes især med tekstanalytiske værktøjer.
Vi har undersøgt, hvordan klassiske eventyr og fantasifulde fortællinger formidler værdier, moral og kultur – både i deres oprindelige form og i moderne versioner.
Vi har læst og analyseret forskellige tekster, herunder traditionelle folkeeventyr, fantasyfortællinger og moderne fortolkninger. Undervejs har vi arbejdet med genrekendetegn, symbolik og temaer som heltemod, godt og ondt, magi og forvandling.
Estimeret antal sider: 150
Kernestof:
"About Folk Tales" (article) by unknown author
"Myth 1: Fairy Tales Are Children's Stories" by Sheldon Cashdan
"The Selfish Giant" by Oscar Wilde
"Entering Worlds Of Fantasy" (article) (in Compendium)
"The Hobbit" (excerpt) by JRR Tolkien
"Artemis Fowl" (excerpt) by Eoin Colfer
Værklæsning: The Ballad of Songbirds and Snakes by Suzanne Collins
The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (Film)
Supplerende:
Selvskrevne fairy tales og fantasy skuespil
Stil om Fantasy film
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The Windrush - Multicultural UK [EKSAMEN]
Emnet samler op på grundforløbet "Being British", og udforsker britisk identitet i en multikulturel kontekst.
Fokus er på the WIndrush Generation og immigration til England efter 2. verdenskrig, som førte til det multikulturelle England vi ser den dag i dag. Der er desuden fokus på mundtlighed i form af dialekter og accenter.
"Empire: How Britain Made the Modern World" (2003) by Niall Ferguson
"A Colonization In Reverse" (1966) by Louise Bennett
"Listen Mr Oxford Don" (1985) by John Agard
"That Polite Way That English People Have" by Andrea Levy
"A bit Carribbean, A bit British" (2023) by Natalie Morris
"Chicken Tikka Masala Speech" (2001) by Robin Cook
Supplerende:
Small Axe, episode 1: Mangrove
Small Axe, episode 3: Red, White and Blue
Omfang: 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The American Dream: Suburbia [EKSAMEN]
Suburbia
The theme deals with the concepts of suburbia, suburbs and suburbanites, including the type of people who live in the suburbs and their lifestyle. Additionally, we will examine critical approaches to the American Dream and the suburban lifestyle.
Kernestof:
[fra bogen "Angles"]
The history of suburbia: key points
"Little Boxes" af Mavina Reynolds
"Our expedition" af Shaun Tan
"Love in the Suburbs" af Maeve Binchy
"The Victims of Sprawl" af Andrés Duany et al.
"Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)" af Arcade Fire, 2010 (sang)
Supplerende stof:
Film: American Beauty
Sider: 37
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
The Spectacle of the Black Mirror
Forløbet fokuserer på tv-serien "Black Mirror" og det filosofiske begreb "spectacle", som formuleret af filosoffen Guy Debord. Materialet har primært været tv-serien, men der er også læst/set introducerende og debatterende videoer omhandlende dystopi og utopi samt massemediernes rolle og udvikling i en stadig hurtigereudviklende verden.
Kernestof:
The Black Mirror tv-series:
Season 1, episode 2: ”Fifteen Million Merits”
Season 1, episode 3: ”The Entire History of You”
Season 2, episode 1: ”Nosedive"
Season 3, episode 2: Playtest
Season 3, episode 3: Shut Up and Dance
Season 3, episode 5: Men Against Fire
Season 4, episode 4: Hang the DJ
Introduction to spectacle: https://www.youtube.com/watch?v=R50b5aoYgkM
Article: “The Society of Spectacle” in Fifteen Million Merits (Black Mirror s. 1, ep. 2) by C. Leaud [Edited]
Ray Bradbury: "The Veldt"
Ray Bradbury: "The Pedestrian"
Sider: 35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Cult of Celebrity
I dette forløb har vi arbejdet med emnet Cult of Celebrity med udgangspunkt i materialet fra bogen Angles. Vi har undersøgt, hvordan kendiskultur påvirker samfundet og individet, og hvordan medierne spiller en central rolle i opbygningen og fastholdelsen af berømtheder.
Vi har læst og analyseret tekster om berømmelse, sociale medier, reality-tv og privatlivets grænser, og vi har diskuteret både de positive og negative sider af at leve i en verden, hvor berømte mennesker ofte sættes på en piedestal. Der har også været fokus på, hvordan kendisser kan bruges som rollemodeller – eller advarende eksempler.
Kernestof (primært fra bogen Angles):
"Juliet, Naked" af Nick Hornby
"Fame" af Andy Warhol
"Kill Your Friends" af John Niven
Generation Y's goal? Wealth and Fame" af Sharon Jayson
"Lord Byron's life of bling, booze and groupie sex" af Oliver Harvey
Taylor Swift Ensorsement: https://www.instagram.com/taylorswift/p/C_wtAOKOW1z/
"I killed Britney Spears" af Jean Hannah Edelstein
Film:
"Man on the Moon" af Milos Forman (1999)
"La La Land" af Damien Chazelle (2016)
Estimerede sider: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Africa Unfold [EKSAMEN]
I dette forløb har vi arbejdet med Afrika med særligt fokus på engelsktalende lande som Nigeria og Ghana, samt et kort indblik i Sydafrika. Vi har undersøgt både historiske og nutidige forhold og fået indblik i, hvordan kolonitid, kultur og identitet præger de samfund, vi har arbejdet med.
Vi har læst både fiktion og non-fiktion, herunder artikler, noveller og uddrag af romaner, og vi har diskuteret emner som postkolonialisme, sprog, migration og ungdomskultur. Gennem forskellige tekster og opgaver har vi opbygget en forståelse for de udfordringer og muligheder, der præger det moderne Afrika – særligt i de tidligere britiske kolonier.
Kernestof (fra bogen "Africa Unfold"):
Culture - New Departures
Tomorrow is too far
Nollywood industry creating negative image of Africa?
Ghana on the move
Ghana must go
The danger of a single story (TED-Talk)
Songs:
Flawless (feat Adiche) by Beyonce
Green Card by Wanlow the Kubolor
Film:
Invictus
Beasts of no nation
Estimerede sider: 35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Great Speeches
I dette forløb er der arbejdet med taler som genre med fokus på, hvordan man bruger sproget til at overbevise, engagere og formidle et budskab. Vi har analyseret forskellige taler og set på, hvordan taleren anvender retoriske virkemidler og stilistik.
Vi har også selv prøvet kræfter med at skrive og holde taler på engelsk, hvor vi havde fokus på struktur, sprog og formidling. Gennem forløbet er der opbygget en større forståelse for, hvordan taler fungerer, og hvordan man som afsender kan påvirke sin modtager.
Primærtekster:
"Cornerstone Speech" by Alexander Stephens
"I have a Dream" by Martin Luther King Jr
"Ballot or the Bullet" by Malcolm X
"The King's Speech - WWII 1939" by King George VI
"The right to vote" by Susan B. Anthony
"The right to protest" by Eugene Debbs
Supplerende:
The King's Speech (film)
Estimerede sider: 20
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729070937",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729070937",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62729070937"
}