Holdet 2023 1g TyF2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Stefanie Hillerslev Christiansen
Hold 2023 1g TyF2 (1g TyF2, 2g TyF2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Was ist typisch deutsch?
Titel 2 Dreimal Ich
Titel 3 Freundschaft
Titel 4 Sport und Fankultur
Titel 5 Reisen, Träume und Abenteuer (Eksamen)
Titel 6 Heimat und Identität (Eksamen)
Titel 7 Verbrechen (Eksamen)
Titel 8 Im Wandel - Klimawandel (Eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Was ist typisch deutsch?

Introduktionsforløb til tysk med temaet, "Was ist typisch deutsch?". Vi har arbejdet med forskellige typer af tekster, som alle har haft dette tema som omdrejningspunkt. Eleverne har fået viden til Tyskland som land, mentalitet, juletraditioner osv.

Vi har haft fokus på mundtlig kommunikation, hvor vi har arbejdet med simple Redemittel med fokus på at hilse og spørge ind.

Tekster:
“Fakten über Deutschland” (fra Dein Deutschland, kap. 1)

"Mentalität" (Deutschland Labor: https://learngerman.dw.com/de/16-mentalit%C3%A4t/l-18945073)

"Siezen und Duzen" (fra Dein Deutschland, kap. 1)


”Vom kleinen Stern, der etwas Besonderes sein wollte“ (https://www.youtube.com/watch?v=RKRzrEGD1pc)

Supplerende:
Warum wir Deutsch lernen (Los Geht’s, s. 6-9)

"Du vs. Sie" (https://www.youtube.com/watch?v=s38Ss4uZCuA)

"Eiskönigin" (julehygge)

Grammatik:
Verbernes bøjning/Kongruens
Ordbogsopslag
Bestemt/ubestemt artikel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dreimal Ich

Vi har taget udgangspunkt i jeget i forskellige typer af tekster, hvor der har været fokus på det at være ung, så eleverne har haft mulighed for trække på deres egen viden og verdens billede.


Tekster:
Tekst: Sag mir, wer – Julia Engelmann (Los Geth’s)

Das Jugendalter als wichtige Phase in der Identitätsentwicklung (XXX)

About a Girl (filmstriben, CFU), Fack ju Göthe (Film, CFU)

“Programmiert” af Tim Bendzko (Auf uns!)

”In der Schule” af Deutschland Labor (https://learngerman.dw.com/de/1-schule/l-18722328)

Supplerende:
”Das deutsche Schulsystem” (https://slowgerman.com/2019/11/12/sg-194-das-deutsche-schulsystem-aktualisiert/)

Lyricstraining: https://lyricstraining.com/play/tim-bendzko/programmiert/HjK5ofqtlj#b7w


Grammatik:
Kongruens
Ordstilling i hoved- og ledsætninger med et eller flere verber.
Personlige - og possessive pronomener
Ordforråd
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Freundschaft

Vi arbejder med tekster, som viser forskellige typer af venskaber både de gode og dårlige – gamle og nye – sjove og alvorlige.


Primær:
"Lieblingsmensch" (https://www.youtube.com/watch?v=3ryohiCVq3M) af Namika
"Druck" (ARD, Meidathek) (Sæson 1)
"Tschick" (kap. 26) af Wolfgang Herrndof
"Tschick" (Film)
"Bitte nicht umarmen" af Djamilia Prange de Oliveira
"Freundschaftsringe" af Tilde Michels, 1994 (Auszug)

Sekundær:
Selvstændige søgninger om perioden op til 2. verdenskrig.


Grammatik: Fass die Grammatik an (spil), genitiv, mundtlighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sport und Fankultur

Vi har opstartet forløbet med almen viden om sport og sportsgrene, hvor eleverne har taget udgangspunkt i deres egne interesser inden for sport. De har lavet en mundtlig præsentation for klassen, hvor de præsenterer en af sportsgrenene, som vi har læst om inden.
Efterfølgende er vi dykket ned i Tysklands fankultur, hvor vi har læst om forskellige fantyper og endda selv afholdt en fodboldkamp mod det andet tyskhold med en lidt mere legende tilgang til fankultur. Eleverne lavede her tyske slagsange, banner og kampråb.


Primær:
- Deutschland Labor: Fußball (https://learngerman.dw.com/de/3-fu%C3%9Fball/l-18722878)
- Unterschiedliche Fankulturen” von Kirsten Krehan und Kirsten Stammerjoahnn (fra Wer bin ich?)
- ”Wir leben Fußball” (30 min)


Sekundlær:
Selvfunden materiale til præsentation om sportsgrene

Grammatik:
repetition af allerede gennemgået grammatik, hvor elever selv har lavet GrammaTikToks med eksempler, der tog udgamgspunkt i sport og fankultur.
Mundtlighed.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Reisen, Träume und Abenteuer (Eksamen)

Der har været fokus på forskellige former for rejser og motivation samt drømme for at rejse. Tyskland som rejseland og tysk ferie- og rejsekultur. Den fysiske rejse og den mentale rejse, som identitetsrejsen/dannelsesrejsen, rejsen og drømmen fra øst til vest. Derudover har eleverne arbejdet med planlægning af rejse til Østrig eller Schweiz med fokus på mundtlig sprogfærdighed/præsentation vha. ppt. med fokus på tids- og stedsangivelser + præpositioner ifm. at rejse.

Eleverne har også lavet eksamenstræning til "Trampen" som en øvelse til en evt. eksamen + mundtlig færdighed.

Tekster:
Folge 13, Urlaub, DW, 2015  https://www.dw.com/de/folge-13-urlaub/l-18877249     

"Meine Banana-Pancake-Tour", Spiegel Special 1/2009

"Ballon" af Micheal Herbigs (2018)

Selim Özdogan: „Trampen“ (eksamensøvelse)
Aus dem Roman „Im Juli“, Europa Verlag 2000 (Auszug)

TickTack Zeitreise mit Lena und Lisa – DDR, 2022, ARD (set på CFU)


Sekundær:
”Øst- og Vesttyskland - forskelle og ligheder” (ZDF, 2015, CFU)


Grammatik:
Tids- og stedsangivelser (https://www.youtube.com/watch?v=OOZhdiznqks)
Perfektum + ordstilling
Verber ifm. at rejse
Præpositioner
adjektiver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Heimat und Identität (Eksamen)

Formålet med arbejdet har været, at se Tyskland som et indvandringsland med et historisk samt nutidigt perspektiv. Fokusset har været på den tysk-tyrkiske kultur. Det betyder, at vi har arbejdet med begrebet "Heimat" i en interkulturel og identitetsskabende kontekst.

Primær litteratur:
"Identitätstheorie" (fra Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog, Systime)

"Über die Heimat I und II" af Nevfel Cumart.

"Metin und Martin" af Alev Tekinay. Fra: Meine Zeit, Systime, 1993 (s. 14,16-19)

"Almanya - Willkommen in Deutschland"

"Gastarbeiter in Deutschland" (Podcast, Slow German, afsnit 193)

"Endlich angekommen" af Katrin Langhans. Fra: Voll Schön, Gyldendal 2017.

Supplerende litteratur:
"Faktenchek, Migranten in Deutschland" (https://www.youtube.com/watch?v=08EClU4JASg)

Grammatik:
Verbernes placering
Modalverber, hjælpeverber, svage og stærke verber
Relative pronomener
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Verbrechen (Eksamen)

Fokus: Forbrydelser i fiktion og non-fiktion og deres konsekvenser for både ofre og gerningsmænd. Krimigenren. Forskellige slags forbrydelser, motiver og metoder. Skyld og straf. Staten som forbryder (Nazityskland).


Primær:
Otto F. Walter (1977) “Cornflakes” (Los geht’s)

Milena Moser: "Das letzte Pizza"

Natascha Kampusch:
"Natascha Kampusch: 10 år efter flugten" (CFU)
Uddrag af "3096 Tage" af Natascha Kampusch (3 sider)

Ferdinand von Schirach: "Kinder"
Ferdinand von Schirach: "Kinder". Fra ZDF (2017) (set på CFU).

"Napola" af Dennis Gansel (2004, film)

Sekundær:
I Gattungen (Krimi) af Helle Egendahl

Grammatik:
Løst sammensatte verber
Adjektivernes bøjning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Im Wandel - Klimawandel (Eksamen)

Formålet har været at få kendskab til klimalitteratur samt viden om klimaforandringer i faktatekster, og hvordan forandringerne også spiller en stor rolle i Tyskland både litterært og i medierne. Forløbet har taget udgangspunkt i bogen "Im Wandel", hvor mundtlig kommunikation har været vægtet højt. Med mundtlighed som fokus har eleverne bl.a. arbejdet med eksamenstræning (præsentation og analyse af tekster). Derudover har arbejdet med teksterne repeteret allerede gennemgået grammatik.

Alle elever har stået for en opvarmningssekvens i et modul, hvor de har arbejdet med hhv. repetition af grammatik og mundtlighed med fokus på ordforråd.


Tekster:
Einstieg in die Klimakrise (fra Im Wandel, s.36-37)
"Der Klimakönig" (fra Im Wandel s. 43)
"Erlkönig" af Goethe (fra Im Wandel s. 43)
"Fieber" af Swntje Oppermann (kap. 1, kap. 10 + s. 89-91)
TickTack Zeitreise mit Lisa und Lena - Umweltschmutz und Umweltschutz (https://www.youtube.com/watch?v=9a4rEVhsn2Y&list=PLrYIHHhKlDoMMkeiKgdNnu2s1undEUxPl)
"Borowski und das ewige Meer" (Tatort, CFU 2024)
"Klimaleugner" (https://www.youtube.com/watch?v=rfhEIfE_hcs&t=66s
)
"„Letzte Generation“ : Neue Proteste von Klimaaktivist:innen in Berlin" (https://www.youtube.com/watch?v=gXSzVWIjPKo)


Supplerende:
Undersøgelse om elevernes egne klimahandlinger (Im Wandel s. 46-47)
"Räumung des Protestdorfs Lützerath steht bevor" (https://www.dw.com/de/r%C3%A4umung-des-protestdorfs-l%C3%BCtzerath-steht-bevor/video-64345448)
Klimakampagne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer