Vestjysk Gymnasium Tarm
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vestjysk Gymnasium Tarm
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 1t Bi - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau
Biologi B
Lærer(e)
Anne-Katrine Duholm, Malene Jersild Sandgaard
Hold
2023 1t Bi (
1t Bi
,
2t Bi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Liv og celler
Titel 2
Den arbejdende krop
Titel 3
Nervesystemet og rusmidler
Titel 4
Køn og kønssygdomme
Titel 5
På opdagelse i generne
Titel 6
På opdagelse af generne (fortsat)
Titel 7
Fra gen til sygdom
Titel 8
Biologi i mad og maven
Titel 9
Tynd mave i Thailand
Titel 10
Kampen mellem blå og grøn - søens økologi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Liv og celler
Introduktion til faget biologi - hvad betyder bioloig?
Elevernes forforståelse - hvilke af fagets kernebegreber, kan de huske fra tidligere (folkeskole, nv osv)
Kernestof:
Cellebiologi:
Opbygning af pro- og eucaryote celler
Procaryote celletyper (bakterieceller)
Eucaryote celletyper (planteceller, dyreceller, svampeceller)
Membranprocesser (diffusion, osmose og aktiv transport)
Passiv og aktiv transport
Endosymbiontteorien
Læsestof:
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus:
Siderne: 9-11 + 14-21
Forsøg:
Mikroskopi af forskellige celler
Osmose i æg
Indhold
Kernestof:
Introduktion.docx
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus; sider: 9-11, 14-21
Husk jeres biologibog
Livets forudsætninger.docx
Arbejdsspørgsmål om celler.docx
osmose med æg-øvelse (3).doc
Intro og celler.pptx
Mikroskopering af celler.docx
Mikroskopi vejledning NV-bogen (2).pdf
Transport af stoffer over cellemembranen.doc
Intro og celler (1).pptx
Journalskabelon.docx
Cellemembranen.pptx
osmose med æg-øvelse.doc
Kroppens organsystemer, Biologi til tiden side 16 og 17 (4).docx
Cellemembranens transportprocesser og organsystemer. 27.11.2023.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Den arbejdende krop
. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber og fagsprog indenfor forløbet "Den arbejdende krop"
- relevante figurer og grafer til beskrivelse og forklaring af iagttagelser (forståelse og aflæsning af figurer og grafer, der viser vitalkapacitet, peakflow, blodtryk)
̶ tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale (blod i forbindelse med måling af hæmatokritværdi)
̶ bearbejde data fra kvalitative (Påvisning af fibres vandbindingsevne
samt forsøg med Tyggegummi og chokolade) og kvantitative eksperimenter (måling af peakflow, vitalkapacitet, blodtryk, hæmatokritværdi) og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt (rapporter og journaler over forsøg med elevernes egne resultater)
̶ anvende relevante matematiske repræsentationer (beregninger af procentvis afvigelser af resultater i forbindelse med forsøget med måling af peakflow),
̶ anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold (måling af hæmatokritværdi i forbindelse med doping og EPO som samfundsfagligt problem i sport)
̶
Kernestof:
fysiologi:
Oversigt over kroppens organsystemer
åndedrætssystem
blodkredsløb
biokemiske processer: respiration
makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, og proteiner
Indhold:
Ilt og respiration, aerob og anaerob energiproduktion, herunder produktion af ATP via respiration samt aerob og anaerob energiproduktion.
Blodkredsløbet, Det store kredsløb og lungekredsløbet.
Opbygning og funktion af lunger og hjerte
Gasudveksling - ilt og kuldioxid
Kroppens blodkarnet: arterier, kapillærer, vener og veneklapper og venepumper
Blodtryk og livsstil, herunder systolen og diastolen, for højt blodtryk og årsager til dette (livsstilsfaktorer)
For lavt blodtryk
Læsestof:
Biologi til tiden side 16 - 17 (oversigt over menneskets organsstem)
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus:
side 106 - 120 + 75 - 82
Flg artikler om hæmatokritværdi og epo:
Hæmatokrit -hvad er det? af Bengt Saltin, professor ved Rigshospitalet
En livsfarlig fordel: Det sker der i kroppen, når cykelryttere doper sig
https://videnskab.dk/krop-sundhed/saadan-virker-epo-og-bloddoping/
Forsøg:
Forsøg med vitalkapaciteten
Forsøg med peak flow
Måling af blodtryk
Måling af hæmatokritværdi
Påvisning af fibres vandbindingsevne
Øvelse: Tyggegummi og chokolade
Indhold
Kernestof:
Transport af stoffer over cellemembranen.doc
osmose med æg-øvelse.doc
Kroppens organsystemer, Biologi til tiden side 16 og 17 (4).docx
Cellemembranens transportprocesser og organsystemer. 27.11.2023.pptx
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus; sider: 77-82, 106-120
Opgaver lunger hjerte.docx
Den arbejdende krop 1.pptx
Vitalkapacitet.docx
Peak Flow.docx
Aflevering luftveje 1t.docx
NavnKønAlder(år)Højde(cm)Vitalkapacitet(ML)TripPige171712700Lærke RPige161783500Emma Pige171703000AmaliePige171642600LauraPige171623200KamillePige171753500IngridPige161723400IsabellaPige17162,53700IlsePige171723500ElenaPige181692600VictoriaPige 16166
NavnKønHøjde(cm)Peak Flow(L/min)ilse 172500yasmin 1644900 510stavros 1725500 780karoline 1742800 510maja 1742600 550 Emma 170450Amalie 164550Trip 171400Lærke R 178450IngridPige172350IsabellaPige162,5400Kamille 175450Laura 162450EliottDreng178550matil
Vitalkapacitet med resultatskema.docx
Peak Flow med resultatskema.docx
osmose med æg-øvelse (3).doc
Resultater peak flow.ods
Den arbejdende krop 11.12.pptx
Undersøgelse af blodtryk.docx
Den arbejdende krop 13.12 (4).pptx
Den arbejdende krop, blodtryk.pptx
Kroppens blodkarnet.odt
Den arbejdende krop 14.12.pptx
Journal, undersøgelse af blodtryk.docx
Den arbejdende krop 18.12.23.pptx
Haematokritartikel.doc
Den arbejdende krop 7 hæmatokrit.pptx
En livsfarlig fordel: Det sker der i kroppen, når cykelryttere doper sig
Sådan virker epo og bloddoping (videnskab.dk)
Hæmatokritværdi og epo.docx
Hjertets opbygning og blodårer.docx
hæmatokrit_øvelsesvejledning.doc
Hæmatokritværdi og epo
Sådan virker epo og bloddoping
Piger, navnPiger % hæmatokritDrenge, navnDrenge % hæmatokritAmalie88,9Eliot60,9Mathilde88,9Stavros 76,4Emma67Stefan68,1Isabelle88,23 Ingrid50 Kamille70 Trip69 Maja75 Teo85,7 Gns piger Gns drengeSamlet gns.
Skema over de tre vigtigste energigivende stoffer i vores kost.odt
Kostråd.doc
Kulhydrater, proteiner og fedt.pptx
Kulhydrat opg B.doc
Kostfibre forsøg.docx
Fedt og proteiner B.docx
Teori_Fedtstoffer og emulsioner.pdf
Fedt og proteiner B (7).docx
Øvelse tyggegummi og chokolade (2).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Nervesystemet og rusmidler
Kernestof:
Fysiologi: Opbygning og funktion af nervesystemet
Læsestof:
Biologi i udvikling B-niveau, Nucleus - Foreningen af Danske Biologers: side 19 - 28, herunder figur 13, 15, 16, 1718, 19, 20, 21, 22 og 23.
Samt side 31 (fra afsnittet "Højre og venstre hjernehalvdel) - 35 (fra side 32 kun de grupper der har beskæftiget sig med koffeinm og nikotin i forbindelse med miniprojektet om rusmidler.
Indhold:
Nervesystemets inddeling i Centralnervesystemet, Det perifere nervesystem og det autonome nervesystem.
Nervecellens opbygning og funktion, gliacellernes opbygning og funktion, blod/hjernebarrieren, nerveimpulsen (aktionspotentialet), synapsen, forskellige transmitterstoffer og deres virkemåde.
Forsøg
Sansecelleforsøg med mekaniske trykcensorer
Måling af reaktionstider
Forskel på ledningshastighed i myeliniserede og ikke-myeliniserede nerver
Farvekort - læsning af ord og farver
Miniprojekt om rusmidler
Indhold
Kernestof:
,: Biologi i udvikling B-niveau, Nucleus - Foreningen af Danske Biologers; sider: 20, 22-28
Nervesystemets opbygning.docx
Nervecellens opbygning.docx
Sansecelleforsøg med mekaniske tryksensorer.docx
Nervesystemet.pptx
Husk at medbringe skriveredskaber - kuglepen eller blyant + viskelæder
Nervesystemet og rusmidler.pptx
Aktionspotentialeopgave-kopi.docx
Aktionspotentialet - spørgsmål.docx
Gennemgang af aktionspotentialet
Opgave til nervesystemet, synapsen.docx
Nervesystemet og rusmidler, aktionspotentialet + synapsen.pptx
Øvelse Måling af reaktionstider.docx
Miniprojekt om rusmidler.docx
Nervesystemet og rusmidler, miniprojekt om rusmidler.pptx
Afhængighedens gåde.docx
Rusmidler:
Modulet starter med at I skal holde jeres oplæg om rusmidler. Husk at sende oplæg + faktaark til mig (MSA) som besked på lectio senest søndag aften kl 20. Så sørger jeg for at lægge jeres faktaark i en mappe, som hele klassen har adgang til og jeres
Rækkefølgen for oplæggene:
Kokain:Psilocybin – svampeCannabis/hash:AlkoholEcstasyHeroin
Nervesystemet og rusmidler 29.02.pptx
Forsøg med myeliniserede og ikke-myeliniserede nerver (4).docx
Farvekort - læsning af ord og farver.docx
Antal personer 1.forsøgSekunder 2. forsøgSekunder 3. forsøgSekunder 4. forsøgSekunder 5. forsøgSekunder GennemsnitSekunderAlle elever 7,487,25 6,755,875,59
Antal personer 1.forsøgSekunder 2. forsøgSekunder 3. forsøgSekunder 4. forsøgSekunder 5. forsøgSekunder GennemsnitSekunderAlle elever 5,477,828,094,935,70 Hånd til skulder
Nervesystemet 0503 2024.pptx
Venstre hjernehalvdel er derfor den der er aktiv når I læser en tekst, mens højre hjernehalvdel er den der f.eks. opfatter farver. Da der normalt er forbindelse mellem de to hjernehalvdele gennem hjernestammen vil opfattelsen dog blive påvirket af be
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Køn og kønssygdomme
Kernestof:
Fysiologi: Forplantning og horomonel regulering
Indhold
Hormonet regulering, herunder endokrin signalering, parakrin signalering, hormeostase, oversigt over kroppens hormonsproducerende kirtler samt hvilke hormoner der produceres de forskellige steder og deres funktion. Herunder hypofysens hormoner.
Hormonernes cellulære virkning, fedtopløselige hormoner og vandopløselige hormoner, deres opbygning og virkemåde.
Mandens kønsorganer og kønshormoner, kvindens kønsorganer og kønshormoner, menstruationscyklus.
Læsestof:
Biologi i udvikling B-niveau, Nucleus - Foreningen af Danske Biologers: side 9 - 17
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus: side 133 141 samt side 146 - 152. (Sidstnævnte sider, er læst ekstensivt i forbindelse med miniprojekter om prævention og kønssygdomme, hvor eleverne i grupper, har arbejdet med hver sin prævention/kønssygdom
Forsøg:
Smittespredning
Miniprojekt om Præventionsformer og kønssygdomme
Indhold
Kernestof:
Hormoner.odt
Hormoner.pptx
,: Biologi i udvikling B-niveau, Nucleus - Foreningen af Danske Biologers; sider: 9-17
Kroppens organsystemer, Biologi til tiden side 16 og 17 (4) (1).docx
Mandens kønsorganer og kønshormoner.docx
Hormoner + opstart på forløbet Køn og kønssygdomme.pptx
Manden.pptx
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus; sider: 134-141
Kvindens kønsorganer og kønshormoner (2).docx
Køn og kønssygdomme, 18.03 24.pptx
Miniprojekt om kønssygdomme og prævention m grupper.docx
Menstruationscyklus.docx
Køn og kønssygdomme, 20.03 24 (3).pptx
definition af positiv og negativ feedback - Google-søgning
Genetik_din genotyp.doc
Cellens livscyklus og mitose.pdf
Celledelinger i mikroskop_opgave.docx
Smittespredning med resultater.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
På opdagelse i generne
Kernestof:
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion fa nucleinsyrer
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mitose
Indhold
cellens livscyklus med de forskellige faser en celle gennemgår, DNA-replikationen samt Mitosen, den almindelige celledeling, DNA replikation, Det centrale dogme og proteinsyntesen,
Opbygning og funktion af kromosome, DNA og gener
Genetiske egenskaber, autosomal nedavrning, krydsningsskemaer , Mendels 1. lov, dominent og recessiv nedarvning, stamtavler og analyse af disse, blodtypernes genetik.
Læsestof
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus: side 169 - 194 samt 196 - 198
samt artiklen herunder i forbindelse med foredrag, forskningens døgn
https://aktuelnaturvidenskab.dk/find-artikel/nyeste-numre/3-2023/rna-teknologi-det-naeste-kvantespring-i-udviklingen-af-laegemidler
Forsøg:
Celledelinger i mikroskop
Mitose i løceller
Smagning af PTC
DNA i kiwi
Blodtyper
Oplæg i forbindelse med forskningens døgn:
Fremtidens RNA-medicin
Ved RNA-forskerne Mette Malle og Jørgen Kjems
OBS: Forløbet er ikke færdigt
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus; sider: 169-176, 181-192, 196-198
Gener
På opdagelse i generne - mitose og meiose.pptx
Celledelinger i mikroskop_opgave.docx
Mitose i løgceller.doc
'Fremtidens RNA-medicin' af Offentlige foredrag i Naturvidenskab (au.dk)
RNA-teknologi: Det næste kvantespring i udviklingen af lægemidler (aktuelnaturvidenskab.dk)
DNAopgave.doc
På opdagelse i generne 24.04.pptx
Foredrag om RNA - fremtidens medicin ved professor Jørgen Kjems. Vi mødes i festsalen kl. 9.45.
RNA-teknolog Det næste kvantespring i udviklingen af lægemidler.odt
På opdagelse i generne 29.04.pptx
Opgaver med krydsningsskemaer.docx
Genetik og genetiske egenskaber.pdf
Smagning af PTC.odt
DNA i kiwi.doc
På opdagelse i generne 14.05.2024.pptx
På opdagelse i generne 15.05.2024 (1).pptx
Journalskabelon DNA i kiwi.docx
Krydsningsskemaer elevopgave.doc
Stamtavler.docx
Stamtavler.pptx
Øvelsesvejledning_blodtyper.doc
Eldons beskrivelse.pdf
Blodtyper.pptx
Blodtyper 29.05.2024.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
På opdagelse af generne (fortsat)
Læsestof:
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus:
- s. 169-172 (repetition af DNA, gener og kromosomer)
- s. 176-181 (repetition af gener og proteinsyntesen)
Genetikopgaver med 1-gens-nedarvning og 2-gens-nedarvning
Forsøg:
2-gens-nedarvning med majs (grønne, hvide, høje og lave majs)
Indhold
Kernestof:
Medbring den blå biologibog.
Velkommen tilbage fra sommerferien. Jeg glæder mig til at møde jer. Vi starter ud med at arbejde videre med genetik.
Link: Lav dit eget protein
Arbejdsark til proteinsyntesen.docx
Læs side 176-178 i den blå biologibog. Når du har læst lektien skal du kunne svare på, hvad et gen er og hvilke funktioner proteiner bl.a. har i kroppen (Figur 239) og så skal du kunne beskrive, hvad der sker på Figur 241. I timen arbejder vi med pro
Medbring høretelefoner til din computer.
Medbring bogen. I skal have lavet opgave 1, 2 og 3 i arbejdsarket til proteinsyntesen.
Genetikopgaver - hunde, katte og køer.docx
Medbring den blå biologibog. I får 30 minutter til at filme jeres video færdig.
To-gens-nedarvning - majsforsøg.docx
Lav opgave 1 (hundeopgaven) og opgave 2 (katteopgaven) i den vedhæftede opgave, som I arbejdede med i sidste time. I timen kigger vi også til vores majs i laboratoriet og laver hypoteser til forsøget.
Vi skal også samle op på resultaterne af majsforsøget.
Medbring penalhus. I timen laver I og afleverer Biologiaflevering 2. Opgaven er uden hjælpemidler og tager udgangspunkt i forløbet "På opdagelse i generne".
Vi mødes i Ophold 1.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Fra gen til sygdom
Læsestof:
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus:
- s. 174-176 + 196-198 om mitose og meiose (repetition)
- s. 198-203 om fejl i meiosen, kromosomtalsmutationer, genmutationer (tavs, missens, nonsens, deletion, insertion, frameshift)
- s. 203-207 om PCR-teknikken og gelelektroforese
Biologi til Tiden:
- s. 85 + 89 (faktaark om mitose og meiose)
Videoer:
PCR:
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/
Gelelektroforese:
https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/#1516016492971-a0bc3d63-fdf4
Forsøg:
2-gens-nedarvning med majs (grønne, hvide, høje og lave majs)
Bioinformatikøvelse i programmet UGENE om cystisk fibrose
Indhold
Kernestof:
Ligheder og forskelle mellem meiose og mitose.doc
Mitose scan - BTT.pdf
Meiose scan - BTT.pdf
Medbring den blågrønne biologibog. I timen begynder vi på et nyt forløb.
Mitose på pizza.docx
Læs de to PDF-filer om mitose og meiose og udfyld det vedhæftede dokument. Vi arbejdede med det i mandags. I timen får I en opgave i Foodlab, der er relateret til mitose og meiose.
Vi mødes i Foodlab. Hver bordgruppe skal bruge én computer.
Opgave - kromosomtalsmutationer.docx
Læs afsnittene "Kvindens meiose er anderledes" og "Når der sker fejl i meiosen" på side 198-199 i den blå biologibog. I timen samler vi op på opgaverne til mitose og meiose, så de skal være færdige til i dag. Se de vedhæftede filer. I timen arbejder
Læs afsnittet "Genmutationer" på side 201-203 i den blå biologibog. Når du har læst lektien, skal du kunne svare på, hvad en punktmutation er og og hvad en længdemutation er samt hvilke typer af længdemutationer, der findes.
Alle opgaver til kromosomtalsmutationer skal være færdige til i dag. Find dem på sidste lektion.
Alle grupper skal være klar til at fremlægge deres sygdom.
Opgave - genmutationer.docx
Opgave - genteknologiske øvelser (1. udgave).docx
Medbring bogen. Opgaverne til genmutationer skal være færdige til i dag. Husk at I fik 30 minutter til opgaven sidste gang. I timen samler vi op på opgaverne og arbejder med genteknologiske undersøgelser.
Husk høretelefoner til computer.
Øvelse 1 - cystisk fibrose.docx
Download programmet Ugene ned på din computer. Vi skal bruge programmet til at undersøge et gen.
Download: UGENE
Medbring bogen. I timen samler vi op på PCR og arbejder videre med genteknologiske undersøgelser herunder gelelektroforese.
Husk høretelefoner til din computer.
Aktivitet 2 Ugene filer.zip
Cystisk fibrose - aktivitet 1, 2 og 3.docx
Alle opgaver til genteknologiske undersøgelser (PCR og gelelektroforese) skal være færdige.
Hvis man fra fraværende i timen inden ferien skal man desuden også lave aktivitet 1, der handler om komplikationerne ved cystisk fibrose.
Ugene skal være downloadet til i dag, fordi vi skal bruge programmet til at undersøge det CFTR-genet, hvor mutationer for cystisk fibrose kan ske. Det er vigtigt, at I bruger lidt tid på at downloade programmet og ikke opgiver efter første forsøg.
Aktivitet 3 Ugene filer.zip
I timen arbejder vi videre med CFTR-genet i Ugene.
Download Ugene på din computer og husk at pakke zip-filen ud på din computer.
Vi mødes i Ophold 1. Biologiaflevering 3 laves og afleveres på timen. Opgaven tager udgangspunkt i forløbet "Fra gen til sygdom". Medbring telefon og blyant.
I timen ser vi Tabu med Rune Klan: De dødeligt syge" (40 minutter).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Biologi i mad og maven
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus:
- s. 75-82 om kulhydrater, protein og fedt
- s. 86-92 om fordøjelse, enzymer og enzymers reaktionshastighed (pH og temperatur)
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling B-niveau, Nucleus:
- s. 109 om den mikrobielle vækstkurve
Biologi i Industrien:
s. 7-18 om gæringsprocesser og produktion af øl
Oplæg fra Institut fra Fødevarevidenskab - Øl er raketvidenskab:
https://www.youtube.com/watch?v=rZJo6TOXl0Q
Artikel fra Aktuel Naturvidenskab: Ølbrygning - avanceret bioteknologi
Forsøg:
Bromelin i ananas, ølbrygning
Indhold
Kernestof:
Læs side 75-79 i den blå biologibog. Start ved afsnittet "Kostens energigivende stoffer". Lektien handler om kulhydrater og protein, som I har arbejdet med både i grundforløbet og sammen med Malene. Når du har læst lektien, skal du kunne forklare:
Medbring den blå biologibog. I timen begynder vi på et nyt forløb.
Kryds og tværs - kulhydrater.docx
Kryds og tværs - protein.docx
Opgave - fordøjelsessystemet og figurforklaring.docx
Spilleplade til fedt.docx
image.png
Læs side 80-82. Det handler om fedt. Når du har læst lektien skal du kunne:
Medbring bogen til timen. I timen samler samler vi op på kulhydrat og protein og arbejder videre med fedt. Vi begynder også på fordøjelsen af næringsstofferne.
Forsøg - bromelin fra ananas i Foodlab med opskrifter.docx
Læs side 86-89 og færdiggør opgaven med figurforklaringer. Det handler om fordøjelsen. Husk at I fik 45 minutter til det i sidste time. Opgaven er vedhæftet sidste time.
Medbring bogen. I timen skal vi arbejde med enzymer og lave et forsøg.
Læs side 92 i den blå biologibog. Det handler om, hvad der påvirker enzymers aktivitet. Når du har læst lektien, skal du kunne svare på:
Medbring bogen. I timen samler vi op på ananasforsøget.
Biologi i Industrien (2019) - Ølbrygning (Kapitel 1).pdf
Video: Øl er raketvidenskab - tre punktnedslag i ølproduktion
Nøgleprocesser:
Ingen lektier. I timen arbejder vi med teori til ølbrygning.
Vejledning til ølbrygning i Foodlab.docx
Læs fremgangsmåden til mæskning, filtrering, urtkogning og gæring i vejledningen til ølbrygning. Det er VIGTIGT, så ALLE ved, hvad der skal ske i Foodlab i 1. og 2. modul. Vi vejede korn af i sidste time, så vi skal direkte i gang med mæskningen.
Vi mødes i Foodlab ved timens start. Jeg printer vejledninger ud, så lad jeres tasker, computere og jakker være i klassen.
Link: Lav dit eget øl-label
Artikel fra Aktuel Naturvidenskab - Ølbrygning - avanceret bioteknologi.pdf
Spørgsmål til artikel fra Aktuel Naturvidenskab - Ølbrygning.docx
Læs artiklen og lav de tilhørende opgaver. I kan bruge teorien herfra samt fra kapitlet fra "Biologi i Industrien" i jeres aflevering.
Alle skal have læst artiklen "Ølbrygning - avanceret bioteknologi" og besvaret på spørgsmålene. I får timen til at arbejde med jeres videoaflevering.
Vi mødes i Foodlab til en fælles opstart og kigger til vores øl, der er i gang med at gære. I får resten af modulet til at arbejde med jeres videoaflevering.
Husk: Tomme ølflasker til tapning i næste uge!
Opgave - aktionspotentialet.docx
Opgave - synapsen og transmitterstoffer.docx
Genlæs side 22-26 i den orange biologibog med fokus på nervecellens opbygning (Figur 15), membranpotentialet (Figur 17), aktionspotentialet (Figur 19) og synapsen (Figur 21). Vi arbejder med siderne i timen.
Medbring den orange biologibog.
Opgave - ædru hjerneskade - opsamling med figurer.docx
I timen samler vi op på aktionspotentialet og kigger nærmere på synapsen. Vi skal også se en dokumentar om alkohols påvirkning på hjernen.
Læs afsnittet om alkohol på side 230-231 med fokus på Figur 3.72 i den vedhæftede fil. Når du har læst lektien, skal du kunne svare på:
Side 226-231 fra Biologibogen om rusmidler.pdf
Aktionspotentialet (1-5):
Hvis du var fraværende i går, skal du se "Ædru Hjerneskade" på mitcfu.dk. I timen samler vi op på filmen og tapper vores øl.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Tynd mave i Thailand
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus:
s. 14-21 (repetition af cellebiologi)
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling B-niveau, Nucleus:
s. 104-106 om mikrobiel vækst
s. 109 om den mikrobielle vækstkurve
Lone Als Egebo: Mikrobiologibogen, Nucleus:
s. 93-96 (behandling af infektionssygdomme)
s. 100-106 (resistens hos patogener)
Tv-udsendelse: Viden om - De resistente bakterier (28 minutter)
Faktaark om rejsediarre fra Fødevarestyrelsen
Artikler:
-
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvorfor-er-mug-paa-gammel-mad-farlig-at-spise-mens-gorgonzola-er-en-delikatesse/
-
https://videnskab.dk/kultur-samfund/da-haandvask-blev-en-videnskab/
Gruppearbejde om tropesygdomme
Forsøg:
Podning af mikroorganismer på skolen
Inddirekte ELISA-test (kyssesyge)
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier. I timen smager vi på jeres øl og afslutter forløbet.
EduPad
Opgave - faktaark om rejsediarré med spørgsmål.docx
Opgave - artikellæsning om mikroorganismer.docx
Kriterier der er fælles for de fleste levende organismer:
Medbring den blå biologibog. I timen begynder vi på et nyt forløb.
I timen skal vi repetere cellebiologi og arbejde med side 14-21.
Opgave - repetition af celler og transportprocesser.docx
Brug max 20 minutter på at skimte side 14-21 i den blå biologibog. I har arbejdet med siderne i jeres første forløb (Celler og liv) med Malene. Læg dit fokus på Figur 9, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 20 og 21. Det er ikke meningen, at du skal huske det
Medbring den blå biologibog.
Opgave - bakterier og virus.docx
Medbring både den blå og orange biologibog. I timen samler vi op på cellebiologi og arbejder vi med bakterier og virus.
Escape Room 1
Medbring både den blå og orange biologibog. I timen arbejder vi videre med bakterier og virus.
Biologiaflevering 5 - mikrobiologi.docx
I timen laver I og afleverer Biologiaflevering 5, som er en videoaflevering, der tager udgangspunkt i bakterier og virus. Find sammen i 2-3 mandsgrupper inden timen, så I er klar til at gå i gang.
Mikrobiologibogen - side 71-106.pdf
Opgave - sygdomsfremkaldende mikroorganismer og behandlingsmuligheder.docx
Oversigt over antibiotika.pdf
Ingen lektier. I timen arbejder vi med sygdomsfremkaldende mikroorganismer og behandlingsmuligheder.
Forsøg - bakterier i klasselokalet.docx
Side 93-96 i Mikrobiologibogen (PDF) skal være læst til i dag og opgaverne skal være færdige (Opgave 5). I timen samler vi op på de forskellige former for antibiotika (Figur 117) og arbejder videre med opgaverne.
Fokusspørgsmål til film - De resistente bakterier.docx
Hvad undersøges:
Ingen lektier. I timen samler vi op på forsøget og arbejder med resistens hos bakterier, hvor vi skal se en film og arbejde med side 100-103 i Mikrobiologibogen.
I timen samler vi op på "De resistente bakterier" og arbejder videre med resistens.
Opgave - resistens hos patogener (side 100-106 i Mikrobiologibogen).docx
Hvis du var fraværende i sidste time, skal du se "De resistente bakterier" og lave de tilhørende fokusspørgsmål. Jeg har booket udsendelsen til jer på mitcfu.
Interaktiv øvelse - Kan du overleve en multiresistent bakterie?
Opgave - tropesygdomme.docx
Fokusspørgsmål til tavlerne:
Hvis du var fraværende i sidste time, skal side 100-106 i Mikrobiologibogen være læst til i dag. I timen samler vi op på opgaverne til side 103-106 og arbejder med tropesygdomme.
Biologiaflevering 6 laves og afleveres på timen. Uden hjælpemidler. Opgaven tager udgangspunkt i figurer, som I har arbejdet med i forløbet "Tynd mave i Thailand".
Vi mødes i klassen.
Vi skal vi lave en ELISA-test for at undersøge, hvem der er smittet med infektionssygdommen kyssesyge. I timen skal vi arbejde med side 52-53 og lave forsøget.
Forsøg - ELISA - Epstein Barr virus .docx
Figur - direkte og indirekte ELISA.docx
Medbring den orange biologibog.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Kampen mellem blå og grøn - søens økologi
Læsestof:
Biologibogen:
- s. 29-38 om økosystem, abiotiske og biotiske faktorer, energistrømme, vækst
- s. 43-56 om primærproduktion, fødekæder, stofkredsløb (C, N, P)
- s. 91-98 om oligotrofe og eutrofe søer, årets gang i søen (springlag), livet i søen
- s. 100-104 om eutrofiering og sørestauering
Videoer:
Fosfatkredsløb i en sø:
https://www.youtube.com/watch?v=JfQSwe-SWu8&t=1s
Nitrogenkredsløb i en sø:
https://www.youtube.com/watch?v=21y-kinXdOs&t=3s
Forsøg:
Undersøgelse af Almind Sø og Brassø hos AQUA Akvarium og Dyrepark (temperaturmåling, iltmåling, sigtedybde, måling af næringsstoffer, fangst af dyr, bestemmelse af vandplanter, undersøgelse af tagrørsbevoksning)
Indhold
Kernestof:
Biologibogen - økologi (side 29-63).pdf
Opgave - tegn teksten (økologi - side 29-33).docx
Ingen lektier. I timen starter vi på et nyt forløb.
Opgave - primærproduktion og fødekæder.docx
Læs side 33-36 i Biologibogen. Afsnittet handler om, hvordan energi bevæger sig rundt i økosystemet, fotosyntese og respiration. Når du har læst lektien skal du tage et stykke papir og tegne en plante i midten og opskrive reaktionen for fotosyntese o
Opgave - stofkredsløb (kulstof, fosfor og nitrogen).docx
Medbring høretelefoner til at se videoer på din computer. I timen arbejder vi med, hvordan C, N og P bevæger sig rundt i økosystemer.
Forsøg - lys, ilt og kuldioxids betydning for frøspiring.docx
Ingen lektier. I timen skal vi lave et forsøg med karsefrø.
I timen samler vi op på stofkredsløb og begynder at arbejde mere fokuseret med søer.
Biologibogen - søen (side 91-104).pdf
Opgave - figurforklaringer til P- og N-kredsløb.docx
Opgaven til stofkredsløb skal være færdig til i dag. Vi arbejdede med opgaven i timen den 19/3.
I timen samler vi op på karseforsøget og arbejder videre med søer (side 94-96).
Opgave - årets gang i søen.docx
Side 91-93 i Biologibogen skal være læst til i dag. Det handler om oligotrofe og eutrofe søer.
I timen arbejder vi med livet i søen (side 96-98) og forurening af søen (side 100-101).
Opgave - livet i søen.docx
Stoffer der kan forurene vandet:
I timen skal vi lave et søstjerneløb!
I timen samler vi op på søstjerneløbet og forbereder os til vores besøg på AQUA i Silkeborg i næste uge.
Ekskursion til AQUA Akvarium og Dyrepark.docx
Øvelsesvejledning - AQUA.pdf
I timen arbejder I med Biologiaflevering 7.
Medbring resultaterne fra søundersøgelserne.
Vi fortsætter arbejdet med Biologiaflevering 7 og arbejder med sørestaurering. I får cirka 60 minutter til afleveringen.
Opgave - genopretning af søer.docx
I timen samler vi op på opgaven om sørestauering og afslutter forløbet om søer. Vi begynder at repetere forløb fra sidste år.
Opgave - mandens kønsorganer.docx
Opgave - kvindens kønsorganer og menstruationscyklus.docx
Opgave - pubertet og hormoner.docx
Hormonsignalering:
Fedt- og vandopløselige hormoner:
Medbring den blå biologibog.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62785458613", "T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62785458613", "H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62785458613" }