Holdet 2023 1t Bi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Anne-Katrine Duholm, Malene Jersild Sandgaard
Hold 2023 1t Bi (1t Bi, 2t Bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Liv og celler
Titel 2 Den arbejdende krop
Titel 3 Nervesystemet og rusmidler
Titel 4 Køn og kønssygdomme
Titel 5 På opdagelse i generne
Titel 6 På opdagelse af generne (fortsat)
Titel 7 Fra gen til sygdom
Titel 8 Biologi i mad og maven
Titel 9 Tynd mave i Thailand
Titel 10 Kampen mellem blå og grøn - søens økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Liv og celler

Introduktion til faget biologi - hvad betyder bioloig?
Elevernes forforståelse - hvilke af fagets kernebegreber, kan de huske fra tidligere (folkeskole, nv osv)

Kernestof:
Cellebiologi:
Opbygning af pro- og eucaryote celler
Procaryote celletyper (bakterieceller)
Eucaryote celletyper (planteceller, dyreceller, svampeceller)
Membranprocesser (diffusion, osmose og aktiv transport)
Passiv og aktiv transport
Endosymbiontteorien

Læsestof:
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus:
Siderne: 9-11 + 14-21

Forsøg:
Mikroskopi af forskellige celler
Osmose i æg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den arbejdende krop

. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber og fagsprog indenfor forløbet "Den arbejdende krop"
- relevante figurer og grafer til beskrivelse og forklaring af iagttagelser (forståelse og aflæsning af figurer og grafer, der viser vitalkapacitet, peakflow, blodtryk)
̶ tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale (blod i forbindelse med måling af hæmatokritværdi)
̶ bearbejde data fra kvalitative (Påvisning af fibres vandbindingsevne
samt forsøg med Tyggegummi og chokolade) og  kvantitative eksperimenter (måling af peakflow, vitalkapacitet, blodtryk, hæmatokritværdi) og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt (rapporter og journaler over forsøg med elevernes egne resultater)
̶ anvende relevante matematiske repræsentationer (beregninger af procentvis afvigelser af resultater i forbindelse med forsøget med måling af peakflow),
̶ anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold (måling af hæmatokritværdi i forbindelse med doping og EPO som samfundsfagligt problem i sport)
̶
Kernestof:
fysiologi:
Oversigt over kroppens organsystemer
åndedrætssystem
blodkredsløb
biokemiske processer: respiration
makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, og proteiner

Indhold:
Ilt og respiration, aerob og anaerob energiproduktion, herunder produktion af ATP via respiration samt aerob og anaerob energiproduktion.
Blodkredsløbet, Det store kredsløb og lungekredsløbet.
Opbygning og funktion af lunger og hjerte
Gasudveksling - ilt og kuldioxid
Kroppens blodkarnet: arterier, kapillærer, vener og veneklapper og venepumper
Blodtryk og livsstil, herunder systolen og diastolen, for højt blodtryk og årsager til dette (livsstilsfaktorer)
For lavt blodtryk

Læsestof:
Biologi til tiden side 16 - 17 (oversigt over menneskets organsstem)
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus:
side 106 - 120 + 75 - 82
Flg artikler om hæmatokritværdi og epo:
Hæmatokrit -hvad er det? af Bengt Saltin, professor ved Rigshospitalet
En livsfarlig fordel: Det sker der i kroppen, når cykelryttere doper sig
https://videnskab.dk/krop-sundhed/saadan-virker-epo-og-bloddoping/

Forsøg:
Forsøg med vitalkapaciteten
Forsøg med peak flow
Måling af blodtryk
Måling af hæmatokritværdi
Påvisning af fibres vandbindingsevne
Øvelse: Tyggegummi og chokolade
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Nervesystemet og rusmidler

Kernestof:
Fysiologi: Opbygning og funktion af nervesystemet

Læsestof:
Biologi i udvikling B-niveau, Nucleus - Foreningen af Danske Biologers: side 19 - 28, herunder figur 13, 15, 16, 1718, 19, 20, 21, 22 og 23.
Samt side 31 (fra afsnittet "Højre og venstre hjernehalvdel) - 35 (fra side 32 kun de grupper der har beskæftiget sig med koffeinm og nikotin i forbindelse med miniprojektet om rusmidler.

Indhold:
Nervesystemets inddeling i Centralnervesystemet, Det perifere nervesystem og det autonome nervesystem.
Nervecellens opbygning og funktion, gliacellernes opbygning og funktion, blod/hjernebarrieren, nerveimpulsen (aktionspotentialet), synapsen, forskellige transmitterstoffer og deres virkemåde.

Forsøg
Sansecelleforsøg med mekaniske trykcensorer
Måling af reaktionstider
Forskel på ledningshastighed i myeliniserede og ikke-myeliniserede nerver
Farvekort - læsning af ord og farver
Miniprojekt om rusmidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Køn og kønssygdomme

Kernestof:
Fysiologi: Forplantning og horomonel regulering

Indhold
Hormonet regulering, herunder endokrin signalering, parakrin signalering, hormeostase, oversigt over kroppens hormonsproducerende kirtler samt hvilke hormoner der produceres de forskellige steder og deres funktion. Herunder hypofysens hormoner.
Hormonernes cellulære virkning, fedtopløselige hormoner og vandopløselige hormoner, deres opbygning og virkemåde.
Mandens kønsorganer og kønshormoner, kvindens kønsorganer og kønshormoner, menstruationscyklus.

Læsestof:
Biologi i udvikling B-niveau, Nucleus - Foreningen af Danske Biologers: side 9 - 17
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus: side 133  141 samt side 146 - 152. (Sidstnævnte sider, er læst ekstensivt i forbindelse med miniprojekter om prævention og kønssygdomme, hvor eleverne i grupper, har arbejdet med hver sin prævention/kønssygdom

Forsøg:
Smittespredning

Miniprojekt om Præventionsformer og kønssygdomme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 På opdagelse i generne

Kernestof:
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion fa nucleinsyrer
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mitose

Indhold
cellens livscyklus med de forskellige faser en celle gennemgår, DNA-replikationen samt Mitosen, den almindelige celledeling, DNA replikation, Det centrale dogme og proteinsyntesen,
Opbygning og funktion af kromosome, DNA og gener
Genetiske egenskaber, autosomal nedavrning, krydsningsskemaer , Mendels 1. lov, dominent og recessiv nedarvning, stamtavler og analyse af disse, blodtypernes genetik.

Læsestof
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus: side 169 - 194 samt 196 - 198
samt artiklen herunder i forbindelse med foredrag, forskningens døgn
https://aktuelnaturvidenskab.dk/find-artikel/nyeste-numre/3-2023/rna-teknologi-det-naeste-kvantespring-i-udviklingen-af-laegemidler

Forsøg:
Celledelinger i mikroskop
Mitose i  løceller
Smagning af PTC
DNA i kiwi
Blodtyper

Oplæg i forbindelse med forskningens døgn:
Fremtidens RNA-medicin
Ved RNA-forskerne Mette Malle og Jørgen Kjems

OBS: Forløbet er ikke færdigt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 På opdagelse af generne (fortsat)

Læsestof:

Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus:

- s. 169-172 (repetition af DNA, gener og kromosomer)
- s. 176-181 (repetition af gener og proteinsyntesen)

Genetikopgaver med 1-gens-nedarvning og 2-gens-nedarvning

Forsøg:

2-gens-nedarvning med majs (grønne, hvide, høje og lave majs)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fra gen til sygdom

Læsestof:

Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus:

- s. 174-176 + 196-198 om mitose og meiose (repetition)
- s. 198-203 om fejl i meiosen, kromosomtalsmutationer, genmutationer (tavs, missens, nonsens, deletion, insertion, frameshift)
- s. 203-207 om PCR-teknikken og gelelektroforese

Biologi til Tiden:

- s. 85 + 89 (faktaark om mitose og meiose)

Videoer:

PCR: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/

Gelelektroforese: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/#1516016492971-a0bc3d63-fdf4

Forsøg:

2-gens-nedarvning med majs (grønne, hvide, høje og lave majs)
Bioinformatikøvelse i programmet UGENE om cystisk fibrose
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Biologi i mad og maven

Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus:

- s. 75-82 om kulhydrater, protein og fedt
- s. 86-92 om fordøjelse, enzymer og enzymers reaktionshastighed (pH og temperatur)

Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling B-niveau, Nucleus:

- s. 109 om den mikrobielle vækstkurve

Biologi i Industrien:

s. 7-18 om gæringsprocesser og produktion af øl

Oplæg fra Institut fra Fødevarevidenskab - Øl er raketvidenskab: https://www.youtube.com/watch?v=rZJo6TOXl0Q

Artikel fra Aktuel Naturvidenskab: Ølbrygning - avanceret bioteknologi

Forsøg:

Bromelin i ananas, ølbrygning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Tynd mave i Thailand

Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling C-niveau, Nucleus:

s. 14-21 (repetition af cellebiologi)

Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling B-niveau, Nucleus:

s. 104-106 om mikrobiel vækst
s. 109 om den mikrobielle vækstkurve

Lone Als Egebo: Mikrobiologibogen, Nucleus:

s. 93-96 (behandling af infektionssygdomme)
s. 100-106 (resistens hos patogener)

Tv-udsendelse: Viden om - De resistente bakterier (28 minutter)

Faktaark om rejsediarre fra Fødevarestyrelsen

Artikler:
- https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvorfor-er-mug-paa-gammel-mad-farlig-at-spise-mens-gorgonzola-er-en-delikatesse/
- https://videnskab.dk/kultur-samfund/da-haandvask-blev-en-videnskab/

Gruppearbejde om tropesygdomme

Forsøg:

Podning af mikroorganismer på skolen
Inddirekte ELISA-test (kyssesyge)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kampen mellem blå og grøn - søens økologi

Læsestof:

Biologibogen:
- s. 29-38 om økosystem, abiotiske og biotiske faktorer, energistrømme, vækst
- s. 43-56 om primærproduktion, fødekæder, stofkredsløb (C, N, P)
- s. 91-98 om oligotrofe og eutrofe søer, årets gang i søen (springlag), livet i søen
- s. 100-104 om eutrofiering og sørestauering

Videoer:

Fosfatkredsløb i en sø: https://www.youtube.com/watch?v=JfQSwe-SWu8&t=1s

Nitrogenkredsløb i en sø: https://www.youtube.com/watch?v=21y-kinXdOs&t=3s

Forsøg:

Undersøgelse af Almind Sø og Brassø hos AQUA Akvarium og Dyrepark (temperaturmåling, iltmåling, sigtedybde, måling af næringsstoffer, fangst af dyr, bestemmelse af vandplanter, undersøgelse af tagrørsbevoksning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer