Holdet 2024 2h2g3g eø - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Allan Kissow Petersen
Hold 2024 2h2g3g eø (2h2g3g eø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 01 - Etablering af virksomhed
Titel 2 02 - Strategi
Titel 3 03 - Regnskab
Titel 4 04 - Marketing
Titel 5 05 - Organisation & Ledelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 01 - Etablering af virksomhed

Forløb 1: Etablering af virksomhed

Indhold:

Iværksætteri: Målsætningen for en virksomhed; Succeskriterier for iværksætteri

Induktiv øvelse: Start din egen "Soft Drink"-virksomhed.
- Hvad skal der til?

Markedstyper: B2C, B2B, C2C, B2G.
+ ”Markedet” (udbud og efterspørgsel (diagram kort anvendt))

Forretningsmodeller: BMC-modellen (”Konventionel virksomhed (lineær tankegang);
Socioøkonomiske- (+CSR), deleøkonomiske- cirkulært økonomiske-, oplevelsesøkonomiske virksomheder)
- Idé (Hvad?), Vision (Hvorfor?), Mission (Til hvem?) + SMART-objectives (Hvordan?) - Specifikt, Målbart, Attraktivt, Realistisk, Tidsbestemt.

Virksomhedstyper: Handelsvirksomheder (Grossist/Detail) & produktionsvirksomheder

Innovation: Invention/innovation.
-- Innovationsopfattelser (Push og pull)
-- Innovationsformer (Produkt-, Proces-, Positionerings-, Paradigme-innovation) +
Organisationsinnovation
-- Innovationstyper (KUN: Radikal vs. Inkrementel)

Cases:

1) Ole Henriksen (interview, video)
2) Induktiv øvelse: "sodavandsboden" (opstart egen virksomhed)
3) Ford (video)
4) Bruun Kola (Løvens Hule)
5) Fritz Kola
6) Monstrum (podcast)
7) Arctic import (Øvelse + hjemmeside)
8) Mini’en (Øvelse)
9) Kellogg’s (innovationsopfattelser, -former, -typer)

Begrebsliste:
- Brug den udleverede oversigt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 02 - Strategi

Forløbet "Strategi" er helt centralt i EøC og vi vil løbende tale strategi i.f.m. de resterende forløb.

Indhold:

Forretningsstrategi
-- At opbygge og modificere sin forretningsmodel (kaldes også "forretnings-innovation". Hertil skal du kende dit marked (din industri) og din andel heraf.

Virksomhedsformer: Enkeltmandsejede, I/S, ApS, Andelsselskaber, A/S, Franchise

Finansieringsformer: Figur 1.8 s. 50 LVO 3. udg.
- F, F og F; Bootstrapping; Vind priser; Business Angels; Corporat Venturing; Banklån; Venture Capitalists; Fuld børsnotering; Crowd Funding).

Analyser til strategisk arbejde/beslutninger
-- SWOT (internt og ekstern i.f.t. til den enkelte virksomhed, Figur 2.2)
-- STEEPLE (Fig. 2.4) eksterne omstændigheder på markedet
-- Konkurrenceformer (Fig. 2.5) Fuldkommen konk.; Oligopol; Monopolistisk konkurrence;
Monopol)
-- Konkurrencemæssig position (på markedet) (Figur 2.6)
-- Positioneringskortet (Fig. 2.7 & 2.8)
-- Porters Five Forces (Fig. 2.9)
-- Boston Consulting Group Matrix ("BCG") (Fig. 2.16) + PLC Fig. 2.17
---- QUESTIONMARK, STAR, CASH COW, DOG

Konkurrencestrategier
-- Porters konkurrencestrategier (Fig. 2.12)
-- Discount versus differentierede kvalitetsprodukter
-- Ny mulighed: Hybrid Strategien - lav pris + høj kvalitet

Vækststrategier
-- Ansoff (Fig. 16)
-- Interne vækstmuligheder
---- Pris, Promotion, Produktudvikl., Invester, Distributionskanaler m.m.
-- Eksterne vækstmuligheder
---- Joint Ventures; Strategiske allicancer; Fusioner; Takeover; Horisontal og vertikal integration (Figur 2.22)
-- Værdiinnovation (Figur 2.15)
-- Blue Ocean Strategy (Blue og Red Ocean, Fig. 2.14)
---- Blue Ocean Strategy Canvas (se nedenfor)

CSR - Corporate Social Responsibility
-- Socialt og miljømæssigt ansvar indarbejdes i forretningsmodellen
-- NB nye krav fra EU pr. 01.01.2024 (ESG) = CSR ved lov!
-- Figur 2.24 & 2.26

Cases:

1) TickrMeter (Løvens Hule... startup)
2) Hush Little One (Løvens Hule... startup)
3) Bubbles (Løvens Hule... startup)
4) Tesco / "Home Plus" (video)
5) LØS market (Øvelse) (Alternative forretningsmodeller)
6) Flying Tiger Copenhagen (SWOT, STEEPLE & vækststrategi)
7) DK Company (Supply Chain - "upstream & downstream)
8) Kastberg Gourmet Is (SWOT)
9) Flyindustrien (Porters Five Forces - Zero star industry!)
10) Urproducenter (Rolex, Daniel Wellington, Skagen Ur, Breitling, Swatch, Ditur)
11) Casella (vin) (Værdiinnovation; Blue ocean strategy canvas)
12) Ikea/Hay (strategisk alliance - hybrid strategi)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 03 - Regnskab

Regnskab 1 - De grundlæggende elementer
Luk virksomheden op 3. udgave, Columbus: side 135-144:

Årsrapportens indhold - Strategiske og finansielle informationer (Til interessenter!)
- Se årsrapporternes "executive summary"
Omsætning; Variable og Faste omkostninger
Stordriftsfordele og break even analyse (Nulpunktsberegning)

Regnskab 2 – Resultatopgørelse
Luk virksomheden op 3. udgave, Columbus: side 144-148:

Resultatopgørelsen (income statement) = vigtig finansiel info til interessenterne
--- Artsopdelt (Figur 4.6 + Tabel 4.2)
--- Funktionsopdelt (Figur 4.7) - sidstnævnte ofte anvendt af større produktionsvirksomheder

Regnskab 3 - Balancen & Afskrivninger
Luk virksomheden op 3. udgave, Columbus: side 148-154:

Balancen = Aktiver og Passiver (EN: Assets & Liabilities)
Afskrivninger: To metoder: Lineær afskrivning & Saldometoden

(Vigtigste) Sammenhænge Resultatopgørelse og Balance:
- Årets resultat (Over eller underskud i Res. overføres til Egenkapitalen i Balancen)
- Afskrivninger (omkostning i Res. og fratrækkes Anlægsaktiver i Balancen)

Regnskab 4-6 – Regnskabsanalyse
Luk virksomheden op 3. udgave, Columbus: side 154-162:

Nøgletalsanalyse:
- Rentabiliteten har været vores fokusområde
- Egenkapitalens forrentning (ROE på engelsk (Return On Equity))
- Afkastningsgraden
- Overskudsgraden
- Aktivernes omsætningshastighed
-- Du Pont pyramiden til opsummering af sammenhænge

Luk virksomheden op 3. udgave, Columbus: side 163-167:

Nøgletalsanalyse:
- Likviditetsgrad 1
- Soliditetsgrad
- Meget kort om aktier (A/S)

Cases:

1) Carlsberg (BCG-modellen & Årsberetning)
2) B&O A/S (Årsregnskab 2021) - gennemgående case i regnskabskapitlet
3) Mad til tiden
- Cases kort brugt til eksemplificering:
4) TOMS A/S
5) Pandora A/S
6) Bavarian Nordic A/S
7) Matas
8) Vestas
9) DK Company (igen)
10) Party in a Box
11) Novo Nordisk


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 04 - Marketing

Indhold:

Markedsføring grundlæggende:
- Kundernes købsbeslutning
-- Købtyperne: Impulskøb, Vanekøb og Overvejelseskøb
-- Sociale købsmotiver (Bandwaggoning, Veblen-effekten, Snob-effekten, Thrifty-effekten
- Branding: Brand-værdi, Det gode brand(navn)

Segmentering:
- Segmenteringskriterier
-- Georgrafiske, Socioøkonomiske, Psykologiske, Adfærdsmæssige
- Minerva-modellen (livsstilssegmentering)
-- Minerva benytter Socioøkonomiske kriterier (Indkomst og uddannelse) +  Adfærdsmæssige kriterier (Livsstil (dvs. værdier, forbrugsmønstre og holdninger)
- Bemærk at segmentering i dag kan fungere langt mere individuelt plan via virksomhedernes adgang til data om vores adfærd, interesser, indkøb osv. online

Marketing-mix:
- De 4 P'er (uddybes nedenfor)
-- Produkt, Price, Place (distribution), Promotion
- De 7 P'er
-- De tre: Physical evidence, People, Process tilføjes ved servicevirksomheder


De 4 P'er:
-- Product:
-- Produktmix (sortiment (smalt/bredt & fladt/dybt);  Service (f.eks. eftersalg-service på større, tekniske produkter), Emballage (Emballage = "Det 5. P"?)

-- Price:
-- Prisfastsættelse: Kend din målgruppe; Kend dine omkostninger (VO og FO); Kend din efterspørgselskurve og priselasticitet; Kend dine konkurrenter; Vælg prisstrategi.
- Prisstrategier: (det er muligt med mere end én)
    Omkostningsbaseret - Markup pricing
    Konkurrencebaserede - Price leadership, Going rate price, Priskrig
    Markedsstyrede - Penetration pricing og Skimming pricing

-- Place:
-- Tre distributionsmønstre: 1) Uden mellemled, med ét mellemled, med to mellemled.    
    Mellemled er f.eks. grossister og detailhandlere. Husk at mellemled koster (de skal også tjene penge. Men de løser opgaver som reklame, distribution, kundekontakt).
-- Promotion: (Promotional mix; valg af "kommunikationsmix")
-- Above-the-line og Below-the-line skal i kende forskel på. Ligeledes push og pull-promotion.
-- Man  forventes desuden at kende til en række af de eksempler der indgår i disse over-
ordnede kategorier.
-- Nyere metoder: SEO, Google AdWords, cookies og basal viden om Big Data forventes kendt

Cases:

1) Red bull (versus BOLD)
2) Fritz Kola (Tidl. set i Løvens Hule)
3) Coca Cola versus Pepsi (Dok. "USAs vilde madkampe" (alle aspekter af marketing)
4) Coca Cola og Ronaldo + Coca Colas reklamebudget... (Prod. placement & vertikal opinionsleder)
5) ChotuKool (Segmentering, betalingsmuligheder, network marketing, fokusgruppeinterviews)
6) Bolchespiritus og Camel-cigaretter (Kort om Eskimo-Is) (Markedsføring og Etik)
7) Simple Feast (Målgruppe, sortiment (bredde og dybde?) og markedsparathed?)
8) Tesla (i.f.m. prisstrategi) (kunne tilføje at "politiske forbrugere" nu afviser Teslaer; Brand'et lider)
9) Heinz (Emballage(r))
10) Nespresso
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 05 - Organisation & Ledelse

Forløbet Organisation & Ledelse:
(Forløbet indebærer også lidt motivationsteori)

Indhold:

Organisation grundlæggende
-- Definition / Hvad er en organisation
-- Input-output-modellen ("transformation")
-- Kerneprocessen og støttefunktioner (jf. Henry Mintzbergs model)

Organisationsstrukturer
-- Konkrete strukturer:
---- Funktionel; Divisionsopdelt; Geografisk; Matrix-struktur (projekt-struktur); Netværksstruktur (Bemærk de ofte er hybrider)
Strukturkategorier:
-- Mekanistiske versus Organiske strukturer
---- Grad af: Hierarki, formalisering, specialisering, centralisering

Management og Ledelse
-- Ledelsesteori:
--- Manager versus Leder; "Trækteori" (Trait Theory of Leadership); Scientific management (Taylor); Mayos "Human Relations"-skolen; Situationsbaseret ledelse.
--- BEMÆRK: Kritikken af ”One size fits all”-tilgangen

-- Ledelsesformer/-stile/-typer (alle synonymer):
--- Autoritær; Demokratisk; Laissez faire ("Lade stå til"-bare lade folk passe sig selv...);
Situationsbaseret ledelse (Figur 6.6 s. 209)

Motivation:
-- Motivation - definition:
- Definition: At skabe en målrettet adfærd - at få nogen til at præstere noget bestemt. Og dén adfærd er værdiskabelse for virksomheden, for husk, det handler altid om værdiskabelse!
- Bemærk vores skelnen mellem ydre motivation og indre motivation

-- Motivationsteori
- Abraham Maslows behovspyramide (behovshierarki)
- Herzbergs to-faktor-teori (Vedligeholdelsesfaktorer (kaldes også "hygiejnefaktorer") og
Motivations-faktorer.
- Bemærk at ledelsesteorierne også indebærer antagelser om, hvad der motiverer folk. F.eks. Taylor der meget i tråd med sin maskinelle tilgang til mennesker påstod, at man altid kunne motivere med merei løn (ydre motivation)

Generelt om Org. & Ledelse:

Bemærk, de væsentligste faktorer for ændringer i Org. & Led.:
1. Virksomhedens vækst
- Større virksomhed kræver ofte ændringer i struktur og ledelsesform
2. Virksomhedens strategi (udvikling?)
- Nye produkter, nye markeder, nye arbejdsgange øger behovet for
ændringer i struktur og ledelsesformer
3. Eksterne ændringer - omgivelserne
- Graden af stabilitet og kompleksitet

Cases:

1) Grundfos (mekanistisk, organisk?)
2) IOI (IO Interactive – organisation, ledelse, motivation)
3) Amazon (Ledelse og motivation)
- Kortere eksempler brugt:
4) Vestjysk Gymnasium Tarm (Organisationsstruktur + Input-output modellen))
5) Novozymes (Input-output modellen)
6) FCK (Input-output modellen)
7) Joe & The Juice (Input-output modellen)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer