Holdet 2024 2g3g fi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Anders Peter Jakobsen
Hold 2024 2g3g fi (2g3g fi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Etik - Flugten fra Jorden
Titel 2 Mennesket i centrum
Titel 3 Videnskab & Konspirationer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Etik - Flugten fra Jorden

I dette forløb har vi arbejdet med etik og moralfilosofi med særligt fokus på fremtidige dilemmaer. Gennem diskussioner og refleksion har vi undersøgt, hvordan forskellige etiske teorier – som konsekvensetik, pligtetik og dydsetik – kan anvendes til at vurdere nutidige og fremtidige problemstillinger.

Et centralt tema i forløbet har været spørgsmålet om, hvorvidt rumrejser kan ses som en moralsk forsvarlig løsning på Jordens potentielle kollaps. Vi har debatteret, om menneskeheden har et ansvar for at redde planeten fremfor at forlade den, og hvem der i så fald skal have adgang til en mulig "flugt".

Gennem forløbet har vi styrket vores evne til at tænke kritisk, argumentere nuanceret og anvende filosofiske begreber på komplekse og aktuelle dilemmaer.

I "Mennesket i verden" Grundbog i filosofi:

Kant: s.15 23 (inkl. uddrag af Grundlæggelse af moralens metafysik
Konsekvensetik/utilitarisme s. 23-26 og 28-30

Jeremy Bentham  i "Moralen og dens begrundelse"

Aristoteles' Dydsetik ("Moralen og dens begrundelse, s. 26-29 samt Mennesket i verden s. 31-32)

Friedrich Nietzsche (Mennesket i Verden s. 86-90 samt Moralen og dens begrundelse s. 55-60)

Peter Singer (Mennesket i Verden s. 40-44)

I forbindelse med forløbet er der arbejdet med argumentationsteori: Argumenter og disses opbygning
Fra bogen "Logik og argumentationsteori - en introduktion"

Elevprojekt: cases i grupper/individuelt om etiske problemstillinger


Hovedcase: Passengers (film, 2016)

Supplerende:
The Road (Film)


Omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Mennesket i centrum

I dette forløb har vi arbejdet med filosofiske idéer om menneskets rolle og selvforståelse. Vi har læst filosoffer, som hver især stiller spørgsmål ved, hvad det vil sige at være menneske, og hvordan vi kan erkende virkeligheden.

Et centralt element i forløbet har været filmen The Matrix, som vi har brugt som hovedcase til at diskutere virkelighed, identitet og frihed. Vi har undersøgt, hvordan filosofiske tanker om bevidsthed, eksistens og valg spiller sammen med filmens temaer.

Gennem læsning, analyse og diskussion har vi udviklet vores forståelse af menneskets position i verden og styrket vores evne til at reflektere over komplekse spørgsmål om mennesket.

Kernestof:
(Fra bogen "Mennesket i Verden")

Platons Dualisme (s. 111 - 120)

Descartes Rationalisme/Dualisme (s. 78-86)

Sartres Eksistentialisme (s. 94-102)

Filmcase: The Matrix (1999)

Sider: 30

Faglige mål:
• identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
• indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
• demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
• demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
• forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
• udvise elementært kendskab til argumentationsteori
• genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Videnskab & Konspirationer

I dette forløb har vi arbejdet med videnskabens filosofi, herunder hvordan videnskabelig viden opbygges og udfordres. Vi har læst og diskuteret tanker fra filosoffer, der hver især har bidraget med vigtige teorier om videnskabelig metode, falsifikation og paradigmeskift.

Forløbet har også indeholdt en undersøgelse af konspirationsteorier, og vi har drøftet, hvordan videnskabelige og ikke-videnskabelige forklaringer konkurrerer om at blive accepteret som sandhed. Vi har analyseret, hvilke kriterier der adskiller legitim videnskab fra pseudovidenskab, og hvordan man som kritisk tænkende kan forholde sig til påstande og teorier.

Gennem forløbet har vi trænet vores analytiske evner og styrket vores forståelse af, hvordan videnskaben påvirker samfundet og vores opfattelse af virkeligheden.
Kernestof:


Fra: Kasper Larsen m.fl. 'Grundbog i filosofi - mennesket i verden' (2013) Systime

Generelt om videnskab (s. 45-47 om videnskabsteori)

Karl Popper: s. 48-56 om falsifikation (ink. uddraget fra "Gisninger og Gendrivelser)

Thomas Kuhn: s. 57-65 om Thomas Kuhn (inkl. uddraget fra Kuhns Videnskabens revolutioner)

Richard Dawkins: s. 73-76 om evolutionslæren vs. kreationismen (inkl. uddraget fra Dawkins' 'The Greatest Show On Earth)

Carl Sagan: Der bor en ildsprudende drage i min garage

Elevprojekt: Eleverne har i grupper fremlagt om forskellige konspirationsteori og vurderet problematikker herved og løsninger hertil.

Sider: 30

Faglige mål:
• identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
• indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
• demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
• demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
• forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
•       skelne mellem forskellige vidensformer, sådan som de gør sig gældende på tværs af og inden for de forskellige fag og
videnskabsområder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer