Holdet 2024 2g ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Frederikke Eskildsen
Hold 2024 2g ps (2g ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ekstreme fællesskaber
Titel 2 Hvem er jeg?
Titel 3 Ungdom, køn og identitet
Titel 4 Hvordan lærer jeg bedst?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ekstreme fællesskaber

Formål: eleverne lærer om de socialpsykologiske teorier, begreber og undersøgelser.

Grupper: Psykologiens veje (3. udgave), s. 378-381
Gruppepres, konformitet og gruppepolarisering: Psykologiens Veje, s. 385-387 og PsykC, s. 208-209
Robbers Cave og den sociale identitetsteori: Fra celle til selfie, s. 174-176
Roller: Psykologiens veje (3. udgave), s. 396-403
Kulturmøder: Psykologiens veje (3. udgave), s. 423-431
Holdninger: Psykologiens veje (3. udgave), s. 411-414
Stereotyper, fordomme og diskrimination: PsykC, s. 193-194 og 200-203
Exit af ekstreme grupper: PsykC, s. 217-219

7-trins guide til gennemgang af undersøgelser:
Solomon Aschs konformitetseksperiment: Psykologiens Veje, s. 382-383
Muzafer Sherifs Robbers Cave-eksperiment: Psykologiens Veje, s. 391-392
Zimbardos fængselseksperiment: Psykologiens Veje, s. 474-477  
Henri Tajfels minimalgruppeeksperiment: Psykologiens Veje, s. 393-394
Stanley Milgrams lydighedseksemperiment: Psykologiens Veje, s. 470-473


Supplerende:
Øvelse med roller og rollebegreber, Kreativ psykologi iBog
"The Stanford Prison Experiment Was One of the Most Disturbing Studies Ever" (youtube.com)
"Unge vil forsvare gruppen med deres liv", 2009
"Dommer afliver rygter om formodet drabsmand efter voldsomme 'højreradikale' optøjer i England", 2024, DR
Indfødsretsprøve 2024 (https://www.indfodsretsprove.dk/gratis-prove)
"Børn henvender sig selv for at få lov til at dræbe, advarer svensk politi", 2023, TV2 Nyheder
”A class divided” (youtube.com)
Jane Elliotts ”A Class Divided”: Undersøgelser i psykologi, s. 42-43
"Karantænezonen", Kreativ Psykologi, iBog
"Den sommer Ahmed blev radikaliseret", 2015, Berlingske

Eksamensspørgsmål: "Rekruttering til bandemiljøet starter i de unge år", Justitsministeriet, 2011


Ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvem er jeg?

Tilknytningsteori: PsykC, s. 56-59
Daniel Sterns udviklingsteori: PsykC s. 60-62
Subjektivt selv: Psykologiens Veje s. 92-96
Epigenetik: Fra Celle til Selfie, s. 66-68
Familie og Opdragelse: Psykologiens veje, s. 160-164 og Fra celle til selfie, s. 122
Daginstitutioner: PsykC, s. 68-72 og Psykologiens veje, s, 164-166
Empati: Psykologiens veje, s. 110-112
Omsorgssvigt: Fra celle til selfie, s. 11-14
Sårbarhed og resiliens: PsykC, s. 93-97 og Psykologiens veje, s. 132-135
Social arv/indlært hjælpeløshed: Fra celle til selfie, s. 149-151 og 153-155

Supplerende:
Daniel Stern miniøvelser fra "Kreativ Psykologi", ibog
Brevkasseøvelse til opdragelse fra "Kreativ Psykologi", ibog
“The Strange Situation – Mary Ainsworth” (youtube.com)
“Tronick´s Still Face Experiment:” (youtube.com)
"Farlige forældre", afsnit 1, TV2
“An Experiment by Joseph Campos: The Visual Cliff” (youtube.com)
"Old Enough on Netflix: We put two 3-year-old kids to the test at an Ohio grocery store" (youtube.com)
"‘Old Enough’ Generates Parenting Debate, Latest Netflix Sensation" (youtube.com)
"Nyt studie: Hjemmepassede børn har et højere niveau af stresshormon", Berlingske, 2023
"Ny undersøgelse: Fire ud af ti forældre kigger på en skærm, når de er sammen med deres børn", alt.dk, 2021


Eksamensspørgsmålsøvelse: "Børnehaver og vuggestuer: Flere børn mistrives”, Pernille Mainz, Politiken, 2023

Ca. 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ungdom, køn og identitet

Formålet med forløbet er at eleverne opnår viden om identitet, køn, stress og coping, samt viden om sociale medier. Eleverne opnår viden om psykologifaglig anvendelse af ovenstående begreber. De opnår også viden om køn i forskellige kontekster og teorier.

Kernestof fra læreplanen:
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil

Materiale:
Eriksons identitetsbegreber: Psykologiens Veje, s. 328-329
Ungdom og identitet (Giddens): PsykC, s. 145-148
Ungdom og identitet (Gergen): PsykC, s. 150-155
Uddrag fra Temaer til psykologi, kapitel 6, Køn og kønsforskelle (”Introduktion til kønsforskelle”, ”Kultur 2: Socialkonstruktivisme”,
Biologisk kønsopfattelse: Psykologi – Fra celle til selfie, s. 76-79
Social indlæringsteori: Psykologiens Veje, s. 149-151
Identitet og sociale medier: PsykC, s. 155-157
Goffman: Fra celle til selfie, s. 177-179
Uddrag fra ibog Fra celle til selfie (p319), ”6.8: Joshua Meyrowitz: Elektroniske medier”
Samfundets påvirkning: Rasmus Willig og Hartmut Rosa i Fra Celle til Selfie, s. 111-114
Femfaktormodellen: PsykC, s. 51-53

Sekundær litteratur:
Quiz om køn: https://videnskab.dk/krop-sundhed/koens-quiz-hvad-siger-videnskaben-om-forskellene-paa-maend-og-kvinder/
Legekæden-katalog til vurdering af kønsstereotyper: https://www.legekaeden.dk/her-starter-legen/saeson/jul
"Kan man være andet end hankøn eller hunkøn?", Kristian Herlufsen, Samvirke, 27.04.21
Case til SoMe, køn og identitet: Case om Anna fra ChatGPT.
Selvvalgte SoMe-opslag om køn og identitet.
”Hvordan er din personlighed?” fra Undersøgelser i psykologi
Personlighedstest: https://bigfive-test.com/da

Eksamensspørgsmål: ”Ny forskning: Stereotyper er stadig på spil i danske børnehaver”, BUPL.dk, 2024

Ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hvordan lærer jeg bedst?

Læring og kognitive processer: PsykC, s. 101-102
Piaget og Vygotsky: PsykC, s. 132-133
Klassisk betingning: Psykologi fra celle til selfie, s. 266-270
Operant betingning: Psykologi fra celle til selfie, s. 271-273
Hjernens belønningssystem: Psykologiens veje, s. 255-258
Social indlæringsteori: Psykologiens veje, s 149-154
Motivation: PsykC, s. 124-127
”Undersøgelse: Skumfidus-undersøgelsen om selvkontrol” + Rochester Universitys variation af eksperimentet
Opmærksomhed og arousal: PsykC, s. 101-105, Psykologiens veje, s. 177-179 og
Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, s. 196-198
Perception: Psykologiens veje, s. 180-182
Hukommelse: PsykC, s. 108-114
Konkurrencestaten (O.K.Petersen): Psykologiens veje, s. 339-341
Rasmus Willigs begreber om individuel konkurrence: Fra Celle til Selfie, ibog, p285
Stress: Psykologiens veje, s. 439-449 og 453-454
Coping: PsykC, s. 172-173

Sekundær litteratur:
”Når skærmene styrer familien”, afsnit 1 (TV2)
”The Marshmallow Test” (youtube.dk)
”The Marshmallow Test Revisited” (youtube.dk)
Aktiviteter fra "Kreativ psykologi" (iBog fra Systime) - øvelser fra delt og selektiv opmærksomhed og hukommelse
Undersøgelse af digital amnesi af Betsy Sparrow, Jenny Liu og Daniel M. Wegner.


Eksamensspørgsmål: "Gymnasieelever er lige så stressede som de 20 pct. mest stressede voksne" (2017)

ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer