Holdet 2024 2hf ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Cathrine Rask Bødskov
Hold 2024 2hf ps (2hf ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ekstreme fællesskaber
Titel 2 Hvem er jeg ?
Titel 3 Ungdom, køn og identitet
Titel 4 Hvordan lærer jeg bedst?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ekstreme fællesskaber

Formål: eleverne lærer om de socialpsykologiske teorier, begreber og undersøgelser.

Grupper: Psykologiens veje (3. udgave), s. 378-381
Gruppepres, konformitet og gruppepolarisering: Psykologiens Veje, s. 385-387 og PsykC, s. 208-209
Robbers Cave og den sociale identitetsteori: Fra celle til selfie, s. 174-176
Roller: Psykologiens veje (3. udgave), s. 396-403
Kulturmøder: Psykologiens veje (3. udgave), s. 423-431
Holdninger: Psykologiens veje (3. udgave), s. 411-414
Stereotyper, fordomme og diskrimination: PsykC, s. 193-194 og 200-203
Exit af ekstreme grupper: PsykC, s. 217-219

7-trins guide til gennemgang af undersøgelser:
Solomon Aschs konformitetseksperiment: Psykologiens Veje, s. 382-383
Muzafer Sherifs Robbers Cave-eksperiment: Psykologiens Veje, s. 391-392
Zimbardos fængselseksperiment: Psykologiens Veje, s. 474-477  
Henri Tajfels minimalgruppeeksperiment: Psykologiens Veje, s. 393-394
Stanley Milgrams lydighedseksemperiment: Psykologiens Veje, s. 470-473


Supplerende:
https://kforum.dk/article182089k.ece"The Stanford Prison Experiment Was One of the Most Disturbing Studies Ever" (youtube.com)
"Unge vil forsvare gruppen med deres liv", 2009
https://www.information.dk/debat/2017/10/danmark-ogsaa-land-aldrig-dansker
"Den sommer Ahmed blev radikaliseret", 2015, Berlingske

Eksamensspørgsmål: "Rekruttering til bandemiljøet starter i de unge år", Justitsministeriet, 2011
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvem er jeg ?

Kernestof:
Tilknytningsteori: PsykC, s. 56-59
Daniel Sterns udviklingsteori: PsykC s. 60-62
Subjektivt selv: Psykologiens Veje s. 92-96
Epigenetik: Fra Celle til Selfie, s. 66-68
Familie og Opdragelse: Psykologiens veje, s. 160-164 og Fra celle til selfie, s. 122
Daginstitutioner: PsykC, s. 68-72 og Psykologiens veje, s, 164-166
Empati: Psykologiens veje, s. 110-112
Omsorgssvigt: Fra celle til selfie, s. 11-14
Sårbarhed og resiliens: PsykC, s. 93-97 og Psykologiens veje, s. 132-135
Social arv/indlært hjælpeløshed: Fra celle til selfie, s. 149-151 og 153-155

Supplerende:
Daniel Stern miniøvelser fra "Kreativ Psykologi", ibog
“The Strange Situation – Mary Ainsworth” (youtube.com)
“Tronick´s Still Face Experiment:” (youtube.com)
“An Experiment by Joseph Campos: The Visual Cliff” (youtube.com)
”Self recognition” (youtube.com)
”Bag facaden daginstitutioner”, TV2
"Farlige forældre", afsnit 1, TV2


Eksamensspørgsmålsøvelse: "Børnehaver og vuggestuer: Flere børn mistrives”, Pernille Mainz, Politiken, 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ungdom, køn og identitet

Kernestof:
Eriksons identitetsbegreber: Psykologiens Veje, s. 328-329
Ungdom og identitet (Giddens): PsykC, s. 145-148
Ungdom og identitet (Gergen): PsykC, s. 150-155
Biologisk kønsopfattelse: Fra celle til selfie, s. 76-79
Kønsforskelle: Uddrag fra Temaer til psykologi, kapitel 6, Køn og kønsforskelle (”Introduktion til kønsforskelle”)
Social indlæringsteori: Psykologiens Veje, s. 149-151
Social konstruktivisme: Uddrag fra Temaer til psykologi, kapitel 6, Køn og kønsforskelle (”Kultur2: Socialkonstruktivisme”)
Identitet og sociale medier: PsykC, s. 155-157
Goffman: Fra celle til selfie, s. 177-179
Meyrowitz: Uddrag fra ibog Fra celle til selfie (p319), ”6.8: Joshua Meyrowitz: Elektroniske medier”
Femfaktormodellen: PsykC, s. 51-53

Supplerende:
Anthony Giddens: https://vimeo.com/1015603521
“Girl toys vs boy toys: The experiment - BBC Stories” (Youtube.com)
“Bandura's Bobo Doll Experiment” (Youtube.com)
Julens favoritter, (legekaeden.dk)
Uddrag af ”Kan man være andet end hankøn eller hunkøn”, Kristian Herlufsen, Samvirke, 2021.
PsykC s.157-158 ”Undersøgelse om flertalsmisforståelse vedrørende lysten til at indtage alkohol”.
”Goffman” (Youtube.com)
”Isak and Even Part 42- Part 45” (Youtube.com)
PsykC s. 53-54 ”Tvillingestudier” og ”Undersøgelse af det genetiske fundament for de fem personlighedsdimensioner i femfaktormodellen”.
Uddrag fra Undersøgelser i psykologi, kapitel 5 Personlighedspsykologi, (5.1 Hvordan er din personlighed?)
Personlighedstest øvelse 5.1 fra Undersøgelser i psykologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hvordan lærer jeg bedst?

Kernestof:
Læring og kognitive processer: PsykC, s. 101-102
Piaget og Vygotsky: PsykC, s. 132-133
Klassisk betingning: Psykologi fra celle til selfie, s. 266-268
Operant betingning: Psykologi fra celle til selfie, s. 271-273
Hjernens belønningssystem: Psykologiens veje, s. 255-258
Social indlæringsteori: Psykologiens veje, s 149-154
Motivation: PsykC, s. 124-127.
Selvkontrol: ”Undersøgelse: Skumfidus-undersøgelsen om selvkontrol” + ”Rochester Universitys variation af eksperimentet” fra ”Psykologiens Veje” iBog.
Opmærksomhed: Psykologiens veje, s. 176-179 og PsykC, s. 101-104.
Perception: Psykologiens veje, s. 180-182
Hukommelse: PsykC, s. 108-114
Langtidshukommelse: PsykC, s. 118-121
Læring i en konkurrencestat: Fra celle til selfie, s. 111-114
Stress: Psykologiens veje, s. 439-449 og 453-454
Coping: PsykC, s. 172-173. + Psykologiens, s. 455 - 457

Supplerende:
” Piaget’s Schema: Accommodation and Assimilation of New Information” - indtil 1.53. (youtube.dk)
”Vygotsky's Theory of Cognitive Development in Social Relationships” (youtube.dk)
”Skinner’s Operant Conditioning: Rewards & Punishments” (youtube.dk)
” The Big Bang Theory- Operant Conditioning” (youtube.dk)
” Baby Albert Experiments” (youtube.dk)
” 3 Basic Needs That Drive Your Behavior [Self-Determination Theory]” – indtil 1.30. (youtube.dk)
”The Marshmallow Test” (youtube.dk)
” Re-evaluating The Marshmallow Test” (youtube.dk)
Aktiviteter fra "Kreativ psykologi" (iBog fra Systime) - øvelser fra delt og selektiv opmærksomhed og hukommelse
"Selective Attention Test" (youtube.com) - Simon og Chabris´ test med gorillaen og basketspillerne

Eksamensspørgsmål: "Gymnasieelever er lige så stressede som de 20 pct. mest stressede voksne" (2017)

ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer