Holdet 2024 2h Re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Louise Holm Jensen
Hold 2024 2h Re (2h Re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er religion?
Titel 2 Satanisme
Titel 3 Buddhisme - med fokus på tibetansk buddhisme
Titel 4 Jødedom
Titel 5 Kristen?
Titel 6 Islams mange ansigter (inkl. værklæsning)
Titel 7 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er religion?

Beskrivelse:
Vi har i dette forløb arbejdet med en introduktion til hvad religion er for et fænomen, hvordan man definerer det (substantielle og funktionelle definitioner) og en genopfriskning af, hvilke dimensioner der kan siges at skulle være til stede (Ninian Smarts model) samt religionskritik (Feuerbach, Marx, Freud, Nietzsche).

Introduktion til faget:
- Religionsdefinitioner fra Madsen, Lene et al., 2021 Grundbogen til Religion C, Systime, Aarhus C, afsnittet "Introduktion til faget", s. 16-17

Ninian Smarts model:
- Madsen, Lene et al., 2021 Grundbogen til Religion C, Systime, Aarhus C, afsnittet "Ninian Smarts syv dimensioner", s. 267-268
- Lærerproduceret modeller over Ninan Smarts model

Religionskritik:
- Den klassiske religionskritik (Feuerbach, Freud, Nietzsche, Marx) fra Andreasen, Esben og Allan Poulsen, eds., 2005-2011, Religion og kultur - en grundbog, Systime, Aarhus C, afsnittet "Religion er en projektion: Feuerbach" + "Religion er en kollektiv neurose: Freud", + "Kristendommen er de svages religion: Nietzsche" + "Religion er folkets opium: Marx"
- Bjørnvig, Bjørn (Clio): https://portals.clio.me/dk/religion/7-10/emner/etik-filosofi/hvad-er-religion/religionsdefinitioner/ (substantielle og funktionelle religionsdefinitioner)

Religion i det senmoderne samfund:
- Repetition af Ludvigsen, Lise og Poul Storgaard Mikkelsen, 2007, Religion og kultur, Systime, Aarhus C, afsnittet "Samfundstype og religion" (s. 30-31) + "Traditionssamfund, det moderne samfund og det senmoderne samfund" (s. 16) + "Usamtidighed" (s. 14)

Yderligere:
- Produktion af egne fiktive religioner ud fra Smarts model
- Religionskritik-debat ud fra de forskellige kritikeres positioner

Estimeret sidetal: 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Satanisme

Beskrivelse:
Vi har i dette forløb arbejdet med satanisme som bevægelse samt dens indhold, overbevisninger og praksis. Først har vi talt om religionskritik som overgang til satanisme. Dernæst har vi arbejdet med satanskildringer i Bibelen, satanisme i teistisk og ateistisk forstand, forskellige former for satanisme (reaktiv, rationalistisk, esoterisk), satanismens etablering og fremstillinger af satanisme i både børne-TV og som personlig branding i musikbrancen (fokus på Baumans teori om pilgrim og nomade samt Lyons tre forskellige typer af selv). Af satanistiske grupper har vi fokuseret på Church of Satan og The Satanic Temple.

Introduktion til satanisme og satanskildringer:
- Tekst om satanisme: "Er satanisme en religion eller populærkultur?" fra Lykke-Kjeldsen et al., Religion på kryds og tværs, Systime: https://xn--religionpkrydsogtvrs-4zb5a.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
- Repetition af den klassiske religionskritik, (Feuerbach, Freud, Nietzsche, Marx)
- Fire skildringer af Satan: kalkmaleri i Sanderum kirke Odense, kalkmaleri i Tingsted Kirke på Falster fra ca. 1500, oliemaleriet "Witches' Sabbath" af den spanske kunstner Francisco Goya og Adam og Eva med slangen i Paradis
- Tekst om satanisme: "Hvorfra stammer idéen om Satan, og hvordan opfattes han i dag?" fra Lykke-Kjeldsen et al., Religion på kryds og tværs, Systime: https://xn--religionpkrydsogtvrs-4zb5a.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164
- Sammenligning af følgende skildringer af Satan i Bibelen med fokus på forholdet mellem Satan og Gud, Satans rolle og Satans navne: Første Mosebog, kapitel 3 (GT), Jobs Bog, kapitel 1,6-1,12 (GT), Mattæusevangeliet, kapitel 4,1-4,11 (NT), Johannes’ Første Brev, kapitel 2,18-2,29 (NT), Johannes Åbenbaring, kapitel 20,7-10 (NT)

Typer af satanisme:
- Teistisk og ateistisk satanisme fra Lykke-Kjeldsen et al., Religion på kryds og tværs, Systime: https://xn--religionpkrydsogtvrs-4zb5a.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164 https://xn--religionpkrydsogtvrs-4zb5a.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160#c421
- Tekst 1: "Satanister tilbeder ikke djævlen", tekst 2: "Interview med David Vincent fra Morbid Angels af Peter Béliath", tekst 3: "Jeg er min egen gud", tekst 4: "En ægte satanist" fra fra Lykke-Kjeldsen et al., Religion på kryds og tværs, Systime: https://xn--religionpkrydsogtvrs-4zb5a.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164 https://xn--religionpkrydsogtvrs-4zb5a.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160#c421
- Tre typer af satanisme fra Lykke-Kjeldsen et al., Religion på kryds og tværs, Systime: https://xn--religionpkrydsogtvrs-4zb5a.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171
- Klip med den danske satanist Mads Nielsen: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/video-dansk-satanist-hvis-jeg-har-lyst-til-slaa-dig-ihjel-og-spise-din-lever-saa?fbclid=IwY2xjawE5R6NleHRuA2FlbQIxMAABHRaZlfCXVKqVRhElJEgKedp1CfqcXNVF-1y8NUmF9k19lAq3AsNRrN9W2g_aem_LIKRK049y7wulYqU2j54dA#!/

Satanismens etablering og sataniske grupper:
- Billede af Anton LaVey fra Church of Satan
- Lærerintroduktion til Anton LaVey og Church of Satan med udgangspunkt i Lykke-Kjeldsen et al., Religion på kryds og tværs, Systime: https://xn--religionpkrydsogtvrs-4zb5a.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159
- Tekst 2: "Den gud, du frelser, kan være dig selv", tekst 1: "Efterlyst! - Gud - død eller levende" fra Lykke-Kjeldsen et al., Religion på kryds og tværs, Systime: https://xn--religionpkrydsogtvrs-4zb5a.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159
- Lærerproduceret dokument af Amina Lap om Church of Satan baseret på Amina Laps “Categorizing Modern Satanism: An Analysis of LaVey’s Early Writings” I “The Devil’s party – satanism in modernity” af Faxneld & Petersen (Red.) inklusiv De Ni Sataniske Erklæringer og Jordens Elleve Sataniske Regler (fokus på CoS' historie, Anton LaVey, Tro, religionskritik, menneskesyn, Satan og praksis)
- Læreroplæg om Den Sorte Pave og Den Sorte Messe med udgangspunkt i Lykke-Kjeldsen et al., Religion på kryds og tværs, https://xn--religionpkrydsogtvrs-4zb5a.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159#c443
- Lærerintroduktion til The Satanic Temple og lovforslaget om bøn i skolen
- Dokumentaren Hail Satan (2020) (CFU)

Fremstillinger af satanisme:
Satanisme i børne-TV:
- DR-programmet "Av For Satan-kirken” (sæson 1, episode 6) fra børneshowet ”Onkel Rejes Heavyband” (15 min.) fra: https://www.dr.dk/drtv/se/onkel-rejes-heavyband_-av-for-satan_kirken_414309
- Teksten "Kritik: Fjernsyn om satanisme er ikke for børn" fra https://xn--religionpkrydsogtvrs-4zb5a.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171#c429
- Valgfrie Heavy Metal-sange (med fokus på hvilke henvisninger der er til satanisme, fremstilling af Satan og kristendommen samt type af satanisme):
Laura Kirk, Sara, Mille: AC/DC: "Highway to Hell"
Eia, Cecilie, Marie Louise: AC/DC: "Sin City"
Annika, Nikoline: Trivax: "Azrael"
Freya, Josefine: Onkel Reje: "Monster Mega Heavy Metal"
Laura, Sigrid, Amalie: AC/DC: "Hells Bells"
Frida, Kathrine, Signe: AC/DC: "Demon Fire"

Satanisme som personlig branding:
- Zygmunt Baumans teori om pilgrim og nomade (vagabond vs. turist): https://xn--religionpkrydsogtvrs-4zb5a.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=157#c464
- David Lyons teori om tre typer af selv i det senmoderne samfund (det plastiske, det ekspressive selv og det underkastede selv): https://xn--religionpkrydsogtvrs-4zb5a.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=157#c464
- Satannavne og symboler
- Keshas "Dig Young"-musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=m4_9TFeMfJE

Estimeret sidetal: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Buddhisme - med fokus på tibetansk buddhisme

Beskrivelse:
Vi har i dette forløb arbejdet med buddhismen som religion. Først har vi set Anne på Herrens Mark - Buddhisme som introduktion til religionen og arbejdet hermed ift. det senmoderne samfund og Smarts model. Herefter har vi taget udgangspunkt i de tre juveler: Buddha, dharma, sangha og arbejdet med tekster samt begreber koblet hertil. Herunder har eleverne lært om myten og diverse begreber i forbindelse hermed, der har fulgt en gennemgang af buddhismens historiske udvikling videre til Buddhafremstillinger, former for buddhisme og ritualer (med fokus på overgangsritualet).

Introduktion til Buddhisme:
- TV2 Lorry-programmet ”Anne på Herrens Mark – Buddhisme”
- Læreroplæg med fakta om Buddhisme fra Grundbogen til Religion C, 2. udg., s. 147

Buddhismens historisk udvikling:
- Grundbogen til Religion C, 2 udg., s. 148-149 med fokus på hvordan og hvorfor buddhismen vokser frem som ny religiøs bevægelse
- DR Kultur-programmet “5 skarpe om buddhisme”

Myten:
- Grundbogen til Religion C, 2 udg., s. 251-252 med fokus på mytens karaktræk og Bruce Lincolns sociologiske mytedefinition
- Læreroplæg om forudsætningerne for at Buddhismen kan opstå og udbredes samt overblik over ligheder og forskelle mellem Buddhisme og Hinduisme

1. Juvel - Buddha:
- Buddhalegenden
- Forskellige billeder af Buddha-fremstillinger (se dokument 'Buddhafremstillinger' under dokumenter)
- Religionsportalen, afsnittet "Ritualer - meditation og mudra - mudra"
- Borup, Jørn, "Symboler i buddhismen", 2005, religion.dk: https://www.religion.dk/buddhisme/symboler-i-buddhismen

2. Juvel - Dharma:
- Benarestalen (oversat af Chr. Lindtner)
- Læreroplæg om de fire ædle sandheder, den otteleddede middelvej
- Billede af det buddhistiske livshjul/dharmahjulet/lærens hjul på s. 159-160 på i Grundbogen til Religion C, 2. udg.

3. Juvel - Sangha:
- Artiklen ”Buddhismens tre hovedretninger​" fra religion.dk 2013
- Læreroplæg om Spiros 3 praksisformer: nirvanisk, karmisk og apotropæisk Buddhisme
- Tekst 3: "Arakwa Genki: De hellige skrifters gode fortjeneste" (s. 154) + tekst 4: "Jørn Borup: Japanere på pilgrimsfærd" (s. 154) + tekst 5: "Buddhistisk meditation" (s. 155) i Grundbogen til Religion C, 2. udg.
- TV2-dokumentar: Fra popstjerne til buddhistisk munk, 2004
- DR-dokumentar: Buddha og milliardæren, 2006 (30 min.) - fokus på buddhisme generelt, tibetansk buddhisme og det senmoderne
- DR3-dokumentar: Det udvalgte barn, 2009: https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=030904282040 (CFU)
- Barack Obamas indsættelse som USA's præsident den 20. januar 2009: https://www.youtube.com/watch?v=m1Yff-_9MZs (de første 40 sek.)

Buddhismen i det senmoderne:
- Buddhister der holder jul: https://www.youtube.com/watch?v=ohwS3r6a3rE

Estimeret sidetal: 60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jødedom

Beskrivelse:
Vi har i dette forløb arbejdet med den historiske udvikling af Jødedommen, sammenlignet den jødiske grundfortælling med den kristne, arbejdet med menneskesynet, pagts- og udvælgelsestanken, den etiske dimension med fokus på kosherregler, Messiasforventningen, omskærelse som ritual, konversion og jødisk identitet.

Introduktion til forløbet:
- 5 skarpe om Jødedom (18 min.) (CFU)
- Kapitlet "Jødedommens historiske udvikling" fra Grundbogen til Religion C

Menneskesyn, pagt- og udvælgelsestanken:
- Om menneskesyn, pagt- og udvælgelsestanken fra Madsen, Lene et al., 2021 Grundbogen til Religion C, Systime, Aarhus C, afsnittet "Jødiske forestillinger - Menneskesyn"
- 5 Mos 14,2, 2 Mose 19,5 og Am 3,2 ift. menneskesyn fra Madsen, Lene et al., 2021 Grundbogen til Religion C, Systime, Aarhus C, afsnittet "Fakta - Menneskesyn"
- Lærerproduceret dokument med pagterne i GT: pagten med Noa (1 Mos 9:13-15), pagten med Abraham (1 Mos 13:1-3; 1 Mos 17:4-5; 1 Mos 15:18; 1 Mos 17:9-14), pagten med Israel ved Sinai (uddrag fra 2 Mos 20:1-17 om Sabbatten), pagten med David (2 Sam 7:12-16)
- Poul Storgaard Mikkelsens model over den kristne grundfortælling fra Kristendom og en moderne dansk virkelighed, Systime, 2003

Kosherreglerne:
- Eleverne har sammensat en koshermenu ud fra Det Jødiske Samfunds i Danmarks hjemmeside ift. kosher og ikke-kosher: https://mosaiske.dk/kosherlisten/

Messiasforventningen:
- Es 11:1-10
- Jer 23:5-8
- Tekst 15: "Lea Braüner Larsen: Jøderne venter stadig på Messias" fra Madsen, Lene et al., 2021 Grundbogen til Religion C, Systime, Aarhus C, afsnittet "Messias"

Omskærelse:
- 1 Mos 17:9-14 om omskæring
- P3-klip om omskærelsesdebatten: https://www.youtube.com/watch?v=agvhFDapzyg

Konversion:
- Reglerne for at konvertere til jødedommen: https://religion.systime.dk/?id=505#c2476
- Hvordan konversion kan være en kamp: https://religion.systime.dk/?id=505#c4718
- Rambos model over konversion
- Teksten ”Da Peter blev til Shmuel” fra Fafner, Hans Henrik, Jødedom - tro og praksis:  https://joededom.systime.dk/?id=188&L=10

Jødisk identitet og syndebukketeorien:
- Læreroplæg om antisemitisme og antizsionisme fra Hans Henrik, Jødedom - tro og praksis: https://joededom.systime.dk/?id=180&L=10
- Klip om Channe Nussbaum, der ikke har oplevet alvorlig antisemitisme, men husker alligevel en ubehagelig episode: https://joededom.systime.dk/?id=180#c487
- Læreroplæg om pluralisme i Jødedommen fra Hans Henrik, Jødedom - tro og praksis: https://joededom.systime.dk/?id=141&L=10
- Dokumentarfilmen Mig og Jøderiet (2009) (40 min.) (CFU) med fokus på Hylland Eriksens identitetsformer (ren identitet, bindestregsidentitet og kreolsk identitet)
- 3 Mos 16 om syndebukken

Estimeret sidetal: 20
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kristen?

Beskrivelse:
Vi har i dette forløb undersøgt, hvad det vil sige at være kristen med udgangspunkt i forskellige cases. Vi har arbejdet med både Jesus, Jim Jones fra Peoples Temple samt Peoples Temple som bevægelse i sig selv og Jehovas Vidner. Eleverne bl.a. arbejdet med Jesus og Jim Jones som karismatiske ledere og undersøgt hvorfor medlemmerne af Peoples Temple blev en del af bevægelsen. Derudover har eleverne undersøgt hvordan Peoples Temple kan karakteriseres som religiøs bevægelse ud fra forskellige modeller og teorier. Der har ydermere været fokus på forskellige Messiasfremstillinger i både GT og NT samt spændingsfeltet herimellem og vi har talt om rutinisering af karisma efter Jesus' død. Eleverne har arbejdet dybdegående med Jehovas Vidner som bevægelse med fokus på trosindholdet, herunder idéen om dommedag og deres etik. Her har vi ligeledes arbejdet teoretisk med JV som religiøs bevægelse samt kigget på identitetsdannelse og livet som ung i Jehovas Vidner i nutidens samfund (minoritet overfor majoritet).

Emnemæssigt har fokus især har været på:
- Jesus
- Jim Jones, Peoples Temple
- Jehovas Vidner

Generelt:
- Forskellige definitioner af det, at være kristen med artiklen ”Hvornår er man kristen?” fra Kristendom.dk
- Lærerproducerede cases til Beckfords model

Teoretisk har vi især fokuseret på:
- Karismatisk ledelse og rutinisering af karisma, fra Begrebsnøglen s. 20-22
- Roy Wallis' model over typer af religiøse bevægelser (introduceret af lærer)
- Beckfords teori om forholdet mellem individ og gruppe, fra Begrebsnøglen s. 120-121
- McGuires teori om Religiøse fællesskaber, fra Begrebsnøglen s. 118-119
- 4 sociologiske årsager til mennesker bliver religiøse (deprivationsteorien, rational choice, socialisation og teorien om søgen efter indhold og mening), fra Grundbog til Religion C + fra Begrebsnøglen s. 20-21 + s.58-62 + 102-103 + 140-141
- Forholdet mellem majoritet og minoritet, fra Begrebsnøglen s. 118
- Integrationsteori, fra video af religionsnørden: https://www.youtube.com/watch?v=0blCH5BEQME
- Repetition af begreber fra det senmoderne samfund med udgangspunkt i Grundbogen til Religion C
- Ninian Smarts religionsmodel

Fokus Jesus:
- Film: 5 skarpe om Jesus (fra mitcfu)
- Helbredelsen af manden med den urene ånd (Luk 4:31-37) (fokus på Jesus som karismatisk leder)
- Uddrag af Bjergprædikenen (Matt 5, v1 + v17-22 + v43-44) (fokus på Jesus som karismatisk leder)
- Es 9:1-6 + Es 11:1-10 + Es 53:1-12 + Dan 7:13-14 (fokus på Messiasforestillinger)
- Forskellige billeder af Kristusfremstillinger
- Nedslag i Jesus lidelseshistorie: Mark 14:22-25 + 15:24-39 + 16:9-16

Fokus Jim Jones:
- Dokumentarfilm: Massakren i Jonestown – verdens største masseselvmord (fra mitcfu)

Fokus Jehovas Vidner:
- Artiklen "10 ting om Jehovas vidner" fra Religion.dk: https://www.religion.dk/undervisning/ti-vigtigste-ting-om-jehovas-vidner
- Forklaring på, hvorfor JV ikke fejrer fødselsdag fra JW.dk: https://www.jw.org/da/bibliotek/film/bliv-jehovas-ven-2/hvorfor-fejrer-vi-ikke-f%C3%B8dselsdag/
- Dokumentaren "Religionsbesøget – Jehovas Vidner" (fra mitcfu)
- Lærerproduceret tidslinje
- Teksten "Jesus er ikke Gud" fra Trosretninger i Danmark, af Gorm og Knud Erik Henriksen
- Artiklen ”Hvorfor afvises Jehovas Vidner af de fleste kristne?” fra Religion.dk: https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-kristendom/hvorfor-afvises-jehovas-vidner-af-de-fleste-kristne
- Teksten "Hvad er Harmagedonkrigen?" fra JW.dk: https://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/harmagedonkrigen/
- Teksten "Hvad er Guds rige?" fra JW.dk: https://www.jw.org/da/bibliotek/film/Gode-nyheder-fra-Gud-Filmserie/video-rige-komme/
- Teksten "Hvem kommer i himlen?" fra JW.dk: https://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/kommer-i-himlen/
- Videoen ”Se dig selv i Paradis” fra JW.dk: https://www.jw.org/da/bibliotek/film/bliv-jehovas-ven-2/se-dig-selv-i-paradiset/
- Videoen ”Jehova tilgiver” fra JW.dk: https://www.jw.org/da/bibliotek/film/bliv-jehovas-ven-2/jehova-tilgiver/
- Filmen To Verdener (mitcfu)
- Videoen ”Jehova tilgiver” fra JW.dk: https://www.jw.org/da/bibliotek/film/bliv-jehovas-ven-2/jehova-tilgiver/
- Diverse emner under overemnet "Teenagere" fra JW.dk: https://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/teenagere/
- Dokumentarfilmen "Min tro – en verden uden ondt" fra https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/min-tro-en-verden-uden-ondt-jehovas-vidne
- Videoen "19-årige Emma forlod Jehovas Vidner" fra https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/19-aarige-emma-forlod-jehovas-vidner-nu-overvaeldes-hun-af-hjaelpende-haender

Feltarbejde: Besøg hos den lokale afdeling af Jehovas Vidner inkl. interview med unge Jehovas vidner. I forbindelse hermed er gennemgået en vejledning til feltarbejde og feltarbejdets etik.

Estimeret sidetal: 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Islams mange ansigter (inkl. værklæsning)

Beskrivelse:
I dette forløb har vi arbejdet med islam, både i dens formative periode, udviklingen og i nyere tid. Herunder har eleverne lært om religionens begyndelse med adskillelse fra det polyteistiske samfund i Mekka og med Muhammed som stifter, Muhammeds liv og åbenbaringer, islams splittelse i sunni og shia, helligskrifter, islamiske forestillinger, religiøs praksis, det islamiske samfund, kategorisering af religiøse udøvere samt islam i DK i nutidigt perspektiv. Vi har særligt haft fokus på, hvordan muslimer kan være forskellige og på hvordan vi gennem teorier kan få redskaber til at nuancere forståelsen af islam og muslimer.

Teoretisk har vi især fokuseret på:
- Karismatisk ledelse og rutinisering af karisma, fra Begrebsnøglen s. 20-22
- RItualtyper, fra Begrebsnøglen, s. 108 + 110
- Van Genneps teori om overgangsritualet, fra Begrebsnøglen s.127
- Jørgen Podemann Sørensens ritualteori om kultdramaet, fra Begrebsnøglen, s. 114
- Èmile Durkheim ritualteori, fra Begrebsnøglen, s. 112
- Mircea Eliades ritualteori, fra Begrebsnøglen, s. 114-115
- Lauri Honkos model over forskellen på ritualer, Begrebsnøglen, s. 125
- Jens Peter Schjødts  model over forskellen på ritualer, Begrebsnøglen, s. 125-126
- Victor Turners ritualteori, fra Begrebsnøglen, s. 128
- 4 sociologiske årsager til mennesker bliver religiøse
- Lewis Rambos teori om konversion, fra Begrebsnøglen s.58-62 + 102-103 + 140-141
- Jan Hjärpes teori om islam
- Thomas Hylland Eriksens teori om identitetsformer blandt minoritetsunge

Det præ-islamiske samfund:
- Filmen "Hvad tror vi på – Muhammeds liv" (mitcfu.dk).
- Mikkel Pedersen, "Islam", s. 98-114 i KS-bogen af Maria Madsen m.fl. Columbus 2015  s. 101-104
- Repetition af grundbegreber fra Islam

Helligskrifter:
- Læreroplæg om helligskrifter i Islam med udgangspunkt i Madsen, Lene et al., 2021 Grundbogen til Religion C, Systime, Aarhus C, afsnittet "Fakta om islam" (s. 92)

Muhammed, hans liv, betydning og karisma:
- Muhammeds åbenbaring fra Sirat Rasul Allah
- Sura 22:27-30 + sura 2:197
- Hadith Al-Bukhari om renselse
- Video med forskellige tolkninger af Muhammeds analfabetisme:
https://rh.systime.dk/?id=262  
- Muhammad ibn Ishaqs Sirat Rasul Allah: https://rh.systime.dk/?id=258 (værklæsning med fokus på kap. 10 om Kabaens genopbygning, kap. 14-18 om konvertering til islam og Muhammed der træder frem som profet, kap. 23 om natterejsen og opstigningen til himlen, kap. 29 om Hijra og kap. 42 om den sidste valfart
- Muhammeds stamtræ

Sunni- og Shia:
- Læreroplæg om splittelsen mellem Sunni- og Shiamuslimer

Muslim på forskellige måder - med fokus på bøn og Hajj:
- Klip fra afsnit 2 af DR-programmet Vis mig din tro (ca. 5-6 min.) med fokus på Michelles udførelse af bønnen og bønnens betydning for hende
- Tre forskellige uddrag fra SKAM-klip fra sæson 4, afsnit 1, 2 og 4 (i alt ca. 15 min.) med fokus på Sanas praksis og identitet
- Tekst om valfartens faser
- Teksten "Islam har gjort mig til et bedre menneske"

Estimeret sidetal: 30 + 40 (værk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer