Holdet 2024 2h3b Re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Sanne Høtbjerg Egsgaard Pedersen
Hold 2024 2h3b Re (2h3b Re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 introforløb
Titel 2 Hinduisme
Titel 3 Kristen?
Titel 4 Islams mange ansigter
Titel 5 Moderne Asatro i den senmoderne verden
Titel 6 Værklæsning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 introforløb

Forløbet starter med intro til faget og til begrebet religion.

Herefter går forløbet over i en analyse af, hvordan religions rolle har forandret sig fra det traditionelle til det moderne og endelig til det senmoderne samfund.

Materiale til intro til fag og til begrebet religion:
- Intro til Ninian Smarts religionsmodel, Grundbogen s. 267-268
- Bjørnvig: http://www.religionsfaget.dk/temaer/hvad-er-religion/religionsdefinitioner/ (om substantielle og funktionelle religionsdefinitioner)
- http://religion.systime.dk/index.php?id=468 (Videoklip med forskellige religionsdefinitioner: Mikael Rothstein,Marianne Qvortrup og Phil Zukerman)

Materiale til religions rolle i de 3 samfundstyper:

Læreroplæg om det traditionelle og det moderne samfund (med udgangspunkt i s. s. 14 – 23 i Religion i dette senmoderne samfund, af Ludvigsen og Storgaard-Mikkelsen)
Skema: Samfundstype og religion, s. 30 – 31 i Religion i dette senmoderne samfund, af Ludvigsen og Storgaard-Mikkelsen
Om religionskritik/ateismens historiske udvikling:
       Esben Andreassen m. fl: ”Religion og Kultur” s. 240 – 244
       Lise Ludvigsen & Poul Storgaard Madsen: ”Religion i det senmoderne samfund” s. 19-21
Læreroplæg til religion i det senmoderne samfund på baggrund af: ”At leve i en genfortryllet verden”, fra Lise Ludvigsen & Poul Storgaard Madsen: ”Religion i det senmoderne samfund” s. 24 – 30
Senmoderne religiøsitet, fra Grundbog til Religion c, s. 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hinduisme

Grundbogen: Hinduisme af Allan Poulsen, Systime 2015

INTRODUKTION
Grundbogen: Kap. 1, s. 7-9
Dokumentar: 5 skarpe om hinduisme, fra mitcfu.dk

FRELSE
Grundbogen: Kap. 3: Filosofien om karma og genfødsel, s. 29-34
Grundbogen: Kap. 4 Bhagavadgita. Tre veje til frelse, s. 35-39
Uddrag fra Bhagavadgita
Youtube-video med kort overblik over Bhagavadgita: https://www.youtube.com/watch?v=C4tOaMl_gLY


HINDUISMENS KULTISKE HOVEDRETNINGER
”Hovedretninger inden for hinduisme”, fra https://www.religion.dk/hinduisme/2006-06-26/hovedretninger-inden-hinduismen
Grundbogen: Kap 5: Guderne og deres familier, s. 40-50
Youtube-video med intro af guder: Every Hindu God Explained

KASTESYSTEMET
Grundbogen: Kap. 14: Kastesystemet, s. 109-114
Purusha-myten
Dating-hjemmesider: https://www.jeevansathi.com/matrimonials/nepali-matrimonial/ + https://www.vivaah.com/matrimonials/nepali-matrimonial.php

RITUALER I HINDUISME
”Ritualer i hinduismen” fra https://www.religion.dk/hinduisme/ritualer-i-hinduismen
Grundbogen: Kap. 7: Tilbedelse af guderne, s. 56-60
Videoer om puja:
A Hindu Shrine - Oxford Digital Media (A Hindu Shrine - Oxford Digital Media)
Puja - Hindu morning ritual (Puja - Hindu morning ritual)
Introduction to the Puja Tray (Introduction to the Puja Tray)

HINDU I DANMARK
Artikel: Hvor mange hinduer bor i Danmark? - Religion.dk
Dokumentarfilm:
Teenageren og Gudinden, fra mitcfu.dk
Indefra med Anders Agger, Tamiler, fra mitcfu.dk


Anvendt teori:
Om myte, fra Grundbog til Religion C, Systime 2012, s. 251-252
Myter, fra Begrebsnøglen, 2. udgave, Systime 2016/2017, s. s. 79-80
Mircea Eliades ritualteori, fra Begrebsnøglen s. 131-132
Hylland Eriksens teori om identitetsdannelse hos minoritetsunge, ”Teoretiske vinkler om identitetsdannelse hos minoritetsunge”
Integrationsteorier Assimilation, segregation og pluralistisk integration, præsenteret af Religionsnørden, integrationsteorier Assimilation, segregation og pluralistisk integration
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristen?

Med afsæt i den faglige viden fra elevernes c-niveau undersøger, hvad det vil sige at være kristen.

Emnemæssigt har fokus har været på:
- Jesus
- Jim Jones, Peoples Temple
- Jehovas Vidner

Fokus Jesus:

Jesu lidelseshistorie: Markus 14-16.8
Juleevangeliet: Lukas kap. 2
Film: 5 skarpe om Jesus (fra mitcfu)

Fokus Jim Jones:
Dokumentarfilm: Massakren i Jonestown – verdens største masseselvmord (fra mitcfu)

Fokus Jehovas Vidner:

Artikel: 10 ting om Jehovas vidner
Tidslinje (lærerproduceret)
Dokumentarer:
Religionsbesøget – Jehovas Vidner (fra mitcfu)
Indefra med Anders Agger - Jehovas vidner (fra mitcfu)
Min tro – en verden uden ondt, fra https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/min-tro-en-verden-uden-ondt-jehovas-vidne
19-årige Emma forlod Jehovas Vidner, fra https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/19-aarige-emma-forlod-jehovas-vidner-nu-overvaeldes-hun-af-hjaelpende-haender

artikel: ”Hvorfor afvises Jehovas Vidner af de fleste kristne?” https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-kristendom/hvorfor-afvises-jehovas-vidner-af-de-fleste-kristne
Amalie er Jehovas vidne: ”Det kan godt være grænseoverskridende at banke på folks dør” (https://www.alt.dk/artikler/amalie-er-jehovas-vidne-jeg-er-rustet-til-at-vare-anderledes)

Fra JW.org:
Diverse emner under overemnet: Teenagere, fra https://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/teenagere/
Hvad siger biblen om frelse: Hvad siger Bibelen om frelse? (jw.org),

Feltarbejde: Besøg hos den lokale afdeling af Jehovas Vidner inkl. interview med unge Jehovas vidner

Anvendt teori:
Karismatisk ledelse, fra Begrebsnøglen s. 43-46
Beckfords teori om forholdet mellem individ og gruppe, fra Begrebsnøglen s. 120-121
McGuires teori om Religiøse fællesskaber, fra Begrebsnøglen s. 118-119
Forholdet mellem majoritet og minoritet, fra Begrebsnøglen s. 118
Integrationsteori, fra video af religionsnørden: https://www.youtube.com/watch?v=0blCH5BEQME
Rambos teori om konversion, fra Begrebsnøglen s. 58-60
4 sociologiske årsager til mennesker bliver religiøse, fra Grundbog til Religion C, s. 246-248 + uddybninger fra Begrebsnøglen
- Deprivationsteorien, s. 20-21
- Rational Choice, s. 102-103
- Socialisation, s. 140-142
- Teorien om søgen efter mening og tilknytning (Ziehes ontologisering)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islams mange ansigter

I dette forløb har vi haft fokus på, hvordan muslimer er forskellige og på hvordan vi gennem teorier kan få redskaber til at nuancere forståelsen af islam og muslimer.

Baggrundsmateriale
Uddrag fra: Islam af Mikkel Petersen, fra KS-bogen, s. 98-108
Religionsnørdens introduktion til Islam, fra https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA

Muhammed som karismatisk leder:
Islam af Mikkel Petersen, fra KS-bogen, s. 101-104
Muhammeds kaldelse, sira fra Sirat Rasul Allah
Hvad tror vi på – Muhammeds liv (fra mitcfu)
Hadith Al-Bukhari: Renselse

På pilgrimsrejse
Lærerproduceret oversigt over indholdet i valfarten
Sura 22:27-30 + Sura 2:197
Dansk muslim: Pilgrimsrejsen ændrede mig for livet

Konversion
Når naboens datter bliver muslim 2 (fra mitcfu)

Kvindemoskeen Mariam
Hvad er en imam, fra Hvad er en imam? | Kristeligt Dagblad
Må kvinder være imamer, fra Fra Klassisk og moderne Islam, af Deniz Kitir, Systime
Hadith umm Waraqa, Hentet fra Jesper Petersen: Kvinderne i Medina. Magistrenes Forlag, 2016. s. 30)
Uddrag fra dokumentaren: ”Rejsen mod oprøret – Sherin Khankan”. Fra mitcfu

Anvendt teori i forløbet:
Karismatisk ledelse, fra Begrebsnøglen s. 20-22
Van Genneps teori om overgangsritualet, fra Begrebsnøglen s.127
Podeman Sørensens teori om kultdramaet, fra Begrebsnøglen s. 131
Mircea Eliades ritualteori, fra Begrebsnøglen s. 131-132
Jan Hjärpes model, fra Begrebsnøglen, s. 47-48
Rambos teori om konversion, fra Begrebsnøglen s.58-62
4 sociologiske årsager til mennesker bliver religiøse, fra Grundbog til Religion C, s. 246-248 + uddybninger fra Begrebsnøglen
- Deprivationsteorien, s. 20-21
- Rational Choice, s. 102-103
- Socialisation, s. 140-142
- Teorien om søgen efter mening og tilknytning (Ziehes ontologisering)
Andre sociologiske teorier om identitetsdannelse og religion:
Anthony Giddens, Begrebsnøglen s. 34-35
Zygmunt Bauman, Begrebsnøglen s. 35-36
David Lyon, Begrebsnøglen s. 37
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Moderne Asatro i den senmoderne verden

Video: Vølvens spådom
Dokumentarfilm: ”Hedning på høje hæle”
Artikel: ”Moderne asatro har intet med vikinger at gøre” fra Moderne asatro har intet med vikinger at gøre. Kom med til jævndøgnsblot i Sønderjylland | Information

Eksamensøvelser med individuel inddragelse af relevant teori fra hele året:
Asatroende tv-kendis: Thor får øl, og jeg får styrke
Beskrivelse af Blót fra Unias Blótlaug
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Værklæsning

I dette afsluttende forløb har vi rammet året ind ved at læse uddrag fra med fokus på at forstå religions rolle i Danmark over tid med særlig fokus på nutiden; vi har undersøgt hvordan religion har forandret sig og er i fortsat forandring i Danmark.

Værk: Den tredje reformation, af Morten Thomsen Højsgaard
Uddrag:
Indledning; En ny scene sættes s. 8-15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer