Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Olav Nielsen
|
Hold
|
2024 2h3g Id (2h3g Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lacrosse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Basketball og anaerobt arbejde
Faglige mål
Teknik:
2-hånds-brystaflevering, studsaflevering, 1-hånds-push-aflevering (alle så vidt muligt også i høj fart) mm.
Driblinger med begge hænder (ligeledes i høj fart), cross-over mm.
Double stop, jump stop og 1-2-standsning; efter dribling og modtaget aflevering mm.
En-hånds-skud og lay-up; (under pres og i høj fart).
Taktik:
Disciplin-specifikke taktiske principper; dybde og bredde, placeringsevne offensivt og defensivt.
Overtalsspil 4:2
Forsvar på boldholder og hensigtsmæssig placering i afleveringsbaner i forsvaret.
Teori:
Kendskab til reglerne i spillet og spillet på elite-niveau.
Viden om arbejdskravene i basketball og om tilhørende hensigtsmæssig fysisk træning. Elever forestår kampledelse.
B - for bedre idræt; Anaerobt arbejde, s. 91 - 104
B - for bedre idræt; Muskler og styrke, s. 105 - 124 samt dokumentar: Sygt skarp (DR2 2024)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dans og sundhed
Faglige mål
Få erfaring med forskellige dansestilarter, musikforståelse, danseteori samt udtryk og fortælling i dans.
Træne folkedans og hiphop
Opbygning af tillid i et trygt rum; modtagning ved fald samt tillidsfuldt samarbejde i mindre grupper (bl.a. med lukkede øjne)
Sammenhæng mellem musikkens karakter og "fortællingen" i bevægelserne
Rum/space, koreografi i forskellige bevægelsesplaner
Evne og mod til i grupper at lave mini-performance (fri koreografi) for resten af holdet
Teori
B - for bedre idræt; Sundhed i et biologisk perspektiv, s. 23 - 36
Dokumentar: Fodboldens usynligt syge (om eliteidræt, kropsidealer og spiseforstyrrelser); https://www.dr.dk/drtv/serie/fodboldens-usynlige-syge_365029
B - for bedre idræt; Nervesystem og bevægelse, s. 125 - 136
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Floorball og anatomi
Faglige mål
Teknik: videreudvikle mestring af forhånds-baghåndsdribling i høj fart, pasninger og modtagninger i høj fart, træk- og slagskud mm.
Taktik: videreudvikle forståelse for bevægelse uden bold, spilbarhed, placeringsevne m/u bold, overlap, skabelse af overtalssituationer, kommunikative egenskaber mm.
Teori:
B - for bedre idræt; Anatomi og bevægelseslære; s. 37 - 66.
Dopingproblematikker: Film Ikaros; Bryan Fogel (2017)
De olympiske leges politiske dimension; podcast og opgaver til https://idraetshistorie.dk/ samt film Race; Stephen Hopkins (2016)
Floorball regler; https://floorball.dk/dommer/spilleregler/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Padel og idrættens organisering
Faglige mål:
Teknik og taktik:
For- og baghåndsslag, herunder lob og udgangsposition med battet midt for
kroppen og let foroverbøjet, teknik i for- og baghåndsflugtninger, herunder udgangsposition med battet midt for kroppen, men lidt højere end i den defensive position ved baglinjen. Bevægelse i position til slaget ("hen-og-stå, så-slå"),
Kendskab til bandeja og vibora
Kendskab til hensigtsmæssig position på banen i henholdsvis defensiv og offensiv
Kendskab til bevægelse og placering i forhold til makker
Teori:
B - for bedre idræt; Nye aktiviteter og nye organiseringsformer, s. 187 - 194
B - for bedre idræt; Anaerobt arbejde, s. 91 - 104
Video How to Play Padel: https://www.youtube.com/watch?v=NX-68fxhL_4
Video Om forskel på bandeja og vibora: https://www.youtube.com/watch?v=j1yVDqYhOAI
Video The Lob in Padel: https://www.youtube.com/watch?v=3dzag7521pU&t=3s
Video Padel - flugtninger teknik: https://www.youtube.com/watch?v=B7_YeL4-z0M
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rytmisk opvarmning (Idræt c)
Rytmisk opvarmning - fokuspunkter:
- Planlægning og udførelse af rytmisk opvarmningsprogram (den almene del) med fokus på:
• Fysiologisk virkning (om deltagerne bliver varme – herunder tilpasning til målgruppen)
• Om musik og øvelser passer sammen
• Om der er en hensigtsmæssig progression
• Evnen til at styre og lede opvarmningen
- Bevidsthed om bevægelseskvalitet i de enkelte øvelser
- Bevidsthed om formålet med og fysiologisk effekt af opvarmning
I grupper har elevene stået for opvarmning i de den periode, hvor vi har arbejdet med dans som samværsform.
Materiale:
Idræt C - teori i praksis - kapitlet Opvarmning, træning og test (s. 90-95) (ca. 6 sider)
Idræt C - teori i praksis - Samspillet mellem musik og bevægelse (s. 71-72) (2 sider)
Ca. 8 sider i alt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Badminton (idræt c)
Faglige mål:
at kunne vise forhånds/udgangsgreb samt tommelfinger- og tæppebankergreb og kunne bruge alle tre i praksis (de to sidste primært i forbindelse med fladt spil)
at kunne bruge stemskridt i forbindelse med slag ved nettet samt at kunne fortage et funktionelt forspændingshop i spilsituationer
at kunne redegøre for grundelementerne i benarbejde (herunder spillecentrum)
at kunne udføre en slagssekvens med overhåndsdrop og løft/lop
at kunne reglerne i både single og double
at kunne redegøre for grundbegreber i forbindelse med teknikindlæring.
Materiale:
Oversigt over grundlæggende regler og slagbetegnelser - 1 side
DGI Kursus 2 s. 19-20 om benarbejde - 2 sider
Idræt C - teori i praksis - kapitel 5: "Teknik, æstetik og funktionalitet" - ca. 8 sider
I alt ca. 11 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64672991903",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64672991903",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64672991903"
}