Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
Tonie Schwaner Ravn
|
Hold
|
2024 3g Ps (3g Ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ondskabens psykologi
Teorier om ondskab: Psykologi fra celle til selfie, s. 230-231 og Psykologiens veje, s. 464-70 og 477-481
”Forskere angriber klassisk psykologi-eksperiment” (Videnskab.dk 22.11.2012)
”Det mest berømte psykologistudie nogensinde kan være fup” (Videnskab.dk 16-10.2018)
Radikalisering og terrorisme: Psykologi fra celle til selfie, s. 207-216
Retspsykologi og psykopati: PsykB, s. 309-330 og 339-349
”Psykopater mangler ikke empati, men de kan slå den fra” (Videnskab.dk 26.7.2013)
Supplerende:
”For at forstå Anders Behring Breiviks had til samfundet er det nødvendigt at søge tilbage til hans tidlige leveår” (Berlingske.dk 3.12.2012)
”Stanley Milgram´s Study of Obedience” (youtube.com)
Klip fra “Menneskedyret”, afsnit 1 (TV2 2005)
“The Stanford Prison Experiment” (youtube.com)
”Omars veje til Krudttønden: Angrebet”, afsnit 1 (DR 2020)
”Psykolog belaster formodet seriemorder: Iskold og farlig” (BT 4.3.2020)
”Tvivl om psyken: Flere sigtede bliver mentalundersøgt” (dr.dk 26.2.2018)
”De sindssygt farlige”, afsnit 1 (TV2 2018)
”Ted Bundy: A Faking It Special” (Discovery 2022)
“Peter Lundin: En morder vender hjem” (youtube.com)
”Det moderne samfund fremelsker psykopater” (Kristeligt Dagblad, 23.4.2004)
Interviews med: Harald (s. 20-44), Brian” (s. 58-81) og Morten (s. 224-243), alle fra bogen: De siger jeg er psykopat (2023)
Synopsis:
Sebastian Richelsen: ”Findes det onde menneske?”, Euroman 4.10.2018
Marianne Vikås: ”Familiefar var seriemorder: En sadistisk psykopat”, Jyllands-Posten 11.5.2017
”Charmør eller tyran – Hvad kendetegner psykopaters baggrund?”, Forskningsnyt fra psykologien 2000, 9(3)
Omfang: ca. 60 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
22,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kærlighed og parforhold
Kærlighed som tilknytning, PsykB, s. 255-272
Sternbergs kærlighedstyper, PsykB, s. 272-276 og 278-287
Neuropsykologi: Psykologiens veje iBog, afsnittene ”Kærlighed og forelskelse er ren kemi” og ”Derfor bestemmer du ingenting, når du bliver forelsket” (TV2.dk 10.10.2017)
Socialpsykologi: Psykologiens veje iBog, afsnittene ”Vi begærer det, andre begærer”, ”Hvem bliver vi tiltrukket af” og ”Det asymmetriske partnervalg”
Evolutionspsykologi: PsykB, s. 287-288 og 290-306
Liste over Buss´ partnerpræferencer, Psykologiens veje (2. oplag), s. 416
Det svære valg: Psykologi fra celle til selfie, s. 109-110 og Psykologiens veje, s. 294-298
Supplerende:
”Konrad Lorenz – Imprinting” (youtube.com)
“A Two Year Old Goes To Hospital (Robertson Films)” (youtube.com)
”Rasmus og Sara – Gift ved første blik 2023” (DR Facebook)
”All The Love Is Blind Couples That Is Still Together” (youtube.com)
”Datingapps gør det sværere at finde kærligheden” (Fyns.dk 06 sep. 2019)
”Gift ved første blik”, afsnit 4 (dr.dk 2024)
"Mandefald - Hulemanden og stærke kvinder" (TV2 2020).
”Morten fra Gift ved første blik bærer på en tung byrde: 'Jeg har to store dæmoner i mig'” (dr.dk 4.10.2024)
”Mød dit urmenneske – tiltrækning og formering” (dr.dk)
”Listen over, hvad der kan få unge til at fravælge en partner, bekymrer eksperter” (TV2.dk 11.1.2024)
”Hvad enorme mængder data fra datingapps afslører om vores sexappeal, scorestrategier og ukuelige optimisme” (Zetland 31.8.2018)
Spørgeskemaundersøgelse som metode:
Psykologiske feltundersøgelser, s. 33-37
Socialpsykologi, s. 64-68
Eleverne lavede deres egen spørgeskemaundersøgelse af kærlighed og parforhold blandt gymnasieelever
Omfang: ca. 60 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Daginstitutioner, venskaber og leg
Daginstitutioner og dobbeltsocialisering: PsykC, s. 68-72 og Psykologiens veje, s. 164-166
Venskaber: Temaer til psykologi, s. 106-107 og 110-115, PsykC, s. 73-76 og 79-81, og kap. 5.3 fra Neuroaffektiv udviklingspsykologi (e-bog)
Mobning: Psykologiens veje, s. 387-390
Anerkendelse: PsykB, s. 107-108
Legens betydning for børns udvikling: Kap. 1-1.3 i: Pædagogik i dagtilbud og Kap. 5.4 fra Neuroaffektiv udviklingspsykologi
”Bliver børn glade af at lege?” (Videnskab.dk 17. feb. 2024)
”Den spontane leg er under pres” (Dafoloforlag.dk #1 juni 2021)
”Børn skal lege for at udvikle hjernen” (Dafoloforlag.dk #1 juni 2021)
Supplerende:
”Hvorfor vil du ikke passe dine egne børn?” (DR2 2014)
”Flere voksne pr. barn i børnehaverne” (Danmarks Statistik 17.11.2023)
Undersøgelse: Venskaber og overgange i livet, s. 116-118 i: Temaer til psykologi
”Mobning starter allerede i børnehaven” (BUPL 2013 Nr. 20)
6 små observationer af børns leg fra Pædagogik i dagtilbud og Gyldendals psykologihåndbog
”‘Kidulting’ trender: Er det godt eller skidt, når voksne bliver ved med at lege?” (Videnskab.dk 4.1. 2024)
Observation som metode:
Psykologiske feltundersøgelser, s. 11-15
Eleverne lavede kvalitative deltagerobservationer af børns leg og venskaber i 3 forskellige børnehaver
Eksperiment som metode:
Psykologiske feltundersøgelser, s. 17 og 22
“The Marshmallow Test” (youtube.com)
”Re-evaluating The Marshmallow Test” (youtube.com)
Eleverne lavede skumfiduseksperimenter med 3-6 årige børn i børnehaver
Omfang: ca. 60 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Klinisk psykologi og diagnosekultur
Psykiatri set historisk og kulturelt, PsykB, s. 408-413
Normalitetsbegrebet, PsykB, s. 415-421
Diagnosticering, PsykB, s. 422-426 + s. 428
Overdiagnosticering, PsykB, s. 430-432
Årsager til psykisk sygdom, PsykB, s. 434-437
Angst (symptomer, årsager, behandling), PsykB, s. 438-444 og 446-449
Den biologiske komponent i stress, Fra celle til selfie, s. 137-143
”Posttraumatisk belastningsreaktion”, Psykologiens veje, systime eBog
Supplerende:
”Omkostninger ved psykisk sygdom” (psykiatrifonden.dk 1.3.2024)
”Bryd tavsheden – ta´fat i hinanden” (https://www.facebook.com/watch/?v=455439659209408)
”Hikokomori” (PsykB, s. 413-414)
”Gal eller normal?”, afsnit 1-2 (dr 2012)
”Manu Sareens ADHD-diagnose” (PsykB, s. 433)
”Overdiagnosticering” (PsykB, s. 428-429)
”Psykiske sygdomme giver os succes” (Illustreret Videnskab 18, 2024)
”Virkeligheden på vrangen” (Kristeligt Dagblad, 3.9.2004)
To cases om depression fra: Gyldendals Psykologihåndbog, s. 360-361
Fire cases om angst fra: www.annes-angstside.dk (2007), www.lisegaarden.dk (2008), www.netdoktor.dk (2009) og www.debat.sol.dk (2009)
Selvhjælpsskema kognitiv terapi fra: Psykiske lidelser, s. 26
Foredrag: Veteran fortæller om sit liv med PTSD
Diagnosekultur, PsykB, s. 458-465
Højhastighedssamfund, PsykB, s. 468-474
Resonans, PsykB, s. 475-478
Narrativ psykologi, PsykB, s. 480-485 og 487-489
Supplerende:
”Forlænget sorgreaktion”, PsykB, s. 428-429
”Major Depression Inventory” – spørgeskema
”Hver fjerde gymnasieelev er depressiv” (dr.dk 12.4.2012)
Billeder fra bogen: Utilstrækkelig
Synopsis:
”I otte år har hun levet med en forkert diagnose – nu er medicinen og symptomerne væk” (TV2.dk 21.4.2023)
”Psykiatriens dilemma – om autonomi og paternalisme” (Ugeskrift for læger, 2.11.2005)
”4 ud af 5 danskere rammes af psykisk sygdom ifølge nyt studie” (videnskab.dk 13.7.2023)
Miniprojekt om unges trivsel (med interviews som feltarbejde):
”Hårtab, angst og søvnmangel: Højt tempo i samfundet skaber øget mistrivsel blandt unge” (dr.dk 9.10.2022)
Gruppe 1: ”Familiepolitisk netværk: Kig på vuggestuerne for at finde årsagen til de unges mistrivsel” (Kristeligt Dagblad 18.3.2022) og ”Den oversete teenager” (Weekendavisen 14.12.2024)
Gruppe 2: ”Børn og unges trivsel og brug af digitale medier” (VIVE.dk, rapport 15.7.2020) og ”Sådan påvirker FOMO teenagere og unge voksnes liv” (Inspirius.dk 19.7.2019)
Gruppe 3: ”Lærerstuderende: Perfekthedskulturen er et større problem end præstationskulturen” (Folkeskolen.dk 08.09.2023) og ”Findes præstations-samfundet egentligt?” (Politiken 31.3.2024)
Gruppe 4: ”Unge redigerer sig til det perfekte ydre: Så nemt og hurtigt er det” (TV2.dk 27.6.2017) og ”Unge piger hader deres kroppe: -Jeg bliver svimmel af at trække maven
Gruppe 5: ”Unges mistrivsel: Fællesskaber har en skyggeside” (Videnskab.dk 9.8.2023) og Unge føler sig ensomme i fællesskaber (Uddannelsesguiden, 2023)
”Interview” fra: Psykologiens veje, systime eBog
Omfang: ca. 80 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
34,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Projekt med feltarbejde
Psykologiske feltundersøgelser, 5-10, 15-16, 23-25, 31, 37 og 41-42
”Metoder i psykologi” (læreproduceret paper)
Eleverne lavede følgende projekter i grupper:
1. Eksperimenter med arbejdshukommelse og chunking
2. Eksperimenter, baseret på tilskuereffekten
3. Interviews med kriminelle om årsager til kriminalitet
Omfang: ca. 13 s.
Omfang i alt: ca. 468 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673009756",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673009756",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673009756"
}