Vestjysk Gymnasium Tarm
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vestjysk Gymnasium Tarm
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 2hf Bi fp1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau
Biologi B
Lærer(e)
Pernille L Rønne Kviesgaard
Hold
2024 2hf Bi fp1 (
2hf Bi fp1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Natur og miljø: søtyper
Titel 2
Infektionssygdomme og antibiotikaresistens
Titel 3
Kulhydrater og blod-glukose
Titel 4
Multisyge Martin - blodkredsløb
Titel 5
Nervesystem og rusmidler
Titel 6
POP-forløb om fertilitet og binomialfordeling
Titel 7
Genteknologi
Titel 8
Nedarvning og evolution
Titel 9
Proteiner og enzymer
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Natur og miljø: søtyper
Antal sider i alt: ca. 40 sider
Lærebøger:
Biologibogen af Katrine Hulgard m.fl., Systime 2003-2017 4.udgave (=BB)
Biologi i fokus af Bodil Blem Bidstrup m.fl., Nucleus 2009 (=BIF)
Natur og miljø generelt:
- Økosystemet: BB side 29-33m
- Energistrømme og fødekæder: BB side 33m-36
- Plantevækst og den begrænsende faktor: BB side 37-38
- Primærproduktion og fødekæder: BB side 43m-47m
- Fotosyntese: BIF side 138-140
- N-kredsløbet: BB side 51m-54
- P-kredsløbet: BB side 55-56m
- Succesion og biodiversitet: BB side 56m-59
Søen som økosystem:
- Søtyper: BB side 91-93
- Årets gang i søen: BB side 94-96
- Livet i søen: BB side 96m-98
- Forurening af søen og sørestaurering: BB side 100m-102
- "Fosfor-kredsløbet og fremtidens sørestaurering" - artikel i Aktuel Naturvidenskab nr.4, 2022
- Filmen "Springlag og forurening af fjorden"
https://www.youtube.com/watch?v=i1NIhuJz4C4
- film om Ormstrup Sø på hjemmesiden
https://nvhus.dk/tilbud-undervisere/ormstrup-soe/
- Case om Ulstrup Langsø og rolledebat om naturforvaltning
Forsøg:
- Mikroskopi af Bellisbladets opbygning
- Forsøg med fotosyntese (afstand til lyskilde)
- Forsøg med springlag
- Undersøgelse af en oligotrof og eutrof sø (Aqua)
- Næringssaltes betydning for algevækst
Indhold
Kernestof:
link til holdnotesbog i One Note 2hf Bi fp1
Medbring Biologibogen af Katrine Hulgard m.fl. fra Systime (hvis du har fået den)
Biologibogen side 29-33 midt
Biologibogen side 33 midt til side 34 nederst
Medbring Biologibogen (den blå). Ingen ny lektie
I timen: Vi mødes i klassen og går derefter i laboratoriet (eksamensforsøg)
Forsøg med vandpest - rapport.docx
Skriv en forklaring på 3-5 linjer til figur 2.4 side 36 i Biologibogen
I timen desuden opsamling på forsøg (aflevering)
Læs Biologibogen side 37 om vækst og side 43 midt om primærproduktion. Besvar følgende spørgsmål på din egen side i One Note-holdmappen 2 hf Bi fp1 under forløbet "søtyper og biodiversitet":
1. Hvilke stoffer kan en plante lave ud fra sollys, vand og CO2?
2. Hvad er BPP og NPP forkortelser for, og hvad er forskellen på BPP og NPP?
I timen laver vi desuden forsøg med næringssaltes betydning for algevækst
Læs Biologibogen side 91-93 og skriv 3-5 linjer på din egen side i holdmappen i One Note 2hf Bi fp1 under forløbet "Søtyper og biodiversitet" om hvad forskellen er på den oligotrofe og den eutrofe sø. Tag fx udgangspunkt i figur 2.25 side 93.
Tag praktisk tøj på efter vejret. Evt. regntøj og gummistøvler, da I bl.a. skal sejle i kano. Medbring desuden mad og drikke til hele dagen samt et skriveredskab. Badetøj kan evt. medbringes (eller skiftetøj hvis I bliver våde). I skal ikke have comp
Søundersøgelse Aqua øvelsesvejledning.pdf
Grupper 2hfBifp1
I timen: vi går i gang med at lave poster (aflevering)
I timen læser vi BB side 94-96m og foklarer hvorfor der er flest alger i en sø om foråret
VIGTIGT: Medbring resultater fra ekskursionen i torsdags!
Medbring Biologibogen!
I timen læser vi side 96 m til 98 i BB og laver poster (aflevering)
Medbring biologibogen
I timen: opsamlingpå forsøg med næringssalte Næringssaltes betydning for algevækst.docx
Læs Biologibogen side 37 nederst til side 38 nederst og find ud af, hvad der ofte begrænser algevæksten i en næringsfattig sø!
Kvælstofs kredsløb arbejdsopgave.docx
I får første del af timen til at lave jeres poster færdig.
Medbring biologibogen. I timen repeterer vi desuden N-kredsløbet fra sidste år BB side 51-54
I timen: desuden forsøg med springlag og opsamling på søtyper
Læs Biologibogen side 55-56 midt og find ud af på hvilken form planter optager fosfor, og hvad de skal bruge det til
I timen: Afgørelse af posterkonkurrence og præmieuddeling
Læs biologibogen side 51m-54 og løs opgaven der er vedhæftet
I timen læser vi Biologibogen side 99-102
Medbring Biologibogen
AN4-2022-P-kredsloebet.pdf I timen læser vi vedhæftede artikel og grupperne laver arbejdsspørgsmål til hinanden
Fosfor – Fra problem til løsning - Naturvidenskabernes Hus
I dag behøver I ikke medbringe Biologibogen. I timen læser vi en artikel og laver aflevering, som skal afleveres i dag
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Infektionssygdomme og antibiotikaresistens
Antal sider i alt: ca. 50 sider
Lærebøger:
Biologibogen af Katrine Hulgard m.fl., Systime 2003-2017 4.udgave (=BB)
Biologi i fokus af Bodil Blem Bidstrup m.fl., Nucleus 2009 (=BIF)
Bakteriers opbygning
side 117-124m i følgende link:
https://www1.bio.ku.dk/formidling/hoejrebokse/oevelsesvejledninger/Multiresistente_bakterier__velsesvejledning.pdf
Mikrobiologiske arbejdsmetoder
Mikrobiologibogen af Lone Als Egebo, Nucleus 2021 side 35-48 (kopi)
Antibiotika og resistens
side 124-129 fra linket 'Multiresistente bakterier - en trussel mod mennesket':
https://www1.bio.ku.dk/formidling/hoejrebokse/oevelsesvejledninger/Multiresistente_bakterier__velsesvejledning.pdf
BB side 306-309
TV-udsendelsen "De resistente bakterier" fra DR - viden om
Animationsøvelsen:
http://biu.dk/IA/BIU/KAP9/MultiresistenteBakterier/AntibiotikaResistens/AntibiotikaResistens.html
Bakterievækst
Mikrobiologibogen af Lone Als Egebo, Nucleus 2021 side 29-34 (kopi)
Virus
Mikrobiologibogen af Lone Als Egebo, Nucleus 2021 side 77-79 (kopi)
Antistof og antigen
BB side 292
Infektionssygdomme
BB side 297m-305
DR1-dokumentar, 2012: Menneskets farlige fjende - tuberkulose (de første 10 minutter)
Forsøg:
Antibiotikaresistens hos bakterier
ELISA-test for Epstein Barr virus (kyssesyge)
Indhold
Kernestof:
I timen læser vi desuden side 120-124 i kapitlet om multiresistente bakterier (link ovenfor) samt side 29-34 + 77-79 i Mikrobiologibogen (kopi)
I timen skal I gruppevis lave en jeopardy om bakterier med 5 forskellige kategorier
Mikoorganismer fra Mikrobiologibogen side 9-34.pdf læs side 29-34 om bakterievækst
Læs side 117-119 om bakterier i dette link fra Københavns Universitet: Multiresistente bakterier fra KU
I timen læser vi side 306-309 i Biologibogen og side 35-48 i Mikrobiologibogen om mikrobiologiske arbejdsmetoder (kopi)
Medbring Biologibogen (den blå bog).
I timen laver vi forsøg med bakterier - derfor mødes vi i laboratoriet (jeg printer øvelsesvejledningen, så I behøver ikke medbringe noget i lab.)
øvelsesvejledning antibiotikaresistens hos bakterier.docx læs øvelesesvejldningen igennem hjemme (vedhæftet her)
I timen læser vi desuden side 124-129 i dette link: Multiresistente bakterier.pdf og I laver rapport om resistensforsøget (aflevering)
Læs Biologibogen (den blå bog) side 306-309 om bakteriers udveksling af gener
Elisa test - Epstein Barr virus_øvelsesvejledning til elever.docx
Ingen ny lektie. I timen: vi tester 3 patientprøver for kyssesyge
Medbring Biologibogen!
I timen: Opsamling på forløb om mikroorganismer og resistens: Hvad har vi lært?
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kulhydrater og blod-glukose
Antal sider i alt: ca. 40 sider
Kulhydrater:
Bodil Blem Bidstrup: Biologi i fokus, Nucleus 2009 (=BIF)
side 21 + 24,2-28
Fordøjelse og nedbrydning af glukose:
BIF side 30-31
animationsøvelse:
http://biu.dk/IA/BIU/KAP5/Digestion/Digestion.html
BIF side 35-36
Blodglukose og glykæmisk indeks
BIF side 29 + 32
Diabetes
Biologibogen af Katrine Hulgard m.fl., Systime 2003-2017, 4.udgave 1.oplag (=BB)
side 178m-180
Diabetes 1 og 2 - forskellle og ligheder
https://www.youtube.com/watch?v=KYQsD2lCBQU
Blodsukkerregulering og diabetes:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/stamceller-helbredelse-diabetes/blodsukkerregulering-og-diabetes/
Forsøg:
- Måling af blodglukose hos 3 forsøgspersoner
Indhold
Kernestof:
I timen læser vi BIF side 21 + 24-28
Medbring "Biologi i fokus" (=BIF) (den orange bog)
I timen læser vi BIF side 30-31
enzymer post-it-opgave.docx
Medbring "Biologi i fokus" (den orange bog)
Ingen lektie men mød friske op og vær klar til at arbejde med casen om Multisyge Martin, som fejler lidt af hvert og har brug for jeres faglige viden!
NB! I får desværre IKKE mulighed for at deltage i fællestimen
Medbring Biologi i fokus (den orange bog)
I timen læser vi BIF side 29 + 32
Medbring bogen "Biologi i fokus"
Link som vi skal bruge i timen: Blodsukkerregulering og diabetes
Blodsukker Øvelsesvejledning.docx
opgave blodsukker.docx
Ingen ny lektie, men medbring "Biologi i fokus"
Vi mødes i Skolegade kl.8.00. Afgang med bus til VIA i Holstebro. Vi er tilbage på skolen senest kl.13.15. Medbring evt. madpakke og drikke samt skriveredskab. Der kan også købes mad i kantinen på VIA
Giv besked til pk senest dagen før, hvis du i stedet ønsker at stå på ved Innovest i Skjern kl. ca. 8.06
Husk kortærmet T-shirt (inden under), elastik hvis du har langt hår, ingen neglelak på fingrene, sko der sidder fast på fødderne
Blodsukker Øvelsesvejledning med resultater.docx
Medbring "Biologi i fokus"
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Multisyge Martin - blodkredsløb
Antal sider i alt: ca. 40 sider
Lærebøger:
Biologibogen af Katrine Hulgard m.fl., Systime 2003-2017 4.udgave (=BB)
Biologi i fokus af Bodil Blem Bidstrup m.fl., Nucleus 2009 (=BIF)
Oversigt over kroppens organsystemer:
- Blodkredsløbet
http://biu.dk/IA/BIU/KAP6/BlodKredslobet/Figur3/Blodkredslob.html
- Hjertets opbygning
http://biu.dk/IA/BIU/KAP6/HjertetsOpbygning/Figur6/Hjertet.html
- Luftveje og lunger
http://biu.dk/IA/BIU/KAP6/Lungerne/Lungerne.html
Case om multisyge Martin - fra syg til rask
- besøg af hjemmesygeplejersker fra Ringkøbing-Skjern Kommune, Eva Ingemann og Camilla Overgaard
(https://www.youtube.com/watch?v=qN6amStTKdo om ufrivillig vandladning, nyrer, rollespil og relationsteori for sygeplejersker, , bandage)
- besøg i SIMlab, Via University Holstebro v/ sygeplejelærer Gunvor Munch Hansen
Fedtstoffer:
- BIF side 33-35,1
Åndedræt og lunger:
- BB side 186m-189
Hjerte og blodkredsløb:
- BB side 190-198n
Energibalance:
- BB side 180n-183
Forsøg:
Måling af blodtryk og puls
Måling af iltmætning (finger)
Medicindosering
Håndhygiejne , glitterbug og UV-lys
stix af urin
Kateter (penis-attrap)
påsætning af sterile handsker
Bandage og blodomløb
Indhold
Kernestof:
I timen læser vi side 33-35,1
Medbring bogen "Biologi i fokus"
I timen læser vi side 186m-189 og laver poster: det sker der i kroppen når vi dyrker motion (del 1)
Medbring 'Biologibogen' af Katrine Hulgard m.fl.
Bromelin fra ananas i Foodlab.docx
Opskrift 1-5 - bromelin i ananas.docx
Ingen lektie - vi mødes i klassen
I timen læser vi side 190-196m og laver poster
Medbring Biologibogen af Katrine Hulgard m.fl.
I timen læser vi side 196m-198n og afrunder forløbet om 'Multisyge Martin - fra syg til rask'
Medbring Biologibogen af Katrine Hulgard
I timen bruger vi lidt tid på at lave afleveringen om krop og motion færdig, og vi læser desuden side 187-189 om lunger og åndedræt
Medbring Biologibogen. Hvis du var fraværende i onsdags 22/1 i biologitimen, skal du desuden hjemmefra have lavet opgave 2 og 3 i afleveringsopgaven og læse de tilhørende sider i Biologibogen Opgave om blodkredsløbet 2hBi fp1.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Nervesystem og rusmidler
Antal sider i alt: ca. 30 sider
Lærebøger:
Biologibogen af Katrine Hulgard m.fl., Systime 2003-2017 4.udgave (=BB)
Biologi i fokus af Bodil Blem Bidstrup m.fl., Nucleus 2009 (=BIF)
Nervesystemets opbygning:
- BIF side 43-45,1m
Nervecellens opbygning:
- BIF side 45,1m-48,2m
Aktionspotentialet:
- BIF side 48,2m-49,1n + 50
Synapsen:
- BIF side 51,2-54
Projekt om rusmidler: Hver gruppe har læst om deres eget emne i "Rusmidlernes biologi"
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2004/Publ2004/Rusmidlernes_biologi/Rusmidlernes_biologi
,-d-,pdf.ashx bl.a. rusmidlets virkning i synapsen side 111:
Cannabis (THC): Patrick, Amro, Thoke
Fantasy (GHB): Sarah, Nanna
Amfetamin: Rasmus, Casper
Ecstasy (MDMA): Annika Ahle, Amalie
Hallucinogener (PCB): Rosalva, Mary
Heroin: Lukas, Gustav
Kokain: Michelle, Signe, Lea
Nikotin: Lene, Annika S
Forsøg:
- spejltegning
- Ethanol og rødbedeceller
Indhold
Kernestof:
I timen læser vi side 43-45,1m og laver forsøg med spejltegning
Spejltegning øvelsesvejledning.docx
Medbring bogen 'Biologi i fokus'
I timen læser vi BIF side 45,1m-48,2m
Medbring 'Biologi i fokus' (=BIF)
I timen læser vi side 48,2m-49,1n + side 50
Medbring 'Biologi i fokus'
I timen læser vi BIF side 49,1n + 51-54
Ingen ny lektie, men medbring 'Biologi i fokus'
2hBifp1 Projekt om rusmidler.docx
Afhængighed og belønningscenter Fra bogen Husk hjernen af Troels Wolf.docx
Medbring det I lavede i sidste uge, og som I arbejder videre med i modulet. Projektet afleveres i slutningen af timen.Projekt om rusmidler.docx
Cannabis (THC): Patrick, Amro, Thoke
Ethanols indflydelse på celler.docx
Alkohol fra BTT side 59-62.pdf Læs om alkohols virkning i synapsen i vedhæftede fil
I timen: Vi mødes i laboratoriet og laver forsøg
Kemikaze øvelsesvejledning elev.docx Afsnit
Afsnit
Ingen lektie, men medbring gerne et plejeprodukt eller andet, som du vil undersøge for hormonforstyrrende stoffer, fx shampoo, creme, ibumetin eller lignende (NB! Alle behøver ikke medbringe et produkt)
Vi mødes i klassen
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
POP-forløb om fertilitet og binomialfordeling
Antal sider i alt: ca. 20 sider
Lærebøger:
Biologibogen af Katrine Hulgard m.fl., Systime 2003-2017 4.udgave (=BB)
Biologi i fokus af Bodil Blem Bidstrup m.fl., Nucleus 2009 (=BIF)
Fertilitet og statistik:
- om Mojzisova metoden kan øge chancen for naturlig graviditet:
https://klinikundervaerk.dk/styrk-din-fertilitet/
- om alkoholindtag påvirker fertiliteten: tabel 2 i denne artikel:
https://www.bmj.com/content/354/bmj.i4262
Hormoner og fertilitet:
- Hormoner generelt: BIF side 57-60
- Fedtopløselige og vandopløselige hormoner: BIF side 66-67
- Regulering af kønshormonerne: BIF side 61-62,1
- Menstruationscyklus: BIF side 64-65
- De mandlige og kvindelige kønsorganer: BB side 234-239
- Hormoner hos mænd og sædcelleproduktion: BB side 241,n-243,ø
- Hormonforstyrrende stoffer: BB side 269n-272
Årsager til barnløshed og kunstig befrugtning:
- nedsat sædkvalitet og andre årsager fra Biologi i udvikling, C-niveau 2.udgave af Marianne Frøsig m.fl., Nucleus 2020 (=BIU) side 176-179 (kopi)
- Kunstig befrugtning og etiske overvejelser: BIU side 180-182
Ekskursion til Fertilitetsklinik Sellmer, Aarhus v/embryolog Birthe Jørgensen:
- mikroskopi af æg- og sædceller
Ekskursion til Klinik Underværk v/fertilitetsfysioterapeut Anette Meier Iversen (12/3-25)
Projekt om fertilitet og statistik (bio-mat):
1. Michelle, Signe, Lea, Rosalva: Fertilitet og alkohol
2. Nanna og Sarah: Fertilitet og cannabis
3. Patrick, Amro, Thoke, Mary: Fertilitet og alder
4. Annika, Annika, Lene og Amalie: Fertilitet og p-piller
5. Casper, Gustav, Lukas, Rasmus: Fertilitet og BMI
Eksperimentelt arbejde:
- Forsøg med kemikaze (ekstraktion af hormonforstyrrende stoffer fra egne plejeprodukter og test på genmodificeret gærcelle: YES- og YAS-assay
Indhold
Kernestof:
I timen læser vi BIF side 61-62,1 + 63 midt + 66-67
Medbring 'Biologi i fokus'
I timen læser vi BIF side 64-65
Kemikaze øvelsesvejledning elev.docx
Forsøget består af to dele. Først laves en fortyndingsserie af jeres ekstraherede produkt. Se hvordan her: Prøver tilsættes fortyndingsplade
Så laves en plade, hvor de gensplejsede gærceller tilsættes. Se hvordan her: Assay plade med gensplejsede gærceller
Vi ser desuden til vores forsøg med hormonforstyrrende stoffer
Ufrivillig barnløshed og kunstig befrugtning fra BIU side 176-182.pdf Afsnit
I behøver ikke medbringe nogen bøger
DNA - livets opskrift og DNA-kopiering (replikation)
Medbring Biologi i fokus (=BIF)
hvem har efterladt DNA øvelsesvejledning.docx
I timen læser vi BIF side 81-85 + side 104-105
Rapport kemikaze.docx
Ingen ny lektie, men medbring "Biologi i fokus + evt. fotos fra forsøget fredag
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Genteknologi
i alt: ca. 30 sider
Lærebøger:
Biologibogen af Katrine Hulgard m.fl., Systime 2003-2017 4.udgave (=BB)
Biologi i fokus af Bodil Blem Bidstrup m.fl., Nucleus 2009 (=BIF)
DNA og Proteinsyntese:
- DNA's opbygning og DNA-replikation: BIF side 81-85
- Proteinsyntese og genregulering: BIF side 86-90
- Genmutationer: BIF side 91-92
- Kromosommutationer: BIF side 129-130
Gensplejsning:
- Plasmider, restriktionsenzymer og transformation: BIF side 104-106
- som ovenfor men inklusiv selektion af de transformerede bakterier: BB side 379n-381n
- fermentering:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/fermenteringsteknologi/fermenteringstank-og-udstyr/
DNA-analyser:
- Det perfekte barn: BIF side 95-97
- PCR og gel-elektroforese: BIF side 98-100,1
Eksperimentelt arbejde:
- Hvem har efterladt DNA?
- Kemikaze-forsøg (med gensplejset gærcelle)
Indhold
Kernestof:
I timen læser vi BIF side 64-65
Vi ser desuden til vores forsøg med hormonforstyrrende stoffer
Medbring 'Biologi i fokus'
Ufrivillig barnløshed og kunstig befrugtning fra BIU side 176-182.pdf Afsnit
I behøver ikke medbringe nogen bøger
DNA - livets opskrift og DNA-kopiering (replikation)
Medbring Biologi i fokus (=BIF)
hvem har efterladt DNA øvelsesvejledning.docx
I timen læser vi BIF side 81-85 + side 104-105
Rapport kemikaze.docx
Ingen ny lektie, men medbring "Biologi i fokus + evt. fotos fra forsøget fredag
Afsnit
I timen: mulighed for feedback fra læreren
Ingen ny lektie. I, der har afleveret rapport får i timen mulighed for at repetere til eksamen i biologi
Sidste frist i dag for at besvare refleksionsspørgsmål POP4 vedhæftet lectio 19-03, 2. modul og besvare evaluering af POP4 (spørgeskema i lectio)
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Nedarvning og evolution
Antal sider i alt: ca. 40 sider
Lærebøger:
Biologibogen af Katrine Hulgard m.fl., Systime 2003-2017 4.udgave (=BB)
Biologi i fokus af Bodil Blem Bidstrup m.fl., Nucleus 2009 (=BIF)
Celledelinger:
- Mitose og meiose: BIF side 15,2
- Mitose: BIF side 16
- Meiose: BIF side 17
Livets opståen, livsformer og evolution:
- Autotrof og heterotrof: BIF side 18-19
- Livets opståen: BIF side 110-112
- Endosymbiont-teorien: BIF side 113
- Evolutionsmekanismer: BIF side 107-109
- Udvikling af arter: BIF side 118+120
Gener og nedarvning:
- gener og kromosomer: BIF side 121-122
- Mendels arvelove + 1- og 2-gensnedarvning: BIF side 123-127
- Stamtavler og krydsningsskemaer:
http://biu.dk/IA/BIU/KAP8/PedigreeGeneratorV4/PedigreeGeneratorV4.html
DNA-analyser:
- Det perfekte barn: BIF side 95-97
- PCR og gel-elektroforese: BIF side 98-100,1
Eksperimentelt arbejde:
- Klassifikation (undersøgelse af kranier og udstoppede dyr)
- Forsøg med gæringsproces (1.hf)
- Blodtypebestemmelse
- Forsøg med Mendels 2.lov og majs
Indhold
Kernestof:
I timen læser vi BIF side 86-93
Opgave om proteinsyntese.docx
Medbring 'Biologi i fokus'
I timen læser vi BIF side 121-122
BLODTYPEBESTEMMELSE journal.docx
Hvem er faderen.docx
I timen læser vi BIF side 107-113,1m
Medbring Biologi i fokus (=BIF)
I timen læser vi BIF side 113,1m-114 + 118-120
Forsøg med Gæringsproces.docx 2025 resultater 1p Gærcellers aktivitet.xlsx (I lavede forsøget sidste år til POP2 Stauning Whisky, men i den vedhæftede vejledning har jeg slettet kemispørgsmålene, så det er en forkortet udgave)
Din opgave er, at læse den vedhæftede øvelsesvejledning "Forsøg med gæringsproces" og besvare hypotese, diskussion, fejlkilder og konklusion (markeret med refleksfarve). Hvis du har din journal fra sidste år, kan du bruge den. Hvis ikke må du bruge d
Derefter skal du besvare spørgsmål i elevfeedback. Jeg fører fravær i forhold til besvarelse af disse.
i timen fejrer vi, I har afleveret SSO og løser 5 poster om genetik rundt omkring på skolen (BIF side 121-125)
Ingen ny lektie
I timen læser vi BIF side 126-128
analyse af stamtavler
I timen læser vi BIF side 15,2-17
I timen læser vi BIF side 129-130
Mutationer opgave.docx
Ingen ny lektie. I behøver ikke medbringe bøger
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Proteiner og enzymer
Antal sider i alt: ca. 20 sider
Lærebøger:
Biologibogen af Katrine Hulgard m.fl., Systime 2003-2017 4.udgave (=BB)
Biologi i fokus af Bodil Blem Bidstrup m.fl., Nucleus 2009 (=BIF)
Proteinsyntese:
- BIF side 86-89
Proteiners opbygning:
- BIF side 69-73,1m
- BIF side 74-75 (strukturniveauer)
Enzymer:
- BIF side 73 + 76-79
Forsøg:
- ananasfromage (i food lab. 17/1)
- Fordøjelse af protein (1.hf)
Indhold
Kernestof:
I timen læser vi BIF side 69-73+76-79
I timen samler vi desuden op på vores forsøg med ananasfromage fra (11/1 eller 17/1)
Medbring 'Biologi i fokus'
I timen læser vi BIF side 74-75
Proteiner og enzymer
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64845229469", "T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64845229469", "H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64845229469" }