Holdet 2024 2hf Sa fp3/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Stefan Flyger Jørgensen
Hold 2024 2hf Sa fp3/4 (2hf Sa fp3/4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Køn og ligestilling
Titel 2 Dansk politik i opbrud?
Titel 3 Integration
Titel 4 Dansk økonomi og velfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Køn og ligestilling

Med udgangspunkt i den aktuelle debat behandler vi emnet køn og ligestilling i Danmark.
Vi arbejder med emnet inden for områderne sociologi, politik og økonomi med hovedvægt på den sociologiske del. Her kommer vi ind på kønsroller i familien, kønssocialisering, samt betydningen af køn i uddannelsessystemet med fokus på Bourdieus teori. Vi afslutter den sociologiske del med forskellige teorier om køn. På det politiske område kommer vi ind på begreber om demokrati, nypolitik samt mål og midler i ligestillingspolitikken med fokus på kønskvoter og øremærket barsel. På det økonomiske område arbejder vi med det kønsopdelte arbejdsmarked med fokus på løn- og indkomstforskelle.
Forløbet har et gennemgående fokus på tabellæsning samt efterfølgende anvendelse af begreber på talmaterialet.

Forløbet afsluttes med udarbejdelse af synopsis i grupper på baggrund af en eksamenssvarende bilagssamling og dertilhørende fremlæggelser.

- Identitetsdannelse og socialisering
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på sociale medier
- Social differentiering
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd magtbegreber og demokratiopfattelser
        samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem
        kønnene politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng,
        herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dansk politik i opbrud?

Eleverne introduceres til det politiske system med fokus på deltagelse i et demokrati.
Gennem viden om partierne, ideologierne og partiadfærd har vi undersøgt partiers adfærd i konkrete politiske sager, herunder partiers adfærd i debatten om CO2 afgiften på landbruget. Vha. teorier om vælgeradfærd har vi arbejdet med vælgeradfærd og vælgervandringer i både blå blok og rød blok.

Afsluttes med synopsis

Kernestof
- Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- Magtbegreber, demokratiopfattelser
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de
        politiske systemer i Danmark og EU.
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Integration

Vi arbejder med emnet inden for politik, sociologi og økonomi. Forløbet tager udgangspunkt i, hvem der kommer til Danmark, hvorfor, og hvordan de bliver en del af det danske samfund. I den forbindelse arbejder vi med begreberne integration, assimilation og segregation, push og pull.
Med politologiske briller har vi kigget på udlændingedebatten som en politisk skillelinje hos partierne og vælgerne, med særligt fokus på Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti. I den forbindelse har vi undersøgt, hvordan medierne spiller en rolle i vælgernes opfattelse af indvandring som et issue.
I den sociologiske del har vi arbejdet med, hvordan indvandrere oplever at blive en del af det danske samfund, og hvordan identiteten for manges vedkommende bliver dobbelt. Dertil har vi arbejdet med, hvordan danskere modtager indvandrere, blandt andet med fordomme.
Med udgangspunkt i Honneths og Bourdieus teorier har vi undersøgt indvandreres tilknytning til arbejdsmarkedet, uddannelse og det frivillige foreningsliv og har i den forbindelse været omkring rettigheder og pligter i et demokrati.
I forløbet har vi arbejdet med figur- og tabelæsning samt tekster fra partier og individer.

Kernestof:
- Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem
        kønnene.
- Identitetsdannelse og socialisering
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
- Kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dansk økonomi og velfærd

Dette forløb har med udgangspunkt i de økonomiske mål undersøgt om dansk økonomi er klar til fremtiden og hvordan man gennem politik kan påvirke økonomien. Vi har kort arbejdet med EU's indflydelse på Danmarks handlemuligheder og hvilken indflydelse globaliseringen har på dansk økonomi.
Forløbet sluttede af med at undersøge om dansk velfærd er klar til fremtiden. Hvilke udfordringer står velfærdsstaten overfor og hvordan kan man løse udfordringerne. Hertil har vi arbejdet med de forskellige velfærdsmodeller og ideologiernes holdning til velfærd.

KERNESTOF:
- Velfærdsprincipper, herunder stat marked og civilsamfund
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling og
        økonomisk styring national og regionalt.
- Globaliseringens og EU's betydning for den økonomiske udvikling i Danmark,
        herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
- Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd.
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer