Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Tonie Schwaner Ravn
|
Hold
|
2024 2hf ps fp3 (2hf ps fp3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ekstreme fællesskaber
Gruppetyper: Psykologiens veje, s. 378-381
Gruppepres: Psykologiens veje, s. 381-386
Robbers Cave og den sociale identitetsteori: Fra celle til selfie, s. 174-176
Tilskuereffekten: Fra celle til selfie, s. 190-192
Roller: Psykologiens veje, s. 401-403
Kulturmøder: Psykologiens veje, s. 423-428
Holdninger: Psykologiens veje, s. 411-414
Stereotyper, fordomme og diskrimination: PsykC, s. 193-194 og 200-203
Exit af ekstreme grupper: PsykC, s. 217-219
Paper: 7-trins guide til gennemgang af undersøgelser
Supplerende:
”Asch Conformity Experiment” (youtube.com)
“5 Minute History Lesson, Episode 3: Robbers Cave” (youtube.com)
“The Bystander effect” (youtube.com)
”Dangerous Conformity” (youtube.com)
Øvelse med roller og rollebegreber, Kreativ psykologi iBog
”Drengene dumper i matematik” (Gymnasieskolen 2012)
”To slags populære drenge” (Forskningsnyt fra psykologi 2001,2)
Indfødsretsprøve 2024 (https://www.indfodsretsprove.dk/gratis-prove)
Øvelse med holdninger til chokolade, Kreativ psykologi iBog
“White Pride tosse angriber Station2 vært” (youtube.com)
”Kellyanne Conway: Press Secretary Sean Spicer” (youtube.com)
”Et vredt og deprimeret Amerika går til valg – selv Obama har måttet opgive” (TV2.dk 7.11.2022)
”A class divided” (youtube.com)
“Racismeeksperimentet” (TV2.dk 2023)
Eksamensspørgsmål:
”Perkerne mod white trash – når underklassen slås” (Politiken 4.11.2012)
”Rekruttering til bandemiljøet starter i de unge år” (Justitsministeriet 25.6.2011)
Omfang: ca. 40 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvem er jeg?
Epigenetik og femfaktor-modellen: PsykC, s. 48-55
Tilknytningsteori: PsykC, s. 56-59
Daniel Sterns udviklingsteori, PsykC s. 60-66
Familie og Opdragelse: Psykologiens veje, s. 160-164 og Fra celle til selfie, s. 122
Empati og selvkontrol: Psykologiens veje, s. 107-112
”Selvdisciplin er vigtigere for unges uddannelse end intelligensen” og ”Undersøgelse: Dunedin-studiet om selvkontrol” (alle fra Psykologiens veje, iBogen)
Daginstitutioner: PsykC, s. 68-72 og Psykologiens veje, s, 164-166
Omsorgssvigt: Fra celle til selfie, s. 11-14
Sårbarhed og resiliens: PsykC, s. 93-97, Fra celle til selfie s. 16 og Psykologiens veje, s. 134
Digitalt og offentligt omsorgssvigt: s. 103-108 i: Temaer til psykologi
Supplerende:
”Epigenitics: Nature vs Nurture” (youtube.com)
Persontypetest (www.jobindex.dk)
“The Strange Situation – Mary Ainsworth” (youtube.com)
“Sådan er det bare: Hvorfor vil du ikke passe dine børn selv?” (DR2), 3 klip med separation og genforening af barn-forældre (3 tilknytningsmønstre)
”Påvirker din tilknytningsstil dine kærlighedsforhold” fra: Undersøgelser i psykologi, s. 137-139
”1 month old baby copies dad, making faces, mimic and laughing” (youtube.com)
“Tronick´s Still Face Experiment:” (youtube.com)
“Still Face experiment” - med mobil (youtube.com)
”Baby crying to moms singing” (youtube.com)
”Experiment with Altruism in Children and Chimps” (youtube.com)
“An Experiment by Joseph Campos: The Visual Cliff” (youtube.com)
“Smartphones stjæler forældres opmærksomhed fra børnene” (Politiken 15.11.2013)
“Nana and Cade. The Original” (youtube.com)
“Forsøg med pædagogiske metoder” (youtube.com)
“Test dig selv: Hvilken type opdrager er du?” (TV2.dk 14.9.2017)
”Self Recognition” (youtube.com)
“The Marshmallow Test” (youtube.com)
”Re-evaluating The Marshmallow Test” (youtube.com)
“Unge har mindre empati end tidligere” (netsygeplejerske.dk 24.7.2019)
EQ-test: EQ-test
”Daginstitutionerne bag facaden” (TV2 Dokumentar, afsnit 1)
”Er du mors lille dreng?” (TV2 Dokumentar)
”Mors Lille Dreng på Egne Ben (trailer til dokumentar)” (youtube.com)
Eksamensspørgsmål:
Eksperter om smartphones: Dit barn får beskeden om, at det ikke er værd at være sammen med» (politiken.dk 15.10.2013)
«Min far kigger meget på sin telefon, og min mor kigger meget på sin computer» (TV”.dk 22.1.2017)
Omfang: ca. 62 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ungdom, køn og identitet
Eriksons identitetsbegreber: Psykologiens Veje, s. 328-329
Ungdom og identitet (Giddens): PsykC, s. 145-148
Ungdom og identitet (Gergen): PsykC, s. 150-155
Uddrag fra Temaer til psykologi, kapitel 6, Køn og kønsforskelle (”Introduktion til kønsforskelle”, ”Kultur 2: Socialkonstruktivisme”,
Biologisk kønsopfattelse: Psykologi – Fra celle til selfie, s. 76-79
Social indlæringsteori: Psykologiens Veje, s. 149-151
Identitet og sociale medier: PsykC, s. 155-157
Goffman: Fra celle til selfie, s. 177-179
Uddrag fra ibog Fra celle til selfie (p319), ”6.8: Joshua Meyrowitz: Elektroniske medier”
Samfundets påvirkning: Rasmus Willig og Hartmut Rosa i Fra Celle til Selfie, s. 111-114
Stress: Psykologiens veje, s. 439-449 og 453-454
Coping: Psykologiens veje, s. 455-457 og PsykC, s. 172-173
Sekundær litteratur:
Quiz om køn: https://videnskab.dk/krop-sundhed/koens-quiz-hvad-siger-videnskaben-om-forskellene-paa-maend-og-kvinder/
Legekæden-katalog til vurdering af kønsstereotyper: https://www.legekaeden.dk/her-starter-legen/saeson/jul
Case til SoMe, køn og identitet: Case om Anna fra ChatGPT.
"Kan man være andet end hankøn eller hunkøn?", Kristian Herlufsen, Samvirke, 27.04.21
Case til stress: https://regionsyddanmark.dk/om-region-syddanmark/presse-og-nyheder/nyhedsbrevet-sund-i-syd/stress-skal-forebygges-inden-det-gor-skade-pa-krop-og-sind/snak-hojt-om-stress-og-angst
Case til coping: s. 174-175 i PsykC.
Eksamensspørgsmål: ”Ny forskning: Stereotyper er stadig på spil i danske børnehaver”, BUPL.dk, 2024
Omfang: Ca. 50 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Læring i en digitaliseret verden
Læring og læringsformer: PsykC, s. 101-102 og 132-133
Behaviorisme: Fra celle til selfie, s. 266-273
Hjernens belønningssystem: Psykologiens Veje, s. 255-258
Arousal: Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, s. 196-198
Opmærksomhed: PsykC, s. 101-107 og Psykologiens veje, s. 177-178
Hukommelse: PsykC, s. 108-124
Perception: Psykologiens veje, s. 180-182
Motivation: Temaer til psykologi, s. 60-64
Karakterer og præstationskultur: Temaer til psykologi, s. 67-72
Supplerende:
”Bliver dummere af A.I. – eller klogere?” (IDA.dk 5.12.2024)
”Når skærmene styrer familien”, afsnit 1 (TV2 2019)
"Selective Attention Test" (youtube.com) - Simon og Chabris´ test med gorillaen og basketspillerne
"The Myth of Multitasking"
"Stroop-effekten"
”Nej, du er ikke afhængig af din telefon: Du har bare en dårlig vane” (Videnskab.dk 11.8.22)
”Hukommelsesøvelse” fra: Kreativ psykologi, systime eBog
"Eksperiment relateret til fænomenet digital amnesi" (s. 121-122)
"Drengene kan ikke se meningen med at læse lektier" (Gymnasieskolen, 19.12.22)
Eksamensspørgsmål:
"Sådan bliver elever motiveret i skolen" (Videnskab.dk 10.8.2015)
Omfang: ca. 52 sider
Omfang i alt: 204 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64995609846",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64995609846",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64995609846"
}