Holdet 2024 2hf ps fp2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Cathrine Rask Bødskov
Hold 2024 2hf ps fp2 (2hf ps fp2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ekstreme fællesskaber
Titel 2 Hvem er jeg?
Titel 3 Ungdom, køn og identitet
Titel 4 Hvordan lærer jeg bedst?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ekstreme fællesskaber

Formål: eleverne lærer om de socialpsykologiske teorier, begreber og undersøgelser.

Grupper: Psykologiens veje (3. udgave), s. 378-381
Gruppepres, konformitet og gruppepolarisering: Psykologiens Veje, s. 385-387 og PsykC, s. 208-209
Robbers Cave og den sociale identitetsteori: Fra celle til selfie, s. 174-176
Roller: Psykologiens veje (3. udgave), s. 396-403
Kulturmøder: Psykologiens veje (3. udgave), s. 423-431
Holdninger: Psykologiens veje (3. udgave), s. 411-414
Stereotyper, fordomme og diskrimination: PsykC, s. 193-194 og 200-203
Exit af ekstreme grupper: PsykC, s. 217-219

7-trins guide til gennemgang af undersøgelser:
Solomon Aschs konformitetseksperiment: Psykologiens Veje, s. 382-383
Muzafer Sherifs Robbers Cave-eksperiment: Psykologiens Veje, s. 391-392
Zimbardos fængselseksperiment: Psykologiens Veje, s. 474-477  
Henri Tajfels minimalgruppeeksperiment: Psykologiens Veje, s. 393-394
Stanley Milgrams lydighedseksemperiment: Psykologiens Veje, s. 470-473


Supplerende:
https://kforum.dk/article182089k.ece"The Stanford Prison Experiment Was One of the Most Disturbing Studies Ever" (youtube.com)
"Unge vil forsvare gruppen med deres liv", 2009
"Dommer afliver rygter om formodet drabsmand efter voldsomme 'højreradikale' optøjer i England", 2024, DR
Indfødsretsprøve 2024 (https://www.indfodsretsprove.dk/gratis-prove)
"Børn henvender sig selv for at få lov til at dræbe, advarer svensk politi", 2023, TV2 Nyheder
”A class divided” (youtube.com)
"Den sommer Ahmed blev radikaliseret", 2015, Berlingske

Eksamensspørgsmål: "Rekruttering til bandemiljøet starter i de unge år", Justitsministeriet, 2011
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvem er jeg?

Kernestof:
Tilknytningsteori: PsykC, s. 56-59
Daniel Sterns udviklingsteori: PsykC s. 60-62
Subjektivt selv: Psykologiens Veje s. 92-96
Epigenetik: Fra Celle til Selfie, s. 66-68
Familie og Opdragelse: Psykologiens veje, s. 160-164 og Fra celle til selfie, s. 122
Daginstitutioner: PsykC, s. 68-72 og Psykologiens veje, s, 164-166
Empati: Psykologiens veje, s. 110-112
Omsorgssvigt: Fra celle til selfie, s. 11-14
Sårbarhed og resiliens: PsykC, s. 93-97 og Psykologiens veje, s. 132-135
Social arv/indlært hjælpeløshed: Fra celle til selfie, s. 149-151 og 153-155

Supplerende:
Daniel Stern miniøvelser fra "Kreativ Psykologi", ibog
Brevkasseøvelse til opdragelse fra "Kreativ Psykologi", ibog
“The Strange Situation – Mary Ainsworth” (youtube.com)
“Tronick´s Still Face Experiment:” (youtube.com)
“An Experiment by Joseph Campos: The Visual Cliff” (youtube.com)
"Nyt studie: Hjemmepassede børn har et højere niveau af stresshormon", Berlingske, 2023
"Ny undersøgelse: Fire ud af ti forældre kigger på en skærm, når de er sammen med deres børn", alt.dk, 2021
“Rouge test (self-recognition test)” (youtube.com)
"Farlige forældre", afsnit 1, TV2
”Lisbeth Zornig kom ud af voldens skygge” Ude & Hjemme,  2012.


Eksamensspørgsmålsøvelse: "Børnehaver og vuggestuer: Flere børn mistrives”, Pernille Mainz, Politiken, 2023

Ca. 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ungdom, køn og identitet

Kernestof:
Eriksons identitetsbegreber: Psykologiens Veje, s. 328-329
Ungdom og identitet (Giddens): PsykC, s. 145-148
Ungdom og identitet (Gergen): PsykC, s. 150-155
Biologisk kønsopfattelse: Fra celle til selfie, s. 76-79
Kønsforskelle: Uddrag fra Temaer til psykologi, kapitel 6, Køn og kønsforskelle (”Introduktion til kønsforskelle”)
Social indlæringsteori: Psykologiens Veje, s. 149-151
Social konstruktivisme: Uddrag fra Temaer til psykologi, kapitel 6, Køn og kønsforskelle (”Kultur2: Socialkonstruktivisme”)
Identitet og sociale medier: PsykC, s. 155-157
Goffman: Fra celle til selfie, s. 177-179
Meyrowitz: Uddrag fra ibog Fra celle til selfie (p319), ”6.8: Joshua Meyrowitz: Elektroniske medier”
Femfaktormodellen: PsykC, s. 51-53

Supplerende:
Anthony Giddens: https://vimeo.com/1015603521
“Girl toys vs boy toys: The experiment - BBC Stories” (Youtube.com)
“Bandura's Bobo Doll Experiment” (Youtube.com)
Julens favoritter, (legekaeden.dk)
Uddrag af ”Kan man være andet end hankøn eller hunkøn”, Kristian Herlufsen, Samvirke, 2021.
PsykC s.157-158 ”Undersøgelse om flertalsmisforståelse vedrørende lysten til at indtage alkohol”.
”Goffman” (Youtube.com)
”Isak and Even Part 42- Part 45” (Youtube.com)
PsykC s. 53-54 ”Tvillingestudier” og ”Undersøgelse af det genetiske fundament for de fem personlighedsdimensioner i femfaktormodellen”.
Uddrag fra Undersøgelser i psykologi, kapitel 5 Personlighedspsykologi, (5.1 Hvordan er din personlighed?)
Personlighedstest øvelse 5.1 fra Undersøgelser i psykologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hvordan lærer jeg bedst?

Kernestof:
Læring og kognitive processer: PsykC, s. 101-102
Piaget og Vygotsky: PsykC, s. 132-133
Klassisk betingning: Psykologi fra celle til selfie, s. 266-268
Operant betingning: Psykologi fra celle til selfie, s. 271-273
Hjernens belønningssystem: Psykologiens veje, s. 255-258
Social indlæringsteori: Psykologiens veje, s 149-154
Motivation: PsykC, s. 124-127.
Selvkontrol: ”Undersøgelse: Skumfidus-undersøgelsen om selvkontrol” + ”Rochester Universitys variation af eksperimentet” fra ”Psykologiens Veje” iBog.
Opmærksomhed: Psykologiens veje, s. 176-179 og PsykC, s. 101-104.
Perception: Psykologiens veje, s. 180-182
Hukommelse: PsykC, s. 108-114
Langtidshukommelse: PsykC, s. 118-121
Læring i en konkurrencestat: Fra celle til selfie, s. 111-114
Stress: Psykologiens veje, s. 439-449 og 453-454
Coping: PsykC, s. 172-173. + Psykologiens, s. 455 - 457

Supplerende:
” Piaget’s Schema: Accommodation and Assimilation of New Information” - indtil 1.53. (youtube.dk)
”Vygotsky's Theory of Cognitive Development in Social Relationships” (youtube.dk)
”Skinner’s Operant Conditioning: Rewards & Punishments” (youtube.dk)
” The Big Bang Theory- Operant Conditioning” (youtube.dk)
” Baby Albert Experiments” (youtube.dk)
” 3 Basic Needs That Drive Your Behavior [Self-Determination Theory]” – indtil 1.30. (youtube.dk)
”The Marshmallow Test” (youtube.dk)
” Re-evaluating The Marshmallow Test” (youtube.dk)
Aktiviteter fra "Kreativ psykologi" (iBog fra Systime) - øvelser fra delt og selektiv opmærksomhed og hukommelse
"Selective Attention Test" (youtube.com) - Simon og Chabris´ test med gorillaen og basketspillerne

Eksamensspørgsmål: "Gymnasieelever er lige så stressede som de 20 pct. mest stressede voksne" (2017)

ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer