Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestjysk Gymnasium Tarm
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Benjamin Klahn
|
Hold
|
2024 1r ma (1r ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lineære funktioner
- Forskriften for en lineær funktion
- Konstanternes betydning
- Topunktsformlen, med bevis
- Funktionsværdier og x-værdi hørende til given funktionsværdi, samt skæringspunktet mellem lineære funktioner
- Lineær regression med diskussion af modellens anvendelighed (residualer og r^2-værdi)
- Opstilling af lineær funktion ud fra sproglig formulering
Det er IKKE formelt blevet bevist at f(x+1)-f(x)=a for en lineær funktion.
Der har desuden været fokus på at løse simple ligninger i hånden
Gennemgået stof svarende til: Kernestof Mat 1 hf s. 10-11 og 24-35.
Arbejdsformer: tavlegennemgang, opgaveregning, gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Deskriptiv statistik
Beskrivelse af grupperede og ugrupperede datasæt med følgende begreber:
- typetal og gennemsnit
- hyppighedstabel med frekvenser
- (udvidede) kvartilsæt
- histogram (for grupperede datasæt)
- sumkurve (for grupperede datasæt)
Sammenligning af to datasæt ud fra kvartilsæt
Gennemgået stof svarende til: Kernestof Mat 1 hf s. 46-47, 49-55
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentiel vækst
- Procentregning og indekstal
- Procentvis vækst og kapitalformlen
- Potensregneregler og rødder
- 10-tals logaritmen indført som den omvendte funktion til 10^x. Egenskaber ved logaritmen gennemgået
- Forskriften for eksponentieller funktioner og grafen for dem
- Topunktsformlen for eksponentielle funktioner (med bevis)
- Fordoblings- og halveringskonstanten (med bevis)
- Der er IKKE blevet talt om asymptoter.
- Eulers tal er IKKE blevet omtalt.
Gennemgået stof svarende til: Kernestof Mat1 hf s. 122-127, 140-145, 148-149, 216, 220.
Arbejdsformer: tavlegennemgang, opgaveregning, gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Geometri
Trekantsberegninger:
- Ensvinklede trekanter
- Pythagoras' sætning (bevis gennemgået)
Trekantskonstruktioner i Nspire:
- Konstruktioner af de forskellige tilfælde
Cosinus, Sinus og tangens:
- Enhedscirklen og definition af cos, sin og tan
- cos, sin og tan i retvinklede trekanter (Forklaret vha. ensvinklede trekanter)
- Beregninger i ikke-retvinklede trekanter vha. "hjælpelinjer"; arealformlen for en vilkårlig trekant er blevet vist.
- Sinusfælden er IKKE blevet behandlet.
- Det er blevet nævnt at tan=sin/cos, men der er IKKE blevet brugt til at udlede formlen tan(v)=mod/hos i retvinklede trekanter
Gennemgået stof svarende til: Kernestof Mat1 hf s. 92-100, 104-106
Arbejdsformer: tavlegennemgang, opgaveregning, gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
16,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kommbinatorik og sandsynlighedsregning
Kombinatorik:
- Additions- og multiplikationsprincippet
- Rækkefølger (formlen P(n,r)=n!/(n-r)! er blevet forklaret)
- Kombinationer (P(n,r)=n!/(r!(n-r)!) er blevet forklaret)
- Pascals trekant (uden bevis)
Sandsynlighedsregning:
- Begreberne apriori og frekvensbaserede sandsynligheder
- Beregninger i symmetriske sandsynlighedsfelter vha. kombinatorik (formlen prob = #gunstige/#mulige). Obs: formelle sandsynlighedsfelter er IKKE blevet gennemgået
- Additions- og multiplikationsprincippet i sandsynlighedsregning og princippet om komplementære hændelser
- Chancetræer
- Gennemsnit og forventet værdi
Gennemgået stof svarende til: Kernestof Mat1 hf s.66-71, 72-73, 76-78. Til sandsynlighed er der hovedsageligt blevet brugt egne noter.
Arbejdsformer: tavlegennemgang, opgaveregning, gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Andengradspolynomier
-Andengradspolynomiers forskrift, og koefficienternes betydning for grafen (Bevis for at (0,c) ligger på grafen)
- Toppunktsformlen (med bevis i tilfældet a=1)
- Nulpunkter for andengradspolynomier, diskussion af de mulige antal af rødder. Løsningsformlen er blevet brugt, men ikke bevist
- Andengradspolynomier i "den virkelige verden": opgaver med bevægelse og golfslag
Desuden er kvadratsætningerne blevet gennemgået.
Gennemgået stof svarende til: Kernestof Mat1 hf s. 212-215. Til rødder og toppunktet er lærerens noter blevet anvendt.
Arbejdsformer: tavlegennemgang, opgaveregning, gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økonomi
Annuitetslån:
- Princippet i annuitetslån
- Amortisationstabeller
- Formel til beregning af ydelsen
Annuitetsopsparinger:
- Princippet i annuitetsopsparinger
- Opsparingstabeller
- Formel til beregning af slutværdi - gennemgået med bevis
Gennemgået stof svarende til: Kernestof Mat1 hf s. 230-236
Arbejdsformer: tavlegennemgang, opgaveregning, gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410802399",
"T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410802399",
"H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410802399"
}