|
Titel
10
|
Tyskland: to verdener - Fællesfagligt emne
RELIGION:
Etik, ondskab og kirkens position i Tyskland har været centralt. Vi har beskæftiget os med både religiøs og verdslig etik og har således gennemgået principper for nytteetik, pligtetik og situationsetik. Desuden har vi beskæftiget os med Lars Svendsens 4 ondskabstypologier, Marxismens religionskritik og religionens udtryk i det moderne samfund og senmoderne samfund.
Tekster til etik:
- Forskellige etiske dilemmaer til debat
- Lykkeetik, pligtetik og situationsetik fra Kjeld Mazanti Sørensen: KS-bogen, Columbus 2015 s. 214 - 218
- Videoer fra religionsnørden om "lykkeetik" og "pligtetik"
- The trolley problem: https://www.youtube.com/watch?v=Fs0E69krO_Q
Tekster til ondskab:
- "Ondskabens typologier" fra Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl: "Begrebsnøglen til religion", Systime s. 77
- "Ondskabens filosofi" - artikel fra Jyllands Posten d. 15. juli 2002
Tekster til religion i det moderne og senmoderne + Kirkens position i Tyskland:
- gentagelse af religionens rolle i de tre samfundstyper ud fra Lise Ludvigsen m.fl: "Religion i det senmoderne samfund", systime 2007 s. 14-19 + 24 - 31
- Tekster om Marxismens religionskritik fra "Religion i det senmoderne samfund" s. 20 + "Religion og kultur - en grundbog", systime s. 241
- Artikel: DDR var mere ateistisk end andre lande i østblokken" fra Kristeligt Dagblad 4. nov. 2014
Andet:
- Dokumentaren: "Flugten fra DDR" på DR1: https://www.dr.dk/drtv/program/flugten-fra-ddr_265719
- Feltarbejde på studieturen: Kirkegårdsbesøg (både øst og vest), -
- Indsamling af fortællinger med moralske dilemmaer og ondskab i forskellige former i forbindelse med øst/vest-problematikken
Begreber i forløbet:
- Nytteetik/lykkeetik/utilitarisme/konsekvensetik
- Benthams objektive beregning af mest mulig lykke
- Pligtetik/sindelagsetik
- Kants kategoriske imperativ
- Kants praktiske imperativ
- Situationsetik
- Løgstrups etiske fordring
- Ondskabstypologier: dæmonisk, ideologisk, instrumentelle, dumme
- Karl Marx: Religion er opium for folket
Emnet Tyskland er forbundet med klassens studietur til Berlin. Omdrejningspunktet for forløbet er Den kolde krig samt Øst -Vest problematikker. Eleverne har på studieturen selv skullet indsamle empiri til deres synopsisarbejde.
Programpunkter:
Kirkegårdsanalyse i Øst og Vest-Berlin
Besøg i stasifængslet Hohenschönhausen
Analyse af murmosaikker og monumenter i Øst-Berlin
Besøg ved mindestedet for Berlinmuren på Bernauerstrasse
Museet Tränenpalast
Museet om Livet i Østtyskland på Kulturbrauerei
Religion i det moderne samfund (se tidligere forløb)
Religion i det senmoderne samfund (se tidligere forløb)
HISTORIE:
Vi har beskæftiget os med etableringen af DDR-styret på ruinerne af Det Tredje Rige. Fokus har været på forholdet mellem befolkning og parti/stat.
Begreber i forløbet:
Stunde Null, besættelseszoner, Den Kolde Krig, blokaden af Berlin
Fascisme og kommunisme
DDR og BRD, SED og Stasi
Flugten til vest og Berlinmuren
Ungdommen: Skole, FDJ og eliteidræt
Planøkonomi og mangelsamfund
Sammenbruddet i 1980’erne, Gorbatjov, Murens fald
Tyskland efter genforeningen: Ossies og Wessies
Forløbet er desuden blevet afviklet i forbindelse med klassens studietur til Berlin i september 2025.
Film:
- Historien bag Den Kolde Krig. DR2, 2019, 51 min. Tysk dokumentarserie i 2 afsnit. 1945-1969: En verden styret af frygt.
- Das Leben der Anderen, 2006 (tre korte klip med scener fra filmen), i alt 10 min.
- Dokumentar: Berlin ( 2 ) 1961-1989, DR2, 2004.
- Tysk dramaserie (Der gleiche Himmel (oversat: den samme himmel), dansk titel Brændpunkt Berlin), 2017. Udklip fra serie á tre afsnit, som handler om elitesvømmeren Klara.
- Filmene 'Muren går over gader og gennem huse', ’Muren er en livsfarlig flugtvej’ og 'Grænsen ved Bernauer Strasse'. Fra: https://www.dr.dk/skole/historie/udskoling/muren-en-umulig-flugtvej
- Flugten fra Østtyskland. Michael Herbig, 2019, 125 min. Spillefilm.
- ”Hovsa! Misforståelse satte gang i Berlinmurens fald”. Explainer. https://www.dr.dk/nyheder/udland/hovsa-misforstaaelse-satte-gang-i-berlinmurens-fald
- Rammstein - Deutschland (https://www.youtube.com/watch?v=NeQM1c-XCDc)
- Øst- og Vesttyskland - forskelle og ligheder. ZDF, 2015, 44 min.
Kilder:
- At blive en del af systemet. Fra: https://www.his2rie.dk/kildetekster/ddr-1949-1989-den-virkeliggjorte-socialisme/tekst-9/
- ”Mange havde det skidt i DDR”. Fra: https://www.dr.dk/skole/historie/udskoling/livet-bag-muren
- To døde børn - om dødsfald ved muren. Fra: https://www.his2rie.dk/kildetekster/ddr-1949-1989-den-virkeliggjorte-socialisme/tekst-12/
Sekundærlitteratur:
- Lærerproducerede oplæg om DDR, STASI, Stunde Null, forskellen mellem liberalisme og socialisme m.fl.
- S. 103-105 i ”Tyskland - Fra Rødhætte til Rammstein” (om FDJ), s. 106-107 (”DDR – Det, der var”) og s. 134-135 2.sp. midt, s. 139-141 (”Det nationale skæbnespørgsmål”).
- Lied der Deutschen. https://da.wikipedia.org/wiki/Lied_der_Deutschen
- Das große Tysklandquiz. https://www.dr.dk/nyheder/udland/valgityskland/das-grosse-tysklandquiz-muren-er-vaek-men-landet-er-stadig-flaekket-i
Dilemmaspil:
- Vil du flygte fra DDR?: https://www.dr.dk/viden/webfeature/skole-vil-du-flygte-fra-ddr
SAMFUNDSFAG:
I emnet "Tyskland - to verdener" arbejdede vi først med styreformer og demokrati i DDR og BRD. Dernæst havde vi fokus på national identitet i Tyskland efter genforeningen, hvor vi arbejdede med kulturchok-modellen. Dernæst kiggede vi på fordomme og stereotyper mellem tidligere øst- og vesttyskere. Eleverne var herefter på studetur til Berlin, hvor der var fokus på forskellene mellem øst og vest. Her indsamlede eleverne selv materiale i form af kvartersanalyser og et interview med en dansker bosat i Berlin. Der var i den forbindelse fokus på kvalitativ og kvantitativ metode.
Herefter arbejdede vi med sociale forskelle og ulighed med udgangspunkt i Bourdieus begreber kapitaler, habitus og felt. Vi arbejdede herefter med de sociale klasser, social arv, måling af ulighed og fattigdomsbegreber. I denne del af forløbet arbejdede vi også med sociale forskelle i Danmark.
Kernestof:
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske ideologier (liberalisme og socialisme i BRD og DDR)
- kvantitativ og kvalitativ metode.
Materiale:
Luk samfundet op 4, s. 121-123+125-127 + 192-195.
Tyskland - et land i forandring s. 10-21, 24-25.
Livet bag Muren | Historie Udskoling | DR
FAKTA: Er der stadig forskel på øst og vest i Tyskland? (jyllands-posten.dk)
Instruktionsvideoer - Luk Samfundet Op - Bourdieu
”Tyskland er det rigeste land i EU, men millioner af tyskere er fattige”
"En vej - to verdener", afsnit 1 (2016)
Anslået sidetal: 40 sider.
Synopsisarbejde med prøveeksamen.
Kilde 1: Religion deler Tyskland i øst og vest, Kristeligt Dagblad 19. feb 2008
Kilde 2: Den tyske genforening var ingen solstrålehistorie, Arbejderen 8. nov. 2019
Kilde 3: Statistik om genforeningen, fra www.bpb.de ”25 jahre Deutsche Einheit” 26.august 2015 og Statista “Deutsche Einheit?” 2. oktober 2017
|