Vestjysk Gymnasium Tarm
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vestjysk Gymnasium Tarm
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2025/26
Institution
Vestjysk Gymnasium Tarm
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Maria Hoffmann Mainz, Peter Højlund Roesgaard, Sanne Høtbjerg Egsgaard Pedersen
Hold
2024 1q ks (
1q ks
,
1q ks HI
,
1q ks re
,
1q ks sa
,
2q ks
,
2q ks HI
,
2q ks re
,
2q ks sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Det gode samfund
Titel 2
Islam - særfagligt emne
Titel 3
Slaveri
Titel 4
Enkelt faglig: Dansk økonomi i topform?
Titel 5
Kulturmøder
Titel 6
Vikingetiden
Titel 7
Religion i det senmoderne samfund – Moderne Asatro
Titel 8
Enkelt fagl: Samfund og identitet under forandring
Titel 9
Holocaust
Titel 10
Det delte Tyskland
Titel 11
Repetition Religion
Titel 12
Forskellige liv i Danmark
Titel 13
Samfund og identitet i forandring
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Det gode samfund
Fællesfagligt forløb afsluttet med synopsisskrivning
SAMFUNDSFAG
Vi ser på forskellige ideologier og velfærdsmodellers bud på det gode samfund. Vi har herefter dykket ned i den universelle velfærdsstats udfordringer og løsninger. Slutteligt har vi sammenlignet velfærdsstaten med konkurrencestaten.
Begreber:
liberalisme
socialisme
konservatisme
menneskesyn
syn på staten
syn på samfundet
residual velfærdsmodel
korporativ velfærdsmodel
universel velfærdsmodel
Velfærdsstatens indtægter og udgifter
De fire udfordringer
1. demografisk udfordring
2. Faldende arbejdsudbud
3. stigende udgifter til klima og forsvar
4. forventning og individualiseringspres
løsninger:
- nedskæringsstrategi
- udvidelsesstrategi
- omprioriteringsstrategi
værdi og fordelingspolitik
konkurrencestatens mål og midler
Materiale
Videoer om ideologier fra Luk samfundet op
Videoer om velfærdsmodeller og ideologier fra Vores samfund.
Vores samfund (velfærdsmodeller)
Vores samfund (velfærdsstatens udfordringer)
Luk samfundet op (blå) s. 214-216, 115-118
HISTORIE:
- Ved dette emne er der tale om perioden fra ca. 1800 og frem til i dag.
- Ved dette emne er der fokus på velfærdsstatens udvikling og hvordan denne har betydning for vores identitet.
Vigtige begreber
1. utopi og dystopi
2. skøn og ret
3. værdig og uværdig trængende
4. hjælp til selvhjælp
5. natvægterstat
6. formynderstat
7. forsørgelseslinjen
8. forsikringslinjen
9. socialt medborgerskab
10. den universelle velfærdsstat
11. Filantropi
12. Samfundstyper (Traditionel, moderne, senmoderne)
Materiale:
Lars Andersen: Fra fattighjælp til velfærdsstat. Fokus 3 side 48-53.
Sindberg m.fl: Kampen for det gode samfund. Systime. Side 48-50
Film:
Historien om Danmark - afsnit 8 minut 32-45 om urbanisering og arbejderbevægelse.
Lykke Per (Uddrag ca 6 minutter)
Historiequizzen: Svendborg fattiggård
Kilder:
Diernisse fattigkommisions protokol 1804
Levevilkår i Hobro 1879
Når forsørgeren falder bort. Erindring
Ernst Hansen: Livet som arbejdsløs i 1930'erne. Erindring
Huset – en trykker fortæller. Erindring
Tryghed for hjem og arbejde. Valgplakat 1949
Den danske velfærdsstat og dens kritikere. J.O. Krag. Kronik i Socialdemokraten 23.10 1956.
Skønnet sidetal: 45
RELIGION
Fokus på kristendommens trosgrundlag og dens betydning i dansk kontekst, dog med perspektivering til det katolske. Kristendommens etik er centralt for forløbet med fokus på, hvilken betydning denne kan have i en universel velfærdsstat som den danske.
Tekster:
- "Er Danmark et kristent land?" Artikel fra
Religion.dk
:
https://www.religion.dk/synspunkt/er-danmark-et-kristent-land
- "Kristendommen" fra "Religion og Kultur - en grundbog" af Esben Andreassen m.fl, systime 2005, s. 143+156-161+167-170
- Modellen over den kristne grundfortælling fra "Kristendom - tro og praksis" af Katrine Hanning m.fl, systime 2016 s.13.
- Billede: ”Law and Grace” af Lucas Cranach the Elder, 1529
- "Næstekærlighed i kristendommen". Artikel fra:
http://www.religion.dk/undervisning/n%C3%A6stek%C3%A6rlighed-i-kristendommen
- "Bjergprædiken" (uddrag Matt kap 5)
- "Den barmhjertige samaritaner" (Luk, 10, 25-37)
Andet:
Kreativt arbejde med beretningen om "Den barmhjertige samaritaner"
Læreroplæg om kirkens rolle i samfundet ud fra "Kultur- og samfundsfagsbogen" s. 102-109
Matrix med inddragelse af uddrag fra:
Florence Nightingale-instinktet sidder i kirkerne
Ud med kærlighed til folket - interview med sognepræst Sigrid Horsholt
Erik Bjergager: Kirke og kristendom
Kommuerne sender fattige videre til de sociale organisationer
Estimeret sidetal: 35
Indhold
Kernestof:
01. Introduktion til KS - Utopi og Dystopi 2023 1q.pptx
1.ideologier.docx
1.ideologier.pptx
Konservatisme
SÅ går det løs. vi starter op på det gode liv (fælles fagligt). Jeg hjælper jer også med at lave mappe system i faget. I må meget gerne tage høretelefoner til PC med
liberalisme
2.ideologier.pptx
2. ideologier og velfærd.docx
2. Vores samfund_velfærdsstater.pdf
Enevældens fattigforsorg vers 2.pptx
Diernisse fattigkommissions protokol.docx
Er danmark et kristent land.docx
Velfærdsstatens rødder.pptx
Når forsørgeren falder bort.pdf
Fokus 3 Fra fattighjælp til velfærdsstat.pdf
3.Velfærdsstater.pptx
Arbejdernes vilkår + filantropi.pptx
Levevilkår i Hobro 1879.pdf
Levevilkår i Hobro 1879.docx
Kristendom - fra bogen Religion og kultur (1) (2).pdf
Læseguide hf til teksten Kristendom - fra Religion og kultur stx.docx
4.vores samfund_velfærdsstatens udfordringer.pdf
4. velfærdsstatens udfordringer.pptx
1q makkerskab og grupper uge 37-38.pdf
Lektie: Sidst arbejdede I hårdt med at læse om kristendommen i dokumentet "Kristendom" og I besvarede spørgsmål i den tilhørende læseguide (begge tekster ligger på timen til d. 3/9). LEKTIEN til i dag er at have læst frem til og med øverste afsnit på
5. velfærdsstatens udfordringer_2.pptx
Kristendom basis1
Lektie: I læseguiden, som vi har arbejdet med de sidste gange, skal I lave opgaverne færdig til og med afsnittet "Frelse og dom" s. 161. I skal IKKE udfylde skemaet om protestantisme og katolicisme
6. værdi og fordelingspolitik.docx
5. løsninger på velfærdsstatens udfordringer.docx
6. værdi og fordelingspolitik.pptx
Mellemkrigstiden.pptx
Ernst Hansen.docx
Mellemkrigstiden 2.pptx
Næstekærlighed i kristendommen inkl. 5 spg forkortet.docx
Lektie: I skal gå ind på linket og øve jer godt på de begreber, som står i quizletten. Vi starter timen med at lave quizzen sammen igen.
7. afskaffelsen af store bededag.docx
7. partioversigt i værdi og fordelingspolitik.docx
7.Efterkrigstiden - mangelsamfundet.pptx
7. Huset - en trykker fortæller.pdf
Skema til karakteristik af kilder revideret 1.docx
Bjergprædikenen forkortet.docx
Repetitionskort.docx
Folkepensionen og den universelle velfærdsstat 1945.docx
Den universelle velfærdsstat.pptx
Lektie: På timen til onsdag d. 2/10 er der en liste over fagbegreber, der har med kristen etik at gøre. Lektie er at få udfyldt begrebsforklaringer til alle begreber - det er ok, hvis man er usikker på om forklaringen er korrekt, men man skal forsøge
8. konkurrencestaten.docx
7.konkurrencestaten og politiske løsninger.pptx
image.png
Velfærdstatens krise og nyorientering.pptx
Big mother, din omsorg kvæler os.pdf
Quizlet
KS synopsis Det gode samfund I.docx
KS synopsis Det gode samfund II.docx
KS synopsis Det gode samfund III.docx
Vejledning til synopsisskrivning KS 2024.docx
Synopsisgrupper 1q efterår 2024.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 48
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Islam - særfagligt emne
Forløbet skal give en grundlæggende viden og forståelse for Islam som religion. Dette skal danne grundlag for arbejdet i det kommende fællesfaglige forløb, som er kulturmødet.
Der har i forløbet være fokus på følgende;
- Islams oprindelse
- Muhammeds rolle
- Troens indhold / trosartiklerne
- Koranen og hadith
- Religionen i praksis: De 5 søjler. Særligt fokus på bøn og valfart
Materialer i forløbet:
Baggrund og teori:
- "Islams historie: Islam som ny religion" fra Danske Verdensreligioner Islam s. 21-23
- Mikkel Pedersen "Islam" s. 98-114 i KS-bogen af Maria Madsen m.fl. Columbus 2015 (kompendium)
- Om overgangsritualet og ritualtyper fra Carsten Lykke-Kjeldsen, "Begrebsnøglen til religion", Systime 2016 s. 108 og 110
- Pilgrimsrejsens faser fra Religion C, Systime 2012 s. 102
Kildetekster:
- Ritualanalyse på bønnen og pilgrimsfærden
- Sura 112: Den rene bekendelse
- Videoklip om bønnen fra "Vis mig din tro 2" fra CFU
- Videoklip om bøn og bønnens betydning for Sana fra SKAM sæson 4
- video om pilgrimsrejsen fra:
https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
Eksamensøvelse fra repetitionsforløbet:
Uddrag af Sura 57, Sura 2 og Sura 22
Al-Bukhari: Renselse (Hadith)
Kernebegreber i forløbet:
- Allah
- Muhammed
- Koranen
- Al-Jahilia
- Kabaen
- Monoteisme
- Polyteisme
- Profet
- Abraham
- Hadith
- Sunna
- Umma
- Sura
- Tawhid
- Shirk
- Shahada / trosbekendelsen
- Salah / bøn (wudu, qibla, rakah)
- Zakat / almisse
- Sawn / faste
- Hadj / Valfart (wudu, tawaf, wuquf, hadji/hadja)
- Jihad (lille og store)
Anslået omfang: 35 sider
Indhold
Kernestof:
Læseguide til teksten Islams historie.docx
Islams historie fra Danske Verdensreligioner.pdf
Muhammeds betydning i Islam - Læseguide 2.docx
Islam af Mikkel Pedersen 2.pdf
De 6 trosartikler spørgsmål.docx
Lektie: Til i dag skal I undersøge, hvad de 6 trosartikler går ud på. I skal kunne nævne de 6 trosartikler og have skrevet en kort forklaring til hver. I kan læse det i teksten "Islam, af Mikkel Pedersen" s. 98-100 , eller I må google eller bruge Cha
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Slaveri
Slaveri
Forløbet sammenligner slaveriet i henholdsvis Romerriget, Vikingetiden, 1700-tallets Vestindien og nutiden.
1. Slaveri
2. Slaveøkonomi
3. Kolonialisme
4. Merkantilisme
5. Trekanthandel
6. Overfarten
7. Imperialisme
8. Plantagedrift
9. Fremmedbilleder
10. Racisme
11. Oplysningstid
12. Menneskerettigheder
13. Ophævelsen af slavehandel og slaveri
Materialer.
Moderne slaveri
Den moderne britiske slavehandel. Dokumentar Vi så minut 6-30
https://www.dr.dk/stories/1288510966/anong-blev-narret-ud-i-prostitution-paa-dansk-massageklinik
https://slaveryfootprint.org/
Romerriget:
Plinius om mordet på en senator
Vikingetiden
Olav den helliges saga
Atles Saga
De danske kolonier
https://danmarkshistorien.dk/oversigter/interaktivt-danmarkskort/
Rostgaard og Schou: Kulturmøder i dansk kolonihistorie
Side 9-18, 57-71, 85-103
Kilder
En Dødsensfarlig Sejltur
Plan for lastningen af et slaveskib
Skibet Lastes.
Slaverne Shines Op.
Spisetakst.
J.R. Haagensen: De er skabt til at være trælle 1738
Grev Zinsendorfs tale til slaverne 1739
Plantageejeren J.L Carstens beskrivelse af slavernes egenskaber. 1740
Lady Elisabeth Murray og Dido Belle. Omkring 1779
Film: Viften. 2022
Anslået sidetal 60 sider
Indhold
Kernestof:
Moderne slaveri.pptx
Slavery Footprint
Slaveri i Romerriget intro.pptx
Diakron sammenligning af slaveri.docx
Slaveri i Romerriget.pptx
Olav den Helliges saga.docx
Adam af Bremen.docx
Trælle intro.pptx
Det danske koloniimperium ny.pptx
Interaktivt danmarkskort
Kulturmøder kapitel 1 (1).pdf
Kulturmøder i dansk kolonihistorie kap 3.pdf
Slavehandel på Guldkysten.pptx
En DødsensfarligSejltur.pdf Kildeopgave Overfarten.docx Plan for lastningen af et slaveskib.docx Skibet Lastes.pdf Slaverne Shines Op.pdf Spisetakst.pdf
Dansk Vestindien side 85-94.docx
Kulturmøder i dansk kolonihistorie kap 4.pdf
Fremmedbilleder Kildeopgave.docx
Kilder til Kulturmøder kap 4.pdf
Fremmedbilleder.pptx
Slaveoprør og slaveriets ophævelse.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Enkelt faglig: Dansk økonomi i topform?
I dette forløb har vi undersøgt den danske økonomi med udgangspunkt i de økonomiske mål. Dertil har vi arbejdet med økonomisk politik (struktur, pengepolitik og finanspolitik) i forhold til at kunne styre en økonomi der går op og ned (konjunkturer).
Et gennemgående redskab igennem forløbet har været det økonomiske kredsløb og forståelsen for markedsmekanismen (udbud og efterspørgsel).
Pensum
- Luk samfundet op s. 168-172, 179-192
Økonomisk kredsløb:
https://vimeo.com/526028619
Konjunkturer
https://vimeo.com/539619969
Indhold
Kernestof:
1. Behov.pptx
Tag Luk samfundet op med
2. Udbud efterspørgsel og det økonomiske kredsløb.pptx
2. Udbud og efterspørgsel.docx
Tag jeres bog med "luk samfundet op"
3. økonomiske mål.pptx
3. økonomiske mål.docx
Tag luk samfundet op med
4. økonomiske mål og konjunkturer.pptx
økonomisk politik.pptx
luk samfundet op s. 189-19.pdf
Tag bogen med
5. økonomisk politik.docx
5. nyhedsindslag om dansk økonomi.pptx
6. økonomisk politik 2.docx
pengepolitik og strukturpolitik.docx
6: Finanspolitik Se video og genopfrisk de to begreber KONTRAKTIV FINANSPOLITIK og EKSPANSIV FINANSPOLITIK. MEDBRING BOGEN
7. Skal vi blande os i økonomien.docx
7. Skal vi blande os i økonomien.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kulturmøder
KULTURMØDER
Tværfagligt forløb der blev sluttet af med synopsisøvelse.
I forløbet indgik en ekskursion til museet FLUGT i Oksbøl.
HISTORIE:
Forløbet fokuserede på indvandring til Danmark fra 1500-tallet til i dag med vægt på integration og kulturmøder.
Materialer:
Hollænderne
http://www.museumamager.dk/udstillingssteder/amagermuseet/hollaenderbyen/
Huguenotterne
http://reformertfredericia.dk/hjem-2/historie-2/
Herrnhuterne
http://xn--brdremenigheden-6tb.dk/brodremenighedens-oprindelse/
Kartoffeltyskerne
http://kartoffeltysker.dk/Pages/vismr.asp?id=52&returpage=vismr.asp&single=1
Roepolakker
https://immigrantmuseet.dk/migrationshistorien/roepolakkerne-paa-lolland/
Svenskere
http://immigrantmuseet.dk/wp-content/uploads/2017/10/Den-svenske-immigrationsb%C3%B8lge-1.pdf
Pelle Erobreren (uddrag ca. 30 min)
Russiske jøder i København DR 45 min.
Tyske flygtninge
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/tyskere-paa-flugt-flygtningelejren-i-oksboel-1945-49
Gæstearbejdere
Gæsterne der blev. (Gæstearbejderne i 1960’erne) DR (45 min)
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/indvandring-til-danmark-efter-1945/?no_cache=1
Kilder
Jødepogromer i Rusland
Om de russiske jøder
Portræt Adnans onkel (Immigrantmuseet)
Portræt Mutallip (Immigrantmuseet)
Begreber
Migration – emigration – immigration
Integration – Assimilation - Segregation
Push og Pull faktorer
Integrationsfaktorer
Isbjergsmodellen
Indvandrerstop 1973
Udlændingelove 1983 /2002
Anslået sidetal: 60 sider
SAMFUNDSFAG:
I samfundsfag tages der udgangspunkt i hvem der kommer til Danmark og hvorfor, med særligt fokus på kulturmødet med indvandre fra muslimske lande.
Herfra har vi undersøgt kulturmødet i form af individers socialisering og identitetsdannelse i Danmark, hvordan danskere ser på indvandre og hvordan partierne ser på indvandre. Til sidst har vi undersøgt hvordan det går med integrationen i Danmark vha. integrationsbarometeret.
Begreber:
- push, pul
- assimilation, integration, segregation
- Vestlig indvandrer ikke-vestlig indvandrere.
- majoritetskultur vs. minoritetskultur
- jeg kultur vs. vi kultur
- Primær socialisering, sekundær socialisering, dobbeltsocialisering, multisocialisering
- Ren identitet, bindestregsidentitet, kreolsk identitet.
- fordomme og stereotyper
- etnocentrisme
- racisme
- kontaktteorien
- Kaare Strøms politik, ministerposter og stemmer (model)
- issue voter
- Downs vælgeradfærdsmodel
- ret og pligt
- medborger og modborger
- Traditionel vs. moderne samfund
Pensum
- Uddrag af Ærkedansker Perkerdansker givet som word "1.hvem er det der skal integreres og hvordan"
- uddrag "dem vi taler om"
www.dr.dk
givet som PDF.
https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/sharifo
-
https://vimeo.com/510365670
Socialisering
- Luk samfundet op s. 46-48
- luk samfundet op s. 61-65
RELIGION:
I religion tages der udgangspunkt i islam og hvilken betydning religionen har i forbindelse med kulturmødet mellem muslimer der kommer til Danmark som er et kristent land. Forløbet ligger i forlængelse af et mere grundlæggende forløb om Islam som religion. Der har været fokus på forskellige måder at være muslim på, sharia, konversion og religionens indflydelse på identiteten.
- Jan Härpes model (traditionalister, modernister, sekularister, teokrater, engagerede, afstandstagende)
- Om Rambos konversionsmodel fra Carsten Lykke-Kjeldsen: "Begrebsnøglen til religion", systime 2016 s. 46-48
- "Forskellige opfattelser af Islam, demokrati og sharia" fra KS-bogen, Columbus 2015 s. 139-140.
- Hylland Eriksens Identitetsformer og strategier fra: Sofie Reimick m.fl: "Kultur og samfund" s.179-180 (rød materialesamling)
Kildetekster:
- Tekst 4 og 5 fra "Religion C" s. 114-115 til øvelse med Jan Hjärpes begreber
- "Når Naboens datter bliver muslim" Afsnit 1 fra
Dr.dk
- SKAM sæson 4 afsnit 10 (Sana inviterer til Eid fest)
- Tekst 130: Den stærke muslim (uddrag) fra: Sofie Reimick m.fl: "Kultur og samfund" s.187-189 (rød materialesamling)
- Artikel "Som mange andre unge snydespiser jeg under Ramadanen" (uddrag)
https://www.vice.com/da/article/8xeamx/som-mange-andre-unge-muslimer-snydespiser-jeg-under-ramadanen
Indhold
Kernestof:
1. Hvem er der skal integreres og hvordan_1q.docx
1. hvem skal integreres_1q.pptx
DRTV - Explainer: Sådan bliver man dansk statsborger
Kan du bestå testen?
2. Case dem vi taler om.docx
2. Dem vi taler om_uddrag.pdf
2. socialisering og identitetsformer (1).docx
Luk samfundet op s. 46-48.pdf
Har du styr på begreberne push pull integration assimilation segregation?
Forløbsmål.docx
Introduktion Kulturmøder.pptx
Indvandring under enevælden.pptx
3. fordomme.pptx
Vi kigger på jeres tegninger om identitetstyper og kigger videre på Dem vi taler om
Svenskerne.docx
Indvandring under enevælden - model.pptx
Roepolakkerne.pptx
noter til roepolakkerne
Skema til analyse af Valfarten som overgangsritual.docx
Værktøjskassen til KS version 2022 (1).docx
Faser i Valfarten redigeret inkl. billeder.docx
Russiske jøder i København.docx
Jødisk indvandring.pptx
Kilder - ny jødisk indvandring.pdf
Kildeanalyse - ny jødisk indvandring.docx
Indvandring efter 1945.docx
Vi skal se jeres fortælling om entocentrisme og fordomme og skal i denne time arbejde videre med hvordan man mindsker fordomme
jihad hvilken religion.docx
Gæstearbejderne 1967-73.pptx
Gæstearbejderne.docx
Jan Hjärpes religionsmodel inkl. 4 tekster.docx
Se PowerPoint Kulturmøder 4 om Hylland Eriksens identitetsformer
Tekster vedr. identitetsformer.docx
Mutallip og Adnans onkel.docx
Portræt-Adnans-onkel (1).pdf
Portræt-Mutallip (1).pdf
4. Når vi taler om indvandring.pptx
Flygtningelejren i Oksbøl 1945-49.docx
Flygtning fik en livsgave i Oksbøl (e6707863).pdf
Opgaver til Rambos konversionsmodel inkl. Michelle.docx
Værktøjskassen til KS version 2023 (1).docx
Løbeseddel - FLUGT 2025.docx
HUSK
Kulturmøder øvesæt 2025.docx
Synopsisgrupper 1q forår 2025.docx
Vejledning til synopsisskrivning KS 2024.docx
Plan synopsis_kulturmøder 2025.docx
Gode råd til inddragelse af Religion i synopsis om Kulturmødet.docx
Intro problemformulering, poblemstillinger inkl. taksonomier.pptx
Begrebsliste KULTURMØDER samfundsfa1q.docx
Indvandring 1849-1914.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 52,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Vikingetiden
Forløbet fokuserede på hierarki, religion, køn og magtforhold i Vikingetiden.
Metodisk arbejdede vi med Historiebrug.
Materialer:
Historien om Danmark afsnit 4: Vikingetiden.
Helge – en viking i øst.
https://www.radio-danmark.dk/podcasts/viking
Vikings sæson 3 episode 5.
Kvinder i Danmarks vikingetid – Danmarkshistorien | Lex
Kilder:
Claus Deleuran: Ibn Fadlan om en begravelse 922/1995
Ibn Fadlan om hygiejne 922
Thietmar og Adam af Bremen om hedenskabet 1018
Gulatingsloven om straf og ret - før 930
Adam af Bremen 1073 og Olav den Helliges saga 1220 om trælle
Widukind om Poppo og Haralds omvendelse 967
En arabisk købmands beretning om Hedeby, ca. 950
Den angelsaksiske krønike 875-78
https://x.com/DmytroKuleba/status/1649742760864366592?mx=2
(ukrainsk propagandavideo hvor Vikingerne kædes sammen med støtte til Ukrainekrigen)
Anslået sidetal 50
Indhold
Kernestof:
Historiebrug.pptx
Vikinger og historiebrug
Kildeøvelse om vikinger med Claus Deleuran HF.docx
vikingekilder 1q 2025.pdf
Historien om Danmark.docx
Helge - en viking i øst HF.docx
Vikingetogter.pptx
Hedeby.pptx
Kvinder i Danmarks vikingetid HF.docx
Gardarike og Ukraine
Vikings episode 5 i sæson 3 ny.docx
Den angelsaksiske krønike om den store hær.docx
Ringborge - undersøgelse.docx
Formidling af vikingetiden.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Religion i det senmoderne samfund – Moderne Asatro
Forløbet fokuserer på religions rolle i det senmoderne samfund. Vi tager dog afsæt religions rolle i det traditionelle og moderne samfund, for at forstå udviklingen.
Om religions rolle i de tre samfundstyper:
- Skema over det traditionelle, moderne og senmoderne samfund fra "Religion i det senmoderne samfund" af Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen, Systime 2007
- Læreroplæg om religions rolle i de tre samfundstyper
- Collager over samfundstyperne
Moderne asatro:
- "Hedning på høje hæle" fra DR:
https://www.dr.dk/studie/religion/asatro-hele-udsendelser
- Artikel "Moderne asatro har intet med vikinger at gøre. Kom med til jævndøgnsblot i Sønderjylland" fra Information 18. april 2020 (beskåret)
Andet:
- Eleverne har lavet collager over det senmoderne samfund
Begreber:
Traditionelle samfund
Deocentrisk
Fortryllet
Indordning
Moderne samfund
Antropocentrisk
Affortryllet
Afviklingsprojekt
Sekularisering
Senmoderne samfund
Polycentrisk
Afsekularisering
Genfortryllelse
Situiden
Usamtidighed
Den religiøse aktør
Pluralisme
Polarisering
Synkretisme
Ikke-institutionaliseret religion
Minimalisme
Maksimalisme
Estimeret sideantal: 25
Indhold
Kernestof:
Skema over samfundstyper.pdf
oversigt begreber de 3 samfundstyper.docx
s 15 om det senmoderne.pdf
LEKTIE: Læs jeres begrebsliste igennem fra sidst gang (27.03), hvor I fik godt styr på alle begreber vedrørende religions rolle i det senmoderne samfund. Jeg skriver dem ind herunder i noten. Hvis man ikke var til timen eller ikke fik skrevet sine be
Hvad er Asatro i dag.docx
Læseguide til Hvad er asatro i dag.docx
Lektie: Sidst lavede I collager der skulle illustrere begreber vedrørende religion i det senmoderne samfund. HUSK det er lektie at medbringe disse i udprintet version
Hedning på høje hæle Ark til indsamling af information.docx
Lektier: Hvis man har udfyldt begrebslisten til det senmoderne samfund (de gule begreber) så har man ikke lektier for til i dag. Hvis man ikke har en begrebsliste, skal man gå ind og udfylde den ud fra det PowerPoint, som ligger under dokumenter
Artikel Moderne asatro har intet med vikinger at gøre version 2.docx
Modern asatro har intet.....Arbejdsopgaver.docx
Lektie: Hvis man ikke var der sidst, skal man se dokumentaren "Hedning på høje hæle" (ligger på www.mitcfu.dk) + tage noter i dokumentet, som ligger på timen til d. 24/4.
I dag er jeg desværre syg, så I skal arbejde alene. Der kommer nogen fra kontoret og fører fravær. I har læst artiklen "Moderne asatro har intet med vikinger at gøre...". I dag skal I lave en grundig besvarelse af arbejdsarket, som jeg har vedhæftet
Lektie: I torsdags arbejdede I med teksten "Moderne asatro har intet med vikinger at gøre...", hvor I skulle udfylde arbejdsarket (ligger også på torsdagens time) Det er lektie at have arket færdiggjort til i dag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Enkelt fagl: Samfund og identitet under forandring
I dette forløb har vi interesseret os for hvordan det er at være ung i det senmoderne samfund. Vi har kigget på hvordan de unge socialiseres ind i en verden med mange muligheder og med meget teknologi. Vi har i den forbindelse undersøg fordele og ulemper i brugen af sociale medier på unges trivsel.
Vi har undersøgt identitetsdannelse for de unge og hvilke muligheder og udfordringer der er forbundet med en aftraditionalisering af samfundet.
I slutningen af forløbet vendte vi blikket mod unges deltagelse i demokratiet og afrundede forløbet med at kigge på om samfundet kan lovgive sig imod sociale medier som fx TikTok.
Begreber
Giddens
- aftraditionalisering
- individualisering
- mange muligheer
- øget refleksivitet
- ontologisk usikkerhed
- udlejring af sociale relationer
- adskillelse af tid og rum,
Ziehe
- kulturel frisættelse
- formbarhed
- Reaktionsmønstre (subjektivisering, ontologisering, potensering)
Hartmut Rosa
- Accelerationssamfundet (i den sociale forandring, livstempoet og teknologisk)
- Konkurrence
- Ideen om det gode liv
- Fremmedgørelse
- resonans
Goffmann
- frontstage, backstage, setting, face
Identitetsdannelse og roller
- jeg, personlig, social og kollektiv.
- normer, sanktioner, social kontrol, social gruppe, rolle, rollekonflikt
Demokrati
- konkurrencedemokrati
- deltagelsesdemokrati
- repræsentativ demokrati
- direkte demokrati
Minervamodellen
Pensum
- Luk samfundet op s. 52- 56, 67-71
Anthony Giddens (Kapitel 2) on Vimeo
https://vimeo.com/1015603521
https://vimeo.com/517037785
Hartmut Rosa (Kapitel 2) on Vimeo
https://vimeo.com/949105403
https://vimeo.com/1002705132
Er det skærmenes skyld, at børn og unge mistrives? Her er forskningens svar (netavisen Zetland)
Minervamodellen uddrag fra Vores samfund (udleveret som word fil)
Indhold
Kernestof:
2. identitetsdannelse i det senmoderne samfund.pptx
2. identitetsdannelse i det senmoderne samfund.docx
Goffmann.pdf
DE SPØRGSMÅL DER MANGLEDE I DOKUMENTET.docx
3.digitale medier.docx
Er det skærmenes skyld, at børn og unge mistrives? Her er forskningens svar
4. Hartmut Rosa accelerationssamfundet.docx
4. Hvad er konsekvenserne ved at leve i det senmoderne højhastighedssamfund.docx
5. identitetsdannelse, socialisering og roller.docx
5. Minervamodellen.docx
5. Identitet roller og socialisering.pptx
6.demokrati.docx
6.demokrati.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Holocaust
Forløbet undersøgte baggrunden for og hovedtrækkene i folkemordet på de europæiske jøder før og under 2. verdenskrig. Stantons stadier blev anvendt som forståelsesramme.
Problemstillinger:
Hvorfor var der antisemitisme?
Hvad var nazismen en tiltrækkende ideologi?
Hvordan reagerede omverdenen på forfølgelserne?
Hvordan blev jøderne udgrænset fra samfundslivet i 1930'erne?
Hvordan fungerede en Kz-lejr?
Hvordan blev udryddelsen organiseret?
Hvem var gerningsmændene og hvad var deres motiver?
Hvorfor gik det anderledes for de danske jøder?
Litteratur:
Folkedrab.dk
- eksempler-paa-folkedrab/holocaust/
- Folkedrabet på Bantikka
Screencast: Nazismens raceideologi:
https://www.youtube.com/watch?v=e3rAVBgksbk
Kilder
Adolf Hitler: Mein Kampf (uddrag)
https://www.his2rie.dk/kildetekster/holocaust/tekst-8/
Walter Grabs erindringer om jødeforfølgelser i Wien, marts 1938
Film
Folkeforføreren Hitler. BBC dokumentar 2014
Napola. Spillefilm 2004
Anslået sidetal: 40
Indhold
Kernestof:
Dilemmaspillet "Folkedrabet på Bantikka"
Folkedrabet på Bantikka.docx
Nazismens raceideologi rødder
Nazismens raceideologi.docx Nazismen raceideologi.pptx
Mein Kampf.docx
Folkedrab.pptx
Vælg emne og evt. skrivemakker til historieopgaven.
Historieopgaven i HF 2025 opgaveformuleringer.docx
Folkeforføreren Hitler.docx
Tyskland under Nazismen.pptx
Napola
Tidsplan for Historieopgaven - 2025.docx
Migrationshistorien - Immigrantmuseet
Kilder til indvandring i nyere tid.docx
Kilder til gæstearbejderne.docx
Kilder til de russiske jøder.pdf
Walter Grabs erindringer om jødeforfølgelser i Wien.docx
Antijødiske tiltag i 1930'erne.pptx
Eugenik og Eutanasi.pptx
Ghettoer.pptx
KZ-lejre 1933-45.pptx
Einsatzgrupper hf.docx
Gerningsmænd.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Det delte Tyskland
Emnet er forbundet med klassens studietur til Berlin. Omdrejningspunktet for forløbet er Den kolde krig samt Øst -Vest problematikker. Eleverne har på studieturen selv skullet indsamle empiri til deres synopsisarbejde.
Programpunkter:
Kirkegårdsanalyse i Øst og Vest-Berlin
Analyse af murmosaikker og monumenter i Øst-Berlin
Besøg mindestedet for Berlinmuren på Bernauerstrasse
Besøg i Tränenpalast
Besøg Museum der Kulturbräuerei
Besøg Hohenschönhausen
Interview af dansker bosiddende i Berlin
Synopsisarbejde med prøveeksamen.
Kilde 1: Religion deler Tyskland i øst og vest, Kristeligt Dagblad 19. feb 2008
Kilde 2: Christel Dux (født 1948): Muren falder – 1989 (skrevet år 2000).
Kilde 3: Statistik om genforeningen, fra www.bpb.de ”25 jahre Deutsche Einheit” 26.august 2015 og Statista “Deutsche Einheit?” 2. oktober 2017
RELIGION:
Etik, ondskab og kirkens position i Tyskland har været centralt. Vi har beskæftiget os med både religiøs og verdslig etik og har således gennemgået principper for nytteetik, pligtetik og situationsetik. Desuden har vi beskæftiget os med Lars Svendsens 4 ondskabstypologier, Marxismens religionskritik, samt religions udtryk i især det moderne samfund.
Tekster til etik:
- Forskellige etiske dilemmaer til debat
- Lykkeetik, pligtetik og situationsetik fra Kjeld Mazanti Sørensen: KS-bogen, Columbus 2015 s. 214 - 218
- Videoer fra religionsnørden om "lykkeetik" og "pligtetik"
- The trolley problem:
https://www.youtube.com/watch?v=Fs0E69krO_Q
- Artikel: "Hvad er religiøs og verdslig etik?" fra
https://www.religion.dk/viden/hvad-er-religis-og-verdslig-etik
Tekster til ondskab:
- "Ondskabens filosofi" - artikel fra Jyllands Posten d. 15. juli 2002
Tekster til religion i det moderne og senmoderne + Kirkens position i Tyskland:
- Tekster om Marxismens religionskritik fra "Religion i det senmoderne samfund" s. 20 + "Religion og kultur - en grundbog", systime s. 241
- Artikel: DDR var mere ateistisk end andre lande i østblokken" fra Kristeligt Dagblad 4. nov. 2014
Andet:
- Dokumentaren: "Flugten fra DDR" på DR1:
https://www.dr.dk/drtv/program/flugten-fra-ddr_265719
- Feltarbejde på studieturen: Kirkegårdsbesøg (både øst og vest), -
- Indsamling af fortællinger med moralske dilemmaer og ondskab i forskellige former i forbindelse med øst/vest-problematikken
Begreber i forløbet:
- Nytteetik/lykkeetik
- Pligtetik
- Kants kategoriske imperativ
- Kants praktiske imperativ
- Situationsetik
- Løgstrups etiske fordring og de spontane livsytringer
- Ondskabstypologier: dæmonisk, ideologisk, instrumentelle, dumme
- Karl Marx: Religion er opium for folket
HISTORIE:
Vi har beskæftiget os med etableringen af DDR styret på ruinerne af det tredje rige. Fokus har været på forholdet mellem befolkning og parti / stat.
Begreber i forløbet:
Stunde null, besættelseszoner, den kolde krig, blokaden af Berlin
Fascisme og kommunisme
DDR og BRD, SED og Stasi
Flugten til vest og Berlinmuren
Ungdommen: Skole, FDJ og eliteidræt
Planøkonomi og mangelsamfund
Sammenbruddet i 1980’erne, Gorbatjov, Murens fald
Tyskland efter genforeningen. Ossies og Wessies
Materiale:
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie bind 3 side 213-230
Christian Birk Ild over Valby. Kristeligt Dagblad 26. september 2014
Kilder:
Ricarda Gnauck: Erindringer om barndom i DDR
Film
Video 17. Juni 1953 (Wochenschau West)
Mirakeløkonomien DR2 2006 Planøkonomi I 1970’ernes DDR.
Brændpunkt Berlin. 45 minutters sammenklip om elitesvømmeren Klara (fiktion)
Das leben der anderen 3 korte klip i alt 10 min. (Fiktion)
TV-avisen den 10. november 1989
Anslået sidetal: 80 sider
Indhold
Kernestof:
Moralske dilemmaer redigeret .docx
Nytteetik og pligtetik.pdf
Lykkeetik v2
Filosofisk pligtetik v3
Forløbsmål.docx
Tyskland - 2 verdener.pptx
1. Demokrati og andre styreformer.pptx
1. livet i DDR.docx
Stunde null.docx
Stunde null.pptx
Stunde null
Stunde null billedkilder.docx
Vores verdenshistorie om DDR.pdf
Fascisme og kommunisme.pptx
Folkedemokrati og SED side 213-14.docx
Situationsetik (1).pdf
Den kolde krig.pptx
Ild over Valby.docx
2. national identitet.pptx
2. nationalidentitet i Tyskland.docx
VORES BOG TIL DETTE FORLØB: Krehan, Kirsten m.fl. 2016 - Tyskland under forandring s. 10-31 Identitet (1).pdf
Gerade auf LeMO gesehen: Video 17. Juni 1953 (Wochenschau West)
17 juni opstanden side 214-215.docx
Program Berlin 2025.pub
Stasi.pptx
Hvad er religiøs og verdslig etik artikel inkl. læsespørgsmål.docx
3. fordomme og stereotyper .docx
3. fordomme og stereotyper.docx
2006: Die "Weltmeister der Herzen"
FDJ.pptx
Ricarda Gnaucks erindringer.docx
De 4 former for ondskab artikel.docx
1.Læs om Svendsens ondskabstypologier. 2.Lav dine egen begrebsforklaringer til hver af typologierne. 3.Prøv at finde andre eksempler på hver af de 4 ondskabstypologier fx i historien, romaner, bøger eller andet.
Brændpunkt Berlin.docx
Kirkegårdsanalyse.pptx
Sport i DDR.pptx
Arbejdsark til Marxisme og religion inkl. tekst og links.docx
Karl Marx, klasser og revolution
Berlinmuren 1961-89 side 222-223.docx
Muren i Berlin.pptx
Program Berlin 2025.pdf
Program Berlin 2025 Copy.pdf
Medbring jeres hæfter med jeres noter fra studieturen.
Lektie: Husk at medbringe jeres cases, som I har indsamlet på studieturen eller arbejdet med hjemme
Planøkonomi i DDR
Mirakeløkonomien.docx
Planøkonomi.pptm
5. forskelle på øst og vest.docx
Præsentation af kulturchok videoer/billeder fortælling. Så til denne time skal I være færdige
Problemer for DDR side 223-225.docx
2q 2025 Opgaver til dokumentarfilmen Flugten fra DDR.docx
Ingen lektier;)
6. Politiske forskelle mellem Øst og Vest.docx
TV-avisen efter Berlinmurens fald
Genforeningen.pptx
Hvorfor blev Muren bygget og hvor længe vil den bestå.docx
DDR var mere ateistisk end andre lande i østblokken - læseguide (1).docx
DDR var mere ateistisk end andre lande i østblokken.docx
Lektie: Sidst var I i 3-mandsgrupper hvor I skulle blive enige om 3 etiske dilemmaer fra dokumentaren "Flugten fra DDR". I skal alle have udfyldt det øverste skema på arket fra sidst med beskrivelse af dilemmaerne + overvejelser. Vi gør det nederste
12. Opsamlingsøvelse.pptx
Materialesæt til øvesynopsis - Tyskland 2025.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 66
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Repetition Religion
Indhold
Kernestof:
Repetitionsskema ks-religion inkl. moderne asatro.docx
Styr på Islam og Kulturmødet 2q 2025.docx
Islam introduktion Religionsnørden
Lektie: Til i dag skal I have fundet og læst jeres begrebsliste til Islam og til Kulturmøder. Hvis I mangler viden om, hvad der ligger på begrebslisten, så kig i undervisningsbeskrivelsen i Lectio, hvor I kan se begreberne til de to forløb.
Værktøjskassen til KS version 2023 (1).docx
Lektier: Vi er i gang med eksamensforberedelserne og lektien til i dag er at komme videre med dette ved at udfylde skemaet "Styr på Islam og Kulturmødet" ud fra jeres materiale fra Islamforløbet og Kulturmødeforløbet. Hvis man har fået arbejdet godt
Kristendom basis1
Styr på - Det gode samfund (Kristendom) 2q 2024.docx
Lektie: Vi er i gang med eksamensforberedelserne og lektien til i dag er at komme videre med dette ved at udfylde skemaet "Styr på Det gode samfund/Kristendom". Hvis man har fået arbejdet godt med skemaet, er man klædt godt på til dagens eksamensøvel
Styr på - Religion i det senmoderne samfund inkl. moderne asatro.docx
Lektie: Find dine begrebslister til de tre samfundstyper (traditionel, moderne og senmoderne) + andet materiale frem til emnet "Senmoderne asatro" og brug ½ time på at sætte dig ind i hvad vi lavede i emnet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forskellige liv i Danmark
Indhold
Kernestof:
1. ideologierne.pptx
1. partierne om ulighed.docx
2. Levevilkår og Bourdieu.docx
2.Levevilkår og Bourdieu.pptx
Medbring LUKSAMFUNDET OP
Klasseanalysen (Vores samfund - Kapitel 1) on Vimeo
Ulighed (Vores samfund - Kapitel 1)
3. Bourdiue og en vej to Verdener.docx
Kig jeres Bourdieu begreber igennem
4. social arv, mønsterbrydere og socialmobilitet.pptx
4. socialarv, ginikoefficient.docx
Vi starter med at gennemgå En vej to Verdener ud fra Bourdieus begreber
5. ulighed og fattigdom i Danmark.docx
Genopfrisk forskellen på absolut og relativ fattigdom
5. partiadfærd.docx
DET GODE SAMFUND 2q 2025.docx
Vi forbereder eksamen og kigger på DET GODE SAMFUND. Det kan være en god ide at tage Luk samfundet op med
Vi samler op på Kulturmøder
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Samfund og identitet i forandring
I dette forløb har vi interesseret os for hvordan det er at være ung i det senmoderne samfund. Vi har kigget på hvordan de unge socialiseres ind i en verden med mange muligheder og med meget teknologi. Vi har i den forbindelse undersøg fordele og ulemper i brugen af sociale medier på unges trivsel.
Vi har undersøgt identitetsdannelse for de unge og hvilke muligheder og udfordringer der er forbundet med en aftraditionalisering af samfundet.
I slutningen af forløbet vendte vi blikket mod unges deltagelse i demokratiet
Begreber
Giddens
- aftraditionalisering
- individualisering
- mange muligheer
- øget refleksivitet
- ontologisk usikkerhed
- udlejring af sociale relationer
- adskillelse af tid og rum,
Ziehe
- kulturel frisættelse
- formbarhed
- Reaktionsmønstre (subjektivisering, ontologisering, potensering)
Hartmut Rosa
- Accelerationssamfundet (i den sociale forandring, livstempoet og teknologisk)
- Konkurrence
- Ideen om det gode liv
- Fremmedgørelse
- resonans
Goffmann
- frontstage, backstage, setting, face
Identitetsdannelse og roller
- jeg, personlig, social og kollektiv.
- normer, sanktioner, social kontrol, social gruppe, rolle, rollekonflikt
Demokrati
- konkurrencedemokrati
- deltagelsesdemokrati
- repræsentativ demokrati
- direkte demokrati
Minervamodellen
Pensum
- Luk samfundet op s. 52- 56, 67-71
Anthony Giddens (Kapitel 2) on Vimeo
https://vimeo.com/1015603521
https://vimeo.com/517037785
Hartmut Rosa (Kapitel 2) on Vimeo
https://vimeo.com/949105403
https://vimeo.com/1002705132
Er det skærmenes skyld, at børn og unge mistrives? Her er forskningens svar (netavisen Zetland)
Minervamodellen uddrag fra Vores samfund (udleveret som word fil)
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410838517", "T": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410838517", "H": "/lectio/78/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66410838517" }